Sivu 1/2
transitin turbo
Lähetetty: 28 Loka 2007 11:40
Kirjoittaja TeRoK
Mahtaako olla transitissa turbo kilahtamassa vai mikä on kun alkoi pitämään jumalatonta vinkunaa.
Konehuoneesta kun kuuntelee niin kaasua polkiessa kun nostaa jalan kaasulta niin kuuluu kova "vihellys" tai vinkuna.
Ohjaamon puolelta kuunnellessa ääni taas kuuluu ahtojen noustessa selvänä vihellyksenä.
Eikä ole siis mikään normaali turbon vihellys. Tai kyllähän joku isompi pallo tommosen äänen pitääkin, mutta transitissa oleva onneton tennispallon kokonen ahdin ei ainakaan tähän asti ole pitänyt.
Laitan illalla vielä videopätkän konehuoneesta kunhan saan sen ensin koneelle.
EDIT: Ai niin ja jäi sanomatta, että aluksi jostain turbon lähettyviltä kuului myös ihmeellistä naksutusta tyhjäkäynnillä.
Lähetetty: 28 Loka 2007 13:14
Kirjoittaja jaska74
isot pojat sano että jos turbo viheltää niin laakereissa on jotain vikaa..
Transiitin turbo
Lähetetty: 28 Loka 2007 22:54
Kirjoittaja trans9
Niin, niistä isoista pojista jotka viisaita puhuu, niin, ovat minulle kertoneet että, jos tbo viheltää niin pakopuoli on halki..... Toimii sama syy myös niissä koripallon kokoisissa tbo:issa
Lähetetty: 29 Loka 2007 10:21
Kirjoittaja TeRoK
Kävin fordilla näyttämässä isoille pojille ja huomattiin, että se ei ahda oikeastaan yhtään eli vaikuttais siltä, että siitä on siivet jumissa kun tossahan on vissiin se muuttuvasiipinen ahdin.
Uus fordilta 1300e

Lähetetty: 29 Loka 2007 17:56
Kirjoittaja RabaFari
Niin eli siellä on ne ohjainsiivet karstoittuneet jumiin, se on ihan perussettiä vnt-ahtimien kanssa. Ei muutakun ahtimen purkua ja puhdistusta niin säästät sen 1300e.

Lähetetty: 29 Loka 2007 19:16
Kirjoittaja Kessi
TeRoK kirjoitti:Uus fordilta 1300e

Siitä kipinä "pieneen" rakentelu sessioon... Jos vaikka otettais alkajaisiks tehotavotteeks 400hv

...
Tosiaan kannattaa varmaanki ekaks purkaa tuo vakio ahdin ja kattoo mitä on syöny...
Lähetetty: 29 Loka 2007 19:25
Kirjoittaja TeRoK
Joo. Asd häkkiselle varasin ajan nyt keskiviikoksi. Epäili kovasti, ettei siellä turbossa mitään vikaa ole vaan ahtoletkut jostain murteilla.
Niillä on kuulema joku savukaasu tms. testi jolla näkyy ahtopuolen vuodot.
Toivotaan, että olis siellä vika.
Kyllähän tossakin näky alapuolella joku bypassi olevan.
Kuinka jäykkä tommosen kuuluis olla? Ei vissiin käsin saa liikutettua varresta?
Nää on hauskoja hommia kun joka firmassa epäillään eri juttua ja kumotaan toistensa epäilyjä
Esim. Fordilla sano, että ei tommoseen muuttuvasiipiseen saa mitään remppaa tehtyä ite ja taas häkkisellä meinas, ettei ton ikäsessä mitään muuttuvasiipistä ahdinta edes ole
Mikäköhän siellä mahtaa loppujen lopuksi olla. Mitään tyyppiä tai valmistajaa ei pallon kyljestä löytynyt.
Ilmeisesti kkk tai mitsubishi kyseessä kuitenkin???
Ainoa teksti mitä ahtimessa oli löytyi päältä tarrasta viivakoodin alapuolelta numero 12524.
Ei varmaan tarkota mitään.

Lähetetty: 29 Loka 2007 21:45
Kirjoittaja Jokipoika
Audillahan noissa ahtimissa meni kello jumiin, kun oli karstaa täynnä. Tehtaan mielipide oli se, että kelloja ei saanut avata ja puhdistaa...Jolloin ahdin olisi toiminut taas normaalisti. Ahtimia pistettiin siis vain kylmänviileästi vaihtoon ja sillä selvä...
Isot pojat joilla on henkselit auko kellot, putsas ne ja käyttivät omiin projekteihinsa tai myivät eteenpäin. Peliliike.
P.S. Juuh ja terve vaan, liityin tännekkin kun kerran tuli ostettua projektiks Mk2-korinen Sierra IS:n tekniikalla.
Lähetetty: 29 Loka 2007 22:03
Kirjoittaja TeRoK
Teretere.
Joo toi kello vaikuttais kyllä vähän jäykältä kun ei tosiaan mihinkään inahtanut. Vai kuuluuko sen sitten olla niin jäykkä, ettei käsipelillä vartta saa liikkeelle?
Lähetetty: 29 Loka 2007 22:06
Kirjoittaja jaska74
TeRoK kirjoitti:Teretere.
Joo toi kello vaikuttais kyllä vähän jäykältä kun ei tosiaan mihinkään inahtanut. Vai kuuluuko sen sitten olla niin jäykkä, ettei käsipelillä vartta saa liikkeelle?
bypass, vai kenties hukkaportti?
hukkis ei ainakaan käsillä pitäs liikkua
Lähetetty: 30 Loka 2007 11:14
Kirjoittaja RabaFari
Jos se on vnt-ahdin ja jos siihen painekelloon ja sen tankoon pääsee käsiksi niin koita irrottaa se tanko siitä ahtimen vivusta mikä liikuttaa ohjainsiipiä. Näin pääsisi ainakin tutkimaan jumiiko siivet vai ei. Niiden pitää liikkua kevyesti sitä vipua kääntämällä. Saikohan tästä joku tolkkua?
Toki sitä voi testata silmämääräisestikin laittamalla alipainetta/painetta sille painekellolle, riippuen siitä ohjataanko vnt-ahtimen ohjainsiipiä alipaineella/paineella.
Lähetetty: 30 Loka 2007 16:56
Kirjoittaja TeRoK
En tiä mikä tossa nyt sitten ahtoja ohjaa. Semmonen normi "kello" siinä on kyljessä ja siitä menee tanko pakopesässä tai -aukossa olevaan vipuun.
No. Toivottavasti huomenna olis viisaampi kun käydään diagnoosissa häkkisellä.
Lähetetty: 30 Loka 2007 17:09
Kirjoittaja jype
Kuuleri tai putki halki ?
Lähetetty: 30 Loka 2007 17:19
Kirjoittaja TeRoK
Toivottavasti olis putkessa vaan vuoto. Saas nähdä.
Lähetetty: 30 Loka 2007 22:00
Kirjoittaja jaska74
TeRoK kirjoitti:En tiä mikä tossa nyt sitten ahtoja ohjaa. Semmonen normi "kello" siinä on kyljessä ja siitä menee tanko pakopesässä tai -aukossa olevaan vipuun.
hukkaportin kello
http://www.proturbo.fi/pakosarjat/hukkis3.gif
bypass on ahtoputkessa, ja sama asia kun dumpvalve, mutta dumppi pihauttaa ilmat pihalle ja bypass takaisin putkeen
http://www.proturbo.fi/tarvikkeet/dumpit.gif
Lähetetty: 31 Loka 2007 08:14
Kirjoittaja TeRoK
Tommonen palikka siinä on kyljessä mikä on tossakin kuvassa.
Pitäs varmaan näihinkin jossain vaiheessa perehtyä, mutta ei oo ollut niin paljoa vielä luppoaikaa

Lähetetty: 31 Loka 2007 08:31
Kirjoittaja jaska74
tuo on juuri se hukkiksen kello, joka ohjaa sitä hukkaporttia, joka on tuon tangon päässä
Lähetetty: 31 Loka 2007 15:46
Kirjoittaja TeRoK
Ok.
Joo. Otettiin turbo auki ja siivethän sieltä oli kompurapesästä hävinny.
Mitä lie käyny. Jotain p*skaa varmaan päässy sinne.
Lähetetty: 31 Loka 2007 21:29
Kirjoittaja Monkelo
Joo meinasin jo sanoa että siivissä vikaa jos viheltää eli teräviä reunoja turbiinissa.
Oman mondeon turbon siivissä oli huoltoon mennessään pieniä rokamia imupuolella.
Turbiini siipeä ei uusittu vaan hioivat rosot pois ja siivenreuna on terävämpi kuin ennen.
Vaikka pilleri on pieni niin vihellys samaa kokoluokkaa kuin DC10 olisi laskeutumassa Rissalaan
Sopivasti kaasua kylillä ja teinit ovat vihreinä kateudesta

Lähetetty: 01 Marras 2007 07:38
Kirjoittaja TeRoK
Juu sama meininki tossakin oli, että olis vähintään se koripallon kokonen ahdin 2 kilon ahdoilla pellin alla.
Tossakin katottiin eka, että jos olis pelkillä siipien vaihdolla selvinny, mutta oli turbiinipesäkin ottanu sen verran damagea, että vaihtoon meni.
Siipien akselissa oli ja tiettävästi liikaa välystä. Mun mielestä joku 5m. kun päästä vatkasi.
Lähetetty: 01 Marras 2007 08:45
Kirjoittaja henu
Nii ja nyt herää kysymys et minne ne siivet on menny...
Ei konekaan varmaan hirveesti tykkää jos sinne asti päässy, kannattaa cuuleria ravistella jos olisivat sinne jääny.
Ransun tbo
Lähetetty: 01 Marras 2007 20:04
Kirjoittaja trans9
Rohkenisko tässä topicissa kysellä minkälaisia paineita noissa ransuissa on, sikx kyselen, että, kehtaisko hiukan kiristää, kun onhan se jo varmaan ehkäkin saattanut kulua, tai ainakin tullu sisäänajettua, kun sen männänkin jouduin vaihtamaan Sais siihen hiukan ohituskiihtyvyyttä, ja pääsis kesällä motarilla rajoitusten mukaan, tai ainakin kompensoitua pikkuisen vuotavaa cooleria, tai jos löytäis vaikka "pitemmän" perän. Onkos teillä kellään jälkiturbotettua transua, saa se olla vaikka orginaalikin TD, jossa olis käyttetty ahtopainemittaria....
Päteekö vanha sanonta:
Yli kilo alkaa ilo.
PS. Tiedän missä syöttöruuvi on.
Lähetetty: 01 Marras 2007 21:50
Kirjoittaja TeRoK
Joo täytyy toivoa, että suurin osa kappaleista olis siellä kuulerin pohjalla.
Kyllä siellä ainakin jotain näky.
Tuskin ainakaan enää on koneen sisällä mitään kun on kuitenkin jo yli 100km ajettu vian ilmettyä.
katti voi olla kyllä täynnä reikiä
Luulisin, että transitissa on vakio ahdot jotain 0,5 kilon luokkaa.
En tiedä varmaksi, mutta olettaisin, että ei noita kannata ite mennä turbon päästä ahotoja nostamalla tai syöttöä ruuvaamalla virittelemään vaan lastuttamalla tai muulla tavalla ohjelmaa muuttamalla hoitaa se homma, koska kaikki mukaan lukien turbo on kytköksissä moottorin ohjaukseen.
Eli Tässäkin tapauksessa kun mulla ahdot hävisi niin moottori meni vikatilaan. Eli käyttää oletus asetuksia syötön määrittelemisessä.
Lähetetty: 01 Marras 2007 22:28
Kirjoittaja Kessi
TeRoK kirjoitti:Joo täytyy toivoa, että suurin osa kappaleista olis siellä kuulerin pohjalla.
Kyllä siellä ainakin jotain näky.
Tuskin ainakaan enää on koneen sisällä mitään kun on kuitenkin jo yli 100km ajettu vian ilmettyä.
katti voi olla kyllä täynnä reikiä
Jos olis kappaleet koneesta läpi jo ehtineet, olis myös turbiinipuolen siivet entiset

, eli suurella todennäkölsyydellä selvisit säikähdyksellä

...
Transitin tbo
Lähetetty: 01 Marras 2007 23:00
Kirjoittaja trans9
Antkee anteex kun jätin kertomatta että mallivuosi on se mukavan ongelmallinen -91, vissiin 4(neljää) eri konetta 100L mallissa . Elikkäs sähköö ei mee koneessa muualle kuin sammuttimelle, ja hehkulle johon menee ilmeisesti polttoaineputkikin, joku läpinäkyvä "takaiskuventtiili" välissä, on tyhjä, mikäs se on.... ja mitä se vaikuttaa....?
Lueskelin vanhoja Sposteja josta huomasin että turbotuksen tekijä oli vastannut että, paineet ovat 0.8 ja syöttöä lisätty noin 3/4 kierrosta. Konetta ei muutettu muuten kuin lisätty öljynlauhdutinputki(?) kierää coolerin edessä.
Muruset siivistä ovat saattaneet onnekkaasti jäädä coolerin pohjalle jos siellä jotain ylimääräistä tauhkaa..