Sivu 1/2
2.0i dohc tyhjäkäynti seilaa
Lähetetty: 16 Loka 2007 10:23
Kirjoittaja _Niko
Autona Sierra 2.0i dohc -92
Tyhjäkäynti seilaa kylmällä koneella. Seilaus ilmenee kun koneen lyö tulille ja antaa käydä yksikseen, kierrokset lähtee laskemaan ja tipahtaa noin 500rpm, tästä kierrokset pomppaa takaisin ylös (1200rpm) ja käy hetken normaalisti (900-1000rpm). Saatta joskus jopa sammua.
Jos auto on ollut käynnissä taikka ajetu edes muutama minuutti ei seilaamista tapahdu. Vika ilmeni vasta nyt kun kelit hieman kylmeni ja kostui.
Niko
Lähetetty: 16 Loka 2007 12:47
Kirjoittaja Foordson
Taitaapi tyhjäkäynti venttiili takkuilla

Lähetetty: 16 Loka 2007 12:52
Kirjoittaja sysler
Mulla sama ongelma..soitin ford huoltoon ja sieltä sanottiin että tod näkösesti vikaa ooisi ECT-anturissa..
juu u..
Lähetetty: 16 Loka 2007 16:28
Kirjoittaja tonis
vika on tod.näk siin ns.kuumalanka anturissa mikä on siin ruiskun kyljessä.. se riittää jo pelkästään että se on paskanen. kokemuksesta voin kertoa..

tuliko vika kenties yht äkkii vai hiljalleen? millanen ilmanputsari?
Lähetetty: 16 Loka 2007 18:16
Kirjoittaja _Niko
Vika tuli Yllättäen, tai ei ainakaan ennen ole käyttäytynyt keseisellä tavalla kun auto ollut minulla. Ilmanputsari on vakio ja suhteellisen puhdas.
Tyhjäkäynti venttiilin löydän ja puhdistan miten?
Onko ECT-anturi ja kuumalanka anturi sama asia? Miten tarkastan kyseisten laitteiden toimivuuden taikka putsaan?
Lähetetty: 16 Loka 2007 18:45
Kirjoittaja ara
Tuolta voi löytyä kans jotain helpotusta..mulla oli escortissa sama vaiva
http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... e821409f5e
Lähetetty: 16 Loka 2007 21:58
Kirjoittaja jaska74
_Niko kirjoitti:
Tyhjäkäynti venttiilin löydän ja puhdistan miten?
konepellin lukon kohdalla imuputkessa oleva hopeinen kikkare
http://koti.welho.com/jsaari5/dohc.jpg
helppo purkaa ja puhdistaa, mutta kasatessa ole tarkkana että tiiviste pysyy varmasti ehjänä
Lähetetty: 17 Loka 2007 10:38
Kirjoittaja sysler
Ei ollu vika kuumalanka-anturissa,oli kylläkin tod likainen mutta puhistuksen jälkeenkin sama nykytys jatkuu..seuraavaksi siirrytään ect-anturin kimppuun..
Lähetetty: 17 Loka 2007 13:17
Kirjoittaja sysler
Ect-anturi on sökö...Nyppäsin piuhat irti ja kävin kokeilee..nykiminen loppu..mut käyntiin lähtö vaikeutui..eli uutta anturia vaan kehiin.
Lähetetty: 18 Loka 2007 10:48
Kirjoittaja _Niko
sysler kirjoitti:Ect-anturi on sökö...Nyppäsin piuhat irti ja kävin kokeilee..nykiminen loppu..mut käyntiin lähtö vaikeutui..eli uutta anturia vaan kehiin.
Paljon köyhduit anturista ja mistä sen ostit?
Missä kohti kuumalanka anturi sijaitsee ja miten sen puhdistit?
Lähetetty: 18 Loka 2007 11:49
Kirjoittaja kimmok
Kaikkia antureita saa fordilta

Ps. Kokemusta löytyy

Eikä niitä muualta kannata ostaakaan!
Lähetetty: 18 Loka 2007 12:24
Kirjoittaja _Niko
Joo, kyllä loppu munkin mototnet antureiden osto kun voortin hankki. Kyllä sen kantapään kautta opii. kovin kalliita ovat jos marmoritiskiltä käy ostamassa, eikö elo mitään "maahantuojaa" tms jolta samoja osia voi tilata edukkaasti?
Lähetetty: 19 Loka 2007 06:59
Kirjoittaja sysler
ECT-anturi oli jotain 25e fordilla.Kuuma lanka anturi sijaitsee siinä ruiskun/imusarjan päällä edestä katsottuna oikealla. iso mutteri johon tulee liitin..lähtee auki isolla lenkkiavaimella..muista tiivistää avaamisen jälkeen putkiteipillä yms..muuten tulee ohivuotoa..
Lähetetty: 26 Loka 2007 22:13
Kirjoittaja janmie
Mikä olikaan ECT-anturin suomenkielinen nimi? Paikallisessa varaosamyynnissä täti ei löytänyt vastaavaa. Niin ja missä kohti se sijaitsee??
Lähetetty: 27 Loka 2007 09:33
Kirjoittaja henu
janmie kirjoitti:Mikä olikaan ECT-anturin suomenkielinen nimi? Paikallisessa varaosamyynnissä täti ei löytänyt vastaavaa. Niin ja missä kohti se sijaitsee??
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=15506
Lähetetty: 27 Loka 2007 09:54
Kirjoittaja TeRoK
Ja mikä hitto toi kuumalanka anturi nyt oikeen on

???
Lähetetty: 29 Loka 2007 17:55
Kirjoittaja _Niko
Kuumalanka-anturin ja tyhjäkäyntiventtiilin puhdistin tänään. venttiili ei tuntunut mitenkään kovin likaiselta, sitä hieman ruikin elektroniikan puhdistus spraylla. Kuumalanka anturi oli jotenkin rasvaisen tai kostean tulpan näköinen, sen puhdistin pumpulipuikolla ja elektoniikan puhdustus spraylla. Oireita ei tuon jölkeen ilmennyt, mutta ei niitä ole aina ilmennytkään.
Miten kuumalanka anturi olisi pitänyt kiristää oikea oppisesti? Se ei tuntunut "toppaavan" mihinkään, joten kiristn sitä hieman pidemmälle kuin ennen avaamista se oli ollut. Tietysti putkiteipin kanssa.
Lähetetty: 29 Loka 2007 19:30
Kirjoittaja TeRoK
Toistan. Mikä kuumalanka anturi on kyseessä????
Ilmeisesti joku moottorin lämpöanturi kuitenkin?
Imuilman lämpötila-anturi???
Taas helpottaisi jos puhuttaisi asioista oikeilla nimityksillä.
Lähetetty: 29 Loka 2007 20:09
Kirjoittaja _Niko
Ilmeisesti mittaa moottoriin tulevaa ilman määrä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari
Tuolta MAF mittari.
Ilmeisesti puhutaan kyseisenlaisesta mittarista.
Lähetetty: 29 Loka 2007 21:10
Kirjoittaja TeRoK
No juuri tätä tarkotan. Nimittäin myös itelle tulee maf mieleen kun puhutaan kuumalanka mittarista, mutta tässä topicissa taitaa olla kuitenkin kyse tosta imu/ahtoilman lämpötunnistimesta (ACT).
Lähetetty: 29 Loka 2007 22:16
Kirjoittaja jaska74
mistäs sä niko ton MAF:n löysit?
autodatan mielestä dohc:ssä ei sitä ole, enkä sitä omastanikaan ole löytänyt...
imusarjassa on kyllä IAT (intake air temperature) anturi, tarkotit varmaan sitä?
Lähetetty: 30 Loka 2007 17:17
Kirjoittaja _Niko
Tuli ilmeisesti sitten putsattua IAT anturi, likainen oli ja taisi jotain auttaakin.
sysler kirjoitti:Kuuma lanka anturi sijaitsee siinä ruiskun/imusarjan päällä edestä katsottuna oikealla. iso mutteri johon tulee liitin..lähtee auki isolla lenkkiavaimella..muista tiivistää avaamisen jälkeen putkiteipillä yms..muuten tulee ohivuotoa..
Lähetetty: 30 Loka 2007 19:12
Kirjoittaja tommo
No poistuiko vika, kun puhdistit imuilman lämpötila-anturin?
Lähetetty: 30 Loka 2007 21:51
Kirjoittaja _Niko
Vika on näillänäkymin poistunut, mutta koska vika ei esiintynyt aina, niin on vaikea sanoa katosiko se kokonaan. Tuntuu että tyhjäkäynti olisi tasoittunut, mutta se voi olla pelkästään tunnetta.
Lähetetty: 02 Marras 2007 16:04
Kirjoittaja sysler
Niin..."kuumalanka-anturi" on virheellinen nimi kyseiselle potikalle.. se on IAT-tunnistin..sanoivat fordilla..vaihdoin Ect-anturin jonka jälkeen se on käynyt kuin buikki.