Sivu 1/1
Jakoketju vai...
Lähetetty: 04 Syys 2007 12:05
Kirjoittaja -jyrki-
Mondeo 2001 1.8. ajettu 186 tkm. omistaja puolitumpula ruuvaaja.
Käsittääkseni kysesessä mallissa ei ole jakopään hihnaa vaan siellä rallattelee iloisesti ketju, onkohan näin? Onko osa kuitenkin hoidettu hihnalla? Mitä huoltoa jakopää tarvitsee vai onko se huoltovapaa? Vikoja tai ääniä ei kuulu eikä näy.
Olisko mitään muuta mitä huoltoa moottori tuossa vaiheessa tarvitsee muutakuin perusöljynvaihdot, filtterit. Mitenköhän tulpat tänäpäivänä, nekin taitaa olla piiiitkäikäisiä?
Lähetetty: 04 Syys 2007 12:33
Kirjoittaja henu
Haualla löytyy mut sanotaan ny taas et ketju sieltä löytyy jne....
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 25 Tammi 2008 19:13
Kirjoittaja jarri
itselläni samanlainen:
60 tkm välein tulpat
20tkm/1 vuosi öljyt + suodatin
Ketju on, ei tarvii vaihtaa
ventiilit eivät ole säädettävissä.
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 26 Tammi 2008 02:09
Kirjoittaja Monteonisti
Muistaakseni Voorti luopui jossain vaiheessa hydraulisista venoista, mutta onko palannut takaisin?

Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 26 Tammi 2008 17:12
Kirjoittaja focst
venttili välykset on säädettävissä tarvittaessa painin kupit vaihtamalla kuppien pohjassa merkattu paksuudet samallalailla kun lätkä säätöisissä... huomattavasti kalliimpi säätää välykset..
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 31 Tammi 2008 18:29
Kirjoittaja jarri
Niin kallis tai tarpeeton toimenpide, ettei fordin huoltoneuvoja tiennyt että niitä olisi tehty huolto-ohjeen mukaisesti eli
- 160 tkm tarkasta ja säädä tyyliin.
Muistelisin, että pitää purkaa nokka akseli pois ennenkuin pystyy laittamaan vaihtaamaan oikean kokoiset palat.
Käsittääkseni kestää saman kuin moottorikin.
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 30 Heinä 2008 23:00
Kirjoittaja Jaska
Itsekkin olen miettinyt että kumpi omassa Trend vm 2001 1,8 Durateh He koneessa on, hihna vai ketju. Autokaupassa sanoivat että ketju on. Nyt kun katsoin konepellin alle, kovasti kumiselta hihnalta se näyttää!! Eikös ketju ole AINA metallinen ketju, eikä mitään kumia? Kovasti tulee kiire vaihtaa kun kilometrejä paukahti just 200 000 rikki! Ellei ketjua voi tehdä kumista???!!

Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 30 Heinä 2008 23:04
Kirjoittaja Jaska
Vai onko niin että se ketju on jossain siellä sisällä piilossa ja kuminen hihna mikä näkyy koneen vasemmalla puolella vaan pyörittää latureita sun muita? Kun en tiedä kun en koskaan ole joutunut kyseisen ongelman eteen..

Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 02 Elo 2008 02:17
Kirjoittaja Monteonisti
Kannattaa yleensä nuo moniurahihnat vaihtaa satasen välein? 8)
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 14 Syys 2010 11:11
Kirjoittaja Perzack
Tuota samaa vähän ihmettelin, ku uudessa Autobildissä mainittiin 163 hv Diesel Mondeossa olevan jakopäässä ketju... mulla tuossa 140 heppasessa on kuitenki hihna? Meneekö se näin?

Jakoketjulla huolloissa selviäis vähemmällä, mutta nykyään hihnankin vaihtoväli kyllä on aika pitkä.
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 15 Syys 2010 21:18
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Jaska kirjoitti:Vai onko niin että se ketju on jossain siellä sisällä piilossa ja kuminen hihna mikä näkyy koneen vasemmalla puolella vaan pyörittää latureita sun muita? Kun en tiedä kun en koskaan ole joutunut kyseisen ongelman eteen..

Jakopään ketju tai hihna ei ole näkyvillä. Tai ainakaan semmosta en ole koskaan nähny missään autossa. Ne on yleensä piilotettu kuoren alle. Monikäyttöhihnat, laturin hihnat yms. "vähemmän tärkeät" hihnat on sitten näkyvillä.
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 16 Syys 2010 09:30
Kirjoittaja zetec_ms
Joo.
Kyllä se niin on että 1.8 ja 2.0 Mazdan tekemissä duratekeissa on jakopäätä pyörittämässä ketju.
Käytännössä mikäli venoista tai jakopäästä ei kuulu ylimääräisiä äänia kannattaa niiden antaa olla ihan rauhassa.
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 17 Syys 2010 18:47
Kirjoittaja emax
Duratecin jakopäässä ei sitte ole minkäänlaisia kiiloja missään pyörässä . Siivapyörän pultti kampiakselin pääs pitää siivapyörän välityksellä paikallaan myös jakopään hammasratasta, jos sen löysää niin todennäköisesti menee jo jako sekaisin. Ajoitus työkalut tarvii nokille, kampiakselille, ja myös siivapyörälle (triggeri), jos meinaa vaihtaa.
Ihan vaan varoituksena.
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 19 Syys 2010 14:40
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Mullakin muuten kuuluu laimeaa helinää koneesta, kun esim kiihdyttää kovilla kierroksilla motarin ramppiin. Onko se teistä ihan normaalia, vai onko ketju löystymässä/pettämässä? Pitääkö löysä ketju sitten kilkatusta oikeen kunnolla vai meneekö vaivihkaa katki?
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 20 Syys 2010 16:30
Kirjoittaja miguelelbain
Heps!
Tää olis kans yx tietämätön umppelo joka ei autoista tiiä juurikaa mitää

, eli onko hihna vai ketju? Mondeo -07 2.0 Tdci
Kiitos etukäteen
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 20 Syys 2010 19:27
Kirjoittaja ransitmeis
miguelelbain. jos kyseessä nykymallin mondeo (07-) ni on hihna jos edellismallin mondeo(01-07) ni ketju.
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 21 Syys 2010 15:49
Kirjoittaja miguelelbain
Taitaa olla vielä sitä edellismallia, käyttöön otto 2.4.2007, eli ei oo sitä uudempaa koriamallia ainakaa.
Re: Jakoketju vai...
Lähetetty: 21 Syys 2010 22:17
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
ransitmeis kirjoitti:miguelelbain. jos kyseessä nykymallin mondeo (07-) ni on hihna jos edellismallin mondeo(01-07) ni ketju.
Onko ne menny pilaamaan tonki ja laittaneet ketjun tilalle kuminauhan uuteen mondeoon?