Sivu 1/2

Ruostesuojaus ja äänieristysmassaus?

Lähetetty: 27 Touko 2005 16:04
Kirjoittaja Fiikus
Hankin tuossa vuoden 2000 Focuksen ja haluaisin nyt ruostesuojata sen ja sitten sen päälle laittaa jotain noise killerin tyyppistä massaa, onko järkevä ajatus? Mitä maksaa Turun tai Espoon seudulla suojaus ja mikä on sellainen normaalihinta moiselle hommalle? Olisiko joku hiljentänyt Focusta ja osaisi kertoa miten tuo homma kannattaa tehdä eli mihin bitumimattoa tms ja mihin ruiskulla massaa ja kuinka paljon ja pysyykö ruostesuojan päällä jne? Millaisia työvaiheita tuossa on kun en ole autojen kanssa pahemmin leikkinyt, mutta nyt olisi aikaa ja motivaatiota lähteä moiseen viritykseen. Tuotteita ja hankintpaikkojakin saa suositella eli mitä ja minne ja mistä ja toimiiko?

Lähetetty: 27 Touko 2005 19:07
Kirjoittaja ZyaS
MUTUA: ensin äänieristys ja sitten suojaus jos esim. tulee oviin ja takaluukkuun. en oo perehtyny kumpaankaan tarpeeksi sanoakseni mitään varmaa

Lähetetty: 27 Touko 2005 20:54
Kirjoittaja Masaman
Itse eristin viime kesänä sedan focuksen. Lattiaan ja muihin helppoihin paikkoihin bitumimattoa reilusti. Ovien sisään ja muihin ahtaisiin paikkoihin sivelin reilusti pensseli massaa. Ovipahvien, kojelaudan sekä hattuhyllyn alle vois vielä iskeä sellaista alkuperäisen tapaista äänieristys mattoa jos olis ispiraatiota.

Lähetetty: 27 Touko 2005 21:43
Kirjoittaja Volmari
nyt pitää päättää melkein että joko tai. noiskilleri ei pysy massan päällä ainakaan ja noiskilleri itsessään toimisi massana siellä ovessa. tai sitten ostat bitumimattoa ja vuoraat sillä koko oven ja vedät vielä kiltisit siihen päälle kotelomassat. ei ainakaan pitäsi lähtee ruostumaan :D

turussa peltolassa on yksi ihan alustan massauksiin ym. erikoistunu liike jonka nimeä en nyt muista. hinnat oli ihan jees, mutta kaikista halvimmalla pääset et viet sen tonne maalariamikseen lausteelle. taitaa niillä vain lukukausi loppuja kohtapuoliin.

Lähetetty: 27 Touko 2005 21:44
Kirjoittaja evolution
ja kannattaa muistaa että nois killeri on vettä imevä aine(jos ei ole jo muutettu toisenlaiseksi)

Lähetetty: 29 Touko 2005 11:21
Kirjoittaja Volmari
ai imeeks se noiskilleri vettä?? mä luulin et se on sellasta kumimaista kakkaa.. mut ei se noiskilleri siltikään pysy kotelomassanpäällä (sitä ne tunkee ovien sisustan täyteen)..

Lähetetty: 29 Touko 2005 23:23
Kirjoittaja Fiikus
Volmari kirjoitti:ai imeeks se noiskilleri vettä?? mä luulin et se on sellasta kumimaista kakkaa.. mut ei se noiskilleri siltikään pysy kotelomassanpäällä (sitä ne tunkee ovien sisustan täyteen)..
Osaatteko yhtään sanoa kuinka paljon tuota noise killeriä menee jos laittaa lokarit täyteen tuota ja ovet ja mihin muualle tuota nyt voikaan laittaa? Noise Killeristä on käsittääkseni tullut uusi painos joka ei ime kosteutta.

Lähetetty: 01 Kesä 2005 02:30
Kirjoittaja Mondie
NoiseKilleriähän myytiin aikanaan (~7 v. sitten) Autostudiolla niin että mainoksessa luki "12 litraa riittää koko autoon".

Litra per ovi, jos haluu kunnon vaimennuksen. Ite vedin kaks ovee/1,5 litraa.

Lokareihin menee litra tai kaks. Itellä tais mennä takalokareihin vajaa litra.

Takaluukun pohjaan meni vajaa 2 litraa.

Viel tarvis etulokarit ja lattia vaimentaa, ehkä myöhemmin kattokin...

Lähetetty: 02 Kesä 2005 09:27
Kirjoittaja Volmari
noiskilleriä ei pistetä ulkopuolelle. sitä ympätään auton sisusta täyteen. eli eiku sisusta atomeihin lattia matto irti ja eiku suihkimaan. lokareihin laitetaan sitten ihan tavallista massaa.

mitään määriä en osaa sanoa mutta varmaan siinä purkin kyljessä jotain suosituksia on. oma asteikko paras asteikko "niin paljon kuin uskaltaa". :D

Lähetetty: 09 Kesä 2005 16:40
Kirjoittaja Fiikus
Volmari kirjoitti:noiskilleriä ei pistetä ulkopuolelle. sitä ympätään auton sisusta täyteen. eli eiku sisusta atomeihin lattia matto irti ja eiku suihkimaan. lokareihin laitetaan sitten ihan tavallista massaa.

mitään määriä en osaa sanoa mutta varmaan siinä purkin kyljessä jotain suosituksia on. oma asteikko paras asteikko "niin paljon kuin uskaltaa". :D
Miksei sitä voisi pistää esim lokasuojiin esimerkiksi sellaisen maton alle, jota käytetään esim Focuksen takalokasuojissa ja vastaavasti lokasuojan päälle? Miten helposti muuten Focuksen sisämatto lähtee irti eli mitä minun pitää purkaa, että pääsen käsiksi mattoon ja kuinka paljon siinä on ns pelivaraa eli kuinka paksun kerroksen massaa uskaltaa ruiskutella maton alle?

Lähetetty: 09 Kesä 2005 18:35
Kirjoittaja ZyaS
itse pistäisin bitumi-mattoja suorille pinnoille varsinkin pohjaan.

todennäkösesti jos haluaa "kunnolla" tehdä ja siististi ilman mitään ylimääräsiä kommervenkkejä niin penkit irti ainakin ja kaikki listat minkä alle matto menee. kyllä sen lauantaissa tekee jos on ihan koko päivä aikaa(ei muuta menoa) eikä oo krapulaa

Lähetetty: 09 Kesä 2005 21:27
Kirjoittaja Volmari
mä olin ihan muissa lokareissa..

kyl sitä tohtii pistää takalokarit sisätiloista sillä tavaralla. niinkuin Zyas sanoi niin lattia +muut helpot suorat pinnat kannattaa vuorata sillä bitumimatolla. helpottaa huomattavasti. esim. mulla on takaluukunlattia ja matkustamon jalkatilat pelkällä bitumilla päällystetty (no töräytin mä sinne vielä massatkin kun sitä oli niin kivasti tarjolla. en suosittele ellei ole viikkoa aikaa kuivua).

etupenkit vekka ja varmaan vielä takapenkinkin joudut ottamaan kun se matto menee sen takapenkin kiinnitysten alle kiinni, muistaakseni.

Lähetetty: 10 Kesä 2005 01:20
Kirjoittaja ZyaS
lainaan topiccia kun aika paljon liittyy tähän aiheeseen kuitenkin kaikissa autoissa.
mitäs ootte käyttäny bitumina ku olette vaimentanu, vaimennukseen tarkoitettua bitumi-levyä? joka maksaa "pienen omaisuuden"
nyt haetaan budjetti ratkasua kun ei oo sairaslomalaisella opiskelijalla hirveesti rahaa uhratavana.. vinkkejä/ideoita/ym. otetaan vastaan ja kokeillaan myös niitä villeimpiä ideoita pyritään kokeilemaan.. :shock:

Lähetetty: 10 Kesä 2005 10:48
Kirjoittaja VesQ
Etolasta hain melkeen ilmaiseksi reiluja palasia jotka oli leikattu kattohuovista. Eli se "liima osa" siitä huovasta, se jossa ei ole niitä kivirakeita. Mielestäni se on samaa bitumimömmöä kuin eristykseenkin tarkoitettu, eikä tosiaan maksanut kuin muutaman euron

Lähetetty: 10 Kesä 2005 12:47
Kirjoittaja Megado
Tuohon 5-oviseen pukkasin 10mm paksua solumuovia oviin niin johan hiljeni. Kesän aikana tarkoitus laittaa hieman paksumpaa lattiamaton alle jahka saa pienet reijät umpeen ;)

Lähetetty: 10 Kesä 2005 12:48
Kirjoittaja Mondie
ZyaS kirjoitti:lainaan topiccia kun aika paljon liittyy tähän aiheeseen kuitenkin kaikissa autoissa.
mitäs ootte käyttäny bitumina ku olette vaimentanu, vaimennukseen tarkoitettua bitumi-levyä? joka maksaa "pienen omaisuuden"
nyt haetaan budjetti ratkasua kun ei oo sairaslomalaisella opiskelijalla hirveesti rahaa uhratavana.. vinkkejä/ideoita/ym. otetaan vastaan ja kokeillaan myös niitä villeimpiä ideoita pyritään kokeilemaan.. :shock:
En muista varmaksi että miltä foorumilta ( oisko ollu http://www.autosound.fi) luin joskus et joku oli laittanut rakennuksen sokkeliin kuuluvaa bitumi-mattoa autoon. On ainakin halpaa... :lol:

Lähetetty: 10 Kesä 2005 14:16
Kirjoittaja ZyaS
elikkä nyt keräilty Autosoundin sivuilta vähän tosta vaimentamisesta..
Braxilta löytyy vaimennusmassaa
1.5kg pänikkä 39Eur ja 5kg 109eur ohjehinnaltaan.
tollasta ainetta
------------------------------------------------------------
K-raudasta rulla (olisko ollut??) sokkeli-bitumia. Eli 50 cm leveä rulla ja olisikohan ollut 8 metriä pitkä.. hintaa kyseisellä rullalla oli 25-30 euroa, en muista tarkasti kun aikaa on pari vuotta. Bitumin paksuus on jotain 3-4 mm, ja tarttuu muuten tiukasti kiinni!!
------------------------------------------------------------
Noxudol on aika riittoisaa, mutta saavuttaaksesi hyvän kerrospaksuuden, suosittelen käyttämään n. 1 purkin per ovi. Tällöin syntyy 2-3mm kerrospaksuus.
------------------------------------------------------------
Itse löträsin oveen vähän mitä sattuu, noxudolia, kiveniskumassaa + hiekkaa ja bitumia. Bitumikerros tuli suoraan pellille jonka päälle noxudol ja sen päälle kiveniskumassa.
------------------------------------------------------------
Massana olen parhaaksi kokenut Noxudolin Hellmannilta. Sitä saanee ainakin kaikista DLS:ää myyvistä liikkeistä. Massojen hinnat ovat suolaisia, mutta niiden joukossa mielestäni Noxudol on kohtuullisen hintaista.
kts. lisätietoja esim. DLS:n kotisivuilta.
------------------------------------------------------------
2mm bitumimatto riittää hyvin oveen jos sen päälle ruiskuttaa muutaman kerroksen alustamassaa tai jotain vastaavaa vaimennus ainetta.
Etolasta löytyy myös bitumilevyjä.
Levyn liimaaminen tasaisesti oveen on sitten taas oma hommansa.
Ensiksi pitää poistaa ovesta kaikki rasva ja öljy.
Pieninä paloina se on helpompi.
Mittaat oven ulkopuolelta pinta-alan ja leikkaat sopivia paloja.
Kuumailma pistooli on hyvä olla apuna.
itse ajattelin kokeilla rakennuksien sokkeliin kuuluvaa bitumimattoa ja koteloihin kiveniskumassaa ja kotelonsuoja ainetta.. jos tolla sais jonkun verran hiljasemmaks sisätiloilta tota escorttia. voi tehä vaikka tonne autohifi puolelle jonkunlaisen jutun tästä kuvien kera. 8)

Edit: katkoviivoja selventämään asiaa.

Lähetetty: 12 Kesä 2005 14:30
Kirjoittaja VesQ
Samaa tavaraahan se käsittääkseni on, oli sitten äänieristykseen tai rakentamiseen tarkoitettua bitumia

Lähetetty: 12 Kesä 2005 22:45
Kirjoittaja ZyaS
VesQ kirjoitti:Samaa tavaraahan se käsittääkseni on, oli sitten äänieristykseen tai rakentamiseen tarkoitettua bitumia
juu niihän se varmaan on mutta rakennukseen käytettävä on vaan paksumpaa ja halvempaa. :shock:

Lähetetty: 14 Kesä 2005 19:34
Kirjoittaja jesse1987
kysympäs tän nyt täällä, elikkä missä järjestyksessä kannattas tehä äänieristys, massaus ja mahdollinne maalaus?? kun on sierran sisusta nyt kokonaan purettu ja pohjan hitsaus työn alla niin mitenkäs sit toi loppu kannattas hoitaa?? tärkeinhän ois tietty et ei lähe enää ruostumaan mut ei se haittais kun sais samalla vähän ääniäkin hiljennettyä ;)

Lähetetty: 15 Kesä 2005 02:47
Kirjoittaja ZyaS
itse aion tehdä escorttiin: hitsaus-maalaus-bitumit lattiaan(- ehkä viel kiven iskumassa siihen päälle) ja alapuolelle tulee alusta massa sitten lopuksi..

Lähetetty: 21 Touko 2006 22:51
Kirjoittaja Paristo
jooooh siiis.. lyödäänkö sitä bitumimattoo nyt ihan joka paikkaan vai onko jotain semmosia paikkoja mitä ei varmaankaan tartte vuorata?

niin ja paikkoja kuopiosta/jyväskylästä mistä tuota rakentamiseen (siis halvinta mahdollista?) tarkoitettua bitumimattoa saa?


EDIT: lisä kysymys..

Lähetetty: 22 Touko 2006 09:02
Kirjoittaja Tonski
Paristo kirjoitti: niin ja paikkoja kuopiosta/jyväskylästä mistä tuota rakentamiseen (siis halvinta mahdollista?) tarkoitettua bitumimattoa saa?
Kysy Kuopiossa Puijon väristä :wink:

Lähetetty: 22 Touko 2006 19:24
Kirjoittaja Paristo
En muista varmaksi että miltä foorumilta ( oisko ollu http://www.autosound.fi) luin joskus et joku oli laittanut rakennuksen sokkeliin kuuluvaa bitumi-mattoa autoon. On ainakin halpaa...
näin savolaisena on pakko kysyä että onko tuo sokkelin väliin tungettava matto oikeasti halpaa vai "halpaa" eli kallista? :D

Lähetetty: 23 Touko 2006 23:47
Kirjoittaja Monteonisti
Mikähän on tuo sokkeliin laitettava bitumimatto? :shock:
Oiskohan kyseessä bitumi- tai kumibitumihuopa? :D
Niitähän käytetään yleensä vedeneristeenä katoissa, kellarin seinissä, alapohjissa jne. 8)
On taatusti halvempaa kuin tuunaustuotteet ja löytyy valmiiksi liimapintaisena ja lämmittämällä istuu kiinni varmasti kuin täi tervaan. Kumibitumihuopa on kalliimpaa mutta mutta kestää "ääriolosuhteita" paremmin! 8)
Helppoa on kans sivellä tai ruutata bitumiliimaa tai -tiivistenassaa! :D