Sivu 1/2
escon kone
Lähetetty: 03 Kesä 2005 09:05
Kirjoittaja escort88
jos laitan mk4 escorttiin 1.8 zetec koneen niin mahtuuko se sinne ja mitä joutuu muuttamaan?esim.jarrut yms. meneekö prosentit yli kun auto on nyt 1.4?
Lähetetty: 03 Kesä 2005 11:51
Kirjoittaja Megado
rosentit ei mene tehojen puolesta ainakaan yli (RST 132hv)+20%. Minkätehoinen 1.8 on kyseessä 105hv, 115hv, vai 130hv??
Lähetetty: 03 Kesä 2005 13:39
Kirjoittaja lalli69
Eiköhän se eskoon sovi, kun mk3 fiestaankin mahtuu...
Lähetetty: 03 Kesä 2005 14:53
Kirjoittaja escort88
kyseessä on tuo 130 hv. motti.joutuuko esim.vetareita,jarruja muuttamaan?
Lähetetty: 03 Kesä 2005 20:18
Kirjoittaja wili
jarrut venee varmasti uusiks!
vakiona 1.4 = etu: 239,5mmx10mm taka: 180mmx30mm
vertauskohde RST = etu: 260mmx24mm (jäähd.) taka: 229mmx44mm
http://wili.1g.fi/sivut/ford/escort_mk3_specs.htm
http://wili.1g.fi/sivut/ford/escort_mk4_specs.htm
ja Fordilta saa myös noita taulukoita missä on rakenteelliset erot!
esim. MK5 mistä saa ton 1.8 Zetecin tiedot...
Lähetetty: 03 Kesä 2005 21:50
Kirjoittaja hartza
Jos nyt oikein muistan, niin escon 130 heppasen Xr3i:n loota on MTX75 ja kytkin on 240mm, joten vauhtipyörä tarvitaan uusi ja siihen sopiva kytkin. Sopiva löytyy vaikkapa 1.6 cvh Efi/1.6 tai 1.8 16V (105 tai 115 hv) moottoreista)Loota ja vetarit sopivat vanhasta, jakopään puoleista moottorin kannaketta joudut aavistuksen modaamaan vanhasta koneesta.
tossa viikon linkkivinkki:
http://www.quantums.info/zetecinMk2.htm
Lähetetty: 04 Kesä 2005 01:11
Kirjoittaja mk4zetec
tein tollasen 1.8 (105hp)zetekki muutoksen ja auto muutettiin vastaamaan xr3i mallia, alunperin se oli 1.4cvh. vaihdoin autoon ainoastaan takajarrut ja koneen ,prosentteja tuli huimat 16 .
130 heppasella alusta luultavasti tarvii päivittää vastaamaan rs turboa eli vaihtoon jarrut ja vakaajat eli prosenntteja kertyy hieman enempi mutta ei liikaa. Moottorin kiinnike jakopään puolelle on melko helppo muokata mk4 cvh:n kiinnikkestä. jakohihnan vaihto kannattaa tehdä ennen koneen laskua. omassa ei ainakaan saanu vaihdettua kone paikalla...
Lähetetty: 04 Kesä 2005 22:47
Kirjoittaja Monteonisti
Saa sen vaihdettua paikallaankin kun on sopivat avaimet ja "kätilön kädet"!

Lähetetty: 04 Kesä 2005 23:16
Kirjoittaja ZyaS
Monteonisti kirjoitti:Saa sen vaihdettua paikallaankin kun on sopivat avaimet ja "kätilön kädet"!

olet tehnyt mk3 tai mk4 escorttiin jakopäänrempan missä Zetec?
koska toi on nimittäin ahdas, tai ainakin fiestassa (mk2) on ahdas muistaakseni jopa mahdoton tehdä ilman koneen irrotusta

Lähetetty: 04 Kesä 2005 23:38
Kirjoittaja Monteonisti
No, tuli kait "huti" taas?

Olen pariin vaihtanut jakopään mutta oli alkuperäinen kori!

Lähetetty: 05 Kesä 2005 00:03
Kirjoittaja ZyaS
Monteonisti kirjoitti:No, tuli kait "huti" taas?

Olen pariin vaihtanut jakopään mutta oli alkuperäinen kori!

juu orkkiksessa on vähän enemmän tilaa kun noissa muissa

Lähetetty: 05 Kesä 2005 14:36
Kirjoittaja AnttiM
Hmm, millä perusteella 1.4 CVH Escortissa on vakiona toi jäähdyttämätön 240x10 levy? Koska oikeasti se on kyllä sama kuin 1.6 CVH koneisissa eli 240x24...
Lähetetty: 05 Kesä 2005 14:40
Kirjoittaja ZyaS
AnttiM kirjoitti:
Hmm, millä perusteella 1.4 CVH Escortissa on vakiona toi jäähdyttämätön 240x10 levy? Koska oikeasti se on kyllä sama kuin 1.6 CVH koneisissa eli 240x24...
en olet itse vielä nähny 1.4 cvh escortissa alkuperäisenä jäähdytettyjä levyjä

Lähetetty: 05 Kesä 2005 14:48
Kirjoittaja ZyaS
mites noi RS Turbon takajarrut?
onko jarrusylinterit/männät samat kun xr3i?
ja meneekö noi ihan vaan rummut ja hihnat vaihtamalla ilman mitään muita muutoksia, pyöränlaakeri sama?
mites etu jarrut onnistuuko satulan ja levyn vaihdolla pelkästään päivättämään isommaksi?
nii ja auto mk3 1.3 escortti -> Mk4 RS Turbon jarrut
Lähetetty: 05 Kesä 2005 14:58
Kirjoittaja AnttiM
No tuossa pihassa ainakin sellainen ´Scortti on...
Ja esim, Motonet myy --->Escort 1,4/1,6 81--90 Eteen JÄÄHDYTETTY 22-5033 19.17
RST S2:sen levyt ja satulat menee ainakin heittämällä muihin mk4 korisiin malleihin
Tiedä sitten onko noista takajarrujen vaihdosta vastaavaa hyötyä...
Lähetetty: 05 Kesä 2005 15:07
Kirjoittaja ZyaS
AnttiM kirjoitti:No tuossa pihassa ainakin sellainen ´Scortti on...
Ja esim, Motonet myy --->Escort 1,4/1,6 81--90 Eteen JÄÄHDYTETTY 22-5033 19.17
RST S2:sen levyt ja satulat menee ainakin heittämällä muihin mk4 korisiin malleihin
Tiedä sitten onko noista takajarrujen vaihdosta vastaavaa hyötyä...
no kyllä niistä on jos haluaa laillisen auton
ja pysähtyy takuu varmemmin lujemmasta vauhdista tai siis ei katoo jarrut ihan niin helposti takaa

Lähetetty: 05 Kesä 2005 15:15
Kirjoittaja AnttiM
Voi tulla herkästi liian takapainoiset niistä jarruista
Eiköhän mk3 1.3 oo laillinen ihan niillä omilla jarruillakin

Lähetetty: 05 Kesä 2005 15:46
Kirjoittaja _P_
mites noi RS Turbon takajarrut?
onko jarrusylinterit/männät samat kun xr3i?
ja meneekö noi ihan vaan rummut ja hihnat vaihtamalla ilman mitään muita muutoksia, pyöränlaakeri sama?
Ei ole samat jarrusylinterit/männät. Pyöränlaakeri sama.
Lähetetty: 05 Kesä 2005 20:07
Kirjoittaja ZyaS
AnttiM kirjoitti:Voi tulla herkästi liian takapainoiset niistä jarruista
Eiköhän mk3 1.3 oo laillinen ihan niillä omilla jarruillakin

takapainoinen? jos laittaa jarrut RSTurbosta siis eteen ja taakse ni en usko että on liian takapainonen 8)
Edit: nii ja enhän mä puhu että millä koneella vaan kori on alunperin 1.3 8)
Lähetetty: 07 Kesä 2005 14:18
Kirjoittaja VesQ
Ja takajarrujen tehoa pystyy pudottamaan helposti esim jarrupaineen säätimellä. Tai sitten suurentamalla/pienentämällä takaa sylintereitä
Lähetetty: 08 Kesä 2005 09:44
Kirjoittaja Megado
mk4zetec kirjoitti:tein tollasen 1.8 (105hp)zetekki muutoksen ja auto muutettiin vastaamaan xr3i mallia, alunperin se oli 1.4cvh. vaihdoin autoon ainoastaan takajarrut ja koneen ,prosentteja tuli huimat 16 .
130 heppasella alusta luultavasti tarvii päivittää vastaamaan rs turboa eli vaihtoon jarrut ja vakaajat eli prosenntteja kertyy hieman enempi mutta ei liikaa. Moottorin kiinnike jakopään puolelle on melko helppo muokata mk4 cvh:n kiinnikkestä. jakohihnan vaihto kannattaa tehdä ennen koneen laskua. omassa ei ainakaan saanu vaihdettua kone paikalla...
Katsastuksessa siis riitti 240/10 jäähdyttämätön

kun XR3i:ssä on 240/24 jäähdytetyt, onkohan katsari ollut sokea.
Lähetetty: 08 Kesä 2005 09:49
Kirjoittaja Megado
ZyaS kirjoitti:
en olet itse vielä nähny 1.4 cvh escortissa alkuperäisenä jäähdytettyjä levyjä

Itsellä oli tossa toisessa 1.4:sessa (nykyään 1.6 EFI) niin valmiina 240/24mm jäähdytetyt edessä, liekkö sitten vaihdettu jälkeenpäin.
Lähetetty: 08 Kesä 2005 11:10
Kirjoittaja Janska
Mites muuten pyytävätkö katsastuksessa paperin että kone täyttää "sellaset ja sellaset"päästö vaatimukset?Meinaan jos mk4 escoon laittaa tollasta ns. uuden sukupolven moottoria...jos sitä sellaseks voi sanoo

Lähetetty: 08 Kesä 2005 13:07
Kirjoittaja ZyaS
ei pyydetä mitään päästönormilappuja, tavallinen pakokaasujen mittaus
Lähetetty: 08 Kesä 2005 13:12
Kirjoittaja AnttiM
Megado kirjoitti:
Katsastuksessa siis riitti 240/10 jäähdyttämätön

kun XR3i:ssä on 240/24 jäähdytetyt, onkohan katsari ollut sokea.
Itsellä oli tossa toisessa 1.4:sessa (nykyään 1.6 EFI) niin valmiina 240/24mm jäähdytetyt edessä, liekkö sitten vaihdettu jälkeenpäin.
Mutta voisiko sellaisenkin asian ottaa huomioon että ne 240/24 levyt vois olla 1.4:sessa vakiona

Ja jos ne ois vaihdettu myöhemmin niin silloinhan olis pitäny vaihtaa myös satulat, ja kuka "tavis" sellaseen hommaan välttämättä lähtis...?