Katkennut sytytystulppa
Lähetetty: 05 Syys 2007 21:53
(Haulla ei löytynyt tästä mitään muuta kuin yksi viesti, jossa ei ollut vastausta asiaan, joten tein uuden ketjun.)
Eli tehtiin vähän huoltoa, tai oli tarkoitus tehdä huoltoa -85 mallin Sierraan, koska auto on alkanut kuluttaa bensaa enemmän kuin aiemmin ja alkanut vähän nykimään kylmänä. Yksi vaihdon kohteista oli kaikki neljä sytytystulppaa, joista kolme lähti suhteellisen suosiolla irti, mutta yksi tulpista meni katkeamaan kun se oli vain jotenkin niin pirun tiukassa. En ollut oman omistuksen aikana vaihtanut niitä aiemmin, ja auto oli ollut aiemmalla omistajalla poissa käytöstä jonkin aikaa ja seissyt ilmeisesti talven yli käyttämättömänä ulkona. Siksi se ilmeisesti oli niin tiukasti kiinni, tai se oli hampaat irvessä väännetty kiinni, en tiedä.
Tulppa siis katkesi kuvassa näkyvästä kohdasta:
http://i224.photobucket.com/albums/dd12 ... tulppa.jpg
Alaosa on siis luonnollisesti vielä paikallaan, tosin parin muun kanssa yritettiin ties mitä, jotta sen saisi pois. Todennäköisesti tuho on jo tehty eli ensin yritettiin hitsata terästappi kiinni tuohon tulppaan, jonka avulla sen saisi kierrettyä auki, mutta hitsaukset eivät kestäneet sitten millään. Lukuisten kertojen jälkeen päätettiin sitten porata reikä tulppaan (tietäen että kaikki sonta pääsee putoamaan koneen sisään, vaikka imuri olikin keräämässä jätettä koko ajan), ja nyt jopa kierteet ovat näkyvillä osittain, mutta ei meinaa vieläkään lähteä irti. Huomenna jatketaan vielä porauksia, eli vedetään se periaatteessa ihan kierteitä myöten, jättämällä toki kierteet ehjiksi (ainakin toivottavasti).
Mutta kysymys onkin, että miten olisi kannattanut toimia (jos tulevaisuudessa kävisi samalla tavalla), tai onko jotain vielä tehtävissä tämän nykyisen jutun kanssa? Sinne männän (tai mikä lie, en itse tiedä näitä termejä paljoa yhtään) päälle on siis jo kerennyt mennä ties mitä sontaa, ja huomenna yritetään imurilla (kapealla suppilopäällä) imeä mahdollisimman paljon pois sitä sontaa. Pitäisikö jo tässä vaiheessa avata koko kone, jotta sen sonnan saa pois, vaikka hyvällä tuurilla moottorin käynnistys puhaltaisi suuren osan lopuista pois, mitä imurilla ei saa siivottua.
Sori jos vähän sekavaa tekstiä, itse kun en tosiaan edelleen tiedä paljoa autoista (ne pari muuta hoitivat tämän "remontin").
EDIT: Ja jos jollain olisi jotain leikkauskuvia tästä, niin auttaisi jo paljon.
Eli tehtiin vähän huoltoa, tai oli tarkoitus tehdä huoltoa -85 mallin Sierraan, koska auto on alkanut kuluttaa bensaa enemmän kuin aiemmin ja alkanut vähän nykimään kylmänä. Yksi vaihdon kohteista oli kaikki neljä sytytystulppaa, joista kolme lähti suhteellisen suosiolla irti, mutta yksi tulpista meni katkeamaan kun se oli vain jotenkin niin pirun tiukassa. En ollut oman omistuksen aikana vaihtanut niitä aiemmin, ja auto oli ollut aiemmalla omistajalla poissa käytöstä jonkin aikaa ja seissyt ilmeisesti talven yli käyttämättömänä ulkona. Siksi se ilmeisesti oli niin tiukasti kiinni, tai se oli hampaat irvessä väännetty kiinni, en tiedä.
Tulppa siis katkesi kuvassa näkyvästä kohdasta:
http://i224.photobucket.com/albums/dd12 ... tulppa.jpg
Alaosa on siis luonnollisesti vielä paikallaan, tosin parin muun kanssa yritettiin ties mitä, jotta sen saisi pois. Todennäköisesti tuho on jo tehty eli ensin yritettiin hitsata terästappi kiinni tuohon tulppaan, jonka avulla sen saisi kierrettyä auki, mutta hitsaukset eivät kestäneet sitten millään. Lukuisten kertojen jälkeen päätettiin sitten porata reikä tulppaan (tietäen että kaikki sonta pääsee putoamaan koneen sisään, vaikka imuri olikin keräämässä jätettä koko ajan), ja nyt jopa kierteet ovat näkyvillä osittain, mutta ei meinaa vieläkään lähteä irti. Huomenna jatketaan vielä porauksia, eli vedetään se periaatteessa ihan kierteitä myöten, jättämällä toki kierteet ehjiksi (ainakin toivottavasti).
Mutta kysymys onkin, että miten olisi kannattanut toimia (jos tulevaisuudessa kävisi samalla tavalla), tai onko jotain vielä tehtävissä tämän nykyisen jutun kanssa? Sinne männän (tai mikä lie, en itse tiedä näitä termejä paljoa yhtään) päälle on siis jo kerennyt mennä ties mitä sontaa, ja huomenna yritetään imurilla (kapealla suppilopäällä) imeä mahdollisimman paljon pois sitä sontaa. Pitäisikö jo tässä vaiheessa avata koko kone, jotta sen sonnan saa pois, vaikka hyvällä tuurilla moottorin käynnistys puhaltaisi suuren osan lopuista pois, mitä imurilla ei saa siivottua.
Sori jos vähän sekavaa tekstiä, itse kun en tosiaan edelleen tiedä paljoa autoista (ne pari muuta hoitivat tämän "remontin").
EDIT: Ja jos jollain olisi jotain leikkauskuvia tästä, niin auttaisi jo paljon.