Ostamassa Focusta

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
berner

Ostamassa Focusta

Viesti Kirjoittaja berner »

Terve!

Elikä olisin tuollaista vuoden 1999 Ford Focusta ostamassa. Kone on kaksilitrainen ja kilsoja noin satanen kertynyt.

Mitä kannattaisi ottaa huomioon autoa tutkiessa ja paljonko tuollaisesta kannattaisi maksaa?

T. Teemu Mikkola
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

No ainakin ensimmäiseksi ovien/takapaksin luukun kunto, vetarit/kumit/takajarrutjen pito.

Joku fiicus tuntija jatkakoon tästä :)
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

miks edes ostaa focceri meil oli focus sen aikaa käytössä kun oma mondeo oli huollossa ja siel oli ahdasta edessä meinasin kuskia kyynerpäällä kopauttaa leukuu kun oli ahrasta :lol: .. mut ei siin mitää on han se sillee aika sporttisen näkönen, eiks focuksissa nui vetarit ollu jossain vaihees heikot
Avatar
Escotar
Viestit: 198
Liittynyt: 03 Helmi 2005 18:58
Paikkakunta: P-H/grassland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Escotar »

http://www.ford-pilkki.fi/

Älä osta, mene pilkille! :lol:
'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Megado nuo tyypillisimmät viat jo listasi, jos nuo on kunnossa niin osta pois :wink:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

zak69 kirjoitti:Megado nuo tyypillisimmät viat jo listasi, jos nuo on kunnossa niin osta pois :wink:
Ja ne ovet+luukutkin menee takuuseen, että niitä ei kannata säikähtää...
berner

jahas

Viesti Kirjoittaja berner »

Jaahas, eli pelkkiä varoitteluja meinaa täällä tulla.
Kiitoksia tosiaan noista yleisimmistä jutuista. Pitääpä tarkastaa miten on kyseisessä pelissä.

Niin tosiaan, paljonko moisesta kannattaisi maksaa?

T. Teemu
Tonski
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:31

Viesti Kirjoittaja Tonski »

Itselläni oli vielä viime syksynä 2000-mallin 2.0 farkku Trend ajettu 112 tkm ja sain siitä vaihdossa n. 16 000e. Mielestäni hinta pitää olla REILUSTI (11 - 13 000e ??)alle sen, mutta tapauskohtaisestihan se hinta pitää katsoa. 2-litrainen Focus on ihan mukava menopeli, ei se mikään kilpuri ole mutta pärjää mukavasti...
Viimeksi muokannut Tonski, 09 Helmi 2005 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Accord 2,2 i-CTDi sedan sport -07
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: jahas

Viesti Kirjoittaja Krisse »

berner kirjoitti:Jaahas, eli pelkkiä varoitteluja meinaa täällä tulla.
No sinähän vissiin kysyit että mitä tollasessa vehkeessä yleensä kannattaa tarkastaa, joten yleisistä vioista silloin tietenkin kerrotaan?

En tuosta kakslitrasesta tiedä, mutta viimeaikoina on tullut yllättävän paljon vastaan alle 100tkm ajettuja ykskaseja jotka vievät ihan hervottomasti öljyä. Työn puolesta viimisen ½ vuoden aikana on tullut tutuksi kolme yksilöä jotka veivät tikullisen reilusti alle tuhannella kilometrillä :?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
berner

Viesti Kirjoittaja berner »

jeps, eli tuollaisia asioita olisi tiedossa.
Ei vaan tunnuta suhtautuvan kovin myönteisesti ko. malliin?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

siinähän on hyviä puoli kymmenen kertaa ennemmän ku huonoja :P
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Itse olen muuten tykännyt, mutta suorituskyky on perseestä (1,6)
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Vastaavasti ne Focukset vanhenee niinkuin kaikki muutkin - aina siis tarkkana koeajoilla.

Aiempien lisäksi tarkastaisin alkuperäiset etujouset keula ilmassa, jarruletkut edestä (jos railoilla niin nesteet samalla uusiksi - tylsä homma kytkimen takia), lämmitettävän tuulilasin tapauksessa pienetkin kiveniskemät, puoltamistaipumukset maantiellä, ohjausnivelten väljyyden (tuntuu helposti maantiellä klappina ratissa) ja käyttöhihnan rallatuksen kostealla säällä.

Vetarit huomasi parhaiten motarin rampista kiihdytettäessä. Hitaammissa kaarteissa pienen nypytyksen erehtyy usein luulemaan risteyksien ajouriksi.

Tuossa tuollasia ärsyttäviä mahdollisesti yhdessä hintavaksikin koituvia juttuja, joita ei välttämättä heti huomaa ja myöhemmin hankala vaatia myyjän vastuulle. Ite olen yhdet 1.6:sen (eri kovuus) jouset ajanut poikki ja yhdellä katkenneella tietämättäni pitkään. 6v alkaa riittää alkuperäisille jarruletkuille, jos niitä on väännelty. Etulasi räjähti halki liikkeen pihalla painepesurilla pestäessä kiveniskemästä ja ohjauksessa alkaa tässä 80tkm tasossa tuntumaan väljää (erityisesti kesällä huomattavissa hyvän vasteen takia). Moniurahihnan ooppera on lasittuessaan melkeinpä ominaisuus, mutta mainitsin nyt senkin.

ps. On muuten olemassa Focuksia missä ei ole abseja. Ei monia, mutta on kuitenkin. Puutetta harvemmin listataan varusteisiin.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Olen ajellu diisselillä reilu pari kuukautta ja 4tkm, ja tyytyväinen olen ollut. Farkussa on mukavasti tavaratilaa, ja suorituskykyäkin mulle riittävästi.
Vetarit ja ilmeisesti luukutkin tuohon on vaihdettu jo ennen mulle siirtymistä.
Hidashan tuo on talvella lämpiämään, onneks ei nyt ole ollut kyllä hirmu pakkasiakaan. Ja puhallin on suht onneton.
Omasta puolesta voin suositella, jos vaan sopivantuntuinen yksilö tulee vastaan.

Paitsi että tos keväällä ois jakoremmin vaihto edessä, en muista erittelyä mutta foortilla hinta pikkuhuollon kera 580€.
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

jallari kirjoitti:Olen ajellu diisselillä reilu pari kuukautta ja 4tkm, ja tyytyväinen olen ollut. Farkussa on mukavasti tavaratilaa, ja suorituskykyäkin mulle riittävästi.
Vetarit ja ilmeisesti luukutkin tuohon on vaihdettu jo ennen mulle siirtymistä.
Hidashan tuo on talvella lämpiämään, onneks ei nyt ole ollut kyllä hirmu pakkasiakaan. Ja puhallin on suht onneton.
Omasta puolesta voin suositella, jos vaan sopivantuntuinen yksilö tulee vastaan.

Paitsi että tos keväällä ois jakoremmin vaihto edessä, en muista erittelyä mutta foortilla hinta pikkuhuollon kera 580€.
Onko sulla siinä webastoa/eberiä ?
Kyllä mun tutuilla ainakin lämpöä tulee nopeasti/riittävästi.

Focuksen hyviin puoliin voisi lisätä 20tkm huoltovälin.
...ja hyvä mainita vielä, että on moottoriöljystä (ainakin bensa koneet) aikas kranttu, eli kannattaa laittaa vain sitä mitä manuaali vaatii.
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Joo se vakio lisälämppäri, ja kuuluu toimivankin. Ei mulla oikeestaan ole vertailukohtaa, eka diisseli kyseessä. Mutta kyllä tuon asian kanssa elää.
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
Avatar
trolli
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:03
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja trolli »

lalli69 kirjoitti: Onko sulla siinä webastoa/eberiä ?
Kyllä mun tutuilla ainakin lämpöä tulee nopeasti/riittävästi.

Focuksen hyviin puoliin voisi lisätä 20tkm huoltovälin.
...ja hyvä mainita vielä, että on moottoriöljystä (ainakin bensa koneet) aikas kranttu, eli kannattaa laittaa vain sitä mitä manuaali vaatii.
Eikös kaikissa kiisselihookkuksissa oo eeberi...
Puuttuu vaan kiertovesipumppu ja ajastin...
Ja eiköhän se huoltoväli oo kuiten 15tkm... ? Voi riipua iästä... En tiiä... Itellä -00...
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

trolli kirjoitti: Eikös kaikissa kiisselihookkuksissa oo eeberi...
Puuttuu vaan kiertovesipumppu ja ajastin...
Ja eiköhän se huoltoväli oo kuiten 15tkm... ?
No mun mielestäni ainakin pitäis kaikis olla....

Ja tuo 20tkm huoltovälillä tarkoitin bensa vehkeitä. (dieselin huoltovälistä ei oo tietoa)
Menee asiat vähän ristiin...
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Mulle sanoi voortilla että 20tkm.. -00 mullakin.
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
Avatar
trolli
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:03
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja trolli »

jallari kirjoitti:Mulle sanoi voortilla että 20tkm.. -00 mullakin.
Sulla on Tci?
No mulle sanottiin nii ja huoltokirjassaki on valmiit km-määrät 15tkm välein, mutta mitä sitten...
Mulla ajettu nii paljon, että omantunnon mukaan huolletaan...
Oisin vaihtanu tän oman kullan pois uudeen tieltä, muttaku tää uus Fookkus oli peppulista muijan mielestä... Oma mielipiteeni on jotain painokelvotonta...
Alko puhuun mulle Mondeosta, ehkä revin sitten jostain rahat siihen...
Kyllähän ST kiinnostais, tai ees Titanium... ;)
Kuiten jos ostaa 2.0 Kiisseli Hookkuksen nii lähtö tais olla 330000000000000000.....
Avatar
5door
Viestit: 49
Liittynyt: 12 Helmi 2005 18:45
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja 5door »

kuinka kalliita vetonivel remonttit sitten on,osat ja työ? focukseen kerran pitää vaihtaa ne 70tkm:rin välein. autossahan ei oo ikuista takuuta.
Avatar
trolli
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:03
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja trolli »

5door kirjoitti:kuinka kalliita vetonivel remonttit sitten on,osat ja työ? focukseen kerran pitää vaihtaa ne 70tkm:rin välein. autossahan ei oo ikuista takuuta.
Mulla tais olla ajettu jotaki ainaki 170 tkm ku vaihdoin
... Ja maksettiin kaikki... Riippunee jonnin verran huoltokirjasta???
Omat oli kaikki Stokkalta...
Kuka sanoo että ne pitäis vaihtaa 70tkm välein...??
Voin kyllä kuhan ehin kattoon ni ettiä mitä nää työt ois oikeasti maksanu.....
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

trolli kirjoitti: Kuka sanoo että ne pitäis vaihtaa 70tkm välein...??
*skanpuhujat? :wink:

Ompa noita paukkunut parhaimmillaan alle 40tkm ajettuna. Seuraava korjaus riippuu lähinnä siitä, millaisilla osilla ja kuinka tarkasti korjaus on tehty. Kysehän ei ainakaan paikallisen huollon mukaan ole pelkästään vuotavissa suojakumeissa, vaan myös nivelien materiaaleissa ja pinnotteissa, joita muutettiin aika pian ongelman ilmettyä ('01 tms). Vuotamattoman myöhemmin vaihdetun nivelen pitäisi kestää ihan normaalisti, mitä ne nyt ikinä kestääkään. Onko jollakulla antaa esimerkki pari vuotta sitten remontin kokeneesta ja uudelleenrikkoutuneesta focuksesta? Yksittäinenkään maanantaitapaus ei kyllä minua vakuuttaisi, mutta useampi kyllä. Hajoileekos -02:set?
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

omakohtainen tarina : itse kaikki 190 tkm, 1.8 TCI 90 hv -99 STW, kellosarjalla eberi

- vetarit : 25 / 120 / 170 tkm. (kerran maksettu 50%)
viimeisimmän uusinnan jälkeen tulivat oikeesti kuntoon, koska edellisten vaihtojen jälkeen mielestäni jäi jotain väpätystä, nyt kun jälkikäteen analysoi. on kuin ajaisi uudella autolla, noh vähän ajetulla sitten...
- takapyörän laakerit : 55 / 135 tkm (ensimmäinen takuuseen, toisen osat 50 + työ 50 Fordilla)
- koiranluita kasa
- ovireunat "oraalla", korjauksesta alustavasti keskusteltu
X lukkojen kanssa ei toistaiseksi ... PAITSI ETTÄ ny on klops kiinni pakkasella en tiedä aukesiko kaikki lukot, avaimella sisään vaihteeksi ja... saattoihan se olla joku oma kämmi (kopkop ettei uusi)

+ kyllä lämpiää, varsinkin jos käyttää kelloa jee (raapatkaa lasejanne, minä en)

+ etujarrupalat vaihdettu 170 tkm, takana ei hommia vieläkään (pitääkin seurata...)
+ merkkihuolto hoitanut tyyppivikoja sopivasti
+ tykkään ajaa (mutta mk2 Mondeo 5D oli ehkä vielä parempi)

en taida luopua tästä ennenkuin koritakuu loppuu, satsaan välirahan vaikka mielummin taxikossuun :lol:
(edit : vetareiden ja takalaakereiden kustinkeja)
(edit 2 : lukot ja en tosiaan muista mitä vetareiden vaihdoissa oikeasti vaihdettiin 120 tkm kohdalla. 25 tkm sisänivelet olivat KULUNEET selvästi)
Viimeksi muokannut fiiikus, 02 Maalis 2005 22:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sanpo

Aika pitkä lista...

Viesti Kirjoittaja sanpo »

fiiikus kirjoitti:omakohtainen tarina : itse kaikki 190 tkm, 1.8 TCI 90 hv -99 STW, kellosarjalla eberi

- vetarit : 25 / 120 / 170 tkm. viimeisimmän uusinnan jälkeen tulivat oikeesti kuntoon, koska edellisten vaihtojen jälkeen mielestäni jäi jotain väpätystä, nyt kun jälkikäteen analysoi. on kuin ajaisi uudella autolla, noh vähän ajetulla sitten...
- takapyörän laakerit : 55 / 135 tkm (ei tarkkaa kirjanpitoa)
- koiranluita kasa
- ovireunat "oraalla", korjauksesta alustavasti keskusteltu


en taida luopua tästä ennenkuin koritakuu loppuu, satsaan välirahan vaikka mielummin taxikossuun :lol:
Tai noh, eipä tuo niin pitkä ole... Miten on noiden vetareiden kanssa onko ne mennyt kaikki takuuseen?? Entä laakerit?? Tässä olis vielä tämän kuun aikana Fookkus tai Astra hommattava (ainoat vaihtoehdot) Enkä ole mitenkään vakuuttunut kummastakaan. Astrassa hihnat katkeilee ja Focuksessa muut osat näyttelevät "pääosaa". Ahdistus iskee, jotain pitäis päättää... :)
Vastaa Viestiin