Sivu 1/1

Escort 1.6 16v tehottomuus

Lähetetty: 07 Kesä 2007 21:19
Kirjoittaja tomsalm
Nyt alkaa itseltäni ymmärrys loppua. Autohan on tuo 1.6 zetec esco.
Eli, auto ei tunnu vastaavan kaasun kunnolla, ei kuitenkaan nyi.
Puolella kaasulla saavutetaan sama teho kuin kaasu pohjassa

Vaikuttaisi olevan vikatilassa, ihan sama minkä anturin nappaa irti niin käynti ei muutu (maf, kaasuläpän asento tunnistimen tai lambdan).

Lambdan vaihdoin tänään, värit oli samat musta harmaa ja 2 valkoista (niiden järjestyksessähän ei pitäisi olla väliä koska lämmitysvastuksen johtoja?)
Luulin että vika oli tässä koska anturin sisällä joku helisi.

Kaasuläpän asentotunnistimen olen mitannut ja ihan järkeviä ohmiarvoja antaa irrallaan ja kiinni ollessaan jännite nousee n.0.8V-4.2V.

Bensansuodattimen olen vaihtanut.

Ilmamäärämittarin kaksi lankaa näyttävät puhtailta ja kun mittari on kiinni ja verkkoon puhaltelee tyhjäkäynnillä niin käynti muuttuu.

Autoa pitää kiihdyttää ikäänkuin vaihteilla, kaasun painaminen ei auta
150 olen päässyt kun löytyy pitkä suora eli kerää vauhtia todella hitaasti.

Auto tuntui talvella paljon pirteämmältä ja nyt kun kelit ovat lämpimät vika on havaittu.
Lisätietoina flektin anturi ei taida toimia sekä lämpömittari/ termari oikkuavat. Joten olisiko mahdollista että ecun lämpötila-anturi saisi väärää lämpötilatietoa tai olisi rikki? miten mitata ja mikäköhän anturi se nuista kolmesta sitten on?

Vai onko tuo 1.6 oikeasti laiskempi kuin 1.3 sunny :?

Ykkösellä paikaltaan lähdettäessä irtosoralla pyörät jopa sutivat mutta kakkosella kytkimelläkin avittaessa ei jaksa alkaa sutia.

Lähetetty: 07 Kesä 2007 22:17
Kirjoittaja TeRoK
No lämpötila-anturi ainakin luulisi vaikuttavan. Autohan käy kokoajan tavallaan rikastettuna jos ei eculle tule oikeaa tietoa, että kone on lämmin.

Eikös se oikea anturi mahda olla se mikä on termarikotelon kyljessä. Einakin 1.8 -95 eskossa oli semmosessa paikassa.

Lähetetty: 07 Kesä 2007 22:40
Kirjoittaja tomsalm
Tuo voi olla mahdollinen juu, outoa vain kun autolle ei bensa kuitenkaan liiemmälti maistunut ainakaan kylmemmillä keleillä.

Tuossa on yksi anturi termari kopan päällä toinen alla ja ilmeisesti flektin anturi sit ylävesiletkussa.

paljonkohan mahtaa kustantaa uus lämpötila-anturi, ilmeisesti veshana alla saa testattua mutta mitä arvoja kuuluisi antaa?

Lähetetty: 07 Kesä 2007 23:00
Kirjoittaja TeRoK
Mun tietääkseni näissä säädetään kylmä ohjelmassa ilman määrää suhteessa bensaan (tyhjäkäynti vena) sekä ennakoita. Eli ei välttämättä niin kauheesti kulutuksessa näykään.

Joo se anturi on varmaan sitte ihan samalla lailla sulla. Eli se on se isommalla liittimellä oleva. Tais olla kopan päällä. Muutaman euron kustansi motonetissa. Kannattaa vaan sitte tosi varovasti vaihtaa. Menee meinaa hemmetin helposti se termarikotelo kappaleiksi.

Lähetetty: 07 Kesä 2007 23:26
Kirjoittaja tomsalm
ei se enempää voi mennä. :D Joku edellisistä omistajista on vääntänyt sen hajalle, ilmeisesti jollain silikonilla näytti olevan tiivistetty.

Täytyy toivoa että saa ehjänä irti.. jos samalla vaihtais termarin..

Lähetetty: 08 Kesä 2007 14:56
Kirjoittaja TeRoK
:lol: Kas kun on saatu vedet vielä pysymään sisällä. Mä en enää saanu vaan oli pakko jakea purkaamolta toinen.

Lähetetty: 08 Kesä 2007 21:54
Kirjoittaja tomsalm
Jippii..
Nyt tuntuu toimivan.
En tosin testannu piuhaa irrottamalla että onko vielä vikatilassa mutta pienen "opetusajon" jälkeen alkoi vääntöäkin löytymään yläkierroksille asti.
Eli ecun- lämpötila anturin vaihdoin. 25€- ford käyttöauto jyväskylä.
ei ollukkaa se kotelo rikki joku vaan tiivistäny vanhan anturin silikoonilla.

Lisäksi vaihdoin termarin, sekä kumitiivisteen.

Vielä pitäisi kampikammion huohotusventtiili paikallistaa.. ilmeisesti tukossa kun venakopan paineet puskee vähän ilmanputsarin koppaan

Päättelin näin jälkikäteen tällaista..

Termari oli jumissa välillä auki välillä kiinni. talvella pahvia keulaan että tarkeni ja nyt kesällä kone kävi ihan hiton kuumana. termarikotelossa näytti olevan ilmatasku, eli ecun anturi palanut kuivana ollessaan. siitä johtuen seokset perseelleen ja se hajottanut lambdan :?

No väliäkö tuolla tutkitaan tarkemmin jos uusii..

Btw. Testasin flektin, lämpömittarin ja bensamittarin anturit ja kaikki sököjä. (tiedän, hyvä ettei ole keittänyt :roll: ) nuita saa kaikkia tarjota sekä ohjausvaihdetta tehostimella.. laitan vielä osto ilmoituksen myöhemmin illalla.

Lähetetty: 08 Kesä 2007 22:18
Kirjoittaja Krisse
tomsalm kirjoitti:Vielä pitäisi kampikammion huohotusventtiili paikallistaa..
No ei siellä oikein mitään venttiiliä ole. Lohkossa pakosarjan alla on tuollainen huohotinsysteemiloota
(erottuu huonosti tossa kuvassa, mutta kolmella ruskealla pultilla kiinni), josta menee letku imusarjaan. Ja toinen huohotinletku menee venttiilikopasta ilmanottosysteemiin.

Lähetetty: 08 Kesä 2007 22:49
Kirjoittaja tomsalm
Nytpä näki oikein kunnon kuvasta :D Kiitos.. eli pakosarja irti ja sit pääsee käsiks tuohon systeemiin. Jos olen oikein korjausoppaasta ymmärtänyt, niin se huohotin vena olisi tuossa mutkan juuressa mistä lähtee putki. Vaihtaakseen venttiilin pitää tuo huohotin loota irrottaa.

Naapuri joka korjannu fordeja merkkiliikkeessä mainitsi eräästä mutkaletkusta . Ilmeisesti tuon huohotin järjestelmän osa. Näkyy puolan takana lähes alla, rintapellin ja puolan välistä kun kurkistaa. Sanoi että jos letku vuotaa (pihisee) nii hajottaa äkkiä katin koska imee ilmaa sieltä. En muista oliko myös niin että jos kampikammiossa ei ole ylipainetta niin venttiili menee kiinni että ei ime "turhaan" en muista osaisiko joku tarkentaa :?

Lähetetty: 08 Kesä 2007 22:49
Kirjoittaja TeRoK
Jaa, että yli 20e ottivat merkkiliikkeessä anturista.
Multa olisit saanu vaikka ilmaseksi uuden jos on vaan sopiva.
Sillon motonetista hain omaani mutta en laittanut sitä koskaan paikalleen kun siinä "uudessa" termarikotelossa oli ehjä paikallaan. :D

Lähetetty: 08 Kesä 2007 22:59
Kirjoittaja tomsalm
Oli kiire. kun stressaa tuo auton laitto jo muutenkin.. :D Toista viikkoa väsään. Runkopalkit takaa kokonaan uusiks tehty, apurungon irrotin eestä. Kaikki muut osat vaihettu eteen paitsi ohjausvaihde ja iskarit/jouset. Mahtaakohan olla pakosarjan pultit yleensä jumissa? Ei oo koskaan ilmeisesti irrotettu.

Lähetetty: 09 Kesä 2007 00:04
Kirjoittaja Monteonisti
Usein nuihin outoihin vikoihin riittää ECUn resetointi, miinuskenkä irti puolikkaan tunnin, paikalleen ja menoksi "uudelleenohjelmointia" varten! 8)
Muulloin yleensä jokin johtoliitos huono tai jokin alipaineletku vuotaa! :roll: