Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Täytyypä vielä testailla. Vahva muistikuva vaan että olisin täältä lukenut että ohjekirjassa on tuon osalta virhe niin ihmettelin kun ei 40 min ennakointi riittänyt. Akkuakin aloin jo huonoksi epäillä.
E: Seuraavaan aamuun ajastettuna lämmitti normaalisti, eli on tuossa ainakin se 40 min raja. Lienee sitten ohjekirja oikeassa, olen tainnut sekoittaa johonkin ihan eri juttuun
Viimasuoja menee hankintaan, taidan siisteyden takia hankkia valmiiksi leikatun..
E: Seuraavaan aamuun ajastettuna lämmitti normaalisti, eli on tuossa ainakin se 40 min raja. Lienee sitten ohjekirja oikeassa, olen tainnut sekoittaa johonkin ihan eri juttuun
Viimasuoja menee hankintaan, taidan siisteyden takia hankkia valmiiksi leikatun..
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Viimasuojan kiinnikkeet ovat järjettömän hintaisia, vitosen kappale. Kannattaa laittaa kunnolla paikoilleen.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Mondeosta kaupat lyöty lukkoon ja huomenna käyn auton hakemassa itelleni. Ajotietokoneen näyttö temppuilee vaihtelevasti. Pari kysymystä aiheeseen liittyen: mistä kaikista fordeista käy tuo ajotietokoneen näyttö? Jos vaihtaa pelkän näytön eikä koko mittaristoa säästyykö kauhealta koodaamiselta? Ymmärtääkseni noita näyttöjä pystyy myös korjauttaan elektroniikka korjaajalla. Kyseessä on 2008 1.8 tdci jos sillä nyt mitään merkitystä on.
Oliko näihin saatavissa joku ohjeilmointi. Kovin on hengetön alavääntö.. ehkä on myös tottumis kysymys kun on 3 vuotta jyskytelly meneen 3,5 V6 vapari koneella
Oliko näihin saatavissa joku ohjeilmointi. Kovin on hengetön alavääntö.. ehkä on myös tottumis kysymys kun on 3 vuotta jyskytelly meneen 3,5 V6 vapari koneella
'73 2d Taunus, '98 Escort GT farmari
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Ostin eräältä foorumin jäseneltä palikan, joka tuli näppärästi liittimillään johdon väliin. Hieman lisää tehoa ja vääntöä. Vääntöä varsinkin alapäähän ja tällaiselle rauhalliselle kuskille on kone ihan mukava. Tehtaan jäljiltä se oli suorastaan epämiellyttävä varsinkin kaupungissa.apukuski kirjoitti: Oliko näihin saatavissa joku ohjeilmointi. Kovin on hengetön alavääntö.. ehkä on myös tottumis kysymys kun on 3 vuotta jyskytelly meneen 3,5 V6 vapari koneella
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Ostin eräältä foorumin jäseneltä palikan, joka tuli näppärästi liittimillään johdon väliin. Hieman lisää tehoa ja vääntöä. Vääntöä varsinkin alapäähän ja tällaiselle rauhalliselle kuskille on kone ihan mukava. Tehtaan jäljiltä se oli suorastaan epämiellyttävä varsinkin kaupungissa.[/quotynjevi kirjoitti:
Kuka mahtoi olla? Ja paljonko makso?
'73 2d Taunus, '98 Escort GT farmari
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Myyjä myi omasta autostaan tarpeettomana sen vaihdon yhteydessä. Ei siis ollut "palikkakauppias". Käytetty häneltä maksoi muistaakseni 150€, kaupasta sama silloin 450€. Nyt niitä saanee jo halvemmalla.apukuski kirjoitti: Ostin eräältä foorumin jäseneltä palikan, joka tuli näppärästi liittimillään johdon väliin. Hieman lisää tehoa ja vääntöä. Vääntöä varsinkin alapäähän ja tällaiselle rauhalliselle kuskille on kone ihan mukava. Tehtaan jäljiltä se oli suorastaan epämiellyttävä varsinkin kaupungissa.[/quot
Kuka mahtoi olla? Ja paljonko makso?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
tnc135 kirjoitti:Seuraavanlainen ongelma 2012 tdci Mondeon kanssa,
Auton käynnistämisen jälkeen n. 30 sekunnin kuluttua polttoaineen merkkivalo syttyy ja mittari näyttää tyhjää (Convers+ mittaristo). Tämän jälkeen ajossa n. 3km jälkeen syttyy moottorin varoitusvalo ja tehot häviää. Toistaiseksi tämä on tapahtunut vain kostealla kelillä ja tunnin tallissa olon jälkeen yleensä toimii moitteitta.
Ennen vika ilmeni käynnistämisen jälkeen, mutta nyt syksyn aikana pari kertaa kesken ajon pikatiellä yli 50km:n matkan jälkeen. Aika nopeasti syttyy punainen moottorivalo, jos ei heti löydy sopivaa paikkaa pysähtyä. Viimeksi auttoi, kun heilutteli autoa edestakaisin.riikomi kirjoitti:Vaikuttaisi siltä, että polttoaineen tankkianturi tai sen johdotus olisi rikki.
Pystyykö tankkianturia testaamaan/korjaamaan, lähinnä haluaisin varmistua asiasta kun uusi kuitenkin kustantaa n. 400€.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Jos vika olisi tankin sisällä olevassa lähettimessä, niin nollaa näyttäessä kohon olisi pitänyt mennä upoksiin. Siksi johdin- tai liitinvika kuulostaa todennäköisemmältä vikakohteelta.
https://talkford.com/community/topic/33 ... e-problem/
https://talkford.com/community/topic/33 ... e-problem/
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Olisko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisen 2.0 tdci koneella olevan farmari mondeon polttoaineen kulutuksesta?
163 hp ja 6 vaihteinen automaatti. 2011 vuotinen.
Olisi ehkä menossa focus vaihtoon tuollaiseen.
163 hp ja 6 vaihteinen automaatti. 2011 vuotinen.
Olisi ehkä menossa focus vaihtoon tuollaiseen.
-mondeo -08 stw 2.2 tdci
-mondeo -11 stw 2.0tdci autom. 163 hv
-mondeo -11 stw 2.0tdci autom. 163 hv
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Mulla oli 140hp versio, samalla laatikolla, ja se vei käytännössä 6-7 satasella. En tainnut juuri koskaan päästä alle 6:n keskikulutukseen, keskinopeus omassa ajossa noin 55km/h. Maantievoittoista ajoa siis.mondeo v6 kirjoitti:Olisko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisen 2.0 tdci koneella olevan farmari mondeon polttoaineen kulutuksesta?
163 hp ja 6 vaihteinen automaatti. 2011 vuotinen.
Olisi ehkä menossa focus vaihtoon tuollaiseen.
Nykyinen S-Max samalla tekniikalla vie yllättäen vain 0,5litraa enemmän samassa ajossa.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Tuosta koneesta ei omaa kokemusta, mutta Spritmonitor -sivustolta löytyy aika tasaisesti 6,7 - 8 lukemia tuolla yhdistelmällä.mondeo v6 kirjoitti:Olisko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisen 2.0 tdci koneella olevan farmari mondeon polttoaineen kulutuksesta?
163 hp ja 6 vaihteinen automaatti. 2011 vuotinen.
Olisi ehkä menossa focus vaihtoon tuollaiseen.
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Omalla 2.2 tdci automaatilla, keskiarvo n. 7.8l satasella. Maantiellä joku 6-6,7 l.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
No joo, eli nyt on päätös tehty ja focus vaihtuu tuohon mondeoon. Kiitoksia noista vastauksista, katsotaan mitä tuo nyt tulee omassa käytössä kuluttamaan.
Oli kyllä ihan mukavan oloinen paketti, tosin tehoahan ei koskaan liikaa ole .
Tämähän tulee emännän käyttöön ja sille tuo kulutus on tärkeämpi, tosin huomattavasti taloudellisempi mondeo on kuin mitä tuo focus on ollut.
Oli kyllä ihan mukavan oloinen paketti, tosin tehoahan ei koskaan liikaa ole .
Tämähän tulee emännän käyttöön ja sille tuo kulutus on tärkeämpi, tosin huomattavasti taloudellisempi mondeo on kuin mitä tuo focus on ollut.
-mondeo -08 stw 2.2 tdci
-mondeo -11 stw 2.0tdci autom. 163 hv
-mondeo -11 stw 2.0tdci autom. 163 hv
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Kesällä vähän päälle 6 seka-ajossa, talvella n. 7.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Mondeo mk4 2010 2.0 tdci econetic.
Auto ollut itsellä kohta ollut 2 vuotta ja 100 000 km.
Eikä ole muuta kuin positiivista sanottavaa!
Auton mittarissa on nyt 310 000 km.
Huollot:
-Öljyt ja suodattimet olen vaihtanut 15tkm välein.
-Etupäästä toinen iskari alkoi vuotaa ja yläpään laakeri menivät rikki.
Samalla vaihdoin kaikki osat (iskarit, jouset, yläpään laakerit, alatukivarret, koiranluut).
Nyt on auto taas suuntavakaa ajaa, eikä itse vaihdettuna tullut kovinkaan kalliiksi (osat noin 500€+ suuntaus)
-Myöhemmin meni vaihtoon vielä raidetangon ulommat päät.
-Takapäässä alkaa olemaan alatukivarsien etupään puslat menneet (seuraava huoltokohde)
-Lisäksi vaihdettu kaikki moottorin kumityynyt (yhteensä noin 120€)
-Hiukkassuodattimen paineanturin letku hapertui. Autotallista löytyi sopiva polttoaineletkun pätkä, joka on toiminut hyvin.
-Auton alta näkyy että turbon lähettyviltä on hieman vuotanut öljyä. Saa nähdä tuleeko siitä joskus ongelmia. (eivät tuppaa ikuisia olemaan)
-EGR-venttiili takertelee. Putsasin, ei auttanut. Tein rosterista umpilaipan. Ei ole tullut vikakoodeja.
-Akun vaihdoin viimetalvena varmuuden vuoksi. Vanha toiminut kaverilla nyt vuoden moitteettomasti autossa ilman webastoa.
-Jarrulevyt ja palat eteen. (alkoi täristämään)
Hieman on tullut myös varustelutasoa parannettua:
-Lisätty himmentyvä taustapeili. (tuulilasin kiinnike tarvitsi vaihtaa)
-Vaihdettu automaattinen valokytkin.
-Autoplugin webaston gsm-ohjaus, joka on AIVAN LOISTAVA!
-Radio vaihdettu sonyyn 6 cd:n vaihtajalla
-Kaiuttimet vaihdettu motonetin gound zeroihin.
-Mankan johtosarjaan kolvailtu Fordin alkuperäinen bluetooth moduuli (nyt kuuluu puhelimesta spotify ja vaihtuu biisi ratin painikkeista)
-Mikrofoni, jotta voi myös puhelut puhua auton kautta.
-Kunnon xenon lisäpitkät halogeenien rinnalle.
Kokonaisuudessaan auto on erinomainen. Hyvä ajaa Suomen maantienopeuksissa. Sisätilat on loistavat, Yhtä isoa tavaratilaa saa etsiä (ehkä E-sarjalaisissa on) Mahtuu pari isompaakin koiraa ronttiin ja lyhyille matkoille koirien kanssa vielä lastenrattaatkin.
Kulutus ollut kesät talvet 6.0 - 6.2 l/100km (webastot ja imastoinnit aina päällä kun vain tarvitsee).
Auto on erityisen mukava talvella, webasto on toiminut kuin kello. Auto on aina aamuisin lämmin ja lasit sulat.
Jos tulisi ajettua enemmän vain matka-ajoa niin varmaan 17" renkaat olisivat talveksi paremmat kuin 16".
Lisäksi tuulilasin lämmitys on loistava varuste.
Kesäisin ilmastoinnissa on riittänyt potku pitää auto viileänä.
Voin suositella kaikille, Hinnatkin näyttää olevan jo aika halpoja. Luotettava, mukava ja halpa huoltaa.
Auto ollut itsellä kohta ollut 2 vuotta ja 100 000 km.
Eikä ole muuta kuin positiivista sanottavaa!
Auton mittarissa on nyt 310 000 km.
Huollot:
-Öljyt ja suodattimet olen vaihtanut 15tkm välein.
-Etupäästä toinen iskari alkoi vuotaa ja yläpään laakeri menivät rikki.
Samalla vaihdoin kaikki osat (iskarit, jouset, yläpään laakerit, alatukivarret, koiranluut).
Nyt on auto taas suuntavakaa ajaa, eikä itse vaihdettuna tullut kovinkaan kalliiksi (osat noin 500€+ suuntaus)
-Myöhemmin meni vaihtoon vielä raidetangon ulommat päät.
-Takapäässä alkaa olemaan alatukivarsien etupään puslat menneet (seuraava huoltokohde)
-Lisäksi vaihdettu kaikki moottorin kumityynyt (yhteensä noin 120€)
-Hiukkassuodattimen paineanturin letku hapertui. Autotallista löytyi sopiva polttoaineletkun pätkä, joka on toiminut hyvin.
-Auton alta näkyy että turbon lähettyviltä on hieman vuotanut öljyä. Saa nähdä tuleeko siitä joskus ongelmia. (eivät tuppaa ikuisia olemaan)
-EGR-venttiili takertelee. Putsasin, ei auttanut. Tein rosterista umpilaipan. Ei ole tullut vikakoodeja.
-Akun vaihdoin viimetalvena varmuuden vuoksi. Vanha toiminut kaverilla nyt vuoden moitteettomasti autossa ilman webastoa.
-Jarrulevyt ja palat eteen. (alkoi täristämään)
Hieman on tullut myös varustelutasoa parannettua:
-Lisätty himmentyvä taustapeili. (tuulilasin kiinnike tarvitsi vaihtaa)
-Vaihdettu automaattinen valokytkin.
-Autoplugin webaston gsm-ohjaus, joka on AIVAN LOISTAVA!
-Radio vaihdettu sonyyn 6 cd:n vaihtajalla
-Kaiuttimet vaihdettu motonetin gound zeroihin.
-Mankan johtosarjaan kolvailtu Fordin alkuperäinen bluetooth moduuli (nyt kuuluu puhelimesta spotify ja vaihtuu biisi ratin painikkeista)
-Mikrofoni, jotta voi myös puhelut puhua auton kautta.
-Kunnon xenon lisäpitkät halogeenien rinnalle.
Kokonaisuudessaan auto on erinomainen. Hyvä ajaa Suomen maantienopeuksissa. Sisätilat on loistavat, Yhtä isoa tavaratilaa saa etsiä (ehkä E-sarjalaisissa on) Mahtuu pari isompaakin koiraa ronttiin ja lyhyille matkoille koirien kanssa vielä lastenrattaatkin.
Kulutus ollut kesät talvet 6.0 - 6.2 l/100km (webastot ja imastoinnit aina päällä kun vain tarvitsee).
Auto on erityisen mukava talvella, webasto on toiminut kuin kello. Auto on aina aamuisin lämmin ja lasit sulat.
Jos tulisi ajettua enemmän vain matka-ajoa niin varmaan 17" renkaat olisivat talveksi paremmat kuin 16".
Lisäksi tuulilasin lämmitys on loistava varuste.
Kesäisin ilmastoinnissa on riittänyt potku pitää auto viileänä.
Voin suositella kaikille, Hinnatkin näyttää olevan jo aika halpoja. Luotettava, mukava ja halpa huoltaa.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Pari päivää ollut itselle uusi Mondeo alla, kyseessä -08 Ghia Wagon 2.3l automaattina. Toki olisi voinut ennen ostopäätöksen tekemistäkin kysellä, mutta lähinnä kokemukset ja ominaisuudet tuosta moottori+vaihteistoyhdistelmästä kiinnostaa.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Itsellä oli kyseinen yhdistelmä, tykkäsin ja ei isoja murheita, vaihtaa vaan öljyt koneen lisäksi laatikkoon ja tehostimeen niin toimii mukavasti.ojak kirjoitti:Pari päivää ollut itselle uusi Mondeo alla, kyseessä -08 Ghia Wagon 2.3l automaattina. Toki olisi voinut ennen ostopäätöksen tekemistäkin kysellä, mutta lähinnä kokemukset ja ominaisuudet tuosta moottori+vaihteistoyhdistelmästä kiinnostaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Bensa tuntuu ainakin maistuvan, tässä ihan nurkissa pyöriessä (lapset kauppaan ja vaimo tarhaan jne) 12-14l/100km näyttää ajotietokone. Uskaltaisikohan tämmöiseen laittaa eFlexFuel -etanolimuunnossarjaa?NiceMan kirjoitti: Itsellä oli kyseinen yhdistelmä, tykkäsin ja ei isoja murheita, vaihtaa vaan öljyt koneen lisäksi laatikkoon ja tehostimeen niin toimii mukavasti.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Onko muilla ollut suutinongelmia 1.8 TDCI moottorissa? Näyttää googlettelun perusteella jonkin verran olleen viallisia suuttimia ainakin vm. 2008-2009 autoissa, myös Focuksissa.
Omaan on nyt vaihdettu 1 suutin ja toinen menossa nyt vaihtoon. Oireilee satunnaisena nykimisenä ja muutaman kerran mennyt limp modeen. Muuten mielestäni oireeton, käynnistyy ja käy ihan normaalisti.
Omaan on nyt vaihdettu 1 suutin ja toinen menossa nyt vaihtoon. Oireilee satunnaisena nykimisenä ja muutaman kerran mennyt limp modeen. Muuten mielestäni oireeton, käynnistyy ja käy ihan normaalisti.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Olen MK4 mondeon nyt noin pari vuotta omistanut niin siltä ajalta on omaa kokemusta, eikä ole ollut suutinongelmia. Huoltokirjan mukaan edellisetkään omistajat eivät ole tehneet suuttimille mitään, mutta edelliset ovat laittaneet kytkimen ja jakopään n.170 tkm paikkeilla mutta ei muuta suurta remppaa...
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Ei ilmeisesti suuremmin ole ollut ongelmia. No, kuluvia osiahan nuokin on, omalla reilu 200 tkm ajettu ja nyt tosiaan 2 suutinta uusittu. Ei kyllä tutkittu mikä niissä sitten oli vialla.
Mulla vielä alkuperäinen kytkin ja 220 tkm mittarissa. Hajoamiseen kyllä varauduttu. Muita isompia korjauksia jo onkin onneksi tehtynä, kuten egr-venttiili, termarikotelo, jakopää, laturi, webasto.
Mulla vielä alkuperäinen kytkin ja 220 tkm mittarissa. Hajoamiseen kyllä varauduttu. Muita isompia korjauksia jo onkin onneksi tehtynä, kuten egr-venttiili, termarikotelo, jakopää, laturi, webasto.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Sinullahan on vielä matkaa jäljellä vuosia.Ergo kirjoitti:Ei ilmeisesti suuremmin ole ollut ongelmia. No, kuluvia osiahan nuokin on, omalla reilu 200 tkm ajettu ja nyt tosiaan 2 suutinta uusittu. Ei kyllä tutkittu mikä niissä sitten oli vialla.
Mulla vielä alkuperäinen kytkin ja 220 tkm mittarissa. Hajoamiseen kyllä varauduttu. Muita isompia korjauksia jo onkin onneksi tehtynä, kuten egr-venttiili, termarikotelo, jakopää, laturi, webasto.
Omalla 320tkm, eikä ole tarvinnut vaihtaa suuttimia, kaksoismassa tai kytkintä.
Egr on sökö. En jaksanut vaihtaa niin tulppasin. Eipä ole enää ollut ongelmia sen kanssa.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Yllättävän monelta vaan mennyt kaksoismassoja jo alle 200 tkm lukemilla. Mutta kestävyys nyt riippuu niin monesta asiasta, ettei voi hyvin ennustaa koska se hajoaa.
Suositteletko egr:n tulppaamista? Tulppauslevy odottelee mulla asentamista.
Suositteletko egr:n tulppaamista? Tulppauslevy odottelee mulla asentamista.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Itse olen koittanut säästää kaksoismassaa varomalla ajamasta liian isolla vaihteella. En tiedä onko tuosta mitään apua, mutta tuskin dieselin jyristely hyvääkään tekee. Edellinen diesel avensis meni vaihtoon 375tkm ilman kaksoismassa ongelmia.Ergo kirjoitti:Yllättävän monelta vaan mennyt kaksoismassoja jo alle 200 tkm lukemilla. Mutta kestävyys nyt riippuu niin monesta asiasta, ettei voi hyvin ennustaa koska se hajoaa.
Suositteletko egr:n tulppaamista? Tulppauslevy odottelee mulla asentamista.
Ei ole itselle ainakaan egr tulppauksesta ollut mitään haittaa. Oma on 2010 (ei facelift), eikä ole mitään vikakoodeja antanut.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Uskon tuosta liian isolla vaihteella ajamisen välttämisestä olevan hyötyä kaksoismassavauhtipyörän kestoiän osalta. Näin olen itsekin toiminut.
Laitoin egr-tulpan paikalleen. Tuntuu vetävän vähän paremmin alakierroksilta ja reagoi nopeammin kaasuun. Ilmeisesti onnistunut viritys. Moottorin "miettiminen" esim. vaihdetta pienemmäksi vaihdon jälkeen katosi kokonaan.
Laitoin egr-tulpan paikalleen. Tuntuu vetävän vähän paremmin alakierroksilta ja reagoi nopeammin kaasuun. Ilmeisesti onnistunut viritys. Moottorin "miettiminen" esim. vaihdetta pienemmäksi vaihdon jälkeen katosi kokonaan.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
antsa kirjoitti:Itse olen koittanut säästää kaksoismassaa varomalla ajamasta liian isolla vaihteella. En tiedä onko tuosta mitään apua, mutta tuskin dieselin jyristely hyvääkään tekee.
Kiinnostaisi tietää miten te käytännössä toteutatte pienemmällä vaihteella ajoa? Olen pyrkinyt pitämään kierrokset 1800 ... 2200 välillä etenkin suurimmilla vaihteilla ja erityisesti välttäen 1500 rpm käyttöä, koska moottori tuntuu ravistavan sillä rpm-alueella kun paikallaan antaa kierroksia. Haittana on toki hienoinen polttoaineenkulutuksen nousu, mutta sen sietää jos on aikomus saada kallista kytkinremppaa viivästettyäErgo kirjoitti:Uskon tuosta liian isolla vaihteella ajamisen välttämisestä olevan hyötyä kaksoismassavauhtipyörän kestoiän osalta. Näin olen itsekin toiminut.
Sen perusteella mitä itse tekniikasta tiedän, niin pienemmän vaihteen käyttäminen on hyödyllistä kaksoismassavauhtipyörän (DMF) eliniän kannalta. DMF:n kulumiseen vaikuttaa muun muassa siirretyn väännön määrä, tyhjäkäyntiaika, peräkärryn veto ja jos moottori sammutetaan vaihteella (tukehtuu).
Siirrettyä vääntöä voidaan pienentää käyttämällä pienempää vaihdetta, jolloin tuotettu teho on sama, mutta saavutetaan korkeammalla kierrosnopeudella ja hieman alhaisemmalla vääntömomentilla (Teho = Vääntö x Kierrosnopeus). Loput on enemmän kiinni ajoympäristöstä, tarviiko vedellä kärryä tai onko kokemattomampia kuljettajia että saattavat sammuttaa auton risteykseen usein tms.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)