Sivu 1/1

vauhtipyörän kevennys

Lähetetty: 30 Elo 2007 20:14
Kirjoittaja sierraohc89
elikkäs ois tuomonen 1,6 ohc sierra niin osa varmaan tietää minkalainen voimanpesä se on :) niiin ossooko kukkaan sanoa että onko vauhtipyörän kevennyksestä paljoo hyötyä, että onko työn arvosta, onko kokemuksia kellään?

Lähetetty: 30 Elo 2007 20:16
Kirjoittaja markkul
Ei kyllä anna juurikaan lisää tehoa. Toki pois pyörivistä massoista, mutta...

Lähetetty: 30 Elo 2007 20:17
Kirjoittaja Kessi
Katoaa loppukin vääntö :wink: ... Eli en suosittele... Eriasia jos olis kyse kierroskoneesta :wink: ...

Lähetetty: 30 Elo 2007 20:31
Kirjoittaja macce2
Asiasta toisee, eli:

Miten olisi tuon vauhtipyörän vaihdon mielekkyys Escortissa (CVH) ?

Re: vauhtipyörän kevennys

Lähetetty: 30 Elo 2007 23:27
Kirjoittaja henu
sierraohc89 kirjoitti:elikkäs ois tuomonen 1,6 ohc sierra niin osa varmaan tietää minkalainen voimanpesä se on :) niiin ossooko kukkaan sanoa että onko vauhtipyörän kevennyksestä paljoo hyötyä, että onko työn arvosta, onko kokemuksia kellään?
Se perus viritys on ehkä kannatavin eli heität vaan sen 2.0 oharin sinne ni siitä o hyvä alottaa....

Lähetetty: 30 Elo 2007 23:31
Kirjoittaja TVR
Vauhtipyörän kevennys lisää tehoa jos mitataan moottorin kiihtyvyyttä, kuten moni dyno sen mittaa.
Väännön kanssa kevennyksellä ei ole mitään tekemistä.
Mutta ns. stumppausta (kone sammuu herkästi) pienillä (1500-2000) kierroksilla, kytkintä luistattaessa saattaa alkaa esiintyä, riippuu kuinka keveän vauhtipyörästä tekee.
Itselläni esim. 3,3kg alumiini vauhtipyörä OHC:ssa, sen keveämpää on jo vaikea tehdä.
Mutta jos vakio vauhtipyörää (valurauta) alkaa keventää niin kohtuus kaikessa, siitä saattaa tulla "sirpale pommi" jos liikaa ahnehtii materiaalia pois.

Lähetetty: 31 Elo 2007 09:03
Kirjoittaja markkul
TVR kirjoitti:Vauhtipyörän kevennys lisää tehoa jos mitataan moottorin kiihtyvyyttä, kuten moni dyno sen mittaa.
Väännön kanssa kevennyksellä ei ole mitään tekemistä.
Mutta ns. stumppausta (kone sammuu herkästi) pienillä (1500-2000) kierroksilla, kytkintä luistattaessa saattaa alkaa esiintyä, riippuu kuinka keveän vauhtipyörästä tekee.
Itselläni esim. 3,3kg alumiini vauhtipyörä OHC:ssa, sen keveämpää on jo vaikea tehdä.
Mutta jos vakio vauhtipyörää (valurauta) alkaa keventää niin kohtuus kaikessa, siitä saattaa tulla "sirpale pommi" jos liikaa ahnehtii materiaalia pois.
Siis kyllä se vauhtipyörän kevennys siis oikeasti lisää tehoa, tai itse asiassa siis vääntöä, joka näkyy pyörille. Tehohan on vääntö * kierrosnopeus. Vääntö taas syntyy mäntien aiheuttamasta voimasta kampiakselin kaulaakohtaan, jolloin se pyörii.

Nyt kun sitä vauhtipyörää keventää, sen hitausmomentti pienenee.
Lasketaan (esim.): J = mr^2. Tuosta nyt näkee sen, että mitä kauempana massa on keskeltä, sitä suurempi momentti.

Edelleen hitausmomentti kytkeytyy systeemmin kaavan M = Ja kautta, missä M on vaikuttava momentti ja a on kulmakiihtyvyys. Eli toisin sanoen jos halutaan ratkaista kulmakiihtyvyys a, saadaan a = M/J.

Mikä nyt siis tarkoittaa sitä, että hitausmomentin ollessa pienempi kiihtyvyys on suurempi, koska moottorin tuottama vääntö M pysyy vakiona. (vakiona siis laskun suhteen, oikeasti muuttuu kierrosluvun mukaan)

Ylläoleva voitaisi siis käsittää myös vääntömomentin kasvuna, koska sellaisena se näkyy auton kiihtyvyyteen. Voima ei siis oikeasti lisäänny, mutta sitä vastustavat voimat pienenevät.

MUTTA. Jos nyt miettiin sen vauhtipyörän massaa verrattuna koko voimansiirtoketjuun, sen keventäminen kilolla parilla ei tunnu juuri missään. Vaihde vapaalla kone saattaa ottaa kierroksia herkemmin, siinä tuo näkyy. Joidenkin mittausten perusteella vaikutusta on myös 1. ja 2. vaihteilla, mutta mitä isompi vaihde sitä mitättömämpi vaikutus on.

Kisamoottorissa kevennys on ihan perusteltua, koska halutaan kaikki irti ja otetaan sieltä mistä mahdollista. Normaali katukäytössä, vakio moottorilla, ei varmaankaan ole eroa, ainoa että ajettavuus voi kärsiä. Kuten TVR kirjoitti. Tämä siksi, että jos se kiekko ottaa kierroksia helpommin, se myöskin hidastuu nopeammin ja tämä taas näkyy "väännön puutteena", kuten se yleensä tulkitaan.

Lähetetty: 03 Syys 2007 23:06
Kirjoittaja TVR
1 kg pyörivistä massoista pois parantaa suorituskykyä saman verran kuin 6kg:n keventäminen muualta autoa :wink:
10kg pystyy ottaan aika helposti pyörivistä massoista pois.
Sen vaikutushan on jo lähes sama kun kyydistä olisi yksi matkustaja pois, senhän jo useimmiten tuntee jo pers dynollakin :D

Lähetetty: 03 Syys 2007 23:14
Kirjoittaja Poude
TVR kirjoitti:1 kg pyörivistä massoista pois parantaa suorituskykyä saman verran kuin 6kg:n keventäminen muualta autoa :wink:

Luetaanko pyörät pyöriviin massoihin? Eli onko aluvanteet viriviriosia :lol:

Lähetetty: 03 Syys 2007 23:27
Kirjoittaja j-k
Poude kirjoitti:Luetaanko pyörät pyöriviin massoihin? Eli onko aluvanteet viriviriosia :lol:
Orkkispeltivanteet ovat kevyemmät kuin massiiviset alut 8)

Lähetetty: 04 Syys 2007 13:45
Kirjoittaja markkul
Poude kirjoitti:
Luetaanko pyörät pyöriviin massoihin? Eli onko aluvanteet viriviriosia :lol:
Kyllä. Kyllä niiden hitausmomentti vaikuttaa voimalinjassa siinä missä vauhtipyöränkin. Kannattaa huomata tosin se, että siinä on vaihteisto ja perävälitys välissä, jonka kokonaisvälitys on aina keventävä, siis se vääntömomentti, joka pyörälle näkyy ja mitä pyörän hitausmomentti vastustaa, on suurempi kuin kampiakselin päässä.

Kevyemmillä vanteilla on myös ajettavuuteen vaikutus, koska vanne ja rengas ovat jousittamattomia massoja ja niitä pyritään minimoimaan. Tosin tuon vaikutusta normaaliajossa on turha lähteä arvailemaan.

Lähetetty: 04 Syys 2007 15:51
Kirjoittaja kimmok
Paina paaliin se 1.6 ja laita 2.0i ohc tai dohc sinne. Dohc jaksaa käyttöautona ajellakin ohc jatkuvaa huudatusta ei jaksa kukaan...

Lähetetty: 04 Syys 2007 23:37
Kirjoittaja NiceMan
Jos jostain vielä löytää 2.3i 16v Dohc koneen uutena halvalla niin sellainen =)
Yhteenaikaa tuota konetta sai laatikon kanssa 800e mutta ei enää.

Re: vauhtipyörän kevennys

Lähetetty: 05 Syys 2009 21:32
Kirjoittaja Jogiin
En kehdannu uuttakaan alottaa niin jatketaan tänne...
Mistä kohdilta tuosta vauhtipyörästä kannattaa tavaraa sorvata pois?
Kuvia http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2cmpe+j ... otain.html
Saapi vaikka paintilla merkata ja pistää sähköpostiin

jani_jokinen86@hotmail.com