Sivu 1/2

Bensoissa eroja?

Lähetetty: 05 Heinä 2007 14:01
Kirjoittaja jaska74
aika tarkkaan kaks vuotta oon juottanu sierralleni tuosta nurkan takana olevasta JET:stä 95:ta kun sattui tuo bensakortti olemaan taskussa.
kuitenkin nyt kun se teboili meni ja osti sen jetin niin teboiliksihan se sitten muuttui.
nyt kuitenkin muutaman tankin tankattuani kyseisen tebiksen 98:a huomasin että auto käy tasaisemmin, ei pätki, ei nyi, ei kilise, ja pintakaasulla vetokin tuntuu tasaisemmalta ja ehkäpä jopa kierrokset nousee nopeammin.
onko noissa bensoissa oikeesti noin suuri ero vai onko aurinko vaan paahtanut meikäläisen kupoliin niin pahasti että alan kuvitella asioita?

Lähetetty: 05 Heinä 2007 14:13
Kirjoittaja Seppo
Toivottavasti olet pitänyt kirjaa tankkauksista ja mittarilukemista. Sillähän se selviää. Kerro kahden vuoden kuluttua onko se parempaa :D

Lähetetty: 05 Heinä 2007 14:26
Kirjoittaja Megado
Vai oliskohan niin et liekkö doccilaista suunniteltu 95:lle ;)

Lähetetty: 05 Heinä 2007 14:35
Kirjoittaja Artery
Ite oon huomannu kans että teboilin bensalla sierra on virkumpi..!

Lähetetty: 05 Heinä 2007 15:00
Kirjoittaja tursas
Eiks tässä nyt oo kuitenkin se 95 vastaan 98 keskustelu, eli vanhoihin koneisiin 98:sia makso mitä makso, niin ei tarvii sitä miettiä ?

Lähetetty: 05 Heinä 2007 18:53
Kirjoittaja janzamar
Kyllähän noissa eroa on,ja se Shellin Ferrari-bensa
toimii vielä paremmin. On vaan niin hinnan kiroissa
etten oo viittiny tankata kun sillon jokusen kerran kun se tuli
markkinoille,kuluttaa kyllä vähemmän mutta silti jää ilmaa hintaan :?

Lähetetty: 05 Heinä 2007 19:30
Kirjoittaja jaska74
kyllä se oikeasti taitaa niin olla että se jetin bensa oli sellasta kuravettä, niinkun kaikki testit sen aina todisti =)

Lähetetty: 05 Heinä 2007 19:35
Kirjoittaja janzamar
No niin... :lol:
En oo tankkaillu sattuman oikusta Jetillä oikein koskaan.

Lähetetty: 05 Heinä 2007 20:39
Kirjoittaja tommi.r
En nyt heti usko,että Suomessa myytävissä 95 ja 98 polttoaineissa olisi niin rajuja eroja eri jälleenmyyjien asemilla.

Käsittääkseni Suomessa jalostetaan tätä jätettä ainakin yhden toimesta..

http://www.neste.fi/binary.asp?page=337 ... &version=1

Lisäjalostus saattaa muuttaa ainekoostumuksia. Kukin tankkaa missä haluaa ja tietysti halvimmalla jos ei halua plussaa tai bonusta.
Rajan lähellä asuvien kommentteja olisi myös mielenkiintoista kuulla, kuinka tuo pas-ka venäjän kura toimii... :wink:


Ja vielä muutama esimerkki. Iranissa maksaa litra bensaa sen 9 centtiä euroissa(kuultua) ja taas Norjassa 1,50e pintaan litra, molemmissa on omat öljyvarat... Suomessa valitus alkoi jo kun hinta ylitti 5 mk litra...tai jo ehkä aikaisemmin kun hinnat vaan nousee...

Lähetetty: 05 Heinä 2007 22:06
Kirjoittaja Omppu
BIKE-lehti 4/07 testasi pumppubensat kahdella eli pyörällä -> tehoero alle 1 hv eli ei käytännössä merkitystä.

Lähetetty: 05 Heinä 2007 23:01
Kirjoittaja ransitti
subarussa ei ainakaan toimi teboilin terra nykii ajaessa.peugeotissa huomattiin että shellin bensalla toimii paremmin kuin teboilin bensalla.puhtia tuntuu olevan enemmän koneessa.eikä ole vain yksi peugeot missä todettiin sama.mutta mutta eikös toi terra tullu silloin joskus 15 vuotta sitten myyntiin ja oli tarkoitettu varsinkin niihin autoihin mitkä eivät olleet katalysaattorilla vanhat lyijypelit?

Lähetetty: 06 Heinä 2007 09:39
Kirjoittaja Jukka T
4rd kirjoitti:Ja vielä muutama esimerkki. Iranissa maksaa litra bensaa sen 9 centtiä euroissa(kuultua) ja taas Norjassa 1,50e pintaan litra, molemmissa on omat öljyvarat... Suomessa valitus alkoi jo kun hinta ylitti 5 mk litra...tai jo ehkä aikaisemmin kun hinnat vaan nousee...
Kyllä Suomessa on valitettu bensan hinnasta käytännössä ainakin koko sodan jälkeinen aika, ellei jo sitä ennenkin.

http://img398.imageshack.us/img398/7998/48320330nz6.jpg :P

Lähetetty: 06 Heinä 2007 18:15
Kirjoittaja janzamar
Miten nyt sattukin,kun puheena oli nää bensat,tänään motarilla nykäs
ja ajattelin josko auto hajoaa. No varmuuden vuoksi pienemmälle tielle
ja kun ei kummempaa tullutkaan niin aloin miettimään lähintä tankkauspaikkaa,ja loppuhan se bensa sitten tosiaan mutta
viimeiset 500-600 metriä sain rullattua,vauhti hiipui ahdistavan hiljaseksi
mutta meni sittenkin ihan mittarille asti työntämättä :lol:
Nyt on taas tankissa tuota V-Poweria,hitto. 1.45 tai jotain oli litrahinta
ja 50 litraa laitoin. 5-6 litraa olis kai menny vielä..

Lähetetty: 07 Heinä 2007 01:06
Kirjoittaja jamo
En ole huomannut eri yhtiöiden bensoissa kulutuksessa/tehossa mitään eroa...
Mutta sen olen huomannut että jos tankkaa 98E:tä 95E:n sijaan niin alakierroksilla vedätyksessä ei kuulu kilkatusta 98E:llä toisin kuin 95E:llä.
Ja kokemuksia on kahdesta fordista, -91 Sierra ja -94 Mondeo, sekä -96 Honda Civic, -99 Volkswagen Passat, -88 Volvo 240 DL...

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 16 Syys 2008 15:04
Kirjoittaja ThaumielNerub
Mitä jos -96 Mondeoon syöttää 98-bensaa vaikka suositus on 95? Ohjekirjassa sanotaan, että kumpaakin voi käyttää mutta oleellista eroa ei ole.

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 16 Syys 2008 15:57
Kirjoittaja Filvas
ThaumielNerub kirjoitti:Mitä jos -96 Mondeoon syöttää 98-bensaa vaikka suositus on 95? Ohjekirjassa sanotaan, että kumpaakin voi käyttää mutta oleellista eroa ei ole.
Kulutus tippunee muutaman desin, ainakin näin se teki meikun Mondeossa kun vaihtoi ysikasiin.

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 18 Syys 2008 21:56
Kirjoittaja Patrik28
Mielenkiintoista, että Escortti (1.6 zetec) kulutti Shellin 99:iä (siis v-power) sen verran, että tankilla pääsi noin 100 km vähemmän kuin ST1 95 oktaanisella.
Kahdella tankilla koettanut ja tulos oli sama, samalla matkalla ja ajotyylillä, kuin ennen. Täytyy sanoa, että mitään vaikutusta auton käyttäytymisessä en huomannut.

Ehkä v-power ei sovi näin karvalakkiautossa. Eikös ST1 bensat ole testivoittajia TM:ssa?

Re:

Lähetetty: 19 Syys 2008 12:46
Kirjoittaja MouTine!
tommi.r kirjoitti:Ja vielä muutama esimerkki. Iranissa maksaa litra bensaa sen 9 centtiä euroissa(kuultua) ja taas Norjassa 1,50e pintaan litra, molemmissa on omat öljyvarat... Suomessa valitus alkoi jo kun hinta ylitti 5 mk litra...tai jo ehkä aikaisemmin kun hinnat vaan nousee...
Tosta tuli hauska juttu mileen, jonka kuulin muutama viikko sitten. Toden peräisyydestä en tiedä... Jossakin tuolla kuumissa hiekkaisissa öljymaissa porukka suomalaisia oli bensan litrahinnan ohella äimistellyt että osa porukkaa tankaa autonsa eikä maksa ollenkaan. Huoltamo-yrittäjä oli kertonut ettei bensa maksa paikallisille ollenkaan omaan autoon.

Itse tankaan V-Poweria. Makso mitä makso.

Re:

Lähetetty: 19 Syys 2008 14:17
Kirjoittaja pimpelipompeli
tommi.r kirjoitti: Lisäjalostus saattaa muuttaa ainekoostumuksia. Kukin tankkaa missä haluaa ja tietysti halvimmalla jos ei halua plussaa tai bonusta.
Rajan lähellä asuvien kommentteja olisi myös mielenkiintoista kuulla, kuinka tuo pas-ka venäjän kura toimii... :wink:
Omakohtaista kokemusta rajantakana tankkaamisesta on nyt noin 6 vuoden ajalta. Toverin polttoaineen laatu on siinäajassa nousut huomattavasti, mutta niin on kyllä valitettavasti hintakin (taisi maksaa eilen ysiviitonen 0,76e/litra, 2000 luvun alussa mentiin hintatasossa ~0,30e). Mondeo nielee kaiken kiltisti mitä sille antaa, samoin primera. (ja niin myös nieli 9000 saab sekä saniainen). Oon tankannu 95 tai 92 oktaanista aina sen mukaan kumpi mittari on ollu vapaana. Katsastuksessa ei ole tullu ongelmia päästöjen kanssa joten kai se vielä ihan kunnollista ainetta tuohon hintaan on.

Venäläiset "rikkaatkin" tankkaa niitä leksuksiaan, porsseja yms. niinsanottuja kalliimpia autoja siellä tolpassa missä lukee 92, ja hyvin nekin näyttää toimivan... :lol:

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 19 Syys 2008 15:37
Kirjoittaja ThaumielNerub
Itse en ole mitään tarkempaa tutkimusta tehnyt eri asemien bensojen välillä. Ysivitosta aina pistänyt tuon Mondeon tankkiin ja tankkaan siellä mikä nyt lähimpänä sattuu olemaan jos (ja kun) bensamittari punaiselle tipahtaa. Yleensä tulee tankin korkki Teboililla aukaistua kun sieltä saa liiton kortilla alennusta.

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 27 Syys 2008 18:26
Kirjoittaja Geetsu
Suomessa on vain yksi firma, jolla on lupa tuoda Suomeen polttoainetta. Sieltä tämän kyseisen firman jalostamoilta käyvät kaikki muut firmat sitten noutamassa tuotteensa. Jälkikäteen nämä muut firmat saattavat heittää polttoaineensa sekaan jonkun oman seoksensa, mutta alkuperäinen tuote on kaikilla sama, joten järin suuria eroja tuskin on.

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 25 Joulu 2008 20:30
Kirjoittaja Luokyio
Tjaahas,

Onkos porukka siis sitä mieltä, että tuo vanhakantainen 2,3-litrainen DOHC toimisi paremmin sillä ysikasilla? Ohjekirja ei kyllä mainitse siitä muuta kuin, että "voi käyttää". Mitään ongelmia ei kyllä ole ollut (Nesteen, halvinta täälläpäin) 95 E:lläkään, mutta jonkinlainen kulutuksen tippuminen ei kyllä haittaisi tuossa lotjassa.

Venäläistäkin olisi tarjolla, mutta ei kiinnosta näin halvoilla bensanhinnoilla.

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 25 Joulu 2008 23:46
Kirjoittaja Filvas
:wink:
Geetsu kirjoitti:Suomessa on vain yksi firma, jolla on lupa tuoda Suomeen polttoainetta. Sieltä tämän kyseisen firman jalostamoilta käyvät kaikki muut firmat sitten noutamassa tuotteensa. Jälkikäteen nämä muut firmat saattavat heittää polttoaineensa sekaan jonkun oman seoksensa, mutta alkuperäinen tuote on kaikilla sama, joten järin suuria eroja tuskin on.
Että vain yhdellä on lupa tuoda maahan? Nyt kaipais jotain vahvistusta tälle, kuulostaa erehdyttävästi euroopan sisämarkkinoiden rajoittamiselta. Komissiolle kannattaa ilmotella jos tietää jotain mitä ne ei.

Vai oliskohan jo vähän vanhaa tietoa? :P

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 27 Joulu 2008 22:53
Kirjoittaja K A R I
Joo niinpä se taitaa olla että se NESTE se taitaa vai FORTTUMI ko se nyt on niin jalostaa sen pensiinin ja samaa ainetta taitaa olla muilaki asemilla mut oma lisä aine vain sekotettu siihen! Olen kyllä pannu itekki merkille sen että nyt ko pensan hinta tullu alas aika laila ni varsin ostanu 98 pensaa tohon riesaan ni tuntuu muka pellaavan paremmin :wink: voi se olla kyllä tietenki silimän ja tunnon lumettaki tuo tuntuma :lol: ja kertyy sitä nuihin maan alla oleviin säiliöihin vettä yhtä laila ko muihinki ja samala letkula ne autosta säiliöihin puretaan kaikki nesteet.... elikkäs pensat ja diiselit ja riippuu aivan siitä kuka sielä nostelemasa sitä letkua kun aine vaihtuu diiselistä pensaan ni kyllä niitä muutamia kymmeniä litroja on sekasin säiliöisä mut yks lohtu se että ne säiliöt niin isoja ni se ei yks kymmen litraa diiselia pensa säiliösä näy missään. Semmosesta paikastahan se kannatis tankata misä menekki iso ni vähiten sitä vettä pääsee kertyyn! Joku hilianen kylymä asema ni kyllä olen mie ainaki kiertäny kaukaa!

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 28 Joulu 2008 01:58
Kirjoittaja Monteonisti
Patrik28 kirjoitti:Mielenkiintoista, että Escortti (1.6 zetec) kulutti Shellin 99:iä (siis v-power) sen verran, että tankilla pääsi noin 100 km vähemmän kuin ST1 95 oktaanisella.
Kahdella tankilla koettanut ja tulos oli sama, samalla matkalla ja ajotyylillä, kuin ennen. Täytyy sanoa, että mitään vaikutusta auton käyttäytymisessä en huomannut.

Ehkä v-power ei sovi näin karvalakkiautossa. Eikös ST1 bensat ole testivoittajia TM:ssa?
Meillä taas Shellin pensaa kulu n. litra vähemmän satasella kuin Nesteen pensaa, outoa tosiaan! :shock: