Sivu 1/2
Escorttin etupäässä kolisee "kläk-sättää" selvitet
Lähetetty: 12 Elo 2007 00:31
Kirjoittaja dorf
Escorttin etupäässä kolisee kun ajaa huonolla soratiellä, kolina on vähän huono ilmaisu "kläk-sättää" olisi ehkä sopivampi. Kun painaa jarrua ääni häviää voisiko ne jarrupalat pomppia jotenkin?
Palat ja levyt on vaihdettu, uusi asennussarja ei asentajalle (tumpelo?)kelvannut oli kuulemma erinäköinen (mutta saman näköinen kuin alfamerin oppaassa) varmaan alkuperäinen joka on paikallaan .
Jos se vika on noissa koiranluissa, niin pitääkö pyörät olla ilmassa ennen kuin niissä tuntee välystä, ihan tuosta pyörän välistä kokeilin
en tuntenut mitään klappia. Entäs kallistuksen vakaajan välyksen testaus?
Lähetetty: 12 Elo 2007 07:44
Kirjoittaja samiharju
jos ääni kuuluu esim montuissa tai rotvallin ylityksissä (=kun kori kallistaa) niin vika on koiranluissa / vakaajan puslissa todennäköisesti. pientä koiranluun välystä on hankala tuntea ilman asianmukaisia laitteita (katsastusaseman ravistin) mutta suuremman tuntee vääntelemälläkin kyllä.
jos ääni kuuluu jarruista voi olla syynä kuluneet satulan liukutapitkin.. pyörä pois ja kokeile heiluuko satula aiheuttaen mahdollisen kolinan tai ei.
väljä pyöränlaakerikin voi aiheuttaa meteliä.
Lähetetty: 12 Elo 2007 09:42
Kirjoittaja dorf
Ääni tulee parhaiten esiin "nimismiehenkiharoissa" tai asfalttiin upotettu kaivonkansi ylityksessä, ihan ilman korin kallistusta.
Pitää koettaa tutkia josko nuista puslista saisi mitään tolkkua.

Lähetetty: 12 Elo 2007 09:55
Kirjoittaja jaska74
mites tukivarren kumipuslat.
sierroissa se aiheuttaa samaa vikaa
Lähetetty: 12 Elo 2007 11:31
Kirjoittaja Rotta-Racing
Iskarin ylä/alapään kiinnitykset tai juurikin nuo tukivarret kannattaa eka tsekkaa ja nostaa pyörä ylös ja kokeilla välykset..mahd iso ruuvari/joku vääntö tanko auttaa väljyksien katsomista
Lähetetty: 12 Elo 2007 13:27
Kirjoittaja dorf
jees, kyllähän sieltä vika löytyi kun aikansa etsi, vasemman alatukivarren
takimmainen kumipusla oli korkannut.
Tukivarsi otti kiinni "apurunkoon" , kummallista että kumipusla on toisella puolella toisinpäin
Olisiko mahdollista että olisi joskus laitettu "väärän puolen tukivarsi",
En kyllä ihmettelisi kyllä tästä vekottimesta on löytynyt niin kummallisia korjauksia.
Pitää ensin kysyä paikallisesta varaosaputkasta minkä hintainen, olisihan niitä tietysti Biltemassakin.
Motonetiltä jos tilaa niin se on jo "karvahattukeli" kun osat tulee.
motonetin luettelo tarjoo taas kummallisuuksia
Escort-V 91--00 Alatukivarret pallonivelellä
eihän V- tehty 95 jälkeen
(Ford Escort Mk VI (1995–2000) !
Lähetetty: 12 Elo 2007 14:12
Kirjoittaja Megado
Puslat paikallisessa 28€ yhteensä molemmille puolille. Mut jos vaihdat puslat niin varaudu siihen että vanhojen puslien peltiosat ovat sitten kiinni ja lujaa siinä alatukivarressa.
nimim. 320tkm ja orkkispuslat, juuri vaihdettu tarvikkeet apukuskin puolelle
EDIT: MK5 91-92, MK5b 93-95 ja MK6 96-00
Lähetetty: 12 Elo 2007 15:00
Kirjoittaja dorf
Megado kirjoitti:Puslat paikallisessa 28€ yhteensä mol....
Ajattelin että jos vaihtaisi koko tukivarren niin,niin ei tarvitse tapella puslien kanssa.

Lähetetty: 12 Elo 2007 15:04
Kirjoittaja samiharju
niin.. tukivatsi pari sataa, puslat pari kymppiä.. ei niiden puslien saaminen alatukivarresta irto paha homma ole kun vain eka saa sel alatukivarren irti. ainakin mondeossa pitää katkoa pultin kanta ahtaasta välistä pois että saa pultin irti. näin siis jos ei ole koskaan ennemmin vaihdettu vielä puslia..
Lähetetty: 12 Elo 2007 16:05
Kirjoittaja Megado
TD:ssä aukes pultit nätisti voiman kera, ja kun mutteri oli siellä yläpuolella

Lähetetty: 12 Elo 2007 16:27
Kirjoittaja dorf
samiharju kirjoitti:niin.. tukivatsi pari sataa...
Motonet Alatukivarret pallonivelellä 49.00 €.
ei tuo nyt niin paha ole, jos jaksaa odottaa.
Tosin ei ole tietoa onko siinä sitten puslat paikallaan, pitää soittaa ja kysyä.( "heloilla yleensä" on maininta, kaitpa ne helat on sitten niitä puslia)
Motonet ei tunnetusti tuhlaa kirjaimia tuoteselosteessaan.
Lähetetty: 12 Elo 2007 18:35
Kirjoittaja Mataz
on puslat paikallaan noissa motonetin varsissa. eli valmis paketti.
laadusta en sitten tiedä... viime kesänä vaihdoin noi motonetin tukivarret, ja nyt reilun 30tkm jälkeen vaikuttaa että taas kolisis, vähän. (tai sit oon vaan vainoharhanen) tosin päälle päin näyttää puslat ihan ehjiltä, eikä auto vetele tai mitään. eikä tunnu klappia jos vääntelee. eli tuskin ne nyt vielä on tiensä päässä.
epäilenkin enemmän kolinan aiheuttajiksi niitä motonetin "laadukkaita" koiranluita jotka laitoin samalla.

seuraavat koiranluut ostan kyllä jostain muualta. samalla vois laittaa kallistuksenvakaajan puslat uusiks.. tuntuu olevan aika kulutustavaraa noi koiranluut muutenkin noissa ekkereis?
Lähetetty: 12 Elo 2007 23:22
Kirjoittaja Monteonisti
Tarvikkeena puslat alle kympin kipale ja voortilla reilun kympin ainakin -96 ja vanhempiin. Kannattaa tuo viidenkympin koko alatukivarsi vaihtaa kuitenkin! 8)
Lähetetty: 13 Elo 2007 21:20
Kirjoittaja dorf
Päädyin kaikesta huolimatta pelkästään uusiin pusliin, ihan sen takia että viime tilaus Motonetiltä kesti puolitoista viikkoa ja tuli väärät osat.
Kalliit on varaosaliikkeen puslat, etummainen on vahvistettu HD takimmainen vissiin tavallinen.
Joskus vaihdettu se takimmainen pusla, mikä nyt on hajalla, oli laitettu toisinpäin kuin toisella puolella ehkä siksi ei ollut kestänyt: pyöristetty osa puslan metallikupista oli alaspäin. -->näin tukivarsi painattaa koko ajan metallikuppia irti kumista ja viimeinhän se oli irronnutkin.
toisinpäin se ei olisi voinut irrota.
Lähetetty: 14 Elo 2007 00:07
Kirjoittaja Monteonisti
Mielestäni ei pysty asentaan väärinpäin!

Lähetetty: 14 Elo 2007 22:06
Kirjoittaja dorf
Monteonisti kirjoitti:Mielestäni ei pysty asentaan väärinpäin!

No jos se pusla on painettu tukivarren reikään läpi toisinpäin, niin miksi se ei menisi myös toisin päin, no perjantaina se selviää...
Lähetetty: 14 Elo 2007 22:40
Kirjoittaja tupu
Tukivarsi otti kiinni "apurunkoon" , kummallista että kumipusla on toisella puolella toisinpäin
Olisiko mahdollista että olisi joskus laitettu "väärän puolen tukivarsi",
jostain muistelisin lukeneeni, että tukivarsi on sama molemmilla puolilla. eli alapallonivel on vain toisin päin. näin ne puslat,on eri päin.
Lähetetty: 15 Elo 2007 08:23
Kirjoittaja hoopee
tupu kirjoitti:
jostain muistelisin lukeneeni, että tukivarsi on sama molemmilla puolilla. eli alapallonivel on vain toisin päin. näin ne puslat,on eri päin.
Tukivarsi on sama molemminpuolin. Pallonivelet vain toisin päin.
Lähetetty: 16 Elo 2007 00:22
Kirjoittaja Monteonisti
No jos se pusla on painettu tukivarren reikään läpi toisinpäin, niin miksi se ei menisi myös toisin päin, no perjantaina se selviää...
Tietenkin periaatteessa saa väärinpäin, mutta vaatii työtä kun pitää leikata "huuli" pois!
Toisaalta muistaakseni on symmetrinen, joten ei itse käsitä olevansa väärin päin?

Lähetetty: 19 Elo 2007 17:52
Kirjoittaja Megado
Etummaisessa puslassa se huuli, enkä kyllä millään olisi saanut niitä väärinpäin, takimmainen kun on samanlainen kummin päin tahansa.
Vai muistinkohan väärin

Re: Escorttin etupäässä kolisee "kläk-sättää"
Lähetetty: 21 Elo 2007 15:51
Kirjoittaja dorf
Joo ei sitä takimmaista voi kuulemma laittaa toisin päin niin se asentaja sanoi,olin väärässä
No se siitä, kläksätys jatkuu siitä huolimatta, on mentävä taas auton alle, se alkaa olla jo tuttupaikka
Oikeastaa siellä alkaa jo viihtymään jos tupakkaa riittää, sitä nimittäin on Fordin kanssa kulunut runsaasti.

Lähetetty: 25 Elo 2007 12:06
Kirjoittaja onkitie
Mulla saman "kuuloset" oireet ja ilmaantuivat jarrulevyjen / palojen
vaihdon jälkeen. Vanhoissa paloissa oli takana jonkunlaiset "pahvi"levyt. Uusissa noita ei ollu. Tuleneeko asennussarjan mukana, sitä kun en tullut ostaneeksi ?
Muuta vikaa en ole löytänyt. Voiko tosiaan nuo jarrupalat pitää tuommoista ääntä ?
Lähetetty: 26 Elo 2007 01:54
Kirjoittaja Monteonisti
Pahvilevyjä en ole löytänyt, mutta joissain on metallilevyt? 8)
Lähetetty: 29 Syys 2007 13:14
Kirjoittaja dorf
joo. nyt loppui kläksätys, hakkasin kuskin puolen rengasta, no kilinäähän sieltä kuului.
toisella kädellä painoin samalla sisentä jarrupalaa ja kilinä loppui.
Jarrusatula auki ja "jousi levyn" vaihto, sillä se kläksätys loppui.
Onneksi olin säästänyt ne jouset jotka ei kelvanneet

TB:n asentajalle
uusi jousi oli selvästi erilainen kuin vanha.
Jouset oli tilattu Motonetilta (Bendix:in asennussarja)
http://i24.tinypic.com/2iazi2c.jpg
Tuon vanhan "jousi levyn" merkitys on vähän avoin, koska se ei mitenkään painattanut jarrupaloja.
Käsittääkseni jousen tulee painaa paloja ettei ne kolise.No se siitä.
Uusi "jousi levy" kuitenkin painatti tehokkaasti eikä palat hölskyneet niinkuin aikaisemmin.
Tuli ostettua koiranluukin ennakkoon, no onpahan se sitten varalla.
___________________________________________________
Lisäys 30.9.2007
lisäksi juuri huomasin että kummankin puolen
jarrusatuloista puuttui TB:n asentajan jäljiltä yhdet lisäjouset.
siellä ne varmaan pyörii vieläkin Teboilin korjaamon lattialla.
http://i20.tinypic.com/2yjowaa.jpg
No toivottavasti niitä ei tarvita nyt näiden uusien "jousi levyjen" kanssa

olisi mielenkiintoista tietää miten nuo jousilevyt on muissa saman ikäisissä escorteissa.(räjätyskuva tms)
Kyllähän sitä näiden korjaamoiden kanssa on ihmeissään
Niille pitää nykyään kertoa mikä on autossa vialla (vikadiagnoosi)
sitten pitää ostaa oikeat osat ja lopuksi tarkastaa että ne on laitettu
oikein paikoilleen
Minne on ammattitaito hävinnyt Suomen maasta.

?
Lähetetty: 02 Marras 2007 22:56
Kirjoittaja Megado
hieman vanha topic, mutta se "jousi on siinä jarrupalassa, eli sulla taitaa olla väärälaiset