Sivu 1/1

Kuinka paljon klappia on väljä?

Lähetetty: 12 Heinä 2007 22:28
Kirjoittaja Obsession
Taas hieman päivitystä. Vaihtelin tossa escoon laatikkoöljyt. Laitoin Mobilin SHC 75W90 sinne. Ja tuntuu et menis pykälät huomattavasti pehmeämmin päälle. Noita tuskin olikaan ikinä vaihettu. Ilmeisesti on mahollista et laatikkoon kertyy kosteutta ja jos ois ees osa siitä kondenssivedestä tullu vanhojen tervojen mukana pihalle. Öljyä oli kyl se kolmisen litraa eli vajausta ei ollut.

Sitten toinen asia. Onko joku vaihtanu escon etupyörän laakeria. Pitää hirveetä vonkunaa toi oikea laakeri. Mietin et tarviiko sen vaihtamiseen mitään erityistyökaluja kuten ulosvetimiä tai prässiä. Onko joku vaihtanu "kotikonstein"?

Lähetetty: 12 Heinä 2007 22:55
Kirjoittaja Rotta-Racing
Tohon laakerin vaihtoon kannattaa uhrata muutama euro ja viedä se korjaamolle ellei sitten tutun tutulla tai jollain kaverillasi ole prässiä,On nimittäin aika leikkaa ja kuumenna hommaa noin kotikonstein

Paras tapa omasta mielestäni on et otat sen pyörännavan irti ja uuden laakerin mukaan ja viet sen johonkin missä on prässi, esim huoltoasemien pienkorjaamot,Amikset,Autokorjaamot ym nyrkkipajat

Ei pitäs kauheesti maksaa ku olet jo valmiiks irroittanut autosta.

Viisaammat valistakoon jos on vaihdellu kotona

Lähetetty: 12 Heinä 2007 23:14
Kirjoittaja Megado
onhan noita vaihdettu ilman prässiäkin, vaatii vaan vähä tarkkuutta hommaan ku ottaa vanhan pois ja laittaa uuden tilalle.

Lähetetty: 12 Heinä 2007 23:18
Kirjoittaja Obsession
Jep, eli taian olla hajottamatta napaa ja vaihatan yhel tutul mekaanikolla. Toi navan irrotus 12 vuotta vanhasta autosta lienee hauskaa, olihan takanakin se kohtuu tiukkaan ruostunu ja pulttikin katkes.

Korjausoppaassa tosiaan suositellaan koko navan ottamista irti ja sit tyyliin jossain ruuvipenkis pakottamalla irrottaan se laakeri. Jos innostun navan irrottaan niin vien sen kyllä johki missä saavat ottaa sen lagerin irti.

Lähetetty: 12 Heinä 2007 23:46
Kirjoittaja Regu
Ja jos itse laakerin kooleja joutuu irrottelemaan hakkaamalla niin kannattaa suojautua!

Nimim. poistatin palasen vatsastani

Lähetetty: 13 Heinä 2007 10:01
Kirjoittaja Megado
Obsession kirjoitti:Jep, eli taian olla hajottamatta napaa ja vaihatan yhel tutul mekaanikolla. Toi navan irrotus 12 vuotta vanhasta autosta lienee hauskaa, olihan takanakin se kohtuu tiukkaan ruostunu ja pulttikin katkes.

Korjausoppaassa tosiaan suositellaan koko navan ottamista irti ja sit tyyliin jossain ruuvipenkis pakottamalla irrottaan se laakeri. Jos innostun navan irrottaan niin vien sen kyllä johki missä saavat ottaa sen lagerin irti.
Ja kun uuttaa laittaa niin muistaa pitää sitä vähä aikaa pakastimessa, niin menee helpommin paikoilleen ;)

Lähetetty: 13 Heinä 2007 12:09
Kirjoittaja Rotta-Racing
Megado kirjoitti: Ja kun uuttaa laittaa niin muistaa pitää sitä vähä aikaa pakastimessa, niin menee helpommin paikoilleen ;)
Tai käyttää esim aseöljyä, Liukuu helevetin hyvin sen jälkeen,Kokemuksen ääni

Lähetetty: 14 Heinä 2007 02:41
Kirjoittaja Monteonisti
Laatikossa parhaimmat täyssynteettiset tai automaatit?
Takalaakerit helppo vaihtaa Eskoon, mutta etulaakereista ei kokemusta!
Monteoon prässäytin etulaakerin irti ja uuden tilalle kun omat "vehkeet" ei riittänyt, kustansi jotain 15€, siis ei hinnankiroissa jos oikea paikka? 8)

Lähetetty: 19 Heinä 2007 23:30
Kirjoittaja Obsession
yksi asia vaivaa. Se etten tiedä, että kumpi laakeri pitää ääntä oikealla puolella. Välillä tuntuu, et ääni tulis takaa, mutta kumpikaan laakeri ei rahise tai ääntele, kun pyörän nostaa ilmaan ja klappiakaan ei ole. Millähän tuohon sais varmuuden kun tuo vonkuna on hirveää kuunneltavaa. Niin tosiaan ja jos yli neljänkympin vauhdissa kääntää vähääkään tiukemmin oikealle niin ääni häviää... (keventää oikeata etupyörää?!?)

Lähetetty: 20 Heinä 2007 00:10
Kirjoittaja Monteonisti
Joku kuunteleen takapenkille ja kurvailua. Jos oikealle kurvailu vähentää ääntä, niin vika kait silloin oikealla? 8)

Lähetetty: 21 Heinä 2007 20:27
Kirjoittaja Obsession
Tuntuu että se ois silti se takalaakeri, pientä väljyyttäkin olen huomaavinani, kuuluu semmonen klok-klak kun renkaasta heiluttelee, onhan noita takalaakereita tullu vaihettua molemmille puolin useammat, eivät kestä rakenteesta tai laakerin pienestä voitelutilasta johtuen. Ihan sama laittaako SKFää vai tarviketta. Toiselle puolelle vaihdoin koko navankin. kun oli laakeri hirttänyt ja pyörinyt mukana urittaen navan väljäksi. Onko muilla ollu ongelmia laakereitten kestossa?

Lähetetty: 21 Heinä 2007 21:09
Kirjoittaja rubans
Kyllähän sitä on ollu nimimerkillä "neljä laakeria samalle takakulmalle 8kk aikana". Lähti yleensä laakeri-rullista pinta palasina irti, elleivät sitten irronneet kokonaan pois.

Nyt on kestäny ku kieputtelin rasvat niihin rulliin jo kädessä ja sit viä kerros päälle EIKÄ kiristetty korjausoppaan määräämään momenttiin vaan käsin niin, ettei hannaa eikä klappaa. Toisella puolen on kyllä laitettu momenttiin ja on kestäny jo puoltoista vuotta(ihmeitäkin tapahtuu).

Lähetetty: 21 Heinä 2007 23:49
Kirjoittaja Monteonisti
Ongelmia ollut, yhdestä Eskosta meni oikea takalaakeri kun kilometrejä jotain 250tkm, yhdestä Monteosta meni oikea etulaakeri jo kilometreillä jotain 220tkm, tuossa vaimon Eskossa kilometrejä 260tkm ja laakerit kestäneet, siis tuurista ja autosta kiinni? 8)

Lähetetty: 21 Heinä 2007 23:55
Kirjoittaja Regu
Muistaakseni fordi kauppias joskus mulle mainitsi että noissa 90 luvun alkupään escoissa oli jotain laakeri ongelmaa ja heti tuli mieleeni ajatus että kävisköhän sinne mk6 escon hilut.