Sivu 1/1
Zetec-E imuputki
Lähetetty: 18 Touko 2005 21:24
Kirjoittaja Zetecci
Hei.
Teimme uuden suoran imuputken 1.8 Zetec-e -97 escorttiin, kun putki laitettiin kiinni, ja ECU nollattiin, niin putken laiton jälkeen ilmestyi ikäänkuin "tyhjä kohta" tuohon 3000rpm-3500rpm paikkeille jossa moottori hiukan "miettii". Voisiko tämä johtua siistä kun vakio imuputkessa on ikäänkuin hukkaputki... ja uudessa ei ole..? vai onko kyseinen hukkaputki vain tarkoitettu imuäänten vaimentamiseen? vai onko mahdollista että kyseiselle kierrosalueelle syntyy pyöreitä/ilma tunneli ilman saannin kasvaessa, joka aiheuttaa tämän "tyhjän kohdan" ja tämä hukkaputki sitten laittaisi virtaukset kohilleen ja "tyhjä kohta" häviäisi?
vai onko kyse aivan jostain muusta? kuten esimerkiksi bensan paineen riittävyydestä? autoa on muutenkin hieman piristetty, tosin vakio ECU on vielä, vai onko ongelma nyt sitten tämä ECU ??
Lähetetty: 18 Touko 2005 22:46
Kirjoittaja hartza
Se tötsä ei ole muutakuin imuäänien vaimentamiseen. ECUn nollaamisen jälkeen ajo on vähän nykivää, koska ECU "hastelee" säätöjä kohdalleen. parin rivakan kiihdyttämisen jälkeen homma skulaa ok, yleensä

Vai onko jotain radikaaleja viritystoimenpiteitä tehty, esim. nokat? Kannattaa varmistaa että uusi imuputki ei vuoda mistään...
Lähetetty: 18 Touko 2005 23:56
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllä kait tuo tötsä tasaa myös suuria paine-eroja?

Lähetetty: 19 Touko 2005 11:52
Kirjoittaja TeRoK
Joo näin tossa vähän aikaa sitte kuulin, että sen tötsän (resonaattorin) puuttuminen aiheuttais kaasua painettaessa viivettä ja nykimistä. Ainakin kuumalanka MAF malleissa.
Sen paikalleen heittäminen sitte taas toisaalta saattaa hukata sen pienen edun mitä vaparista tulee.
Ehkä siihen voisi jonkun patentin kehitellä.
Lähetetty: 19 Touko 2005 13:48
Kirjoittaja Zetecci
no tolla imuputkella on jo ajeltu n. 1000km.. että tuskin se ECU:n nollaus enää näkyy. Imuputki ei tunnu vuotavan mistään, koska nykimistä ei esiinny, tyhjäkäynti tasottu huomattavasti, ei neula liiku mittarissa ollenkaa vaa jökittää tasan paikoillaan 8)
130hp zetec-e kaasuläppä, race katti, vapaavirtaussuodatin, imuputki tossa on tällähetkellä mitä on... ei kovin hirveitä mutta kuitenkin selvät erot huomaa, tosin dynossa ei oo edelleenkään käytetty, jospa senki sais tehtyä tässä kesän kuluessa.
hartza, sen huomaa kyllä, ECU:n nollauksen jälkeen auto lähtee huonommin, mutta n. 5-6 täyskiihdytyksen jälkee lähtee taas, ja eron huomaa.
Elikkä sen "hukkaputken" laittaminen hävittää "tyhjän kohdan" mutta tappaa imuputkesta ja vapaavirtaussuodattimesta saadut edut? ymmärsinkö oikein?
Lähetetty: 19 Touko 2005 14:52
Kirjoittaja TeRoK
En sitte kyllä tiedä mistä hukkaputkesta on kyse. Huohottimen putki???
Toi resonaattori on se musta vähän ilmaputsaria pienempi boksi putsarin jälkeen.
Ja tosiaan niin mitään dyno paperia eroista ei ole, mutta aika tietävän oloiselta kaverilta tuolla scorpio clubin foorumilla asiasta kuulin. Ja eräs toinen jamppa siellä kertoi laittaneensa kartioputsarin ja jättäneensä resonaattorin paikkaan. Sanoi, että ei mieti tai nyi. Mutta ei myöskään osannut sanoa hävisikö kartioputsarin hyöty.
Lähetetty: 23 Touko 2005 17:06
Kirjoittaja TuningUkkeli
Minusta tuntuu siltä että kun tuon resonaattorin heitti mäkeen niin tehot hävis. Puuttuu se piikki minkä kartiosuodattimen laiton jälkeen ottaa rivakammin. On vaan sellainen tasaisen oloinen menijä. En sit teidä mikä on, voiko olla lambda, ilmämäärämittari jotenkin rikki vai mikä on???
Lähetetty: 23 Touko 2005 20:35
Kirjoittaja Zetecci
no tänään tuli laitettua hitsattava muhvi, eli siihen ilmaantu n. 2cm syvä hukkaputken alku.. ja se tyhjäkohta jo hävis sillä, kuha jaksan nii laittellaan siihe se resonaattori, ja pikkusen jo vastaa kaasuun herkemmin.
Lähetetty: 23 Touko 2005 21:58
Kirjoittaja Monteonisti
Niin, eihän siitä mitään hyötyä ole, eihän, kuten viisaammat mua monta kertaa valisti?

Lähetetty: 23 Touko 2005 22:04
Kirjoittaja Zetecci
kyllä se hukkaputki varmaankin tasottaa ja poistaa/vähentää pyöreitä tietyssä kierrosalueessa, kun siinä 3000rpm jälkee ilmantarve kasvaa äkillisesti nii se ei kule koko putken alalta vaan supistuu ilmaputkeksi... jos ymmärrätte mitä tarkotin tolla, ja taa hukkaputki saa sen sit virtaamaan kokonaan koko ajan koko putken poikkipinta-alaltaan.
Lähetetty: 28 Touko 2005 16:04
Kirjoittaja TuningUkkeli
Zetecci kirjoitti:kyllä se hukkaputki varmaankin tasottaa ja poistaa/vähentää pyöreitä tietyssä kierrosalueessa, kun siinä 3000rpm jälkee ilmantarve kasvaa äkillisesti nii se ei kule koko putken alalta vaan supistuu ilmaputkeksi... jos ymmärrätte mitä tarkotin tolla, ja taa hukkaputki saa sen sit virtaamaan kokonaan koko ajan koko putken poikkipinta-alaltaan.
Tätä lainaten se ihme forteksi viritelmä voisi toimia. Se laittaa ilman menemään kierteellä ja täten "kulkisi" paremmin putkesssa.