Mondeon käyntihäiriö
Mondeon käyntihäiriö
Autoni(mondeo 1.8 -95 aj.280tkm) alkoi temppuilemaan kesän puolella.. ajelin aamulla töihin kun yhtäkkiä alkoi kuulumaan sihinää konehuoneesta,ja vääntö katosi.
Kotona huomasin että Pakokaasun painetunnistimesta oli toinen letku irti.No letku kinni ja kokeilemaan.Nyt lensivät molemmat irti kun kiihdytti ylämäkeen ihan normaalisti.Tutkailin netistä mikä voisi olla syy moiseen..ei löytynyt suoraa vastausta.Tulppasin Egr-venttiilin "sokealla" tiivisteellä,jonka tein alumiinista.Tämän jälkeen starttasin,ei meinannut käydä ollenkaan.Vähän aikaa kirosin ja ihmettelin,sitten uus yritys ja lähti käyntiin.Kone kiersi vain n.4500 ja sitten sylki taas letkut irti.Tämän jälkeen olen vaihtanut katalysaattorin kun oli kuulemma jossain uudemmassa mondeossa oireillut samanlaisesti kun katti oli romuna.Ei auttanut katin vaihto.Nyt kone kiertää laiskasti ja heittäis letkut irti ellen ois laittanu niitä letkunkiristimillä kiinni.Nyt taas kun ne on kiristimillä kiinni tuntuu ettei oikein jaksa käydä.Ja sammuu jos painaa kaasun pohjaan ja antaa kirrosten nousta sinne 4500,eikä meinaa lähteä käyntiin ku vasta jonku ajan päästä.Eikä tällä voi oikeen ajaa ku meinaa kaikkien jaloissa kun ei kiihdy mihkään. Ai nii ja kävi tos kesällä nii et olin laittanu letkun kiristimillä vaan toisesta päästä kiinni ni oli taas lentäny irti molemmat ja sulattanut jarrutehostimen alipaineletkun umpeen(ovat meinaan kuumia!).Meinas käydä köpelösti! Kukaan ei tunnu olevan kuullutkaan tällaisesta viasta jonka kanssa olen taistellut jo neljättä kuukautta.Eräs tuttu Ford-korjaaja sanoi että se saa liikaa ilmaa muttei osannut sanoa minkä takia se voisi saada nii paljo liikaa ilmaa.Onko tämä vika tosiaan ainut laatuaan kun tuntuu ettei mistään löydy apua? Ford huolto Lohjalla neuvottiin että joskus oli samanlaista vikaa mondeossa ku oli vaimentimen sisuskalut lähteny irti ja tukkinu putken.Kokeilin että pakokaasu virtaa normaaliin tapaan(verrattu kahteen muuhun mondeoon). Apua kaivataan!
Kotona huomasin että Pakokaasun painetunnistimesta oli toinen letku irti.No letku kinni ja kokeilemaan.Nyt lensivät molemmat irti kun kiihdytti ylämäkeen ihan normaalisti.Tutkailin netistä mikä voisi olla syy moiseen..ei löytynyt suoraa vastausta.Tulppasin Egr-venttiilin "sokealla" tiivisteellä,jonka tein alumiinista.Tämän jälkeen starttasin,ei meinannut käydä ollenkaan.Vähän aikaa kirosin ja ihmettelin,sitten uus yritys ja lähti käyntiin.Kone kiersi vain n.4500 ja sitten sylki taas letkut irti.Tämän jälkeen olen vaihtanut katalysaattorin kun oli kuulemma jossain uudemmassa mondeossa oireillut samanlaisesti kun katti oli romuna.Ei auttanut katin vaihto.Nyt kone kiertää laiskasti ja heittäis letkut irti ellen ois laittanu niitä letkunkiristimillä kiinni.Nyt taas kun ne on kiristimillä kiinni tuntuu ettei oikein jaksa käydä.Ja sammuu jos painaa kaasun pohjaan ja antaa kirrosten nousta sinne 4500,eikä meinaa lähteä käyntiin ku vasta jonku ajan päästä.Eikä tällä voi oikeen ajaa ku meinaa kaikkien jaloissa kun ei kiihdy mihkään. Ai nii ja kävi tos kesällä nii et olin laittanu letkun kiristimillä vaan toisesta päästä kiinni ni oli taas lentäny irti molemmat ja sulattanut jarrutehostimen alipaineletkun umpeen(ovat meinaan kuumia!).Meinas käydä köpelösti! Kukaan ei tunnu olevan kuullutkaan tällaisesta viasta jonka kanssa olen taistellut jo neljättä kuukautta.Eräs tuttu Ford-korjaaja sanoi että se saa liikaa ilmaa muttei osannut sanoa minkä takia se voisi saada nii paljo liikaa ilmaa.Onko tämä vika tosiaan ainut laatuaan kun tuntuu ettei mistään löydy apua? Ford huolto Lohjalla neuvottiin että joskus oli samanlaista vikaa mondeossa ku oli vaimentimen sisuskalut lähteny irti ja tukkinu putken.Kokeilin että pakokaasu virtaa normaaliin tapaan(verrattu kahteen muuhun mondeoon). Apua kaivataan!
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Itsellä lensi myös kyseinen letku irti painetunnistimesta, kun olin ajanut pari tuntia 120-130km/h. Ihmettelin vaan, kun alkoi juuri viheltään aina kaasun mukaan. Sieltähän oli juuri se takimmainen letku lähtenyt irti. No laitoin kummatkin letkut letkukiristimillä kiinni ja vaihdoin pakoputken katista taakse päin. Tuli ihan kiitettävästi tehoja ylös lisää ja oli se vanha putki jo katkennutkin toisen vaimentimen jälkeen, joten metelikin loppu tyystin. Ainakin noissa mk1 mondeoissa tuntuu noi putken ahistavan niin pahasti, että kun vanhenevat niin menevät ihan tukkoon. uudellakin putkella vuotaa liitoskohdat niin että mustana ovat, kun ei saa tarpeeksi kireeseen niitä putki kiristimiä, mutta eipähän ainakaan katsastuksessa ollut jäännöshappea ollenkaan.
Niin ja se painetunnistin on ihan turha osa
Pitäisikö sen jotenkin välittää tietoa eculle joka sitten sen avulla avaa egr venttiiliä.
Niin ja se painetunnistin on ihan turha osa

Ei se mua haittaa vaik ei se egr toimiskaan, kun se kuulemma vaan karstottaa koneen eikä vaikuta päästöihin.Mut joku siinä mättää siinä egr-systeemissä tms ku letkut irti ei kulje eikä kierrä aikä myöskään letkut paikallaan. Miten jos ilmamassamittari tai ilmalämpömittari paukahtaa,vaikuttaa käyntiin? Multa on jo konstit loppu..
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Eipä siellä oikeen muuta voi olla kuin putkistossa liian kovat paineet syystä tai toisesta.
http://i37.photobucket.com/albums/e86/C ... 1193205269
Tossa kuva egr:n toiminnasta.
http://i37.photobucket.com/albums/e86/C ... 1193205269
Tossa kuva egr:n toiminnasta.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
katti on vaihdettu kuukaus-pari sitte, väliputki on vaihdettu joku 3000km sitte,takapönttö saattaa olla vaik alkuperäinen. painetta kyl tuntuu kertyvän kun on katin ja väliputken laipan reunat mustana ja pihisee aina vaan vaik on laitettu isompaa tivistettä(omat tiivisteet aika kehnoja) ja pakoputken paikkaustahnaaKuinka uusi putkisto sulla siinä on?

-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28 Loka 2005 16:44
- Paikkakunta: Kajaani
Putki tukossa
Oletkos kokeillut tuleeko putken päästä ilmaa reilusti kun auto käy, itsellä -97 mallin gt ja kahdella takavaimentimella, meni tukkoon ja sen jälkeen meno loppui, sylki sen letkun irti. Nyt putki uusittu ja kulkee hyvin.
Ford Mondeo -97 GT
Nyt vihdoin päästy irrottaa takapönttö. Ei sylje letkuja irti enää!
Jotain vikaa on kyllä vieläkin,käy ihan hienosti tyhjäkäyntiä,mutta koeajaessa huomasin että tehot on vielä kateissa,esim. 1.vaihteella kun lämää ajaessa kaasun pohjaan,miettii hieman(ja käy hetken röpöttäen) sitten vasta lähtee nostaa kierroksia. Mutta ei sutase vaikka mikä olis.eli vois päätellä että tehot on "vähä" kateissa.
Mutta Suurkiitokset avusta tässäkin vaiheessa! nyt ollaan jo yksi vika eliminoitu.
Jotain vikaa on kyllä vieläkin,käy ihan hienosti tyhjäkäyntiä,mutta koeajaessa huomasin että tehot on vielä kateissa,esim. 1.vaihteella kun lämää ajaessa kaasun pohjaan,miettii hieman(ja käy hetken röpöttäen) sitten vasta lähtee nostaa kierroksia. Mutta ei sutase vaikka mikä olis.eli vois päätellä että tehot on "vähä" kateissa.
Mutta Suurkiitokset avusta tässäkin vaiheessa! nyt ollaan jo yksi vika eliminoitu.
Nyt on ajeltu jo jonkin aikaa ilman takapönttöä,ei oo yhtään liian kovat äänet
. -90 Escortissa sama juttu,oli takapönttö jonkin aikaa pois ni melutaso oli aivan siedettävä.
Nyt pitäs seuraavaks ajaa laikalla pönttö auki ja katsoa mitä se on syöny.Sitten harkintaan että ostaako uuden pöntön,"tuning"-vaimentimen vaiko halvin(ja todennäköisin) vaihtoehto,ottaa vanhasta kamaa pois sisältä ja tehdä siitä "vapaammin" hengittävä.. jepjep.
Jostain katoin et simons-putkisto mk1:seen 1.6-2.0 380€,kaikki osat katista taaksepäin,ja kahdella takapöntöllä(!). Turhan tyyris vaihtoehto noin vanhaan autoon.

Nyt pitäs seuraavaks ajaa laikalla pönttö auki ja katsoa mitä se on syöny.Sitten harkintaan että ostaako uuden pöntön,"tuning"-vaimentimen vaiko halvin(ja todennäköisin) vaihtoehto,ottaa vanhasta kamaa pois sisältä ja tehdä siitä "vapaammin" hengittävä.. jepjep.
Jostain katoin et simons-putkisto mk1:seen 1.6-2.0 380€,kaikki osat katista taaksepäin,ja kahdella takapöntöllä(!). Turhan tyyris vaihtoehto noin vanhaan autoon.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45