"tehoa tulee jopa 10-12hv lisää"
Joissain jenkki raseissa, joissa on täysin alimitoitetut ilmanputsarit verrattuna mootorin kokoon, tuo saattaa pitääkkin paikkansa.
Jos katselee tuota OHC:n imusysteemiä, niin eiköhän se suurin virtausta vastustava paikka ole se ilmamäärän mittari (siis ruiskuissa). Eli veikkailisin kyllä, että pelkällä putsarin vaihdolla ei saavuteta mitään muuta kuin huonompi epäouhtauksien suodatus, joka puolestaa aiheuttaa moottorin nopeampaa kulumista jne. jne.
Tämä (valitettavasti) pitää paikkansa monelle muullekkin vakio autolle. Dynossa noita hevosia tuskin näkyy.
http://www.sportcompactcarweb.com/proje ... index.html
Tuossa mielestäni aika hyvä artikkeli, jossa vaparista kaivetaan yllättävän paljon hevosia lisää kajoamatta moottoriin. Tuossa saivat ilmanputsari muutoksella 3-5hv lisää, joka on jo varsin paljon. Tosin vaihtoivat koko vakio putsari systeemin pois. Sierran tapauksessa systeemiin imetään jo kylmää ilmaa lokarista ja isoin kuristus tulee ilmamäärämittarista, eli systeemin muuttaminen vaatisi ruiskun vaihtamisen sellaiseen, joka ei mittaria tarvitse.
Jos jotain haluaa tehdä ja rohkeus riittää, niin suosittelen lukemaan netistä kansien porttaamiseen liittyvää materiaalia, hommaamaan yhden kannen harjoittelua varten ja sitten porttaamaan kannet ja lopuksi käyttämään koneistamolla höylättävänä, puristuksen nostamiseksi. Tämä olisi muuten hyvä tehdä lohkosta, höyläämällä sen verran, että saa männän dekkitasoon. Tosin vaatii toki paljon isompaa projekti. Tuohon menee rahaa koneistamolle luokkaa 50e + tiivisteet ja muut uusittavat osat + mahdolliset työkalut (kovametalliterät ovat aika kalliita). Harjoittelukanen saa varmaan joltain ilmaiseksi, ei tarvise olla edes OHC kansi.
Nokan vaihtamalla ja nostamalla puristuksia vielä lisää (sopiviksi nokalle) saisi sitten lisää tehoa, mutta nokat ovat aika kalliita.