Sivu 1/1

Veemäinen ongelma (esco mk5)

Lähetetty: 01 Kesä 2005 16:49
Kirjoittaja zak69
Eli sigun alempi lulla kyseessä. Saattaa pelittää viikkotolkulla kuin ihmisen mieli mutta sitten yhtäkkiä ja aivan satunnaisesti alkaa nykiä kuin horkassa! Ainut milloin ei oireilun aikana nyi, on kun survasee kaasun pohjaan. Juuri tehty huolto ja vaihdettu suodattimet, tulpat sun muut. Mistähän tuo voisi johtua, ainut mitkä on vaihtamatta on tulpanjohdot mut olisko siinä vika sitten kuitenkin koko ajan? Menee hermo kun ei käsitä, ...kele :evil: Oireilun aikana käy kuitenkin tyhjäkäyntiä ihan ok ja ottaa kierrokset.

Lähetetty: 01 Kesä 2005 17:12
Kirjoittaja lalli69
Tarkistappa bensapumpun kunto.

Lähetetty: 01 Kesä 2005 17:31
Kirjoittaja zak69
Eli miten tarkastan :oops:

Lähetetty: 01 Kesä 2005 17:44
Kirjoittaja Sodfor
bensapumppuun en ota kantaa....

Mut putsaile ilmamäärä mittari ja käy kaikki liittimet läpi kone huoneessa ja putsaile kontakti pinnat.
Lopetti meikän Essi puutumisen ku teki ton operaation.

Lähetetty: 01 Kesä 2005 17:55
Kirjoittaja zak69
Liittimet on käyty läpi ja putsailtu, ja ilmamäärämittaria multa ei taida löytyä :wink: Kyllä ainakin heti kun kääntää virrat päälle kuuluu surinaa et pumppu pyörii, eli eli.........

Lähetetty: 01 Kesä 2005 18:23
Kirjoittaja Sodfor
ahaa,,,, eikös tuossa kuitenkin jonkinmoinen ilmamittari ole ku on ruisku... vai eikö... sorry.... :oops:
Ku en tunne niin tuota pataa....
Kävi vaan mielessä....

Lähetetty: 01 Kesä 2005 20:57
Kirjoittaja TeRoK
Kuulostais lambda anturin vialta. Kaasu pohjassa kun kaasuläpän asentoanturi antaa tiedon ohittaa lambda.
Tai sitte just toi asento-anturi on rikki.

Lähetetty: 01 Kesä 2005 21:46
Kirjoittaja zak69
Eli siis kumpikin noista edellisistä antureista voi jopa enimmäkseen toimia ok, ja sitten joskus vinoilla ihan tuelta :roll: Mistäs tuo asentoanturi löytyy, lambdan sijainti tuli katsottua kun vaihdoin alapallot :lol:

Lähetetty: 01 Kesä 2005 23:53
Kirjoittaja Monteonisti
Jos kaasu pohjassa pelittää niin ei kait pumpussa voi olla vikaa? :shock:
Nuo tulpanjohdot varmaan kannattais vaihtaa?

Lähetetty: 02 Kesä 2005 09:31
Kirjoittaja zak69
Joo tuon bensapumpun uskoisi toimivan. Täytyy vaihtaa nuo tulpanjohdot jos sillä korjaantuisi. Pystyykö sitä lambda-anturia jotenkin silmämääräisesti tutkiin tai mittaan, ei viitsisi sitä turhaan ostaa jos onkin ehjä??

Lähetetty: 02 Kesä 2005 15:09
Kirjoittaja TeRoK
Kaasuläpän asento-anturi on siinä kaasuläppäkotelon kyljessä oleva musta mötikkä.
Ja ainakin se voi aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vikoja ja välillä "toimia" johtuen siitä että se viallinen alue voi olla niin pieni ettei siihen aina kaasun asento osu.
Saattaa myös välillä toimia ja välillä ei. Vähän aikaa sitten juuri laitoin ohjeet miten se testataan.
Lambdakin saattaa oireilla juuri jollain tietyllä lämmöllä.

Lähetetty: 02 Kesä 2005 15:51
Kirjoittaja zak69
Silloin kun nykii niin ainoastaan kun pedaali on lattiassa ei oireile, eli ei se sit oikein viittais siihen asentoanturiin. Koska siis kaikissa muissa asennoissa nykii. No, vaihdan nuo piuhat nyt illalla ja katson onko vaikutusta.

Lähetetty: 02 Kesä 2005 18:19
Kirjoittaja TeRoK
Voi se ollakin. Katos jos se antaa väärän lukeman kaasu pohjassa niin ecu ei osaa tiputtaa lambdaa pois pelistä ja se taas sekottaa käynnin.

Lähetetty: 03 Kesä 2005 11:42
Kirjoittaja zak69
TeRoK kirjoitti:Voi se ollakin. Katos jos se antaa väärän lukeman kaasu pohjassa niin ecu ei osaa tiputtaa lambdaa pois pelistä ja se taas sekottaa käynnin.
?????? nyt meni ihan yli, tai sit en osaa lukea :( Eli siis kaasu pohjassa ei mitään nykimistä ilmene.

Lähetetty: 03 Kesä 2005 16:33
Kirjoittaja TeRoK
Jaajuu eiku mä luin väärin sun edellisen viestin.
No jokatapauksessa ennemmin se sitte viellä noin päin viittaisi asento-anturiin.
Yleisemmin se kyllä antaa oikean lukeman kaasu pohjassa, mutta sitten kun sitä mittaillaan niin jossain asennossa/asennoissa tippuu jännite alas vaikka pikkuhiljaa painaa lisää kaasua. Jo 0,1 voltin jännitteen alenema aiheuttaa sen että ecu antaa väärän seoksen.

Lähetetty: 03 Kesä 2005 16:36
Kirjoittaja TeRoK
Mutta toinen todennäköinen vika "kandidaatti" on tosiaan toi lambda, koska ainoastaan kaasu pohjassa se on poissa pelistä.

Lähetetty: 03 Kesä 2005 18:22
Kirjoittaja zak69
TeRoK kirjoitti:Mutta toinen todennäköinen vika "kandidaatti" on tosiaan toi lambda, koska ainoastaan kaasu pohjassa se on poissa pelistä.
Mutta voiko se lambda toimia esim. viikon ihan moitteetta ja sit taas yhtäkkiä "vikaantua"???? Ja sama juttu tuohon asento-anturiin, eikös olis maalaisjärjellä joko rikki tai ei :cry:

Lähetetty: 03 Kesä 2005 18:49
Kirjoittaja TeRoK
Yhtä todennäköstä se on kuin tulpanjohtojenkin ajoittainen sohlaaminen.
Saattaahan siellä olla esim. johdotuksissa kosketushäiriötä tai sitte se tekee sitä tietyssä lämpötilassa tai tietyllä kaasun asennolla niinkuin sanoin jo aiemmin.

Lähetetty: 03 Kesä 2005 22:16
Kirjoittaja Monteonisti
Oletko putsannut lambdan johtoliitoksen? Entä kammen asentoanturi?

Lähetetty: 03 Kesä 2005 22:48
Kirjoittaja Zetecci
siis, kaasun ku lyö pohjaan nii ECU ohittaa lambdan, eli vika on sillo siinä jos se nykii muullon. eli se vaihtoon sillä se selvii luultavasti.

ps. tarvike lambdoja ei tueta! ford motorcraft lambda on ainoo oikee ja takaa varmemman toiminnan ku tarvike.

Lähetetty: 03 Kesä 2005 22:49
Kirjoittaja zak69
Monteonisti kirjoitti:Oletko putsannut lambdan johtoliitoksen? Entä kammen asentoanturi?
No hyvä kun muistutit :) Kaikki muut liittimet nimittäin on läpikäyty, heti aamulla putsaan 8)

Lähetetty: 06 Kesä 2005 13:36
Kirjoittaja zak69
Tulpanjohdot vaihdettu ja toimii hienosti, samalla putsasin nuo loputkin liittimet. Kumpi sitten auttoi sitä en tiedä, pääasia että loppu nykimiset 8)