Mondeo 1.8 Zetec 99 kierrosten "kantamista"
Lähetetty: 13 Loka 2007 16:27
Moro
Nyt vähän ennen ja varsinkin jälkeen Voortin oston on tullu selailtua tätä foorumia, mut nyt tuli sellanen tilanne että pelkällä searchillä en löytäny vastaavaan ongelman kuvaukseen ratkaisua.
Eli otsikon ja sigun mukainen farkkumondeo kyseessä, ja ongelmana tyhjäkäynnin levottomuus. Lähtee käyntiin nätisti ja käy paikallaan siinä ~1000-1100 kierroksen pinnassa (liian korkea?). Puolen tunnin ajelun jälkeen (etenkin jos yli 80 km/h ajettu) alkaa kierrokset kantamaan, eli jos kippaan vapaan päälle kuudenkympin vauhdissa voi kierrokset nousta hiljalleen jopa 4000 asti, ja sitten ne laskeutuu hiljaksiin johonkin 2500-3500. Ärsyttävää jo sikäli että tämän ilmetessä 50 vauhdissa neloselle tulee vakionopeuden säädin: kulkee eteenpäin vaikka en polkimeen koskisikaan!
Lisäksi liikennevaloja kytkin pohjassa/vapaalla lähestyessä kierrokset pyörii siinä 2000- 2500 tuntumassa. Auton pysähdyttyä kierrokset kuitenkin laskevat ~1100 kiekkaan minuutissa. Mistä tämä voisi johtua? Entinen naapuri neuvoi nollaamaan moottorin ohjaustietokoneen ottamalla sulake irti, pitämällä puoli tuntia poissa, sitten vartti tyhjäkäyntiä ja ~7 kilsan lenkki. Tehty kaksi kertaa, ei auttanut.
Tyhjäkäyntiventtiiliä täällä on näköjään kerran jos aikasemminkin epäilty hieman vastaavasta.
Niin ja nyt kylmällä ilmalla tuli vielä bonuksena sellainen, että jos ajaa vaikka kilometrin, sammuttaa auton ja yrittää käynnistää heti perään, niin saa jurnuttaa starttia vaikka kuinka pitkään eikä käynnisty! Pitää ootella muutama minuutti ja sitten taas mennään niinkuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Joskus tämän yhteydessä moottori on lähtenyt käyntiin, mutta sitten sammunut heti kierrosten käytyä siellä reilussa tonnissa.
Polttoaineenkulutus on siinä reilu 8 litraa satasella, mutta se juontanee juurensa raskaahkoon kaasujalkaan.
Tuttuja ongelmia kenellekään?
Nyt vähän ennen ja varsinkin jälkeen Voortin oston on tullu selailtua tätä foorumia, mut nyt tuli sellanen tilanne että pelkällä searchillä en löytäny vastaavaan ongelman kuvaukseen ratkaisua.
Eli otsikon ja sigun mukainen farkkumondeo kyseessä, ja ongelmana tyhjäkäynnin levottomuus. Lähtee käyntiin nätisti ja käy paikallaan siinä ~1000-1100 kierroksen pinnassa (liian korkea?). Puolen tunnin ajelun jälkeen (etenkin jos yli 80 km/h ajettu) alkaa kierrokset kantamaan, eli jos kippaan vapaan päälle kuudenkympin vauhdissa voi kierrokset nousta hiljalleen jopa 4000 asti, ja sitten ne laskeutuu hiljaksiin johonkin 2500-3500. Ärsyttävää jo sikäli että tämän ilmetessä 50 vauhdissa neloselle tulee vakionopeuden säädin: kulkee eteenpäin vaikka en polkimeen koskisikaan!

Lisäksi liikennevaloja kytkin pohjassa/vapaalla lähestyessä kierrokset pyörii siinä 2000- 2500 tuntumassa. Auton pysähdyttyä kierrokset kuitenkin laskevat ~1100 kiekkaan minuutissa. Mistä tämä voisi johtua? Entinen naapuri neuvoi nollaamaan moottorin ohjaustietokoneen ottamalla sulake irti, pitämällä puoli tuntia poissa, sitten vartti tyhjäkäyntiä ja ~7 kilsan lenkki. Tehty kaksi kertaa, ei auttanut.
Tyhjäkäyntiventtiiliä täällä on näköjään kerran jos aikasemminkin epäilty hieman vastaavasta.
Niin ja nyt kylmällä ilmalla tuli vielä bonuksena sellainen, että jos ajaa vaikka kilometrin, sammuttaa auton ja yrittää käynnistää heti perään, niin saa jurnuttaa starttia vaikka kuinka pitkään eikä käynnisty! Pitää ootella muutama minuutti ja sitten taas mennään niinkuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Joskus tämän yhteydessä moottori on lähtenyt käyntiin, mutta sitten sammunut heti kierrosten käytyä siellä reilussa tonnissa.
Polttoaineenkulutus on siinä reilu 8 litraa satasella, mutta se juontanee juurensa raskaahkoon kaasujalkaan.

Tuttuja ongelmia kenellekään?