Uusi Mondeo sai täydet 5 tähteä EuroNCAP testissä
Lähetetty: 28 Syys 2007 15:08
Fordilla on kolme automallia listalla
Mondeo turvallisuustestien kärkikymmenikköön
Fordilla hurrataan, kun sen uusi Mondeo saavutti EuroNCAP-turvallisuustestissä täydet viisi tähteä ja ylsi kokonaispisteissä mallisarjojen kärkikymmenikköön.
Mondeon lisäksi Fordilla on kärkikymmenikössä uusi Focus, Galaxy ja S-Max. Millään muulla valmistajalla ei ole yhtä monta mallisarjaa tällä hetkellä kolariturvallisuustestien top ten -listalla.
Mondeon testitulokset kertovat myös erittäin hyvästä lapsiturvallisuudesta (neljä tähteä). Jalankulkijan suoja kolaritilanteissa on haasteellisin alue kaikille valmistajille. Siinäkin Ford menestyi keskimääräistä paremmin saamalla kaksi tähteä.
Turvallisuuden kulmakivi on auton jykevä ja suojaava korirakenne. Sitä Mondeossa on täydennetty aktiivisilla ja passiivisilla turvajärjestelmillä. Aktiiviset turvajärjestelmät auttavat kuljettajaa välttämään törmäyksiä. Passiiviset suojaavat vammoilta ja lievittävät niitä törmäyksen sattuessa.
Mondeossa on erittäin jäykkä korirakenne. Se vähentää matkustamon turvakorin vääntymisriskiä. Uudessa Mondeossa on myös kuljettajan polviturvatyyny. Kaikkiaan auton turvallisuusjärjestelmässä (IPS eli Intelligent Protection system) on nyt seitsemän turvatyynyä vakiovarusteena kaikissa versioissa.
Mondeossa on nyt ohjauspylvään vaakatasossa kuljettajasta poispäin vetävä turvaratkaisu. Samantapaisen Audi kehitti jo miltei kaksikymmentä vuotta sitten (procon ten). Mondeossa kuljettajaa suojaa kolaritilanteessa lisäksi polviturvatyyny.
Mondeossa on vakiovarusteina lukkiutumattomat ABS-jarrut ja elektronisesti ohjattu jarruvoiman jako (EBD), aikaisempaa tehokkaampi hätäjarruassistentti (EBA) sekä ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP).
Lisävarusteena autoon voi hankkia muun muassa rengaspaineen valvontajärjestelmän ja Run Flat -renkaat. Turvallisuutta voi lisätä vielä hankkimalla erikseen aktiivisen vakionopeudensäätimken (ACC), jossa on turvavälihälytin (FA) sekä ennakoivan jarrujärjestelmän (CMbB).
Kirjoitettu: 27.9.2007
Kirjoittaja: TL-verkkotoimitus, tiedot EuroNCAP ja Ford
http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_2007/299.aspx
Mondeo turvallisuustestien kärkikymmenikköön
Fordilla hurrataan, kun sen uusi Mondeo saavutti EuroNCAP-turvallisuustestissä täydet viisi tähteä ja ylsi kokonaispisteissä mallisarjojen kärkikymmenikköön.
Mondeon lisäksi Fordilla on kärkikymmenikössä uusi Focus, Galaxy ja S-Max. Millään muulla valmistajalla ei ole yhtä monta mallisarjaa tällä hetkellä kolariturvallisuustestien top ten -listalla.
Mondeon testitulokset kertovat myös erittäin hyvästä lapsiturvallisuudesta (neljä tähteä). Jalankulkijan suoja kolaritilanteissa on haasteellisin alue kaikille valmistajille. Siinäkin Ford menestyi keskimääräistä paremmin saamalla kaksi tähteä.
Turvallisuuden kulmakivi on auton jykevä ja suojaava korirakenne. Sitä Mondeossa on täydennetty aktiivisilla ja passiivisilla turvajärjestelmillä. Aktiiviset turvajärjestelmät auttavat kuljettajaa välttämään törmäyksiä. Passiiviset suojaavat vammoilta ja lievittävät niitä törmäyksen sattuessa.
Mondeossa on erittäin jäykkä korirakenne. Se vähentää matkustamon turvakorin vääntymisriskiä. Uudessa Mondeossa on myös kuljettajan polviturvatyyny. Kaikkiaan auton turvallisuusjärjestelmässä (IPS eli Intelligent Protection system) on nyt seitsemän turvatyynyä vakiovarusteena kaikissa versioissa.
Mondeossa on nyt ohjauspylvään vaakatasossa kuljettajasta poispäin vetävä turvaratkaisu. Samantapaisen Audi kehitti jo miltei kaksikymmentä vuotta sitten (procon ten). Mondeossa kuljettajaa suojaa kolaritilanteessa lisäksi polviturvatyyny.
Mondeossa on vakiovarusteina lukkiutumattomat ABS-jarrut ja elektronisesti ohjattu jarruvoiman jako (EBD), aikaisempaa tehokkaampi hätäjarruassistentti (EBA) sekä ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP).
Lisävarusteena autoon voi hankkia muun muassa rengaspaineen valvontajärjestelmän ja Run Flat -renkaat. Turvallisuutta voi lisätä vielä hankkimalla erikseen aktiivisen vakionopeudensäätimken (ACC), jossa on turvavälihälytin (FA) sekä ennakoivan jarrujärjestelmän (CMbB).
Kirjoitettu: 27.9.2007
Kirjoittaja: TL-verkkotoimitus, tiedot EuroNCAP ja Ford
http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_2007/299.aspx