Sivu 1/1

Focuksen mittariston valoista?

Lähetetty: 04 Loka 2007 15:07
Kirjoittaja Jesse83
Elikkäs näyttäs olevan muutama mittariston lamppu kärähtäny, kierroslukumittarin ja nopeusmittarin kohdilta. Uskaltaako niitä mennä ite vaihtelemaan? Onkohan miten iso homma? Ja mitkähän lamput sinne käy? Auto on Ford Focus 2002.

Lähetetty: 04 Loka 2007 17:42
Kirjoittaja msanta
Eihän tuo kovin ihmeellinen homma ole. Ensin pitää irroittaa ohjauspylvään yläkotelo vapauttamalla sen pidikkeet pienen ruuvitaltan avulla. Irroita sitten mittariston kehyskotelon kiinnitysruuvit ja vedä ja tarvittaessa kampea varovasti kehyskotelo pois paikoiltaan. Irroita samalla sähköjohtimien liittimet.
Irroita mittariston kiinnitysruuvit (4 kpl), vedä sitten mittaristoa hitaasti ja varovasti niin paljon ulospäin kuin sähköjohdot antavat myötä.
Säilytä mittaristo aina oikeassa asennossa korjauksen ajan (asento sama kuin autossa), ettei mittaristossa oleva silikoniöljy valu pois mittarin sisältä.
Polttimien kantoihin yltää ilmaan, että mittariston johtoliittimiä tarvitsee irroittaa (olivat tiukassa ainakin omassani Focus 1,8 TDi 2000, joten jätin ne suosiolla irroittamatta). Polttimona mittaristossa on lasikantainen 4 W poltin. En muista oliko vielä näitä pienempiäkin 2 W lasikantoja siellä mittaristossa. Mutta sehän selviää kun saa polttimon irti. Ja kaikki kannattaa tietysti vaihtaa, kun mittariston polttimia uusii.
Omassani olivat vielä polttimotkin aika tiukkoja, eivät lähteneet paljain käsin irti, vaan käytin pitimen irroituksessa pientä jakaria apuna.

Lähetetty: 04 Loka 2007 18:24
Kirjoittaja Jesse83
Jeps. Kiitoksia vaan neuvoista :D Eiköhän tuo homma niiden avulla onnistu. Tarvii viikonloppuna alkaa vaa laittamaan.

Lähetetty: 05 Loka 2007 13:10
Kirjoittaja Jesse83
No nyt ois lamput sitten vaihdettu. Ihan just noiden sun ohjeiden mukaan onnistui. Lampunkannat tosiaan oli aika tiukassa, niiden kanssa sai pehmertää että sai auki, mutt onnistui kuitenkin :D

Lähetetty: 05 Loka 2007 18:36
Kirjoittaja McGangsta
Jesse83 kirjoitti:No nyt ois lamput sitten vaihdettu. Ihan just noiden sun ohjeiden mukaan onnistui. Lampunkannat tosiaan oli aika tiukassa, niiden kanssa sai pehmertää että sai auki, mutt onnistui kuitenkin :D
mitäs lamppuja sä sinne tyrkkäsit ja mitä siellä oli? :D olis kiva tietää ennen oman vehkeen avausta, että tietää ostaa ;)

edit: motonet tarjoaa 3w lasikantasia polttimoita ja varoitusvaloihin 2w :o noh, pitänee metsästää uudet polttimot jossain vaiheessa =)

Lähetetty: 05 Loka 2007 21:42
Kirjoittaja tanarimies
Jaa muuten samoilla ohjeilla vaihdoin mutten irrottanut ratin yläkoteloa :) Onnistuu

Lähetetty: 05 Loka 2007 22:06
Kirjoittaja McGangsta
Olen ajatellut vaihtaa normivalot esim. sinisiin, jotta ne näkyy selvemmin jne. varoitusvaloja en välttämättä rupea ainakaan heti vaihtamaan, koska ne on ihan sopivan värisiä, mutta en aamuhmärässä nähnyt kunnolla mittariston valoja edes :( Eiköhän tuo ole ihan kohtishelppo prosessi jopa tämmöselle nörtille ;D

Lähetetty: 05 Loka 2007 22:28
Kirjoittaja tanarimies
juu ei pitäs olla paha, vaikka sinisellä väri"sukalla" peittää valot (jos mahtuu) ellei oikeanvärisiä lamppuja löydy.

Lähetetty: 06 Loka 2007 18:01
Kirjoittaja Jesse83
Juu, elikkäs tollaset isommat lasikantaset lamputhan (3W)noi näytti olevan käypäisiä mittariston valoiksi. Ihan samanlaisia lamppuja kun esim etuparkit, wattilukema vaa eri. Noita varoitusvaloja en vaihtanut uusiin. Eikä tosiaan tarvinnu tota ratinkoteloakaan irrottaa lähti mittaristo ihan kiltisti kyllä irti. 8)

Lähetetty: 08 Loka 2007 15:28
Kirjoittaja McGangsta
Jees tänään tutkin vähän tota mittariston takalistoa... nuo polttimot on vissiin tavalla tai toisella kiinni noissa muovihökötyksissä (kannat?) tms, mutta tosiaan oli aika tiukassa :P pitääkö niitä kiertää, vetää vai mitä että saa irti :o
kattoo sitten onnistusko irrottaminen ja löytää oikeenlaiset polttimot :D
voiko noihin pistää muuten esim. 4-5w polttimoita vaikka pitäs olla tuo 3w? tai voiko pistää himmeämpiä vaikkapa 2w? :o

Lähetetty: 08 Loka 2007 17:14
Kirjoittaja Jesse83
Kyllä ne siitä harmaasta kannasta lähtee irti ihan vetäisemällä. Aika tiukassa ne kannat lamppuineen tosiaan on siellä mittaristossakin, ite vääntelin sellasel pienallä jakarille ne mittaristosta irti.
Jaa a, noihin wattilukuihin en osaa sanoo kyl mitään. Ei kai sitä mikään estä laittamasta eri wattilukuisiakaan lammpuja sinne. Tai sit tosiaan jos haluaa himmeämmät valot nii vetää tollasen 3wattisen lampun päälle sellasen värillisen kumi "sukan".

Lähetetty: 08 Loka 2007 17:26
Kirjoittaja McGangsta
lähinnä aattelin kun motonetissä näky olevan lähinnä 4w ja 5w lamppuja värillisinä :o

Lähetetty: 08 Loka 2007 19:30
Kirjoittaja msanta
Tuo 3 watin teho varmaan valmistajan mielestä passeli mittaristossa, jos tilalle laittaa isomman polttimon, voi ainakin teoriassa vaarana olla liika lämpö, joka saattaa sulattaa mittariston muoviososia.
Kokeilemallahan se selviää ja onneksi mittariston kirkkauden säädöllä voi tehoa säädellä. Ainakin Ghiassa tuo säätö on.

Lähetetty: 09 Loka 2007 18:52
Kirjoittaja McGangsta
joop tuli pistettyy 5w siniset polttimot itse mittaristoon ja sitten siihen missä on kilometrimäärä pistin 2w normipolttimon. Noista valoista vaan on hyötyy hirveesti ellei rupee vaihtamaan noita "mittaripohjia" tms, kun ne pistävät noi näyttämään vihreiltä enivei :P ja nyt ei pysty, liian vaivalloista :D

kuha prkl toimii, aamulla oli kivaa mennä kun ei toiminu mittareiden polttimot eikä ton kilsamittarin polttimo ollenkaa :D

Lähetetty: 23 Loka 2007 21:38
Kirjoittaja Pasteur
McGangsta kirjoitti:joop tuli pistettyy 5w siniset polttimot itse mittaristoon ja sitten siihen missä on kilometrimäärä pistin 2w normipolttimon.
Sietääkö tiedustella, että kuinka nuo 5w polttimot nyt on toiminu? Onko liian kirkkaat tms? Pitäisikö pysytellä 3w:ssä?