Pitäis saada jostakin 1.8 TD moottorin ohjauskaavio, jotta vois tutkia mitkä asiat vaikuttaa syöttöön/ahtopaineeseen.
Koneessa esiintyy voimattomuutta puolilämpimällä koneella esim: lähdet kotoa ja juuri motarin rampilla kun pitäisi saada vauhtia meno on kuin täi tervassa?
Lämpimällä moottorilla esiintyi harvemmin mutta ei sitä asiaa huomaakkaan ennen kuin ohituksiin vauhtia otettaessa.
MAF:in olen puhdistellut useaan kertaan ja ilmansuodatin on vaihdettu.
Asensin myös ahtopainemittarin ja ahto pysyy kiihdytyksissä 0,8bar meno silti takkuaa?
Venttiilin ovat reilusti välyksen puolella eikä mielestäni tarvetta säätää.
polttoaineen suodatin vaihdettu syksyllä.
Normi ajossa ei savuta vaikka syöttöjä lisätty hieman, joten en epäile suutinten kusevan. Avautumispaineet tarkistettava jos vikaa ei muualta löydy?
Kiinnostaisi tietää onko tässä mallissa mitään moottorinohjaus jutskia jotka voisivat toimia väärin.
Kyseessähän on normaali mekaaninen jakajapumpullinen diesel ja kaasuvaijeri ei tietääkseni ole elektroninen, joten mitä v... tämä malli tekee maffilla?
Pumpun päällä jokin kaasun asentotunnistin ja voi pumpussa olla jokin sähköelementti säätöä varten mene ja tiedä kun ei levityskuvia.
Saastelaitteet tukin pakosarjasta sokealla tiivisteellä ja alipainekellon letkuun laitoin tukkeeksi isonhaulin. Ei vaikutusta
VM-99 1,8 TD Endura voimattomuus?
VM-99 1,8 TD Endura voimattomuus?
Fix Or Repair Daily
Niin perus sopansaantia on lisätty 1/4 kierros, ahdonalaista eikai pystynyt muuttamaan.
Pesin ja putsailin välijäähdyttimen samalla kun tukin saastelaitteet.
Jakohihna vaihdettu 60tkm sitten, vika alkanut noin 2kk sitten.
Vaikuttaa siltä että jos pumpussa ei muuta järkeä kuin ennakonsäätö vika on todennäköisesti siinä.
Voimattomuutta kun on vain ajoittain.
Pitäis vai saada selville onko vika nyt pumpussa vai maffissa tai jossain muualla.
Pesin ja putsailin välijäähdyttimen samalla kun tukin saastelaitteet.
Jakohihna vaihdettu 60tkm sitten, vika alkanut noin 2kk sitten.
Vaikuttaa siltä että jos pumpussa ei muuta järkeä kuin ennakonsäätö vika on todennäköisesti siinä.
Voimattomuutta kun on vain ajoittain.
Pitäis vai saada selville onko vika nyt pumpussa vai maffissa tai jossain muualla.
Fix Or Repair Daily
Nykäsin johdon irti maffista ja käväsin koeajolenkillä homma toimii, mutta vetoterävyys puuttuu tällöin kokonaan eli ajoituksen säätö ei toimi.
Käväsin myös kysymässä uuden maffin hintaa lupasivat 150€, mutta oli tilaustavaraa ja ei ole palautusoikeutta.
Kysäisin myös moottorinohjauskaaviota, mutta eivät anna käsky on käynyt ylemmältä taholta.
Fordilla on kai jokin oma ohjelmisto josta asian saa selville 3 päivän lisenssi 50€
No pitänee tutkailla vielä putkia ja johtoja, vältellä ohituksia ja katsella ajan kanssa mistä se vika löytyy.
Liekkö se Fordin "varaosaohjelma" samaa tyyliä kuin ETKA JA Autodata YM.? Kannattaako lisenssiä maksaa onko vastaavaa hyötyä.
Löytyykö anturoiden mittausarvoja ja muuta sellaista että pääsisi yleismittarilla eteenpäin?
Käväsin myös kysymässä uuden maffin hintaa lupasivat 150€, mutta oli tilaustavaraa ja ei ole palautusoikeutta.
Kysäisin myös moottorinohjauskaaviota, mutta eivät anna käsky on käynyt ylemmältä taholta.
Fordilla on kai jokin oma ohjelmisto josta asian saa selville 3 päivän lisenssi 50€
No pitänee tutkailla vielä putkia ja johtoja, vältellä ohituksia ja katsella ajan kanssa mistä se vika löytyy.
Liekkö se Fordin "varaosaohjelma" samaa tyyliä kuin ETKA JA Autodata YM.? Kannattaako lisenssiä maksaa onko vastaavaa hyötyä.
Löytyykö anturoiden mittausarvoja ja muuta sellaista että pääsisi yleismittarilla eteenpäin?
Fix Or Repair Daily
Tarkista turbon ja pumpun välinen putki
Oman auton kanssa tappelin pitkään ennen kuin vika löytyi kaksi viikoa sitten:
Pumpun ja ahtimen välissä kulkee alipaine osin ohutta putkea pitkin ja sen molemmissa päissä on kumiset supistukset. Omassa Mondeossa turbon puoleinen supistus oli kovettunut ja vuoti ohi. Kiristämällä paikallistin vian mutta tulos ei ollut vielä kunnollinen. Vika poistui kun ohitin koko alkuperäisen hässäkän ottamalla metrin 6,4 mm alipaineletkua ja kaksi hyvälaatuista kiristintä. 6,4 mm letku on hieman napakka mutta toimii. Samalla kannattanee uusia turbon hukkaportin alipaineletkun nysä. Molemmat letkut ovat varsin kuumissa olosuhteissa ja varmaan kovettuvat ajan kanssa.
Vasta tämän jälkeen ahdonalainen syöttö alkoi totella säätöä. Tähän asti syöttöjä oli lisätty mutta säädöt eivät antaneet vastetta.
Nyt auto muutti todella kivaksi ajaa kun alakierroksille tuli kunnolla vääntöä.
Pumpun ja ahtimen välissä kulkee alipaine osin ohutta putkea pitkin ja sen molemmissa päissä on kumiset supistukset. Omassa Mondeossa turbon puoleinen supistus oli kovettunut ja vuoti ohi. Kiristämällä paikallistin vian mutta tulos ei ollut vielä kunnollinen. Vika poistui kun ohitin koko alkuperäisen hässäkän ottamalla metrin 6,4 mm alipaineletkua ja kaksi hyvälaatuista kiristintä. 6,4 mm letku on hieman napakka mutta toimii. Samalla kannattanee uusia turbon hukkaportin alipaineletkun nysä. Molemmat letkut ovat varsin kuumissa olosuhteissa ja varmaan kovettuvat ajan kanssa.
Vasta tämän jälkeen ahdonalainen syöttö alkoi totella säätöä. Tähän asti syöttöjä oli lisätty mutta säädöt eivät antaneet vastetta.
Nyt auto muutti todella kivaksi ajaa kun alakierroksille tuli kunnolla vääntöä.
_____________________________________
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
Kaksi päivää rassattu vielä pyörii
Kiitokset moottorinohjauskaaviosta, kaaviosta ei nyt kuitenkaan suurempaa apua koska se on vain suuntaa antava.
Ei ollut sitä ehjää maffia saatavilla tähän hätään jouduin siis hieman kikkailemaan.
Irroitin maffin ja mittailin navoista ja näkyvistä vastuksista, että mitä arvoja saadaan vai onko yhteys poikki. Kaiken ymmärtämyksen perusteella pitäisi toimia.
No kiinnosti vielä sen verran että kun koneen voimattomuus iskee niin mitkä ovat maffin arvot tuolloin. Työnsi nuppineulat liittimen takaa ja mittasin tyhjäkäynnillä jännitteet liittimennavoista.
4-napainen liitin oikeaan reunaan tulee akunnapajännite 14.4V.
Kahteen keskimmäiseen 0,7V Vasemman reunimmainen on muuttuva eli tyhjäkäynnillä 1,7V ja täyskierroksila 4,2V.
Vedin vielä jatkopiuhan kabiiniin ja seurasin muuttuvaa jännitettä ajonaikana. Vian ilmetessä maffin antama jännite ei poikennut normaalista, joten tällä perusteella uskaltaisin väittää ettei vika maffissa.
Otin coolerin irti ja tutkin vielä kertaalleen paineputket.
Pumpulle menevä syötön tai ennakoon vaikuttavan turbonpuoleinen letkuliitin hieman löysä mutta letku ehyt. Vaihdoin uuden pätkän tähän väliin.
Hukkaportille menevän letku olen vaihtanut jo aiemmin kun asensin tähän väliin ahtopainemittarin t-kappaleen.
Varrellisella peilillä aloin vielä varmuudenvaralta etsimään vuotaako pakosarjan tiiviste. Varmuudella vuotaa vähän, mutta ahtopaine mittarin mukaan kuitenkin nousee normaalisti. Uusi tiiviste olemassa pitäis vain ehtiä vaihtamaan.
ONKO turbon ja katin välissä tiiviste sitä ei vielä ole tullut hankittua kun varaosaluettelot ei kyseistä tiivistettä tunteneet?
Paljonko turbon huollatukset ovat maksaneet? koska jos ottaa irtaalleen voisi harkita huollatusta, takana jo 300 000km.
Mistä voisi hankkia noita pieniä jousimallisia klemmareita noille ohuille ahtoputkille, jotta eivät paineesta karkaile paikoiltaan? Ei ole joka varaosaliikkeessä.

Kiitokset moottorinohjauskaaviosta, kaaviosta ei nyt kuitenkaan suurempaa apua koska se on vain suuntaa antava.
Ei ollut sitä ehjää maffia saatavilla tähän hätään jouduin siis hieman kikkailemaan.
Irroitin maffin ja mittailin navoista ja näkyvistä vastuksista, että mitä arvoja saadaan vai onko yhteys poikki. Kaiken ymmärtämyksen perusteella pitäisi toimia.
No kiinnosti vielä sen verran että kun koneen voimattomuus iskee niin mitkä ovat maffin arvot tuolloin. Työnsi nuppineulat liittimen takaa ja mittasin tyhjäkäynnillä jännitteet liittimennavoista.
4-napainen liitin oikeaan reunaan tulee akunnapajännite 14.4V.
Kahteen keskimmäiseen 0,7V Vasemman reunimmainen on muuttuva eli tyhjäkäynnillä 1,7V ja täyskierroksila 4,2V.
Vedin vielä jatkopiuhan kabiiniin ja seurasin muuttuvaa jännitettä ajonaikana. Vian ilmetessä maffin antama jännite ei poikennut normaalista, joten tällä perusteella uskaltaisin väittää ettei vika maffissa.
Otin coolerin irti ja tutkin vielä kertaalleen paineputket.
Pumpulle menevä syötön tai ennakoon vaikuttavan turbonpuoleinen letkuliitin hieman löysä mutta letku ehyt. Vaihdoin uuden pätkän tähän väliin.
Hukkaportille menevän letku olen vaihtanut jo aiemmin kun asensin tähän väliin ahtopainemittarin t-kappaleen.
Varrellisella peilillä aloin vielä varmuudenvaralta etsimään vuotaako pakosarjan tiiviste. Varmuudella vuotaa vähän, mutta ahtopaine mittarin mukaan kuitenkin nousee normaalisti. Uusi tiiviste olemassa pitäis vain ehtiä vaihtamaan.
ONKO turbon ja katin välissä tiiviste sitä ei vielä ole tullut hankittua kun varaosaluettelot ei kyseistä tiivistettä tunteneet?
Paljonko turbon huollatukset ovat maksaneet? koska jos ottaa irtaalleen voisi harkita huollatusta, takana jo 300 000km.
Mistä voisi hankkia noita pieniä jousimallisia klemmareita noille ohuille ahtoputkille, jotta eivät paineesta karkaile paikoiltaan? Ei ole joka varaosaliikkeessä.
Fix Or Repair Daily