Sivu 1/1

Mondeo 1.8 Zetec 99 kierrosten "kantamista"

Lähetetty: 13 Loka 2007 16:27
Kirjoittaja Filtsu
Moro

Nyt vähän ennen ja varsinkin jälkeen Voortin oston on tullu selailtua tätä foorumia, mut nyt tuli sellanen tilanne että pelkällä searchillä en löytäny vastaavaan ongelman kuvaukseen ratkaisua.

Eli otsikon ja sigun mukainen farkkumondeo kyseessä, ja ongelmana tyhjäkäynnin levottomuus. Lähtee käyntiin nätisti ja käy paikallaan siinä ~1000-1100 kierroksen pinnassa (liian korkea?). Puolen tunnin ajelun jälkeen (etenkin jos yli 80 km/h ajettu) alkaa kierrokset kantamaan, eli jos kippaan vapaan päälle kuudenkympin vauhdissa voi kierrokset nousta hiljalleen jopa 4000 asti, ja sitten ne laskeutuu hiljaksiin johonkin 2500-3500. Ärsyttävää jo sikäli että tämän ilmetessä 50 vauhdissa neloselle tulee vakionopeuden säädin: kulkee eteenpäin vaikka en polkimeen koskisikaan! :evil:

Lisäksi liikennevaloja kytkin pohjassa/vapaalla lähestyessä kierrokset pyörii siinä 2000- 2500 tuntumassa. Auton pysähdyttyä kierrokset kuitenkin laskevat ~1100 kiekkaan minuutissa. Mistä tämä voisi johtua? Entinen naapuri neuvoi nollaamaan moottorin ohjaustietokoneen ottamalla sulake irti, pitämällä puoli tuntia poissa, sitten vartti tyhjäkäyntiä ja ~7 kilsan lenkki. Tehty kaksi kertaa, ei auttanut.

Tyhjäkäyntiventtiiliä täällä on näköjään kerran jos aikasemminkin epäilty hieman vastaavasta.

Niin ja nyt kylmällä ilmalla tuli vielä bonuksena sellainen, että jos ajaa vaikka kilometrin, sammuttaa auton ja yrittää käynnistää heti perään, niin saa jurnuttaa starttia vaikka kuinka pitkään eikä käynnisty! Pitää ootella muutama minuutti ja sitten taas mennään niinkuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Joskus tämän yhteydessä moottori on lähtenyt käyntiin, mutta sitten sammunut heti kierrosten käytyä siellä reilussa tonnissa.

Polttoaineenkulutus on siinä reilu 8 litraa satasella, mutta se juontanee juurensa raskaahkoon kaasujalkaan. :twisted:

Tuttuja ongelmia kenellekään?

Lähetetty: 14 Loka 2007 01:10
Kirjoittaja Monteonisti
Tyhjäkäyntivena yleensä riiputtaa kierroksia, mutta on muutkin syyt, näin kännissä vaan en muista! :oops:

Lähetetty: 14 Loka 2007 17:26
Kirjoittaja SuperMajor
Imuilmavuoto?

Lähetetty: 14 Loka 2007 19:52
Kirjoittaja Filtsu
SuperMajor kirjoitti:Imuilmavuoto?
Jaahas, mistähän tuommoista kannattais alkaa etsimään? Tukkia se oikee ilmanotto ja kattoa käykö vielä vai?

Nyt se iski vielä sellasen "ominaisuuden" kehiin, että tänään kun kilometrin ajeltuani yritin painaa kaasupoljinta yli 1/3 verran pohjaan niin kuulu vaan *boooooo* ja kiekat laski. Ihan ku kaasarissa olis vetäny ryypyt pohjaan lämpimälle koneelle. Tätä se on tehny sen jälkeen joka kerta kun poljinta painaa vähän enemmän, poislukien tilanne kun kierrokset saa hiljalleen hilattua yli 3500; silloin saa painaa kaasua rauhassa pohjaan ja jopa tapahtuukin jotain.

En oo ku vasta viikon omistanu mutta alkaa jo usko huojumaan. :P H-kirjaa ei kyllä löytyny että ei tiiä koska on pajalle päästetty viimeksi...

Lähetetty: 15 Loka 2007 16:11
Kirjoittaja Filtsu
Noniin ja hyvät uutiset senkun vyöryy sisään. Tänään aamulla ei mentykään Fordilla töihin, pyörittää vaan mutta ei anna kipinää. Bensapumppukin tarjos kyllä painetta, et ei siitä pitäs kiinni olla.

Tää on niin tätä. Seuraavaksi hinataan...

Lähetetty: 28 Loka 2007 01:48
Kirjoittaja Monteonisti
Eskossa vikana oli sulakeboxi/ajonesto, mutta Monteossa ei tuota esiintynyt! :shock:

Lähetetty: 28 Loka 2007 02:33
Kirjoittaja Filtsu
Suapi nähdä kuinka käy. Huomenna ollaan viisaampia kun pajalla avaavat moottorin ja viilaavat kuntoon.

Käymättömyyden syy oli muuten katkennut jakopään hihna...

Lähetetty: 04 Marras 2007 01:21
Kirjoittaja Monteonisti
Voi tosiaan aiheuttaa käyntiongelmia! :shock:

Lähetetty: 16 Marras 2007 16:43
Kirjoittaja Filtsu
No, ei se katkennu ollu. Kattokaapa ite:
http://koti.mbnet.fi/cstrike/ok/valokuv ... _hihna.jpg

Miten se on käyny ensinkään?! :shock:

Nyt on kuitennii kunnossa ja taas ajellaan.