Sivu 1/1

mk5 Escortin osto ensiautoksi?

Lähetetty: 18 Loka 2007 23:13
Kirjoittaja njietro
Tervehdys!

Nyt alkaa ajokortti häämöttää ja tieautoa tarvis alkaa toden teolla katsoa.

Päälimmäiset vaihtoehdot on Toyota Corolla vm '89 - '93 ja Ford Escort mk5 hintaluokassa ~800-1400e.

Moottoriksi oon miettinyt vain 1,6L ruiskua corollan tapauksessa ja eskortti sais taasen olla joko 1,6L tai 1,8L ruisku.

Corollan 16V 4A-FE lienee moottorimaailman parhautta tähän n.800-1400e autojen hintaluokkaan mutta jotenkin Escortti kiehtoo silti enemmän... Escorttien CVH-pohjasta(?), vanhempaa EFi -konetta on haukuttu mukavasti olemattoman alatehon ja heikon kestävyyden johdosta, olisko omakohtasta kokemusta kellään kertoa kyseisestä autosta/koneesta?

Kulutus näillä bensanhinnoilla ja tilin saldoilla on aika tärkeetä, joten mitä luokkaa mk5 eskorttien vanhemman 1,6L EFi:n, uudemman 1,6L Zetecin ja 1,8L Zetecin kulutukset on? Onko toi Zetec hyvä kone näin yleisesti ottaen? Ja kasvaako Zetecin kulutus 1,6L -> 1,8L siirryttäessä suuresti? Tehoissa ja käytännön pirteydessä varmaan on kuitenki jo jonkinnäkönen ero noitten kahden välillä.

Nyt ois 1,8L Zeteccieskortti olemassa ja oon sitä menossa lähipäivinä katsomaan. Kiinnostaa vaan automallin ja moottorityypin yleinen "hyvyys" ettei tuu uskottua kaikkee mitä myyjä syöttää.

Kertokaa mielellään kaikenlaista mielipidettä/kannanottoo tähän autovalintaan liittyen!

Sit itellä ois mk4 kolmioviseen ekkeriin _vähänajettu_ madallussarja, sisältäen jouset ja iskarit, tuolla olemassa. Saako siitä jousia/iskareita/molempia hyödynnettyä vitoskoppaseen eteen/taakse ???

Itellä on kaks kappaletta neloskoppa ekkereitä pihassa, niillä kierretään tosin vain pelto/jäärataa.

Lähetetty: 19 Loka 2007 09:39
Kirjoittaja jsel
Itse ostin tammikuussa ensimmäiseksi autokseni mk5 Escortin, tosin 1.4 litraisella koneella.

Ruostetta tuon ikäisestä luultavasti jo löytyy, ne kannattaa tarkistaa. Jakohihnan käyttöväli on cvh-koneissa 40tkm, se kannattaa tarkistaa onko vaihdettu. Zeteceissä taitaa sitten olla jo 90tkm tai 120tkm?

Sähköt kannattaa myös tarkastaa että kaikki toimii, sulakerasian pohjan kylmäjuotokset on tyyppivika, ja uusi rasia maksaa 150-250e mallista ja ostopaikasta riippuen.

Itse olen kyllä tykännyt autosta, purkuosia löytyy halvalla esim nettivaraosasta, eikä autokaan ihan hirveitä maksanut.

Kaikenlaista pikkuvikaahan tässä on kyllä ollut, mutta tällä hetkellä kaikki toimii ja leimankin hain maanantaina :)

Lähetetty: 19 Loka 2007 19:25
Kirjoittaja Krisse
Tollasen Escortin merkittävimmät viat lienee toi sulakerasia ja noin 200tkm välein vaihtokunnossa olevat tasauspyörästön laakerit. Kulutuskamaa on myös kallistuksenvakaajan päätykepit mut ne nyt on sitte taas sitä hintaluokkaa ja työnkin puolesta mitättömiä juttuja ettei maksa edes vaivaa mainita.

Suunnittelemasi ikäluokan Korollan vaivat on varmaan takaiskarit jotka noissa on 'aina' vaihtokunnossa, ja ruoste noissa jonkun verran raiskaa auton takapäätä. Kunnossa olleessaan kulkee varmasti pienemmällä kuin Escortti.

Vaikka toi Escorttikaa nyt ei mikään yksilöllisyyden ylistys oo niin kyllä melkeen mikä vaan Corolla on niin harmaa massa-auto et mä en oikeastaan keksi mikä tavis auto ois tylsempi. Oma mielipide näistä asioista on yleisesti ottaen se että ottaa sen auton mikä miellyttää, kun siitä joku hajoaa nii sit vaa korjataa. Niin kauan kun pysytään tälläsissä tavisautoissa niin harva ongelma nyt konkurssiin ajaa suomalaista autoilijaa.

Lähetetty: 19 Loka 2007 20:01
Kirjoittaja njietro
Jepjep. Kiitos vastauksista. Vauhdilla eteni autoasia yllättäen ja 30min sitten tuli tollanen 1,8L Zeteccieskortti pihaan. En odottanu että näin nopeesti löytyy hyvä mutta toivottavasti näin nyt on käyny. Kaupat on tehty jo ja nyt ollaan kolmen escortin "loukussa" :D

Sulakerasiaa ei kyllä tullu katottua koska lähdettiin autoo hakeen melkosella äkkilähdöllä. Mikään heräteostos ei kyllä ollu että kyl kaikki katottiin ja käytiin läpi moneen kertaan. Paitsi sulakerasia :)

Auton ajomäärä 179tkm, vm. 92, ovia kolme ja väri kirkas puna. Kulutus kuulemma pysyy aina alle kympissä mutta pian sekin nähdään sit omakohtasilla kokemuksilla.

Mitä eroavaisuuksia tässä 105hp Zetecissä on XR3i:n 130hp versioon? Nokka ja jotain muuta? Onko mahdollista jossain vaiheessa etsiä tästä ne 25hp valloilleen ..?

Lähetetty: 19 Loka 2007 20:34
Kirjoittaja jsel