Sivu 1/2

Mondeon lämmöt

Lähetetty: 06 Elo 2007 10:15
Kirjoittaja mape
mulla on 97 mondeo 2.0 viimesen parin viikon aikana moottorin lämmöt laskevat aikalailla [NORMAL] alueen N kirjaimen kohdalle kun ajan noin 100km. Tyhjäkäynnillä ollessa lämmöt nousevat reippaasti ylen puolenvälin, kunnes puhallin alkaa jäähdyttämään konetta normaalisti, tästä pääsin siihen johtopäätökseen, että termostaatti ei olisi hajalla? Silti ihmetyttää nuo lämmöt kun ajan pidempää matkaa vaikka siihen vaikuttavat ajoviimat yms, oisko mahollista, että joku moottorin lämpöanturi tai vastaava ois kuitenkin hajoamassa? Ite kun en ymmärrä ton autoni sielunelämää niin kovin hyvin...kiitos jo etukäteen jos joku pystys vastaamaan.

Lähetetty: 06 Elo 2007 10:18
Kirjoittaja mape
..niin senverran tarkennusta...lämmöt eivät nouse juuri yli tuon N kirkaimen pitkää matkaa ajettaessa...

Lähetetty: 06 Elo 2007 16:10
Kirjoittaja Artisokka
Itsellä samansuuntaisia oireita, mut välillä mittari ei millään tahdo nousta edes vähääkään. Ajattelin kokeilla anturin vaihtoa, ja samalla tein tieten vaihtais termarinkin, niin ei se sitten ole heti vaihdossa seuraavana.

Lähetetty: 06 Elo 2007 19:37
Kirjoittaja mape
joo kiitti...tarvinnee kokeilla tota termarin vaihtoa, eihän se mikään kallis osa muutenkaan ole. Kuukausi sitten teetin jakopään remontin ja tyhmänä en tajunnut samalla vaihdattaa tota termaria, vesipumpun kyllä uusin.

Lähetetty: 06 Elo 2007 20:17
Kirjoittaja mape
kertokaas vielä mulle, missäpäin tota konehuonetta tuo termari on? onko se helppo ite vaihtaa? automalli siis mondeo 97 2.0l 16vzetec

Lähetetty: 06 Elo 2007 21:21
Kirjoittaja Artisokka
Termostaatti on akun vieressä (akun ja moottorin välissä) olevassa termostaattikotelossa johon menee ylävesiletku. Kotelo auki ja termari ja tiiviste vaihtoon. Ei kait sinänsä vaikea, mut oma puuhastelunsa nesteiden kanssa.

Lähetetty: 07 Elo 2007 08:32
Kirjoittaja mape
kiitos Artisokka...tuo havainnollisti jo tarpeeksi, pitää tutkailla juttu piakkoin, jäähdytinnesteitä saa ainakin lisäillä ton homman jälkeen. 8)

Lähetetty: 13 Elo 2007 14:04
Kirjoittaja jallari
Mistähän sellainen sitten voisi johtua, että flektiä ei saa pyörimään edes näin kesähelteillä? Ilmastoinnin ollessa päällä toimii kyllä, eli ehjä se on. Lämmötkin pysyy kohdillaan, jopa hieman alakantissa mittarin mukaan. Termarin vaihdoin keväällä, sama vika jo silloin. Joku anturi, mikä ja missä?

Lähetetty: 13 Elo 2007 16:38
Kirjoittaja Poude
Pyytäkää termaria ostaessanne kesätermari, itsellä talvitermari ja käy aavistuksen verran liian lämpösenä, pysähtyessä nousee tosi paljon, mutta ei kuitenkaan enempää kuin A kirjaimeen asti... tuskin se hyvää tekee?

Lähetetty: 13 Elo 2007 18:47
Kirjoittaja Artisokka
jallari kirjoitti:Mistähän sellainen sitten voisi johtua, että flektiä ei saa pyörimään edes näin kesähelteillä? Ilmastoinnin ollessa päällä toimii kyllä, eli ehjä se on. Lämmötkin pysyy kohdillaan, jopa hieman alakantissa mittarin mukaan. Termarin vaihdoin keväällä, sama vika jo silloin. Joku anturi, mikä ja missä?
Ainakin mondeossa flektiä ohjailee termarikotelon päällä oleva anturi (tai vaikuttaa ainakin myös flektin toimintaan) itellä ainakin niin että kun siitä anturista nyppäs johdon irti niin flekti rupes pian huutamaan. Mittarille on sitten oma anturi kotelon "alapuolella".
Ainakin suurinpiirtein näin :roll:

edit: Niin ja tosiaan eihän se flekti käynnisty jos ei lämmöt nouse niin että pitää käynnistyä :P

Lähetetty: 14 Elo 2007 01:19
Kirjoittaja jallari
Seuraava kysymys kuuluukin, miksei lämmöt nouse? Ei jaksais uskoa että uusikin termari olisi sökö.. Muita vaihtoehtoja..?

Lähetetty: 14 Elo 2007 08:38
Kirjoittaja Artisokka
Mittari ei näytä oikein (viallinen anturi)? :roll:

Lähetetty: 14 Elo 2007 08:57
Kirjoittaja Tinde
Toi mun vessa saa käydä loskottaa tyhjäkäyntiä aikas kauan ennen kuin lämmöt nousee sen verran että flekti pyörii. Just olin katsastuksella ja päästöjen takia sai huudattaa ties kuinka kauan että katti lämpeni, koneen lämmöt oli ihan ok kokoajan.

Että ei siinä välttämättä mitään vikaa ole.

Lähetetty: 14 Elo 2007 18:16
Kirjoittaja Artisokka
Tinde kirjoitti:Toi mun vessa saa käydä loskottaa tyhjäkäyntiä aikas kauan ennen kuin lämmöt nousee sen verran että flekti pyörii. Just olin katsastuksella ja päästöjen takia sai huudattaa ties kuinka kauan että katti lämpeni, koneen lämmöt oli ihan ok kokoajan.

Että ei siinä välttämättä mitään vikaa ole.
Sitä vain mietin jos jatkuvasti alakanttiin näyttää, oma mondeo tekee just niin että maksimissaan NORMAL-tekstin O:n kohdalle nousee, tosin täyttä varmuutta ei oo termarinkaan kunnosta. Itse ajattelin vaihtaa molemmat (anturin + termarin) :roll:

Lähetetty: 14 Elo 2007 18:57
Kirjoittaja Tinde
Artisokka kirjoitti: Sitä vain mietin jos jatkuvasti alakanttiin näyttää, oma mondeo tekee just niin että maksimissaan NORMAL-tekstin O:n kohdalle nousee, tosin täyttä varmuutta ei oo termarinkaan kunnosta. Itse ajattelin vaihtaa molemmat (anturin + termarin) :roll:
Samoille kohdille mulla nousee.

Lähetetty: 18 Elo 2007 08:34
Kirjoittaja mape
Eilen sain vihdoin termostaatin autooni vaihdettua, eipä tuntunut silti auttavan, pitkällä matkalla lämmöt edelleen ovat juuri ja juuri NORMAL sektorilla. Ajattelin jos ois kuiteskin se lämpöanturi mennyt rikki, joku varmaan täällä tietää missäpäin konehuonetta se sijaitsee? Millanen se on vaihtaa ja onko kallis?

Lähetetty: 18 Elo 2007 10:46
Kirjoittaja Artisokka
Mittarin anturi on termostaattikotelon alapuolella, melko piilossa... Hinnasta ja vaihdosta ei oo kokemusta, mut en usko mitään erikoisuuksia olevat.

Lähetetty: 19 Elo 2007 20:29
Kirjoittaja jallari
Omassani kyllä sekä ylä- että alavesiletkussa meinaa polttaa sormensa lämpöisellä koneella eli lämpöä riittänee.
5min 3000rpm paikallaan eikä lähde pyöriin, ihme homma.. Oiskohan tossa sitte vaan niin hyvä jäähdytin ettei se tarvi mitään ropellia rinnalleen..?

Lähetetty: 21 Elo 2007 08:38
Kirjoittaja mape
On niin helvetillisessä paikassa tuo anturi etten ala sitä kyllä itse vaihtaamaan, saa olla aika jonglööri jos saa sormensa ja työkalun tuonne viidakkoon ahdettua. Seuraavassa huollossa maksan ilomielin sen muutaman kympin lisää mitä se anturin vaihto tekee. Kiitos kuitenkin kaikille avuista ja kommenteista, Cheers! 8)

Lähetetty: 25 Elo 2007 01:46
Kirjoittaja Monteonisti
Jos oli termarikoppa auki niin silloin olis ollut helppo vaihtaa anturikin? :roll:

Lähetetty: 25 Elo 2007 09:01
Kirjoittaja mape
niinpä... inhoan jaälkiviisastelua, jos ja jos ja jos heheh

Mondeo 2.0 -94 ei tuu lämmintä kunnolla.

Lähetetty: 07 Marras 2007 17:32
Kirjoittaja artss
lapazu kirjoitti:
Mielestäni maailman selkeimmät oireet: ajaessa ei lämpene riittävästi, paikallaan lämpenee flektin rajalle asti.
No entäs tällainen tapaus => Nyt 0 kelillä puhallin 2 tai 3 asennossa lämmöt O:n kohdalla, tarkenee muttei kuuma ole...

Orkkis termari vaihdettu 1,5v sitten, vesipumppu ja mittarin anturi vuosi sitten,
Lämppärin kenno keväällä,

kesällä ja paikallaan käy "kuumaksi asti" ylävesi letku ei lämpee heti pätkän ajon jälkeen, letkut "pitäis" olla kunnossa...
Kuinka iso merkittys on raitisilma suodattimella kun ilmaa kuitenkin tulee mielestäni kohtuullisesti?

Ilmakupla on tietty yksi vaihtoehto vaan onko termari kotelossa joku vahakuula joka korkkaa jos kone käy liian kuumana?
Kansi on korkannut edellisellä omistajalla.

Vertaan omaani rouvan -95 1.8 mondeoon jonnke tuli KUUMAA melkein heti kun lähti pakkasellakin liikkeelle.

Re: Mondeo 2.0 -94 ei tuu lämmintä kunnolla.

Lähetetty: 20 Marras 2007 21:58
Kirjoittaja k-mikko
artss kirjoitti: No entäs tällainen tapaus => Nyt 0 kelillä puhallin 2 tai 3 asennossa lämmöt O:n kohdalla, tarkenee muttei kuuma ole...

Orkkis termari vaihdettu 1,5v sitten, vesipumppu ja mittarin anturi vuosi sitten,
Lämppärin kenno keväällä,

kesällä ja paikallaan käy "kuumaksi asti" ylävesi letku ei lämpee heti pätkän ajon jälkeen, letkut "pitäis" olla kunnossa...
Kuinka iso merkittys on raitisilma suodattimella kun ilmaa kuitenkin tulee mielestäni kohtuullisesti?

Ilmakupla on tietty yksi vaihtoehto vaan onko termari kotelossa joku vahakuula joka korkkaa jos kone käy liian kuumana?
Kansi on korkannut edellisellä omistajalla.

Vertaan omaani rouvan -95 1.8 mondeoon jonnke tuli KUUMAA melkein heti kun lähti pakkasellakin liikkeelle.
Olisko tähän kellään mitään ratkaisua? Omassa Mondeossa ihan samat oireet. Termari uusi ja sisällä meinaa olla viileä? Tuo "vahakuula" juttu kiinnostais eniten. Kellään tietoa, mitä maksaa uusi termari kotelo?

Re: Mondeon lämmöt

Lähetetty: 14 Maalis 2008 14:20
Kirjoittaja Jizi_Ar
Ei kait sentään joka mondeossa voi termostaatii olla rikki!
Omassa monnissa (1.8 -93) sama juttu. Nollakelillä pitkiä matkoja ajettaessa lämmöt juuri N kohdalla
ja kaupunkiajossa yleensä O paikkeilla.
Pari päivää sitte katti alkoi sanomaan räks ja poks ja sen jälkeen lämmöt paikalla noussu jo R asti, mut tyhjäkäynti muuttu pomppivaksi.
Johtuukohan se tyhjäkäynnin hyppiminenki rikkinäisestä katalysaattorista? :?

Re: Mondeon lämmöt

Lähetetty: 17 Maalis 2008 12:09
Kirjoittaja Ghostman_132
Itsellä oli pari vuotta sitten samantyyppisiä ongelmia. Lämmöt nousi paikallaan normin keskelle ja sitten vauhdissa laski sinne viileälle. No mittasin sitten laser lämpömittarilla, että termarikotelo on jotain 80c lämmin, niin alkaa ylävesiletku kuumiaan, joten ongelma ei ole termarissa ja vaihdoin sitten mittarin anturin, mikä on juuri siellä termarikotelon letkujen alapuolella ja siitä lähtien on lämmöt pysyny vauhdissakin puolessavälissä asteikkoa :=) Kyllä ne anturitkin voi ihmeellisesti vioittua..