Sivu 1/1

Kannessako vikaa? 1,8TD

Lähetetty: 06 Loka 2007 23:59
Kirjoittaja essapant
TD-Mondeossani on alkanut ilmenemään hyvin pientä nestepinnan vajausta ja samaa tahtia öljynpinnan nousua. Öljy on aivan normaalin näköistä, joskin ohuehkoa(Pyroil). Ei vaahtoa korkissa, eikä öljyn seassa. Autolla ajettu 400tkm, eikä kantta ole aukaistu kertaakaan. Auto käryää pahanhajuisesti. Auton toiminnassa muuten ei ole ongelmia.

Alanko aukomaan kantta, vai voiko vika olla"yksinkertaisempi"?
(polttoainetta öljynseassa?)

Ideoita!?

Lähetetty: 07 Loka 2007 11:09
Kirjoittaja Stefa
Mikä on pahanhajuinen käry? Jos nestettä menee sylintereihin, niin pakokaasun haju on makeanoloinen. Toisekseen pitemmässä vedossa lämmöt nousevat varmasti jos kansipahvi vuotaa.

Öljy muuttuu kyllä nopeasti harmaaksi, jos sinne nestettä menee ja tosiaan tekee sen kuohan korkkiin vielä nopeammin. Myöskään dieselissä ei pitäisi polttoainetta mennä öljyn sekaan, koska nafta ruiskutetaan suoraan poltettavaksi, eikä sitä puristella ensin kuten bensavehkeissä. Minkälaisessa ajossa tuo on? Kaupunkipyöritystä, vai maantieajoa? Onko pakokaasun väri ja haju "normaalia" lämpimällä koneella?

Minkätasoista tuo öljypinnan nousu ja nestepinnan lasku on? Tapahtuuko tuhannessa kilometrissä mitä? Entä 10tkm? Jos suodattimen takaisku on viallinen, voi suodattimen öljypohjaan takaisinvuotama öljy näkyä öljypinnan nousuna.

Jäähdytinneste voi hävitä esimerkiksi pienen vuodon kautta. Kun vuoto on pieni, niin lämmin moottori voi haihduttaa tihkuavan nesteen siten, ettei sitä valu edes maahan. Yksi mahdollinen paikka on termostaattikotelo.

Seuraile tilannetta ja tutki. Älä ny vielä kantta ota pois jos ei toiminnassa ole vikaa.

Lähetetty: 11 Loka 2007 20:01
Kirjoittaja essapant
Kiitos vastauksesta.

Auto on normaalissa käytössä, joskin matkapainotteisessa(maaseudulla). Nestettä joutuu lisään ehkä kerran öljynvaihtovälillä, joskin vika ilmennyt vastikään, joten tarkempaa tietoa ei vielä ole. Arvelu, et 0,5l/10tkm. Öljyn pinta on noussut nyt n. 5mm ylämerkin yläpuolelle, öljynvaihdosta 6tkm ja täytin tuolloin öljyä puoleenväliin merkkejä + tarkistin ekareissun jälkeen, eli ei liikatäyttöä.

Savuuttaahan tämä, mutta hankala sanoa, et mikä on normaalia savutusta ja mikä ei, kun tähän tuli aikanaan lisättyä syöttöjä. Savutus on kuitenkin lisääntynyt selvästi tämän vian ilmettyä ja joskus kunnon kiihdytyksessä saattaa tulla tienlevyisesti jotakin harmahtavaa savua. On tässä lisäksi sellainen vika, että joskus nykäsee risteyksistä lähdettäessä kierrokset 3000r/min, eli joku muukin paikka on vissiin menossa horoksi.(syöttöpumppu/turbo??)

Tuohon pakokaasun hajuun en osaa sanoa muuta, kuin että pahalle se haisee. Sellaiselle kärylle. Ajelin kakkospirssillä emännän perässä eilissä päivin ja perässä ajaessa joka kiihdytyksen jälkeen tuli melkoinen käry nokkaan. Semmonen justiin, joka vanhoista dieseleistä ruukaa tulla, kun ne pöllyyttelee kiihdytellessä.

Tuttu automies kertoi, että saattaa olla kansivika, vaikka ei tee roppuakaan. Ilmeisesti oireilisi kuiteski jotenki. Ei tulis lämpöä sisään ym.

Muilla kokemuksia?

Lähetetty: 12 Loka 2007 00:40
Kirjoittaja pikku-matti
Jotenkin tulee mieleen että kuitenkin sitä naftaa sinne moottoriin menisi liikaa josta se käry tulee sekä myös öljyn lisääntyminen. Eihän sinne moottoriin voi mitään muuta päästä kuin vettä tai naftaa ja jos öljy ei kermaa ole niin eihän se silloin vettä ole??!

Omassa mondeossa kun meni suutin niin sen myös haistoi, kuulemma johtui siitä että kaikki nafta ei kunnolla palanut moottorissa. Haju oli juurikin sellainen vanhan traktorin haju.

Lähetetty: 12 Loka 2007 17:37
Kirjoittaja essapant
Oireiliko sulla Pikku-Matti Mondeosi sen suutinvian vuoksi muuten, kuin käryämällä?

Tässä mun Mondeossa ei ole minkäänlaisia käyntiinlähtöongelmia ainakaan vielä ollut, eikä rytkyttele kylmänä.

Lähetetty: 12 Loka 2007 18:10
Kirjoittaja pikku-matti
essapant kirjoitti:Oireiliko sulla Pikku-Matti Mondeosi sen suutinvian vuoksi muuten, kuin käryämällä?

Tässä mun Mondeossa ei ole minkäänlaisia käyntiinlähtöongelmia ainakaan vielä ollut, eikä rytkyttele kylmänä.
Moottori kävi vikakoodilla eli siis kaikki sekaisin.

Lähetetty: 13 Loka 2007 00:33
Kirjoittaja tupu
Tarkista ensin ettei syyläri vuoda. ja tietysti suuttimet kannattaa tarkistuttaa
jossain diesel-huollossa.