TVR kirjoitti:Vauhtipyörän kevennys lisää tehoa jos mitataan moottorin kiihtyvyyttä, kuten moni dyno sen mittaa.
Väännön kanssa kevennyksellä ei ole mitään tekemistä.
Mutta ns. stumppausta (kone sammuu herkästi) pienillä (1500-2000) kierroksilla, kytkintä luistattaessa saattaa alkaa esiintyä, riippuu kuinka keveän vauhtipyörästä tekee.
Itselläni esim. 3,3kg alumiini vauhtipyörä OHC:ssa, sen keveämpää on jo vaikea tehdä.
Mutta jos vakio vauhtipyörää (valurauta) alkaa keventää niin kohtuus kaikessa, siitä saattaa tulla "sirpale pommi" jos liikaa ahnehtii materiaalia pois.
Siis kyllä se vauhtipyörän kevennys siis oikeasti lisää tehoa, tai itse asiassa siis vääntöä, joka näkyy pyörille. Tehohan on vääntö * kierrosnopeus. Vääntö taas syntyy mäntien aiheuttamasta voimasta kampiakselin kaulaakohtaan, jolloin se pyörii.
Nyt kun sitä vauhtipyörää keventää, sen hitausmomentti pienenee.
Lasketaan (esim.): J = mr^2. Tuosta nyt näkee sen, että mitä kauempana massa on keskeltä, sitä suurempi momentti.
Edelleen hitausmomentti kytkeytyy systeemmin kaavan M = Ja kautta, missä M on vaikuttava momentti ja a on kulmakiihtyvyys. Eli toisin sanoen jos halutaan ratkaista kulmakiihtyvyys a, saadaan a = M/J.
Mikä nyt siis tarkoittaa sitä, että hitausmomentin ollessa pienempi kiihtyvyys on suurempi, koska moottorin tuottama vääntö M pysyy vakiona. (vakiona siis laskun suhteen, oikeasti muuttuu kierrosluvun mukaan)
Ylläoleva voitaisi siis käsittää myös vääntömomentin kasvuna, koska sellaisena se näkyy auton kiihtyvyyteen. Voima ei siis oikeasti lisäänny, mutta sitä vastustavat voimat pienenevät.
MUTTA. Jos nyt miettiin sen vauhtipyörän massaa verrattuna koko voimansiirtoketjuun, sen keventäminen kilolla parilla ei tunnu juuri missään. Vaihde vapaalla kone saattaa ottaa kierroksia herkemmin, siinä tuo näkyy. Joidenkin mittausten perusteella vaikutusta on myös 1. ja 2. vaihteilla, mutta mitä isompi vaihde sitä mitättömämpi vaikutus on.
Kisamoottorissa kevennys on ihan perusteltua, koska halutaan kaikki irti ja otetaan sieltä mistä mahdollista. Normaali katukäytössä, vakio moottorilla, ei varmaankaan ole eroa, ainoa että ajettavuus voi kärsiä. Kuten TVR kirjoitti. Tämä siksi, että jos se kiekko ottaa kierroksia helpommin, se myöskin hidastuu nopeammin ja tämä taas näkyy "väännön puutteena", kuten se yleensä tulkitaan.