Sivu 1/1

Oikea takajarru jyrisee renkaiden vaihdon jälkeen?

Lähetetty: 25 Elo 2007 17:29
Kirjoittaja Quintrix
-87 orionissa oli ostaessa jokainen rengas erilainen, joten hankin käytettynä toisen rengassarjan -91 escortin vanteilla. Vanhat renkaat takaa irrotettuani huomasin jarrurumpujen olevan kovin ruosteiset, joten harjasin pintaruosteen pois teräsharjalla. Samalla kaivoin bensatankin päältä ja reunoilta sinne märkänä kertyneen hiekan, jota oli kuivunut n. 2cm paksuiseksi köntiksi. Uudet renkaat alle ja hakemaan ilmaa, jolloin huomasin tuon oikean takajarrun pitävän ääntä jarruttaessa! Tällaista ongelmaa ei ennen ollut. Jarrulla hidastaessa (vaikka 60 -> 40) kuuluu metallinen laahaava ääni. 20 -> 0 hidastaessa jarru jyrisee. Vaihdoin jo vanhat kumit vanteineen alle, mutta ääni ei poistunut. Ajaessa ääntä ei kuulu. Ajon jälkeen oikea takavanne on kuuma.

Mistä lähdetään etsimään vikaa?

Lähetetty: 26 Elo 2007 01:36
Kirjoittaja Mataz
vähän ehkä kaukaa haettua, mutta oisko sitä kurapaskaa päässy jostain sinne rummun sisään...

Lähetetty: 26 Elo 2007 01:51
Kirjoittaja Monteonisti
Laakeri? 8)

Lähetetty: 26 Elo 2007 15:04
Kirjoittaja Quintrix
Mataz kirjoitti:vähän ehkä kaukaa haettua, mutta oisko sitä kurapaskaa päässy jostain sinne rummun sisään...
Tätä ajattelin itsekin ensimmäisenä. Alfamerin korjausoppaan mukaan rummun takapuolella on tulppa jonka kautta voi tarkistaa jarrukengän.. pääsisiköhän tuolta puhaltamaan paskat pois.. Ainakin vanhassa Lada 1200L:ssä jarrurummuissa oli 2 reikää jotka oli tarkoitettu helpottamaan rummun avausta.. märällä kelillä kosteus pääsi sitten näistä reijistä jarruihin jolloin ne pitivät samanlaista ääntä kuin Orion nyt, mutta Fordin jarrurummuissa en moisia reikiä nähnyt, mutta kaipa sinne jostain välistä hiekkapöly pääsee.

Laakerista ei ole tälläkertaa kyse, laakerin äänen olen oppinut jo tunnistamaan, avokin orioniin on vaihdettu, ja edellisessä -91 pommi orionissa oli myös vaihtoa vaille.

Ja peltivanteilla on molemmat sarjat, mutta en niitä silti uskalla vasaralla alkaa hakkaamaan, lähtee maalit ja tulee lommoja, meikäläisen tuurilla menee vielä tasapainotus sekaisin ja alkaa tärisemään :P

Lähetetty: 26 Elo 2007 15:13
Kirjoittaja anttij80
kerkiät sen rummun avaa nopeemmin ja kasaan saati alkaa leikkii ilman kanssa. rengas pois ja rumpu pois ja siinä on kohtalo taikka yksi syy vähemmän hakee vikaa.

Lähetetty: 26 Elo 2007 15:15
Kirjoittaja Quintrix
anttij80 kirjoitti:kerkiät sen rummun avaa nopeemmin ja kasaan saati alkaa leikkii ilman kanssa. rengas pois ja rumpu pois ja siinä on kohtalo taikka yksi syy vähemmän hakee vikaa.
Ehkä, ehkä en, kun on tuo peukalo keskellä otsaa :lol: Pitää huolella tavata tuota korjausopasta ja katsoa kuinka moinen operaatio luonnistuu.

Lähetetty: 26 Elo 2007 19:26
Kirjoittaja pynski-89
sehän on "helppoo kuin heinän teko" ainakin yleensä :lol: jollei rumpu oo jääny nalkkiin. avaamalla selviää et mikä on poskellaan.

Lähetetty: 29 Elo 2007 16:30
Kirjoittaja Quintrix
Nyt se sitten jumittaa oikein kunnolla kun on useampi päivä satanut. Tänään joutunut kahdesti lähtemään ajoon ja molemmilla kerroilla ja molemmilla kerroilla tuo takapyörä ei ole alussa pyörinyt peruuttaessa, heti kun lähdetään eteenpäin niin pyörä pyörii.. Työt vaan aiheuttaa sen ettei ennen klo 22 ehdi tekemään autolle mitään.. Tallipaikkaa kun ei ole niin ulkona pimeässä on heikompi töitä tehdä.. varsinkaan sateella :P Toivotaan että edes viikonloppuna olisi jompi kumpi päivä vapaa niin pääsisi korjaamaan.

Lähetetty: 29 Elo 2007 19:58
Kirjoittaja Quintrix
lapazu kirjoitti:Itelle on nuo rempat sattuneet ajoituksen puolesta joskus tosi huonosti; usein tulee ylläreitä ja tarttee käydä putkasta osia ostamassa. Löydäpä sitten Sunnuntaina avoin varaosapulju...

Vinkkinä siis: tee remppaa putiikkien auki ollessa niin auto on pois liikenteestä mahd. vähän.
Pitänee hakea jarrukengät ja sylinterit valmiiksi ja viikonloppuna vaihtaa molemmille puolille samalla. Näyttää nimittäin siltä että viikonloppukin menee muutoin töissä, paitsi sunnuntaina pääsee jo klo 16, joten sen jälkeen ehtii jos vain kelit sallii.

PS. Jumittamisen aiheuttajana on lienee ollut eilinen lukkojarrutus kun edellä ajava pysähtyi keskelle tietä syyttä / elettäkään tekemättä.

Lähetetty: 30 Elo 2007 19:42
Kirjoittaja Quintrix
Alkuviikosta saa uudet jarrusylinterit sekä jarrukengät tuohon, eli asennus taitaa mennä seuraavaan viikonloppuun.. Toivottavasti mitään nyt ei hajoa.. ainakaan tänään aamulla töihin lähtiessä pyörä ei ollut lukossa, mutta kyllä se jarru edelleen ääntä pitää.

Lähetetty: 08 Syys 2007 21:10
Kirjoittaja Quintrix
Nyt on vaihdettu taakse molemminpuolin uudet jarrukengät, jarrusylinterit ja kaikki jouset. Aikaa meni ensikertalaisella 6 tuntia, mutta nyt toimivat oikein hienosti :)

Vikoja oli:

Jarrusylinteri jumissa takapuolelta (aiheutti renkaan lukkiutumisen peruutettaessa)
Sekä etupuolella olevasta jarrukengästä oli hihna kokonaan irronnut :lol:

Lähetetty: 10 Syys 2007 10:58
Kirjoittaja tursas
Quintrix kirjoitti:Nyt on vaihdettu taakse molemminpuolin uudet jarrukengät, jarrusylinterit ja kaikki jouset. Aikaa meni ensikertalaisella 6 tuntia, mutta nyt toimivat oikein hienosti :)
Hienoa, nyt kun pääsit jarrujen kanssa vauhtiin, niin kattelitko samalla takajarruputkien kuntoa...ne on tän ikäsissä autoissa tiensä päässä ellei niitä ole jo kertaalleen vaihettu...Bilteman kataloogikin tietää kertoa, että putket kannattaa vaihtaa samalla, kun jarrusylinterit... :roll:

Lähetetty: 10 Syys 2007 20:17
Kirjoittaja Quintrix
tursas kirjoitti: Hienoa, nyt kun pääsit jarrujen kanssa vauhtiin, niin kattelitko samalla takajarruputkien kuntoa...ne on tän ikäsissä autoissa tiensä päässä ellei niitä ole jo kertaalleen vaihettu...Bilteman kataloogikin tietää kertoa, että putket kannattaa vaihtaa samalla, kun jarrusylinterit... :roll:
Ilmeisesti on joskus vaihdettu kun jarruputket oli ihan terveen näköiset :)