Sivu 1/1
scorpioiden yms. automaatit..
Lähetetty: 22 Loka 2007 22:03
Kirjoittaja astriel
Haulla, googlella ja sähköpostilla ei löytynyt tarvittavaa tietoa joten ...
tarvetta saada scorpioon ehjä lootikko. Aikaisemmin ollut joku automaatti jota en ole vielä nähnyt , ilmeisesti se missä on solenoidi vasemmalla kylejellä vetämässä jotain vaijeria. solenoidista taakseppäin vähän ylempänä kolmenastainen pyöreähkö pistoke. Mitä ko. solenoidi tekee ja mitä em pistokkeella ohjataan. ?
Kolmas kysymys : mikä on tämän em kyseisen laatikon tyyppi onko se ALD4 ? eli 2.9i 12V -87 ensiasennus automaattilaatikko.
neljäs kysymys : mikä on se automattilaatikko jossa on enemmän niitä johtoja eli ainakin yksi moninapapistoke kyljessä ja ilmeisesti muutama pikku pistoke lisäksi. Onko se A4LDe vai se joku AOD jotain.. Mistä tunnistaa minkäkin automaattilootan...lähinnä v6 ..?Olisko jotain tuntomerkkejä vaikka jokaisesta lootasta mitä v6 koneissa on ollu.
C3:stakin vois harkita mutta kuulostelisin ensin tuon ylimmän vaihteen välityskysymyksen. Itellä löytyy C3, type9 ja tuo solenoidilootikko jossa on neloskoneen turbiinikoppa. Auton alla on se sähköjohtohärdellilootikko johon ei ole siis boxeja ja siinä on komosvaihde koko ajan päällä. Pakki ja P toimii myös.
Sitten siis : onko jossain lootassa ylin vaihde harvempi kuin suora, eli jos vaihtoehtona on asentaa type9 (onko kytkinvaijerille paikkaa tulipellissä ? ) jossa siis viides vaihde, niin onko olemassa automaattia missä on myös ylempivaihde kuin suora ja menisi ilman elektroniikkaa 2.9:n perään eli onko tuossa solenoidilootassa montako vaihdetta ja mikä on ylimmän vaihteen välitys. Tämä kysymys siksi että olisi tarkoitus kunnostaa tämmöisestä scorpiosta työmatka-auto ja kulutus olis tarkoitus saada alle kymppiin satasella. Perävälityksestä en myöskään yhtäkkiä löytänyt tietoja.
Kaikki tiedot otetaan ilolla vastaan. pää alkaa olla sekaisin googletuksen tuloksista.
-vk-
Lähetetty: 24 Loka 2007 18:45
Kirjoittaja juss
scorppareissa on kaikki automaatit
A4LD !
85-87 malleissa luki vaihtekepissa 1 2 D DE N R P ja kickdown oli vaijerilla.
88 alkaen luki 1 2 3 D N R P ja kickdown oli sähköllä.
95- lisättiin winter, sport, economic ...
ilmeisesti se missä on solenoidi vasemmalla kylejellä vetämässä jotain vaijeria.
Kickdown ? Vaijeri tule kaasuläpästä/vaijerista...
Lähetetty: 24 Loka 2007 20:13
Kirjoittaja TeRoK
En muista tarkkaan miten ne menee, mutta A4LD laatikoita ne on. Sitten on perässä joko pieni tai iso e kirjain riippuen paljonko niissä on elektroniikkaa.
Ilmeisesti aiemmat laatikot on noita A4LDe lootia ja niissä on vaijerin välityksellä sähköinen kickdown (Se solenoidi laatikon kyljessä).
Uudemmat on A4LDE ja niissä tulee kokonaan sähköinen signaali kickdownille.
Lähetetty: 24 Loka 2007 20:20
Kirjoittaja astriel
juss kirjoitti:scorppareissa on kaikki automaatit A4LD !
85-87 malleissa luki vaihtekepissa 1 2 D DE N R P ja kickdown oli vaijerilla.
88 alkaen luki 1 2 3 D N R P ja kickdown oli sähköllä.
95- lisättiin winter, sport, economic ...
Kickdown ? Vaijeri tule kaasuläpästä/vaijerista...
kyllä , "sähkö"-lootikko on nyt pois auton alta ja vaihdoin siitä kytkinkopan tuhon kickdown-solenoidi lootikkoon(joka on siis neloskoneesta). Tämän sähkölootikon tyyppi kiinnostaisi( onko se A4LD) vaikkakin hyödynnän sen ehkä osina koska se on tehdasuusi ja koska alumiinirunko on samannäköinen kuin tuoosa toisessa. ( vähän vaikea selostaa). Pitää hakea vielä pari rikkinäistä laatikkoa tästä lähiseudulta varastoon, jos näitten kanssa joutuu vielä säätämään.
Oikeastaan kiinnostaa nyt eniten sellainen asia että kuinka vaikea on muuttaa tuo scorpio manuaalivaihteiseksi. (työmatka-autoksi siis ajateltu). En löytänyt yhtäkkiä tulipellistä vapaata paikkaa kytkinvaijerille. Mietin vähä jos hommais polkimet + vaijerin+typeysin. Vauhtipyörä ja kytkin löytyy ennestään jos 2.8 koneesta sopii.
kiitän tähän astisista avuista, scorpio ei ole kovin tuttu kun on ollu vaan v6 taunuksia.
Lisäkysymys: jos jollain on foordin varaosanumerojuttuja mahdollisuus selata tai muuta tietoa niin onko mahdollista että tuossa -87 transit 100 :ssa olisi sama ovenkahva ja lukko kuin tässä -87 scorpiossa. Yksi kahva on poikki ja tuo transiitti on taasen menossa osiksi. Säästäis helkutinmoisen vaivan jos tämmönen tieto löytys ennekuin purkaa molempien ovet.
-vk-
Lähetetty: 24 Loka 2007 22:07
Kirjoittaja TeRoK
On hyvinkin paljon mahdollista, että ainakin sopii keskenään.
Iteltä meni -92 korpparista muovinen kahva kappaleiksi yhtenä talvena ja vaihdoin tilalle n.-84 ekkeristä metallisen tilalle. Ei mene enää rikki niin helpolla.
Aika paljon foortilla sopii osat keskenään. Esim. samasen ekkerin konepellin avausvaijeri löysi paikan myös korpparista. Vähän pitempi se oli, mutta mahtuuhan sitä sinne.

Lähetetty: 25 Loka 2007 07:52
Kirjoittaja Monsku MK2
repikää tästä, samalaatikko 1.3:sta - 2.9:n se on fakta. ihmekö tuo jos ei kestä,vit...ttaaa ihan vietävästi koko vi..tt un VOORRtti

Lähetetty: 30 Loka 2007 22:10
Kirjoittaja astriel
Kiitän infosta..
Tämä juttu alkaa pikkuhiljaa selvitä , toinen lootikko on nyt alla (eli se solenoidi-vaijeri kickdown laatikko). En ole vielä testannut , öljyt ja pakoputki vielä puuttuu.
Laatikon sähköjohdot, siis se nippu mikä menee autosta lootikkoon. on vähän sekasin mutta peruutusvalo + käynnistysesto pistoke on kaiketi ok elise sama mikä c3:ssakin. Kysymysmerkkinä on nopeusmittarin anturin sähköt joita en ole vielä ehtiny testaamaan.
Manuaalilaatikkojuttua ehdin tutkia sen verran että DOHC sierrassa vaijeri tulee samalla lailla kuin scorpiossa mutta vaijerin paikka tulipellissä jää vähän ABS pömpelien peittoon. Sain kaverilta sierran polkimet ja pitää jossain vaiheessa katella sopiiko ne sinne scorpion kojetaulun sisälle.
Mikäli sopii niin manuaaliksi muuttumisesta puuttuu enää kytkinvaijeri ja type ysin häntä missä on paikka sähköisen nopeusmittarin anturille.
Harvinaisen rasittava vaihtaa tuo automaattilootikko altapäin, ainakin tässä kutoskoneisessa.
-vk-
Lähetetty: 31 Loka 2007 17:26
Kirjoittaja kimmok
Monsku MK2 kirjoitti:repikää tästä, samalaatikko 1.3:sta - 2.9:n se on fakta. ihmekö tuo jos ei kestä,vit...ttaaa ihan vietävästi koko vi..tt un VOORRtti

Täyttä peetä tulee. Kytkinakseli on v6 pidempi ja saattaa olla muutakin eroa. Tämä kun verrataan 5-vaihteisia. 1.3 luultavasti 4-v pikku loota joka ei ole tarkoitettu kestämään.
Niin ja astriel:
Kyllä sielä tulipellissä on kaikissa automaateissa se vapaa reikä kytkinvaijerille. Se vain on peitetty 2 ruuvilla kiinni olevalla laipalla jonka alla on kumi.
Lähetetty: 01 Marras 2007 06:16
Kirjoittaja astriel
Pientä päivitystä.
Testilenkki tehty ja lootikko tuntuis toimivan. Ainut mikä on poissa toiminnasta on se kick-down. Tässä lootassa on solenoidi-vaijerinpätkä lootan kyljessä ja kaasuläpän tietämillä rajakytkin. Tarvis löytää jostain sen lootikon johtosarjan kytkentä niin sais tuonkin asian toimimaan.
Luin uudestaan nuo jutut mitä tuosta A4LD:stä on kirjoitettyu mutta semmonen jäi mietityttämään että onkohan kellään heittää mutua että mikä on kulutus 2.9i + A4LD verrattuna type9 ?
Oma ohjekirja kertoo että ylivaihdelootalla pääseen lähes manuaalilootikon kulutuslukemiin.
-vk-
Lähetetty: 04 Marras 2007 15:55
Kirjoittaja MouTine!
Ja AOD on hyvin yleisesti jenkki-Fordeissa käytetty aski 80-ja 90-luvulla. Siitäkin on olemassa AODe joka on elektronisesti ohjattu, ei alipainetta.
Lähetetty: 04 Marras 2007 16:26
Kirjoittaja astriel
jeps..
Tuossa olis kuva.Vasemmalla auton alla ollut loota(v6 kykinkoppa) ja oikealla 4 cyl scorpion solenoidi-kickdown loota.
Eli oikeanpuoleinen on nyt alla ja siitä puuttuu enää tuon kickdown solenoidin johdotus.
http://www.vkukko.fi/v6lootat/lootat.jpg
Haen vielä yhden lootan, A4LD:n ja vaihdan tuosta sähkölootasta sisuskalut kun se on kerran tehdasuusi.
Type ysin sähköhäntä (mittarilähtö) on tulossa postissa joten joskus ens vuonna alkuvuodesta vois laittaa type ysin kiinni. Polkimet voi laittaa jo etukäteen.
-vk-