Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
taffa
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Heinä 2007 23:42

Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja taffa »

Moi.

Oisko kellään vastauksia seuraaviin oireisiin: Mondeo tdci 2,0 vm´03, 5-lovinen automaatti varustettuna manuaalivaihdolla, nykii n. 75-80 km/h nopeudessa pintakaasulla ajettaessa. Eli kun kaasupoljinta painaa kevyesti ja tämän jälkeen löysää ja painaa taas jälleen, niin kone alkaa rynkyttää sekunnin tai parin ajaksi ja sitten taas tämän jälkeen toimii kuin ei mitään.

Tämän lisäksi ( en tiedä liittyykö edellä mainittuihin oireisiin ) auto sammuu kylmänä liikkeelle lähdettäessä lyhyen kiihdytyksen jälkeen. Kojetaulun punaiset merkkivalot palavat, mutta mitään vikakoodia tai muuta varoitusvaloa ei syty. Auto käynnistyy kyllä muitta mutkitta uudelleen ja yleensä toimii tämän jälkeen normaalisti moottorin lämmettyä.

Eräs Fordin liike epäili ns. pakokaasujen takaisinkierrätysventtiiliä (EGR-venttiili) syypääksi. Vei auton Vemixille, mutta näiden mielestä ko. venttiili oli kunnossa.

No, tämän jälkeen merkkiliike on etsinyt nykimisvikaa kuin neulaa heinäsuovasta mutta ei vaan ole onnistunut. Toisin sanoen rahaa on palanut tähtitieteellisiä summia varmaankin jonkin olemattoman vian takia. Viimeisin "arvaus" vian paikallistamiseksi on automaattilaatikko jossa nyt sitten vian uskotaan olevan. Itse epäilen kyllä suuresti.

On vähän sellainen olo, että tänä päivänä tiettyjen automerkkien kohdalla kuluttaja toimii autotehtaiden koekaniinina.

T: Poor Bustard
x-ray
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Heinä 2007 22:34

Viesti Kirjoittaja x-ray »

..auto on -05 mondeo tdci 2,0 farmari automaatti ja manuaalivaihto kepillä ja ratissa. Ajettu on likipitäen 120 tkm.

Ja siitä nykimisestä.. auto nykytti just kuten kuvailit. Sitä käytettiin monta kertaa huollossa ja milloin epäiltiin ilmastointia ja millon vaihdelaatikon ohjelmistoa. Onpa polttoaineen suodatin vaihdettu ja se egr tukittu. Mutta nykii ja nykii. (Onneksi takuu voimassa niin maksettavaa ei oo pahemmin tullu). Nykiminen ajan oloon vaan paheni, siitä kun ensin nykytti vaan tuossa n. 80 km/h niin lopulta se nyki 40, 60 80 ja 110 km/h ajettaessa eli siis kun kierrokset oli jossain 2000 paikkeilla.

Kuinka sitte ollakaan kauniina sunnuntaipäivänä puolitoista viikkoa sitte autosta karkasi vaihteet kokonaan. Ajelin jotain n. 100 km/h ja sitte päätti lyödä vapaalle eikä mikään vaihde menny enää päälle. Sammutin auton siinä uskossa että se auttais mutta ei. Manuaalille kun vaihdoin niin kakkosella ajamalla pääsin kotiin. Jos suurempaa kokeili niin vaihtoi vapaalle. Pakki toimi. Suutuspäissäni soitin kauppiaalle joka auton möi ja maanantaina auto haettiinkin trailerilla pois. Kuulemma vaihdelaatikko on hajonnut ja siihen nyt uusimman tiedon mukaan vaihdetaan joko täysin uusi laatikko tai sitten huollettu laatikko. Takuuseen menee tämäkin.

Mutta tarina ei vielä kerro lähteekö nykyttäminen tällä mutta oon kyllä toiveikas. Kerron sitte kuinka käy ku saan auton takas.

-x-ray
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Viime vuonna kun oman auton Saksasta hain niin epäillyttävän paljon oli kaupan automaatteja TDCi mondeoita joissa oli laatikko rikki.. Ei siis ilmeisesti mikään maailman kestävin aski.
musantti
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Huhti 2007 13:00

Viesti Kirjoittaja musantti »

Mulla on just sama ongelma ja huollossa ei löydy mitään vikaa. Laita tilannetietoja autosta tänne jos jotain selviää. Itse olen luovuttanut.
timo.repo
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Loka 2005 08:22

Viesti Kirjoittaja timo.repo »

..auto on -04 mondeo tdci 2,0 farmari automaatti ja manuaalivaihto kepillä ja ratissa ajettu n. 230 tkm... Ainakin vielä laatikko pelaa moitteetomasti.. ja toivottavasti tulevaisuudessakin....

Kysymys..

kun käynistätte auton niin pyöriikö moottori heti normaalisti vai meinaako käydä vain kolmella pytyllä?? Omassa mondeossa on ongelmana se että kun sen käynnistää "kylmänä" niin savuttaa aika rutkalti ennen kuin kone lämpiää pikkasen.. olisko hehkutulpat menossa vanhaks, onko arvauksia??
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

timo.repo kirjoitti:..auto on -04 mondeo tdci 2,0 farmari automaatti ja manuaalivaihto kepillä ja ratissa ajettu n. 230 tkm... Ainakin vielä laatikko pelaa moitteetomasti.. ja toivottavasti tulevaisuudessakin....

Kysymys..

kun käynistätte auton niin pyöriikö moottori heti normaalisti vai meinaako käydä vain kolmella pytyllä?? Omassa mondeossa on ongelmana se että kun sen käynnistää "kylmänä" niin savuttaa aika rutkalti ennen kuin kone lämpiää pikkasen.. olisko hehkutulpat menossa vanhaks, onko arvauksia??
Uskaltaisin veikata suuttimia. Omassa teki juuri tuota ja suuttimen vaihdon jälkeen toimi aina loistavasti. Myös pakokaasu haisi startissa aivan traktorille..
x-ray
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Heinä 2007 22:34

Viesti Kirjoittaja x-ray »

mulla autoon on vaihdettu nämä suuttimet ku niitä epäiltiin nykimisen aiheuttajaksi. Kuten nähty, apua se ei tuonu. Tänään sain tiedon, että ensi viikolla saadaan autoon aivan uusi laatikko. Kuitenkin epäilivät ettei auto ensi viikolla vielä mulle asti tule. Eli vielä odotellaan kuinka käy..
x-ray
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Heinä 2007 22:34

Viesti Kirjoittaja x-ray »

No niin... nyt on auto tullut takaisin. Loppuviimein autoon vaihdettiin aivan uusi vaihdelaatikko. Ja tämä entinen laatikko oli lähetetty Englantiin tehtaalle tutkittavaksi. Ja takuuseen meni koko homma.

Mutta se tärkein eli nykytys, se on poissa! Kauhusta kankeana koeajoin autoa ja täytyy kyllä sanoa, että oli kuin aivan erillä autolla olisi ajanut. Vaihteet toimii paljon pehmeämmin eikä nykäisyn nykäisyä tunnu. Ajettu on nyt jotain muutama sata kilometriä tällä uudella laatikolla.

Elikkä laatikon vaihto auttoi meidän tapauksessa. Onhan tässä nyt vuosi aikaa ajella ja kokeilla kuinka toimii kun vuoden takuun tälle uudelle laatikolle antoivat. Toivottavasti kestää vähän kauemmin kuin sen 120 tkm tällä kertaa.. :)

-x-ray
mattjy01
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Maalis 2005 10:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattjy01 »

Mulle vaihdettiin laatikko toukokuun alussa... Hetken jo luulin että nykimiset ja sammumiset katos, mutta ei!!!
Vaihto on yleensä pehmeetä, mutta joskus hieman nykäisee.

Nykimisen huomaa yleensä taajamassa alle 50 nopeudessa. Jos ajaa pienillä kierroksilla tasakaasulla enemmän kun 100m, voi olla varma, että kun hidastaa ja laatikko vaihtaa vapaalle, niin auto sammuu. Ei muuta ku vaihde vapaalle ja käyntiin.
Vikaa on jo tutkittu useammassakin fordin valohoidossa, mutta vikaa ei löydy. Nykypäivän asentajat kun ei osaa tuijottaa muuta kun vikakoodia. Itse huomasin että ilmansuodattimelta turbolle menevä letku oli halki. Tästäkään ei ollut nykimiseen apua, mutta ihmettelen miten merkkikorjaamolla ei ole tälläistä vikaa huomattu.
Pitää vaan odottaa et joku tulee sopivasti kylkeen niin saa auton lunastukseen....
______________________
Mondeo 2.0 TDCi (96) STW -03
Tinke_FI

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja Tinke_FI »

Terve!

Nostelen tätä vanhaa ketjua, kun nyt alkaa olla kaikki tiedossa olevat keinot käytetty. Autona itselläkin siis otsikon mukainen, 115HV automaatti-versio. Ajettu 277tkm tällä hetkellä.

Kaikki alkoi siitä, että muutaman kerran auto sammui satunnaisesti ja hehkun merkkivalo vilkkui. Auto ei lähtenyt heti tämän jälkeen käyntiin vaan vasta hetken jäähdyttyään. Sitten eräänä syksyn iltana auto ei lähtenyt millään käyntiin (5min sammutuksesta). Ja sitten, kun lopulta lähti, tienoo täyttyi valkoisesta savusta ja auto pumppasi 3500-4500rpm välillä 5-10s. Itse olin lähes välittömästi seisomassa huuli pyöreänä avaimet kädessä auton vierellä (auto siis huusi edelleen). Auton sammuttua itsekseen, avaimesta käyntiin kuin ei mitään olisi vialla ollutkaan. Siitä sitten alkoi mystisen nypytyksen ja nakutuksen metsästys.

Nyt siis mennään sellaisessa tilanteessa, että moottorin lämmettyä lähelle normaalia lämpötilaa alkaa epämääräinen ja todella kovaääninen nakutus konehuoneesta pintakaasulla ajettaessa. Samalla auto nykii ja pätkii sietämättömästi. Ongelma alkaa kuitenkin vasta 65kmh ja ilmenee tästä ylös päin kaikilla vaihteilla/kierroksilla ja kaikissa nopeuksissa. Kuitenkin poikkeuksetta VAIN pintakaasulla ajettaessa. Vähänkin voimakkaammassa kiihdytyksessä ääni ja nykiminen poistuu ja moottori käyttäytyy odotetusti. Nopeuden pudotessa alle 65kmh, nykiminen loppuu kuin katkaisijasta painettuna eikä esiinny ennen kuin jälleen +65kmh.

Mitä sitten on tehty tätä ongelmaa ratkottaessa viimeisen 4kk aikana (asiat suoritusjärjestyksessä).
Itse:
- Nokka-akselin asentotunnistin uusittu (oli syypää alkujaan sammuiluun - antoi vikakoodin)
- Painetesti MAF:n jälkeisestä putkesta eteen päin - ei vuotoja.
- Luettu tätä foormumia
Diesel-korjaamolla:
- Korkeapainepumppu uusittu, suuttimet mitattu ja puhdistettu (olivat alkuun täynnä metallisakkaa; puhdistuksen jälkeen sallituissa arvoissa).
- pa-suodatin uusittu, tankki huuhdeltu, samoin pa-linjasto
- Luettu lisää tätä foorumia
Itse:
- Uusittu MAF
Vikadiagnoosi ex. Kivitilassa Tampereella:
- EGR-tulpattu (erikoinen merkkiliikkeen tekemä operaatio =))
- Johtosarjan liittimet rasvattu
- Kaikki hehkut vaihdettu (kaikki oli rikki; auttoi merkittävästi kylmäkäynnistykseen)
- Polttoaineputket vaihdettu (oli pa-suodattimen vaihdon jälkeen ilmavuoto paluupuolen liittimessä)
- Puristuspaineet mitattu -> Yhdessä sylinterissä 5bar alhaisempi kuin muissa
-> lopullinen diagnoosi oli, että kiertokanki kierona (oma huomautus: kummallinen kanki, kun alkaa oireilla vasta 65kmh jälkeen...)
- Luettu edelleen foorumia "langat punaisena"
Diesel-korjaamolla:
- Suuttimet uusittu ja koodattu (tänään 30.1.2008) -> Voisin jopa arvioida, että nykiminen ja ääntely on nyt voimakkaampaa kuin ennen suuttimien vaihtoa.

Kaikki em. siis tehty ja ongelma tällä kellonlyömällä edelleen täysin sama kuin alkuun. Auto lähtee käyntiin kaikissa lämpötiloissa todella hyvin, ei savuta sinistä kylmänä eikä kuumana, ei syö öljyä eikä muitakaan nesteitä. Ei pidä konetyyppi huomioon ottaen epämääräisiä mekaanisia ääniä.

Vaihdettujen osien määrästä ja töistä voi päätellä kustannusta, joka on suoraan verrannollinen tämän hetkisen "ketutuskäyrän" suuruuteen!

Jos jollakin on vielä hyviä vinkkejä vian etsintään, kuulisin niistä enemmän kuin mielelläni =).
mattjy01
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Maalis 2005 10:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja mattjy01 »

Oma autoni menossa ensi keskiviikkona taas pajalle ihmeteltäväksi... Olisko laskuissa noin 12:s kerta... Katotaan mitä ne löytää...

-IMV venttiili vaihdettu
-Ruiskun ohjaus boxi vaihdettu
-EGR säädetty
-Liittimet rasvattu
-Liittimet puhditettu
-Vaihdelaatikko vaihdettu (oli täynnä metalli silppua)
-Suuttimet vaihdettu
-EGR vaihdettu

Tiä sit mitä seuraavaksi...
______________________
Mondeo 2.0 TDCi (96) STW -03
Jude
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Touko 2007 22:00

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja Jude »

Voipi olla että runkolaakeri lähtenyt pyörimään akselin mukana. öljypoja irti ja tarkistelemaan onko metallisilppua öljynseassa. Tuollaisen äänen ainakin Transitti päästi jossa samanlainen kone.
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

Katsokaa kaasuläpän asentotunnistin... :shock:
mattjy01
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Maalis 2005 10:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja mattjy01 »

Nostoa ja tilanne tietoa.

Nyt on vaihdettu ruiskun korkeapaine pumppu ja nykiminen on ja pysyy.
Katotaan mitä seuraavaksi keksivät...
______________________
Mondeo 2.0 TDCi (96) STW -03
mattjy01
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Maalis 2005 10:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja mattjy01 »

No niin...

Auto oli 1,5 viikkoa tutkittavana... Siä joku mekaanikko raapi sormenpäänsä verille, kunnes tänään tuli soitto.
Nokka-akselin asennon tunnistin oli rikki. Välillä toimi ja välillä ei toiminut, eli ohjain boxi ei ilmeisesti tiennyt missä asennossa venttiilit oli, jolloin päätti nykiä tai sammua.
25km kotiin ajon aikana ei ollut mitään oireita.

Ilmeisesti tuo anturi ei ole mitenkään valvottu, kun ei jättänyt mitään vikakoodia.

Hintaa palikalle en tiedä, koska meni takuuseen. Eli jos ostatte käytetyn auton, niin suosittelen Leijona-takuuta. Se on vuoden takuu ilman kilometri rajoitusta :)

Toivottavasti tästä on apua niille, jotka kärsii nykimis ongelmasta ja joutuu maksamaan itse korjaukset. Mun autoon on vaihdettu Leijona-takuun piikkiin melkeinpä kaikki kalliimmat osat. Toivottavasti nyt on kunnossa ja saa ajaa huoletta seuraavat 200t km :roll:
______________________
Mondeo 2.0 TDCi (96) STW -03
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja stroba »

Terve!

Koska tässä puidaan vastavanlaisia ongelmia kuin autossani esiintyy, päätin jatkaa tätä ketjua.

Eli minulla on vm-04 Mondeo 2.2 tdci manuaalivaihteistolla. Tällä hetkellä 116tkm ajettu. Tälläkin esiintyy nykimistä pintakaasulla millä tahansa nopeuksilla, tosin ei mitenkään säännöllisesti. Välillä toimii moitetta ja välillä nykii. Ostin auton kun oli ajettu noin 103tkm, eikä ollut ongelmia ensimmäisten viikkojen aikana. Ensioireiden jälkeen uskoin että tankkiin olisi päässyt kosteutta koska tuntui että oireet häipyvät tankkauksen jälkeen. Nyt pidempään ajettua voin todeta että ongelma ei ainakaan johdu siitä. Ainoa sääntö pulmien esiintymiseen tuntuu olevan lämmin keli. Mutta silloinkin joskus toimii moitetta.

Nykiminen huomaa parhaiten ajaessa vakionopeussäädin päällä noin 80-90km tuntivauhtia lievässä alamäessä. Vakionopeusssäädin ei ole syypä, nykii myös ilman sitä.

Ongelmat eivät ole (toistaiseksi) vakavat mutta häiritsee kuitenkin. En ole viennyt huoltoon koska ajattelin että odotan 120tkm "kuntohuoltoa" jonka jälkeen toivoisin että nykimiset olisivat häipyneet.

Mutta kun olen näitä viestejä lukenut läpi niin tuntuu että on turhaa toivoa että vikaa korjaantuisi jollain polttoaineen suodattimien vaihdolla jne. :(

Joten missä lienee vika?

IMV/EGR venttiilit?
Ruiskun ohjaus boxi?
Nokka-akselin asennon tunnistin?

Onneksi on takuuta vielä ½ vuotta jäljellä.
LasseK
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Loka 2008 17:09

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja LasseK »

Moro,

Näemmä en ole yksin ongelmani kanssa eli oireet ovat melkolailla identtiset Stroban kanssa. Oma yksilöni tosin on vm 04 Mondeo 2.0 TDCi automaattifarkku ja mittarissa on nyt 90tkm. Ostin autoni heinäkuussa ja käytin sitä kahteenkin otteeseen myyjäliikkeessä (Veho Koivuhaka), mutta kummallakaan kerralla ei löytynyt ratkaisua ongelmaan.

Ensimmäisellä kerralla oletuksena oli, että vikana olisi vajaatäytteinen ilmastointi, koska oireet sopivat siihen täydellisesti ja oston ja huollon välillä ei ollut kuin muutama suhteellisen kuuma päivä ja luonnollisesti tuli ajeltua poikkeuksetta ilmastointi päällä ja nuo nykimiset tuntuivat ajoittuvan vain sen päälläolo aikaan. Vikaahan sieltä ei luonnollisestikaan löytynyt vaan kaikki aineet olivat tallella. Huoltovastaava koitti epätoivoisesti selittää vikaa ominaisuutena sillä, että näissä autoissa on suuret kompurat ja auto sen takia nykäisee kun se lähtee päälle kun se käynnistyessään vaatii niin paljon tehoa :shock: . Totesin, että tässä Mondeossa pitäisi olla 130hv ja vaihdossa antamassani Mondeossa (vm 03 Mondeo 2.0 TDCI automaattifarkku, mittarissa 320tkm) oli "vain" 115hv ja siinä en kertaakaan ollut havainnut mitään nykimistä ilmastoinnin kanssa. Lisäsin että myöskin aikaisemmin omistamani Sitikka pärjäsi 90hv:lla ilmastoinnin kanssa ilman nykimistä, joten en kyllä mitenkään jaksa uskoa tähän että kyseessä olisi ominaisuus.

Toisella kerralla pari viikkoa myöhemmin vika otettiin jo ihan tosissaan ja huoltomies oli ajanut muutaman tunnin rinkiä autolla ympäri Vantaata diagnostiikkalaitteiden kanssa ja pariin otteeseen soitellut perään ja kysellyt että miten saisi parhaiten ongelman toistettua. Valitettavasti sattui sen viikon ainoa viileä päivä, joten luonnollisestihan vika ei tullut esiin enkä ollut varautunut jättämään autoa muutamaksi päiväksi liikkeeseen, joten sain perinteisen "tule sitten uudestaan kun vika on päällä" evästyksen hakiessani auton iltapäivällä hieman ennen sulkemisaikaa. Huoltokansiossa oli kyllä peukalohangallinen printtejä ja erilaisia käyriä mitä autosta oli saatu, mutta enpä kiireessäni tajunnut pyytää joskos olisin saannut niistä kopiot :( .

Onneksi tuossakin on vielä myyjäliikkeen takuuta jäljellä 20tkm verran, joka riittänee kevääseen mutta veikkaan että riittävän lämpimiä päiviä ei ole ennen sen päättymistä luvassa joten sieltä suunnasta ei taida meikäläisen yksilöön tulla ratkaisua kuin vahingossa 100tkm huollon yhteydessä. Koska Stroballa on vastaavanlainen ongelma manuaalilaatikolla varustetussa autossa, on varmaankin melko epätodennäköistä että vika johtuisi automaattilaatikosta.

Kaikki ideat ja vinkit ongelman diagnosoimiseksi ja korjaamiseksi otetaan mielellään vastaan.
cessna

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja cessna »

Terve,

Olemme myös painineet Mondeon nykimisen kanssa muutaman kuukauden melkein siitä lähtien, kun ostimme -02 Mondeo Ghian 2,0 bensakoneella, jolla on nyt ajettu vain n. 80 tkm. Nykiminen on esiintynyt joka vaihteella kun kierrokset on alueella n. 1500-2200. Eniten siinä 1800-2000 ja ihan pintakaasulla. Sellaista nypytystä ja välillä melkein pientä hyppimistä. Pahimmillaan, kun kone on sellainen puolilämmin vähän aikaa seisseenä.

Ensin autoon vaihdettiin polttoaineen suodatin ja kaadettiin Fortea tankkiin. Ei apua. Tämän jälkeen auto kävi parikin kertaa Veholla ihmeteltävänä. Boxin ohjelmisto päivitettiin ja ropasivat ilmeisesti oktaanilukua ja sytytystä säädettiin aikaisemmaksi. Ja taas jollain Fortella putsasivat moottoria. Eli melkoista hakuammuntaa taas Veholla, kun ei vikakoodia ole. Näistä ei ollut apua. Pikemminkin tuosta sytyksen/oktaanin säädöstä oli haittaa, kun tuntuu, että auto ei kiihdy enää ihan yhtä hyvin... :(

Viimeksi auto kävikin pienemmällä pajalla, jossa autoa oikeasti alettiin tutkimaan. Ja löytyi han oikea vikakin. Imusarja oli kuulemma aika huonossa kunnossa. Läpät jumissa ja jotain muuta, jota en nyt muista. Vaihtoivat koko imusarjan uuteen. reilun 600€:n remontti. Onneksi nämä kaikki käynnit on menneet myyjäliikkeen piikkiin.

Nyt auto käyttäytyykin jo paljon paremmin. Oli ilo lähteä muutaman kuukauden nykimisen jälkeen ajamaan, kun raju nykiminen on tiessään. Koneen ollessa ihan kylmänä on ehkä havaittavissa vielä ihan pientä nypytystä. Täytyy seurata tilannetta.

Tämä siis tiedoksi kohtalotovereille, jotka painivat saman ongelman kanssa. Ilmeisesti kyseessä on ainakin jossain määrin tyyppivika, kun saivat uuden imusarjan suoraan valtuutetun Ford-liikkeen hyllystä.
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja stroba »

LasseK, hyvin vastaavanlaiselta ongelmasi kuullostaa.

Autoni kävi 120tkm huollossa mutta vikakoodia ei löytynyt eikä vikaa muulla tavoin lähdetty etsimään koska nyt viileässä kelissä auto kulkee niin kuin pitää.
Itse pystyin kesällä toteamaan ettei vika johtunut ilmastoinnista koska oireet esiintyivät myös sen ollessa pois päältä.

Eli tapauksessani edelleenkin löytyy vain yksi sääntö oireiden esiintymiseen: lämmin keli

Luulisi että tämän sulkee pois kaikki mahdollisuudet vian esiintymisessä moottorissa tai aivan sen lähettyvillä olevissa osissa, koska luulisi että nämä osat lämpenee yhtä lailla missä tahansa kelissä.

Itse epäilen jonkinlaista häikkää polttoaineen syötyssä enkä sulje pois että tankkissa muodostuu lämpimässä kelissä yli- tai alipainetta. Muistan että kesällä tankatessaan jonkus kuului selkeä vihellys kun tankin korkki avattiin, mutta ei tullut tutkittua mihin suuntaan ilma kulki. Nyt syksyllä ei ole viheltänyt korkkia avatessa.

Epäilen että joudun odottamaan ensi kesää vian selvittämisessä, harmi vaan että takuu on siihen mennessä mennyt umpeen. :(
LasseK
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Loka 2008 17:09

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja LasseK »

Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus tuo "ei vikakoodia, ei siis voi olla vikaakaan"-huoltomenetelmä tänäpäivänä.

Tuo samainen vain lämpimällä kelillä esiintyvä ongelma tekee tuon vian selvittelystä käytännössä mahdotonta ennen ensi kesää. Toki jos saisi auton nosturille jossain sopivassa hallissa, jossa olisi mahdollista nostaa lämpötilaa likemmäs 30oC ja käyttää autoa niin ehkä siinä tapauksessa, mutta ainakaan itselläni ei tuollaista mahdollisuutta ole. Eli toivottavasti löytyy helposti ja halvalla korjattavissa oleva vika tai sitten pitää hankkia erikseen kesäauto :D

Olen itsekin melkoisen varma sen suhteen, että mekaaninen vika moottorissa tai välittömässä läheisyydessä on melkoisen epätodennäköinen juurikin tuosta johtuen, että lämmöt nousevat siellä huomattavasti korkeammalle kuin mitä ympäristön lämpötila on kesälläkään. Itse epäilen anturivikaa esim. MAFissa tai jossain muussa anturissa joka tietyn lämpötilan jälkeen rupeaa antamaan epämääräisiä arvoja. Tuo MAF tuli itselle ensimmäisenä mieleen, koska imuilman lämpötila voisi vaikuttaa tulokseen mikäli langat eivät kuumenekaan kunnolla ja näin ollen tietokone tekisi vääriä säätöjä, jotka puolestaan aiheuttaisivat tuota nykimistä. Edellinen Mondeokin kiukutteli kun MAFin langat olivat päässeet peittymään likaan ajanmyötä, mutta silloin oireena oli automaattilaatikon epämääräiset vaihteen vaihdot nopeissa kiihdytyksissä.

Polttoainesyöttöongelma kuulostaisi kyllä myöskin melkoisen uskottavalta syylliseltä ongelmaan. Tuo tankin korkin avauksen aiheuttama sihahdus on tuttu ilmiö nykyisen ja edellisen Mondeon ajalta, mutta en tosin itsekään ole koskaan tullut miettineeksi tai tutkineeksi kumpaan suuntaan se ilma todellisuudessa mahtaakaan olla matkalla. Vihellystä en kylläkään muista koskaan kuulleeni.
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja stroba »

Jouduin hakemaan tietoa mitä tuo MAF anturi on ja miten sen kuuluu toimia. Toisesta keskustelupalstasta löytyi vähän tietoa ja esimerkkejä oireista jos anturi reistailee. Ja kyllä voisi hyvinkin olla että tästä johtuu. Jotkut kyllä väitti että viallinen MAF aiheutti myös ailahtelua kulutuksessa ja tehoissa. Mutta sellaista en itse ole huomannut.

Lisäisin vielä että autoni kyllä nyi jonkinverran heti kylmäkäynnistyksen jälkeen pintakaasulla myös viileässä kelissä. Mutta olin siitä vähemmän huolissaan koska semmoinen tuntuu olevan monessa autoissa melkein ominaisuus (?) Mutta toisaalta entisessä autossani (focus 1.8 TDI) ei ollut nykimisiä koskaan missään tilanteissa. Tähän vedoten voisin varmaan vaatia Vehoa tutkimaan asiaa takuun piikkiin.

Edellisessä viestissä kun puhuin vihellyksestä niin tarkoitin just sitä suhinaa kun paine-erot tasoittuu tankkikorkkia avatessa.
Raketti

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja Raketti »

Terve!

Liityn joukkoon samojen ongelmien kanssa.

Eli sigun mukainen auto, 2,0TDCi 130hv -02 5-lovisella automaatilla.

Kylmänä ja käyntilämmöstä hiukan jäähtyneenä nykii n. 1500-2000rpm, lähinnä tasakaasulla. Veto ei tarvitse olla päällä, eli sama ongelma on kun vapaalla yrittää pitää kaasulla kierroksia tasaisena n.1500rpm, kierrokset ei meinaa millään pysyä tasassa vaan seilaa ja hetken päästä alkaa puskemaan sinistä putkesta.

Auton lämmettyä toimii ihan ok.

Automaatin syyksi tätä ei voi laskea koska tekee saman paikallaan.


Turun Automaassa tätä pulmaa ovat tutkineet mutta eivät millään muka saa autoa nykimään vaikka olen ohjeeksi sanonut että auton pitää antaa jäähtyä. Viimeksi tulppasivat EGR:n ihan mututuntumalla kun ei vikaa saatu esille.

Autossa oli teholastu kun ostin auton, lastulla ajaessa tuli aika helposti kunnolla mustaa putkesta. Siitä päätellen olisiko esim imusarja vain niin täynnä nokea EGR:n takia? Mitä mustempaa tulee putkesta, sitä enemmän kakkaa EGR tunkee imusarjaan, eikö vain?
essapant
Viestit: 80
Liittynyt: 08 Maalis 2006 17:36
Paikkakunta: Nivala

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja essapant »

stroba kirjoitti:Siitä päätellen olisiko esim imusarja vain niin täynnä nokea EGR:n takia? Mitä mustempaa tulee putkesta, sitä enemmän kakkaa EGR tunkee imusarjaan, eikö vain?
Imusarja on melkoisella varmuudella nokinen ja ajattelisin, että jos putkesta tulee enemmän mustaa, niin sitä on enemmän imusarjassakin. Omassa autossani ei ollut nykimisongelmia,
mutta puhdistin imusarjan ihan muuten vain vesipumppuremontin yhteydessä (Mondeo 2,0Tddi -01, aj. 350tkm.), joka oli kyllä todella tukossa. Imusarja oli täynnä tervan kaltaista mönjää, mikä on juurikin tuon EGR:n ansiota.
Näppituntumalla ainakin tehot lisääntyivät, mikä ei todellakaan ole ihme, jos imusarjan kanavat kasvavat pesun ansiosta n. 1/3. Ps. Jos aiot tehdä saman jutun, varaa uudet imus.tiivisteet ja pesupaikka imusarjalle + muille imus.letkuille. Hyvän käsityksen imusarjan tukkoisuudesta saa, kun irroittaa imusarjalle tulevan vimeisen mutkapätkän ja kurkkaa imusarjan sisään.
Kuumavesipainepesuri olisi kova sana tuon puhdistamisessa, sillä "normaali" painepesurilla ja erilaisilla liuottimilla ei meinannut saada mönjää irtoamaan :|
oulptoiv
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Marras 2008 21:05

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja oulptoiv »

Lisää nykiviä mondeoita. -03 130hv tdci automaatti. Rupes nykkiin muutama viikko sitten ja pahenee vain. Ennen tyhjäkäynti sahasi ja käynti ailahteli. Sitten alkoi ajon aikana nykkiin. Noin 2000 kierroksessa tuntuu kuin jokin jarruttaisi aina aitoa sekunnin, kahden ajan. Kierrosluku putoaa samalla noin 100 kierrosta. Nyt tyhjäkäynti oiken siistiä. Syksyllä käytettii tyhjäkäynnin takia fordilla piuhoissa, mutta mitään vikaa ei ollut ilmoittanut. Nyt autosta puhdistettiin jo suuttimet, jotka olivatkin kyllä jumissa, mutta ongelmat jatkuivat. Vaikuttais, että ovat pahemmat nolla kelillä, kuin selvässä pakkasessa. Välillä menee kymmeniä kilometrejä ilman oireita.
Onko kukaan saanut korjattua vastaavaa vikaa? Hirvittää oikein ajatuskin viedä auto fordille, kun tietää, ettei välttämättä saa muuta kuin ison laskun. Olisikohan viisainta viedä vain jollekin autosähkökorjaamolle???
Kaikki vinkit otetaan vastaan.
mmarkkan
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Joulu 2008 10:44

Re: Mondeo tdci 2,0 vm´03 nykii

Viesti Kirjoittaja mmarkkan »

Samaa ongelmaa myös täällä, Mondeo 2.0 tdci vm2004 man.

Ensin nyki tyhjäkäynnillä, sitten alkoi nykimään 1800-2000 kierroksella tasakaasulla.

Yritetty korjata ECU-päivityksellä, mutta ei auttanut. Siinä yhteydessä vakionopeudensäädin lopetti toimintansa :evil:

Eli vinkkejä otetaan vastaan...
Vastaa Viestiin