Sivu 1/1
2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?
Lähetetty: 21 Syys 2007 08:03
Kirjoittaja ohc205
2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?
Ja käykö tähän cosworthin vetonivelet? Jos ei käy, niin mitä eroa niissä on?
Kiitos jo etukäteen.
Lähetetty: 21 Syys 2007 13:15
Kirjoittaja Boss429
7". Vetonivelistä en tiedä. Tai 4wd cossusta varmaan sopii kun on sama perä

Lähetetty: 22 Syys 2007 01:01
Kirjoittaja Aksu
Nelikko cossun taka-akseliston osat käy tuon XR:n kaverina.
Vetarin laippojen pulttijako on pienemmällä kehällä kuin 2wd cossun vetareissa.
perä
Lähetetty: 22 Syys 2007 12:41
Kirjoittaja ohc205
Siis 4WD cossussa on "vain" 7" perä?
Re: perä
Lähetetty: 22 Syys 2007 12:49
Kirjoittaja henu
ohc205 kirjoitti:Siis 4WD cossussa on "vain" 7" perä?
Kyllä.
Lähetetty: 23 Syys 2007 21:17
Kirjoittaja duckworth
Täältähän löytyikin sopiva topicci, joten kysäisen vaan sellaista että käykö nuo 4WD cossun ja XR4x4:n perät/akselistot ihan perus Mk1 sierraan? Jostakin olen kuullut ettei 2WD cossun perä käy kun se on7,5"? Kiinnostaa vaan sen takia kun mielisin joskus saadaa sierraan lukkoperän ja levyt takse.. 8)
Lähetetty: 23 Syys 2007 22:03
Kirjoittaja Aksu
duckworth kirjoitti:Täältähän löytyikin sopiva topicci, joten kysäisen vaan sellaista että käykö nuo 4WD cossun ja XR4x4:n perät/akselistot ihan perus Mk1 sierraan? Jostakin olen kuullut ettei 2WD cossun perä käy kun se on7,5"? Kiinnostaa vaan sen takia kun mielisin joskus saadaa sierraan lukkoperän ja levyt takse.. 8)
Sopii kun vaihtaa sen apurungon ja tukivarret.
Lähetetty: 23 Syys 2007 22:08
Kirjoittaja duckworth
Aksu kirjoitti:
Sopii kun vaihtaa sen apurungon ja tukivarret.
Siis joutuuko tuon XR4x4:kin vaihtaan apurungon, eikös se 7" ihan niinku tuo sierran orkkis murikka?
Lähetetty: 23 Syys 2007 22:28
Kirjoittaja Aksu
duckworth kirjoitti:
Siis joutuuko tuon XR4x4:kin vaihtaan apurungon, eikös se 7" ihan niinku tuo sierran orkkis murikka?
Sori meni ajatus hieman sekaisin.
Eli XR4x4/4wd cossun perät käy suoraan tavallisen 7" perien kanssa paikoilleen. Normi vetareihin verrattuna kiinitys vain on pulteilla vetarin tynkiin kun normaali sierroissa yleensä on sisään painettavat vetarit.
2wd:n perän kanssa joutuu vaihtamaan apurungon+tukivarret.(tai kaivamaan sitä vetarin reikää isommaksi)
cosworth taka-apurunko
Lähetetty: 30 Syys 2007 03:11
Kirjoittaja ohc205
Niissä scorpioissa, joissa on 7,5" perä on sama taka-apurunko kuin "siipicossussa".
Re: cosworth taka-apurunko
Lähetetty: 30 Syys 2007 16:33
Kirjoittaja Aksu
ohc205 kirjoitti:Niissä scorpioissa, joissa on 7,5" perä on sama taka-apurunko kuin "siipicossussa".
Mitäs eroa noissa sitten on ? Meinaan vaan kun tuon siiven takapää puree jokseenkin aivan toisella tavalla kiinni radalla kuin sedaneissa.
+350 ei viellä irroita takapäätä Ahveniston varikko kummulla kunnolla.
taka-apurunko
Lähetetty: 01 Loka 2007 20:43
Kirjoittaja ohc205
Siis mitä eroa on siipicossun ja sedan 2WD cossun taka-akselistolla vai? sitäkö tarkoitit? Vaiko eroa scorpioon nähden?
Re: taka-apurunko
Lähetetty: 01 Loka 2007 23:30
Kirjoittaja Aksu
ohc205 kirjoitti:Siis mitä eroa on siipicossun ja sedan 2WD cossun taka-akselistolla vai? sitäkö tarkoitit? Vaiko eroa scorpioon nähden?
No vaikka noinkin , mutta lähinnä tuo mitä eroa siipicossun(+7,5"scorpio) / takaveto cossun apurungolla.
Itellä ollut rakennettuja vehkeitä joissa ollut sedanin 2wd & 4wd cossun taka-akseleita samalla alustalla kuin nyt siipi. Eikä yksikään edellisistä ole ollut näin tiehen kiinni "pureva" kun tuo siipi on.
Yhdelläkään edellisistä ei ole pystynyt vetämään radalla samallalailla kuin tuolla ettei perä lähde irti. Enkä usko että se siipi vaikuttaa noissa nopeuksissa(n.100km/h) viellä noin radikaalisti auton käytökseen.
Käytössä on kuitenkin reilut 50hv enemmän kuin ohc laitteitten aikana.
Ainut ettei tuolla ole viitsinyt vetää aivan yhtä rajoille kuin noilla perus sierroilla jostain kumman syystä.
taka-apurunko
Lähetetty: 04 Loka 2007 13:41
Kirjoittaja ohc205
Selvittelin vähän asiaa:
Siipicossussa ja 2wd cossussa on sama taka-apurunko kuin 7,5"scorpiossa.
Nelivetoisessa on kaiketi sama kuin kuin XR4x4i;ssä.
Kallistuksen vakaaja sen sijaan on erilainen: Siipicossussa se on pitempi ja tulee päistään kiinni alatukivarsien ulkolaitaan.
Sedan-cossussa kallistuksenvakaaja on lyhyempi ja tulee kiinni alatukivarsien sisälaitaan. (scorpiossa on kovasti samannäköinen).
Käsittääkseni takasiiven aiheuttama downforce alkaa näkymään havaittavasti 120km/h jälkeen.
Lähetetty: 04 Loka 2007 18:15
Kirjoittaja kimmok
Camberit ja kallistuksen vakaajat niihin pitoihin vaikuttaa suurimmaksi osaksi. Vaikka alusta olisi hyvä niin eipä riesat kovin hyviä vielä sillon ole. Omien kokemuksien mukaan puskee aika kovasti ja tämän saa sitten korjattua paksummalla takavakaajalla ja sillä että korjaa staattiset camberit suorempaan.
Mielellään niin että perä irtoaa hiukan joten pitää olla kulmat sellaset että etupäässä on enemmän negatiivistä. Toki säädetään takapäästä pystympään...
Takapään säädöt on tietysti niin että vinkutat sisäpään apurungon pultin reiän isommaksi ja isot prikat molemmin puolin ja säätöön ja hitsaa prikat vaan kiinni niin pysyy. Ittellä on pysynyt hitsaamatta, mutta sitte kun auto menee säätöön niin näytetään miggiä vähän prikoille.
Jos ei halua säätöjä tehdä niin persusta pitää jättää hiukan korkeemmalle ja laittaa lineaariset jouset.
Voimansiirto ratkaisu?
Lähetetty: 20 Tammi 2008 18:02
Kirjoittaja duckworth
Eli oon kyselly tuolla projekti- topicissa, asiasta muttei ole kuulunut vastausta, niin kysäisen täältä...
Kestääkö tuo nelikon perä minkälaisia tehoja/vääntöjä, jos otetaan huomioon ettei ajella millään orkkis rengastuksella? Oletetaan että lopullinen teho tavoite on +350hp. Vai onko jo edellä mainistussa tavoitteessa tarpeellista käyttää 7,5" perää??
Sellaista on tullut kuultua myös, että Sierran takapyörät ovat jotenkin "vinossa" tuolla tavalla --->
/----\
ja kysynkin, auttaako nelikon taka-akseliston vaihto asiaan?
PS.
Tuonne olis helpoin vastata suoraan, niin saan muitakin neuvoja asiaan.

Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?
Lähetetty: 21 Tammi 2008 22:28
Kirjoittaja ohc205
Joku asiantuntija joskus sanoi että tämä nelivedon perä oisi kestävämpi, koska siinä on planeettapyörästö tasauspyörästössä. Tai sitten käsitin ihan väärin. Onko muilla tietoa?
Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?
Lähetetty: 21 Tammi 2008 23:42
Kirjoittaja Aksu
Kahteen sedaniin vaihtanut cos 4wd:n taka-akseliston ja ainakin noissa on takapään pyörän kulmat ovat parantuneet (samoilla jousilla).
4Wd:n murikka(cos) kyllä kestää viellä tuon 350hv. Tuosta on puhuttu että olisi muka kestävämpi kuin 7,5" mutta mitään todistetta ei tuolle tiedolle ole.
Yhden xr4x4:n murikan repäisin kappaleiksi (tosin oli emännän mällipelistä, joka oli saanut kohtuullisen kovan tällin voimansiirto linjassa,valurauta kytkinkoppa kokomatkalta revennyt

)
Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?
Lähetetty: 22 Tammi 2008 00:25
Kirjoittaja ohc205
Tästä asiasta on tosiaan vaikea löytää varmaa tietoa.
Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?
Lähetetty: 24 Tammi 2008 17:56
Kirjoittaja Cosesc
Sisuskaluiltaan molemmat perät (cossu sierra 2wd/4wd/scorpio cossu ainakin) sisältää normaalin tasauspyörästön lisäksi viskolukon. 7,5" murikka menee 7" paikalle muokkaamalla hiukan toisen puolen ylempää perän kiinnikettä. 7,5" tais olla 12mm leveämpi kuin 7". 7,5" kestää enemmän tehoa kuin 7", onhan jo lautaspyörä huomattavasti vankempaa tekoa. Yleisin vaurio kummassakin perätyypissä on tasauspyörästön ristitapin katkeaminen tai kiinnileikkautuminen. Scorpion vetarin nivel sama 100mm kuin 4wd cosworthissa, 2wd cosworthissa 108mm nivel.
Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?
Lähetetty: 24 Tammi 2008 18:26
Kirjoittaja duckworth
Cosesc kirjoitti:7,5" kestää enemmän tehoa kuin 7", onhan jo lautaspyörä huomattavasti vankempaa tekoa.
Näin vähän arvelinkin, mutta kyllä tuo 7" perä (4WD cosan) käy meikäläisen tehotavoitteisiin näin aluksi... 8)
Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?
Lähetetty: 24 Tammi 2008 19:48
Kirjoittaja ohc205
Kiitoksia tiedosta.