Sivu 1/2

Mondeo 2004 tdci:n eberi

Lähetetty: 11 Elo 2007 21:20
Kirjoittaja Markuskekalinen
Asensin juuri webaston jälkiasennussarjan mondeoon.

Kysymys: käynnistyykö eberi näin kesällä vai estääkö joku anturi sen?
vesipumppu ja sisätilanpuhallin käynnistyy kyllä hienosti mutta eberi on hengetön.
Ohjaus jännite kyllä lähtee eberille.
Lämmintä ulkona 25 joten voipi olla liian lämmin.

Kysymys 2: en tiedä liittyykö tämä asennuksiini mutta kun olin asentanut sisäpuhaltimen piuhat ja lähdin ajamaan niin abs:ien valo jäi palamaan eikä sammu ollenkaan. Mitähän tein väärin vai sattumaltako niihin tuli joku vika samaan aikaan?
Abs:ien sulakkeet ehjät.

Lähetetty: 13 Elo 2007 12:38
Kirjoittaja Markuskekalinen
ABS:n valon syttyminen johtuikin virhekytkennästä.
Nyt piuhat oikein.

Mutta eberi ei edelleenkään käynnisty, vaikka sähkö tulee ohjeen mukaan juuri oikeisiin liittimiin eberissä.
Saako lämmitintä edes kesällä päälle?

Lähetetty: 13 Elo 2007 12:44
Kirjoittaja jamppevaan
Eipä taida saada päälle normaalisti muuten kuin alle +5 asteen lämpötiloissa.

Jotenkin tämänkin saa kyllä kierrettyä, eli pakotettua päälle väkisin ja pysymään päällä ulkoilman/moottorinlämpötilasta riippumatta.

Mutta miten, sitä tietoa kaipailen minäkin..

Lähetetty: 13 Elo 2007 13:08
Kirjoittaja Tapiiri
Kyllä sillä kellosarjalla pitäisi lähteä päälle vaikka +30c lämpötilassa. Tosin jos jäähdytysneste on käyntilämpöista niin sitten ei taida lähteä. Omassa Focuksessa on alkuperäinen eber, lisäsin siihen vesipumpun ja kellon, lähtee kyllä helteelläkin käyntiin.

Lähetetty: 13 Elo 2007 13:48
Kirjoittaja -Z-
nus,nus... :D eberi ja webastohan on kaksi eri laitemerkkiä.Kyllä pitäisi eberin lähteä päälle myös kesällä.
Eberiä kuuluukin käyttää kesälläkin silloin tällöin, että pysyy kunnossa.Muuten tulee pakkasilla ylläri kun on lämppäri jumissa tai ei muuten pelitä.Tämä usein laiminlyödään. :twisted: Sittenhän voi haukkua taas lämppäri valmistajan kun on niin surkee lämppäri :lol: no joo..

Lähetetty: 13 Elo 2007 14:35
Kirjoittaja jamppevaan
Äh :oops: Siis eri vehkeitähän nuo ovat.

Mutta mutta, käsittääkseni mondeossa mukana tuleva perus eberi(ilman kelloa) ei lähde päälle yli +5asteen lämpötiloissa, olenko ihan väärässä?

Kellosarja voi muuttaa tietysti tuota käynnistymistä, eli sillä voi lähteä päälle kesälläkin.

Riippuen tietysti kuinka kytketty.

Lähetetty: 13 Elo 2007 15:29
Kirjoittaja -Z-
Tuosta perus lämppäristä ei mulla ole tietoa.
Outo homma kun maahantuoja suosittaa/ohjeistaa tuohon kesäkäyttöön ja sitte jos se ei lähekkään kesällä päälle :shock:
Ostitko Markuskekalinen lämppärin suoraan Wihurilta vai joltain jälleenmyyjältä? Sitähän vois oikeen eberipoppoolta kysyä tarkemmin.

Lähetetty: 13 Elo 2007 17:40
Kirjoittaja Markuskekalinen
Varaosamaailmasta, jossa tuskin osaavat sanoa asiaan mitään.
Täytyy kysyä eberin huollosta.
Tämä webaston sarjan ostin siksi kun siinä oli todella hyvät ohjeet.
Ja oli tarkoitettu juuri mondeon eberille D5WZ.
Sisälsi siis vesipumpun, johtosarjan, lämpötila-anturin ja kaikki muut nippelit.
Mutta tämän sarjan anturi kyllä antaa käynnistää eberin että tulisiko esto jotain muuta kautta. Ohjaus tulee eberille asti.
Vai onkohan eberi rikki.

Lähetetty: 14 Elo 2007 12:50
Kirjoittaja Laakkanen
Omaan laitettiin viimeviikolla kello ja vesipumppu tarvikkeineen. Asennuksen teki virallinen eberin edustaja. Ensin eivät saaneet yhteyttä eberiin testerillä, sitten kun saivat niin antoi vikakoodin että hehku rikki. Kun eberi oli otettu pöydälle ja aukaistu niin oli ollut hiekkaa täynnä. Ei siis pelannut pitkään aikaan.
Onneksi auton myynyt liike maksoi osat niin ei tullut paha kustannus itselle vaikka kaikki osat meni vaihtoon eberin sisältä.

Mahdollisesti hehku saattaaa olla rikki jos ollut nyt pitkään käyttämättömänä.

Lähetetty: 14 Elo 2007 20:50
Kirjoittaja PeeTee
Lähteekö käynnistysvaiheessa pa-pumppu ja paloilmapuhallin päälle? -Jos lähtevät, on vika ilmeisesti joko hehkutulpassa, liekkivahdissa tai polttoainesihti on palanut tukkoon.
Onhan moottori kylmä koettaessasi Eberiä käyntiin? -Lämmittimen oma termostaatti pysäyttää lämmittimen tietyssä lämmössä (en muista astelukua, kun ei ole nyt lappuja töissä), tällöin kiertovesipumppu ja sisäpuhallin jäävät päälle.
Se keulassa oleva anturi kytkee laitteen päälle n.+4 asteessa, jos jäähd.nesteen lämpötila samalla alle raja-arvon. Kellokytkimestä käynnistettäessä pitäisi syttyä aina, jos moottori kylmä.

Lähetetty: 15 Elo 2007 06:09
Kirjoittaja Markuskekalinen
Ei eberin päässä tapahdu mitään.
Mikähän on ensimmäinen mikä käynnistyy?

Lähetetty: 15 Elo 2007 07:07
Kirjoittaja PeeTee
Hehku, paloilmapuhallin, sisäilmapuhallin, kiertovesipumppu ensiksi. Pa-pumppu alkaa tikittämään hetken viiveellä.
Tuntuu, että itse lämmittimessä nyt jotain vikaa, jos kumminkin se käynnistää vesipumpun ja sisäpuhaltimen.
Helpoimmalla varmaan pääset, kun käyt lukemassa vikakoodit lämmittimestä.

Lähetetty: 02 Syys 2007 09:58
Kirjoittaja Markuskekalinen
Nyt löytyi vika eberistä. Oli vaan polttoainepumpun johtoliitin irti.
Kerkesin jo irroittamaan kokonaan eberin kun huomasin liittimen.
Oli siis osittain irti joten ei huomannut helposti.
No tulipahan purettua samalla ja tutkittua koko laite.
Ei näköjään lähde puhallinkaan pyörimään jos pumpun johto irti.

Vielä kun tietäisi miten teen tankkiliitännän niin että se on kunnolla, kestäisi ja ei vuotaisi?

Putket vedetty valmiiksi mutta tämä vielä askarruttaa...

Lähetetty: 05 Syys 2007 17:02
Kirjoittaja Markuskekalinen
Nyt kaikki kunnossa ja lähtee hienosti lämmittämään.
Mutta kuinka kauan teillä se lämmittää auton käynnistyksestä??

Auton lämmöt oli jo kauan ollut normaalissa mutta lämmitin vaan kävi.
Ja ulkona lämpöä 13 astetta.
Sitten sammui ehkä noin vartin päästä.

Onko teille asennettu estokytkintä ettei se lähtisi automaattisesti päälle??
Esim. lyhyille pätkille.

Lähetetty: 06 Syys 2007 15:54
Kirjoittaja PeeTee
Tuossa hyvä ohje lämmittimen automaattikäynnistyksen poistamiseksi.
http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html

Itselläni otettu anturi kokonaan irti jäähdyttimen vierestä, lämmitin käynnistyy vain kellokytkimen ohjaamana (aika-asetus tai liekkinappi).

Lähetetty: 07 Syys 2007 17:34
Kirjoittaja Markuskekalinen
Otin kanssa anturin irti mutta se lähti siltikin lämmittämään.
Anturi siis edestä katsottuna vasemmalla puolella, etumaskin alla????

Lähetetty: 07 Syys 2007 21:35
Kirjoittaja jamppevaan
Samaa sivua katselin tässä joku aika sitten ja mietin tuon anturin poistoa, mutta mutta...eikös se vastus olisi hyvä olla johdoissa kiinni jos haluaa että eberi aistisi että ulkona lämmin => en lähde päälle? Vai menikö nyt ihan väärin..

Ja milläs anturilla auto haistaa että milloin hehkua päälle? Eikö hehkutus mene myös päälle tuossa alle +5 lämpötilassa? Onko lohkossa vielä oma anturi tuolle hehkulle?

Lähetetty: 08 Syys 2007 16:51
Kirjoittaja ford2
PeeTee kirjoitti:Tuossa hyvä ohje lämmittimen automaattikäynnistyksen poistamiseksi.
http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html

Itselläni otettu anturi kokonaan irti jäähdyttimen vierestä, lämmitin käynnistyy vain kellokytkimen ohjaamana (aika-asetus tai liekkinappi).
Minkä ikäinen Mondeo kyseessä? Olisiko mahdollista saada kuvaa, missä anturi sijaitsee ja minkä näköinen se on?

Mulla -98 TD, enkä ole löytänyt eberin ulkolämpötila-anturia. Keulamaskin kun irroittaa, niin edestä katsottuna jäähdytinkennon vasemmalla puolella on joku tyhjä liitin johtoineen.

Kyseessä tehdasasenteinen D5WZ. Ostettaessa oli liitin irroitettu. Tutkin juuri, että tuleeko virtaa ja eberin liittimessä on johdot:
musta = +12V kun virta-avain ON asennossa
punainen = +12V jatkuvasti
sininen = ???
ruskea = MAA
"tyhjä"
sini-valkoinen = ??? (jossain d3wz manuaalissa, että olisi diagnostiikka johto)

Olisiko sininen sitten ulkolämpötila-anturin johto?

Eli virrat tulee, mutta mitään ei tapahdu, ei edes pa-pumppu naksuta tai tuloilmapuhallin hurise. Mistähän tuon vikaa lähtisi etsimään?

Lähetetty: 08 Syys 2007 21:25
Kirjoittaja Markuskekalinen
Punainen ja ruskea on käyttösähköä ja siniseen ja mustaan tulee ohjaus yhtä aikaa kun lämmitin pitäisi lähteä käyntiin.
Puhallin käynnistyy ensin vähän ajaksi ja sammuu.
Sitten alkaa hehkuttamaan ja jonkin ajan päästä alkaa puhallin käydä hiljalleen kiihdyttäen ja pa-pumppu nakuttamaan myös samaan aikaan.

Sinivalkoinen on ilmeisesti diagnostiikka piuha.

Minulla on käynnistysanturi edelleen vähän hukassa kun ei ainakaan mainitsemani anturin irrotus vaikuttanut mihinkään.
Vaan lähtee lämmittämään joka kerta kun auton starttaa.

Lähetetty: 08 Syys 2007 22:58
Kirjoittaja PeeTee
ford2:
Sininen on juurikin keulan lämpöanturilta. Sinivalkoinen diagnostiikka johto.

-01 Mondeo, anturi peltikuorinen. Sijaitsee maskin takana jäähdyttimen vasemmalla puolella edestä katsottuna.

Mittaa, että nuo jännitteet tulevat liittimelle, myös maa.
Onko autossasi kello-ohjaus? Jos ei niin eberi ei saa mistään ohjausta, jos keula-anturi on irrotettu. Jos on, niin katso että kellolta lähtevään keltaiseen johtoon tulee ohjausjännite.

Lähetetty: 09 Syys 2007 22:32
Kirjoittaja ford2
Eber ilman kelloa. Joskus auton keulaa vähän tökätty, liekö silloin kadonnut ulkolämpötila-anturi, kun en millään löydä sitä. Jossain oli mainittu, että vanhoissa ebereissä ei ole erillistä ulkolämpötila-anturia, vaan toimii kiertoveden lämpötilan mukaan. Juha Ritalalla kuitenkin samanikäisessä ulkolämpötila-anturi.

Jännitteet tulee, kuten edellisessä viestissä mainitsin, eli:
musta = +12V kun virta-avain ON asennossa (OFF asennossa ei jännitettä)
punainen = +12V jatkuvasti
ruskea = MAA

Muissa johdoista ei jännitteitä. Nythän ilma on ollut lämmin (yli +5c), joten ei ole pitänytkään käynnistyä, kun ei ole tullut "käskyä siniseen johtoon". (ilmastointi kyllä toimii myös +5asteen mukaan, eli alle +5c ei enää ilmastointi käynnisty, mutta lämpimämmässä toimii).

Irroitin juuri eberin ja on siis mallia D5W Z 08/98. Tuloilmapuhallin 8,4V pyörii aika kevyesti, vaikka ollut käyttämättömänä jo vuosia. Auton ostaessani eberin piuha oli otettu irti. Kokeilin joskus pakkasella (tökkäsin johtoliittimen kiinni), mutta ei tapahtunut mitään.

Annostelupumppu 12volttinen oli kiinni samoissa kiinnikkeissä Eberin kanssa. Jätin sen paikoilleen ja tulppasin letkun pään. Pitäisi testata sen toimivuus, kun tietäisi kumpi on + ja kumpi -. Kestänee suoraa 12V jännitettä?

Hehku on
FOB /// E 133
BERU 0 100 226 228 ja 8V

Berun nettisivuilta ei enää tuolla Berun numerolla löydy hehkua, mutta E 133 antaa haussa tulokseksi GH 001. Eli uskoakseni hehkun uusittu numero on 0 100 226 340 (tästä minulla ei kyllä ole varmaa tietoa).
http://www.beru.com/english/produkte/pr ... ion=step01

Ainakin hehkun ulkonäkö on tismalleen sama:
http://www.shop.rd-automobile.de/produc ... cts_id=122

Tuolla hehkutulpalla näyttäisi olevan hyvä hinta.

Lähetetty: 09 Syys 2007 23:23
Kirjoittaja ford2
PeeTee kirjoitti: Sininen on juurikin keulan lämpöanturilta...
Eli eberillekö tulee vain 1 johto lämpötila-anturilta. Juha Ritalan piirroksessa on 2 johtoa.
PeeTee kirjoitti: ...eberi ei saa mistään ohjausta, jos keula-anturi on irrotettu. Jos on, niin katso että kellolta lähtevään keltaiseen johtoon tulee ohjausjännite.
Ymmärsin Ritalan sivuilta, että kun on lämmin ilma, niin vastus on 470 ohm. Ja kun lämpötila laskee alle +5c, niin vastus on 0 ohm. Jos minulta puuttuu tuo anturi kokonaan, niin vastus on ääretön, eli Eber ei tule ikinä saamaan käynnistyskäskyä.

Ja jos löytäisin ulkolämpötila-anturin liittimen (onko 2 johtoa) ja kytkisin näiden johtojen väliin hyppylankan, niin vastus olisi 0 ohmia ja luulisi yrittävän jatkuvasti käyntiin myös lämpimillä ilmoilla, kunhan vain moottorin nesteet ovat kylmiä.

Lähetetty: 09 Syys 2007 23:39
Kirjoittaja Markuskekalinen
Juha Ritalan piirroksessa on 2 johtoa koska toiseen tulee +12V ja toinen lähtee eberille. Siinä on vain kuvattu liitin autossa.

Tuolla hyppylangalla saat kyllä ohjauksen eberille jolloin se yrittää päälle jos kaikki vehkeet on kunnossa.

Kaikki anturit, hehkun ja pa-pumpun voi mitata.

Tässä linkki jossa kaikki arvot ja korjausohjeet:
http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf

Lähetetty: 10 Syys 2007 00:12
Kirjoittaja ford2
Markuskekalinen kirjoitti:Juha Ritalan piirroksessa on 2 johtoa koska toiseen tulee +12V ja toinen lähtee eberille. Siinä on vain kuvattu liitin autossa.

Tuolla hyppylangalla saat kyllä ohjauksen eberille jolloin se yrittää päälle jos kaikki vehkeet on kunnossa.

Kaikki anturit, hehkun ja pa-pumpun voi mitata.

Tässä linkki jossa kaikki arvot ja korjausohjeet:
http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf
Eli jos ymmärsin oikein, niin pakkasella tulee siniseen ohjausvirta +12V. Joten siniseen johtoon voisi antaa suoraan 12V, jolloin pitäisi olla sama asia, kuin lämpötila-anturi vetää kiinni 0 ohmiin?

Kiitos hyvistä neuvoista sekä linkistä korjausoppaaseen.

Lähetetty: 10 Syys 2007 09:25
Kirjoittaja Markuskekalinen
juuri niin