Ohje:Escort 1.8 TD jakohihnan vaihto
Lähetetty: 03 Syys 2007 21:57
Vaihdoin juuri omaan td escoon jakohihnan, aika helppo homma kun asiaan panetui ja ei hätäillyt.
1. Irroita; oikea etupyörä, paisuntasäiliö/ohjaustehostimen säiliö---->ei tarvitse irroittaa letkuja vaan nosta säiliöt moottorin päälle.
2. Irroita jakohihnan koppa; muistaakseni 6 kpl ruuveja ja yksi klipsi. Kopan alaosa mahtuu irtoamaan vasta myöhemmin kun olet saanut moniurahihnan pyörän irti.
3. Irroita laturin/ohj.tehostimen moniurahihna
4. Irroita kampiakselista moniurahihnan pyörä, 4 kpl 10 mm pultteja, käytä hyvää hylsyä tai muuten pulttien päät entiset. Itse "lukitsin" koneen siten, että laitoin vaihteen päälle ja pyörännavan mutteriin 32 mm hylsy ja räikkä jatkovarrella joka pysähtyy tallin lattiaan. Tämä siis sen takia että sai nuo em. 4 pulttia auki.
5. Moniurahihnan pyörä lähti helposti irti kun pultit oli auki, siten että sorkkaraudalla kampesin urahihnanpyörän ja lohkon välistä...ole varovainen ettei ko. pyörä vaurioidu.
6. Etsi nokkahihnan päässä olevan hammaspyörän alta kohdistus reikä ja kun löydät kohdistusreiät nokka-akselin hammaspyörästä ja kannesta, niin asenna n. 6 mm metallitappi siihen esim. poranterä.
7. Varmuuden vuoksi merkkaa myös esim. tussilla nokkahihnan kohta ja kampiakselin kohta, jos ne jostain syystä liikahtaa.
8. Irroita kiristin ja pieni ohjainhammaspyörä..hihna tipahtaa syliin, varo ettei kiristimen jousi pomppaa metsään..
9. Uusi hihna tilalle, pieni hammaspyörä kiinni ja kiristimen asennus...asenna kiristin siten, että ekana hihnan ympäri sitten jousi ja sitten kiinni pienellä ruuvilla lohkoon. Lopuksi 13 mm pultti siten että pultti tulee noin puoleen väliin kiristimen rullaa.
10. Tarkasta että omat tekemäsi kohdistusmerkit on kohdillaan. Ota pois metallitappi nokkakselin päästä.Pyöritä konetta kampiakselin päästä räikällä muutama kierros, jotta varmistut että jako on ok eli männät ei ota venttiileihin.
11. Jos kone pyörii ok, varmuuskiristä kaikki pultit(älä kierrä jengoja paskax) Tässä vaiheessa voit startata koneen käyntiin. Jos kaikki ok, eiku kasaamaan loput osat ja taas mennään pari vuotta.
Itellä osat maksoi 60 egee ja vaihdossa meni n. 4 tuntia, eli kannatti tehdä syyslomalla vähä remppaa. Tosin vanha hihna ei ollu vielä juurikaan huonon näköinen,ehken viel ois 30-50 tkm menny hyvin. Ite ajoin 75 tkm hihnalla. Eli jo 15 tkm yli suosituksen.
1. Irroita; oikea etupyörä, paisuntasäiliö/ohjaustehostimen säiliö---->ei tarvitse irroittaa letkuja vaan nosta säiliöt moottorin päälle.
2. Irroita jakohihnan koppa; muistaakseni 6 kpl ruuveja ja yksi klipsi. Kopan alaosa mahtuu irtoamaan vasta myöhemmin kun olet saanut moniurahihnan pyörän irti.
3. Irroita laturin/ohj.tehostimen moniurahihna
4. Irroita kampiakselista moniurahihnan pyörä, 4 kpl 10 mm pultteja, käytä hyvää hylsyä tai muuten pulttien päät entiset. Itse "lukitsin" koneen siten, että laitoin vaihteen päälle ja pyörännavan mutteriin 32 mm hylsy ja räikkä jatkovarrella joka pysähtyy tallin lattiaan. Tämä siis sen takia että sai nuo em. 4 pulttia auki.
5. Moniurahihnan pyörä lähti helposti irti kun pultit oli auki, siten että sorkkaraudalla kampesin urahihnanpyörän ja lohkon välistä...ole varovainen ettei ko. pyörä vaurioidu.
6. Etsi nokkahihnan päässä olevan hammaspyörän alta kohdistus reikä ja kun löydät kohdistusreiät nokka-akselin hammaspyörästä ja kannesta, niin asenna n. 6 mm metallitappi siihen esim. poranterä.
7. Varmuuden vuoksi merkkaa myös esim. tussilla nokkahihnan kohta ja kampiakselin kohta, jos ne jostain syystä liikahtaa.
8. Irroita kiristin ja pieni ohjainhammaspyörä..hihna tipahtaa syliin, varo ettei kiristimen jousi pomppaa metsään..
9. Uusi hihna tilalle, pieni hammaspyörä kiinni ja kiristimen asennus...asenna kiristin siten, että ekana hihnan ympäri sitten jousi ja sitten kiinni pienellä ruuvilla lohkoon. Lopuksi 13 mm pultti siten että pultti tulee noin puoleen väliin kiristimen rullaa.
10. Tarkasta että omat tekemäsi kohdistusmerkit on kohdillaan. Ota pois metallitappi nokkakselin päästä.Pyöritä konetta kampiakselin päästä räikällä muutama kierros, jotta varmistut että jako on ok eli männät ei ota venttiileihin.
11. Jos kone pyörii ok, varmuuskiristä kaikki pultit(älä kierrä jengoja paskax) Tässä vaiheessa voit startata koneen käyntiin. Jos kaikki ok, eiku kasaamaan loput osat ja taas mennään pari vuotta.
Itellä osat maksoi 60 egee ja vaihdossa meni n. 4 tuntia, eli kannatti tehdä syyslomalla vähä remppaa. Tosin vanha hihna ei ollu vielä juurikaan huonon näköinen,ehken viel ois 30-50 tkm menny hyvin. Ite ajoin 75 tkm hihnalla. Eli jo 15 tkm yli suosituksen.