Sivu 1/1

Zetecin öljyistä

Lähetetty: 23 Syys 2007 11:08
Kirjoittaja Jukka.H
Olen ihan uusi tällä saitilla.
Tulikohan mokattua kun vaihdatutin Fiestaan Mobil 1 5W50 öljyt?
Zetec vaatisikin omat öljynsä 5W30
Uskaltaako noilla Mobil 1-öljyillä ajella seuraavaan öljynvaihtoon asti,
vai onko niistä haittaa koneelle?

Lähetetty: 23 Syys 2007 11:10
Kirjoittaja NiceMan
Voi olla että ... raksuttaa... 5-40 olisi ollut parempi... noi -50 öljyt on väljiin peleihin.

Lähetetty: 23 Syys 2007 11:20
Kirjoittaja Jukka.H
Joo kyllä raksuttaakin hiukan. Arvaisko niillä ny ajella sitten?
Se raksutti kyllä jo ennen öljynvaihtoakin. Taitaa olla yleistä?

Lähetetty: 23 Syys 2007 11:40
Kirjoittaja kujis
Itelle kävi samoin, ku zetec escortin laitoin, 5w-50 ku oli koneessa nii kulutti melkoisesti tuota laatua, vähän väliä sai olla lisäämässä. Melko heti vaihdoin mobilin 5w-30 koneeseen ja öljynkulutus loppui

Lähetetty: 23 Syys 2007 11:54
Kirjoittaja NiceMan
Itse varmaankin vaihtaisin oikeisiin öljyihin

Lähetetty: 23 Syys 2007 13:45
Kirjoittaja Jukka.H
Kiitos vastauksista. Täytyy varmaankin sitten vaihtaa sopivampiin
öljyihin.

Öljykeskustelu osa_(n+1)

Lähetetty: 23 Syys 2007 14:47
Kirjoittaja mn2346
Piti oikein käydä lukemassa kirjallisuutta uudestaan kun tästä näyttää olevan kaikenlaisia lausuntoja.

On ihmetyttänyt jo pitemmän aikaa kun kaikki täällä(kin) tuntuvat olevan sitä mieltä että kun öljy on esim. 5W-40 ja sitten vaihtaa 5W-50 niin se olisi jotenkin lämpimässä ongelmallista...litkumpaa taikka jotain sinnepäin.

Se mikä tässä ei mene jakeluun on se että tuossa merkinnässä 5W-40 on kaksi osaa.
  • 5W Joka on tarkoitettu kylmälle päälle, pienempi luku parempi AINA ja ilmaisee pumpattavuuden ja standardoidun maksimiviskositeetin tuon lukeman osoittamassa lämpötilassa. 0W:n pumpattavuus mitataan -35C:ssa sekä kylmäkäynnistysnopeuden (min 3250rpm) standardikokeessa.

    40 on tarkoitettu kuumalle päälle (~100 Celsius) ja ilmaisee viskositeetin olevan tietyissa rajoissa tässä lämpötilassa. Suurempi numero indikoi suurempaa viskositeettiä ko. lämmössä.
    Tästä syystä uskoisin Voortin rajoittaneen Zetec öljyn xW-30 lukemaan, kuitenkin hieman ihmettelen mitä sitten tapahtuu kylmäkäynnistyksessä jolloin viskositeetti on suurempi. Kaippa moottorin välykset sitten ovat suuremmat kylmänä...
Tästä seuraa että suomen olosuhteissa (-35C min) suomalaisten autot voisivat periaatteessa käyttää 0W-60 käyttöalueista öljyä, joka on SAE maksimimääritys nykyisin. Tämähän ei vielä kerro öljyn laadusta yhtään mitään. Lähin vertaus voisi olla ajatus yritys vertailla keskikaljaa ja nelosbisseä ainoastaan niiden etiketissä olevan prosenttimäärien perusteella. Tästä pitäisi sitten suodattaa nämä Zetekkien ongelmat jne. pois.
Tämä perustuu oletukselle että viskositeetti muuttuu suunnilleen lineaarisesti tuolla välillä (-35C -> +100C) jolloin missään välissä se ei ole pienempi kuin tuossa ylä-lämmössä ja näin ollen parasviskositeettialue on koko ajan moottorissa käytössä.

Muuten, indeksien 30 ja 50 käyttöviskositeettien (+100C) ylä- ja alaraja erot ovat todella lähellä toisiaan. 30 yläraja on 12.5 ja 50 alaraja on 16.3, maksimiero äärien välillä on sitten suunnilleen kaksinkertainen (9.3 - 21.9).

Linkkejä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/ ... osity.html

Lähetetty: 23 Syys 2007 14:52
Kirjoittaja Krisse
Mä en noista teknisistä spekseistä ja eroista tiedä mitään, mutta kyllä useimmat autokorjaamotkin laittaa Voorteihin just tota 5-30 jota niihin suositellaan ja muihin sitten 'mitä vaan' vaikka niihinkin varmasti suosituksensa löytyy. Joten kyllä toi Fordin vaatimustaso kai johonkin todelliseen perustuu kun sitä jopa yleensä noudatetaan toisin kuin useimpien muitten merkkien kohdalla.

Lähetetty: 26 Syys 2007 18:32
Kirjoittaja zemial
Zeteceissä ne vaatimukset ei ole niinkään sen viskositeetin mukaan (no on ne vähän että ne nostajat pelaa oikein), enemmän ne on sen mukaan tehty että vanhemmissa zeteceissä meni männät pilalle väärällä öljyllä, ne olivat niin matalia että alkoivat keinumaan herkästi.

Lähetetty: 26 Syys 2007 23:31
Kirjoittaja jrinnes
Samaa kertoi minulle eräs entinen Fordin asentaja. Koneen osat on kuulemma pinnoitettu jollakin erikoismateriaalilla, jonka tarkoituksena on vähentää polttoaineenkulutusta. Sen takia öljyn viskositeettiakin tärkeämpää on käyttää nimenomaan tuota ACEA A1/B1 luokan öljyä, joka on juuri tuollaisille koneille. Pahinta mitä Zetecille hänen mukaansa voi tehdä, on laittaa moottoriin täyssynteettiset, 0-luokan öljyt.

On kuulemma melkoisen monta puolimoottoria vaihtanut noihin autoihin, kun isännät on ajellu aikansa täyssynteettisillä...

Lähetetty: 30 Syys 2007 01:27
Kirjoittaja Monteonisti
Minä olen käyttänyt neljässä Zetecissä 5W-40 öljyjä ja hyvin on pelittänyt, tosin motit olleet -92 - -99 joten ei muista kokemusta! 8)

Lähetetty: 07 Loka 2007 01:27
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän tosiaan Valvoline hyvät litkut tekee? :D

Lähetetty: 14 Loka 2007 01:39
Kirjoittaja Monteonisti
Näyttää Focus -99 hukkaavan öljyä hieman, siis onko tavallista rantumpi öljylle ja mikä on paras valinta? :oops: