Sivu 1/1
ET-luku
Lähetetty: 04 Kesä 2007 10:44
Kirjoittaja Dineikin
Olen hankkimassa vanteita -03 Focukseen. ET-luku Focuksessa on minimissään 38. Löysin kuitenkin kiinnostavat vanteet joiden ET-luku on 35. Onko tollasella 3mm pienemmällä luvulla mitään vaikutusta käytännössä? Entä katsastuksessa?
Lähetetty: 04 Kesä 2007 12:07
Kirjoittaja Rahnu
Riippunee kai vanteen ja renkaan koosta mutta esimerkiksi 7x17 ET37 215/45 kumeilla tulee jo melkein liian ulos. Isommissa kuopissa ottaa myös takaa ihan vähän kiinni. Miettisin vielä, ainakin jos kyseessä isommat vanteet.
Lähetetty: 04 Kesä 2007 12:19
Kirjoittaja Dineikin
Vanteet olis 7x17 ja et tosiaan sen 35. Tän hetkiset renkaat on 205/40/17. Eli taitaa olla parempi katella muita kiekkoja sitten vaan suosiolla...?
Lähetetty: 04 Kesä 2007 18:41
Kirjoittaja samiharju
jos 38 on suositus niin kyllä nyt toki sopii 35 laittaa.. käytännössähän vanne tulee tuolla 35:llä kokonaiset 3mm ulommas kuin suositus.
Lähetetty: 04 Kesä 2007 19:17
Kirjoittaja Rahnu
Mielipiteensä kullakin, ainakin varoitin että aika ulos ne jää.

Toki minulla vähän korkeammat kumitkin alla.
Lähetetty: 04 Kesä 2007 21:24
Kirjoittaja Dineikin
No kokeilemalla se sitten selviää. Ajattelin vaan, että jos on ihan utopistinen idea sovittaa ko. vanteita/renkaita alle niin säästyisin sitten ainakin vaivalta

Lähetetty: 05 Kesä 2007 15:47
Kirjoittaja Simprider
Rahnu kirjoitti:Mielipiteensä kullakin, ainakin varoitin että aika ulos ne jää.

Toki minulla vähän korkeammat kumitkin alla.
Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Lähetetty: 05 Kesä 2007 17:54
Kirjoittaja samiharju
Simprider kirjoitti:
Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
niin.. aina voi pitää peltivanteet - kapseleilla tai ilman..

Sierra ainakin käyttäytyy hieman ulommas tulevilla pyörillä mun makuuni paremmin kun vakioilla.
Lähetetty: 05 Kesä 2007 18:08
Kirjoittaja Rahnu
Simprider kirjoitti:
Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Omat vanteet ostin rengasliikkeestä ja nimenomaan Focukseen pyysin. Kun sain laitettua alle niin katsoin että tulee melko ulos kyllä.. Paljon parempi se +40ET olisi ollut toki.
Lähetetty: 06 Kesä 2007 11:18
Kirjoittaja Dineikin
Simprider kirjoitti:
Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Niin sitä tässä vähän kyselinkin, että onko 3mm vaikutusta näihin mainitsemiisi asioihin vaikutusta, koska se tuntuu niin pieneltä poikkeamalta? Sithän asia olisi täysin eri, jos et:ssä olisi heittoa esim yli 10mm.
Lähetetty: 06 Kesä 2007 13:07
Kirjoittaja svart
en kyllä usko että tota 3mm muutosta vielä ajossa huomaa
Lähetetty: 07 Kesä 2007 10:16
Kirjoittaja Simprider
Tuskin huomaa.
Sierra on takatuupparina hieman eri asia kuin etuveto Focus jolle jo tehtaalla on haettu herkkä ja tunnokas ajokäytös. Haluan sanoa että ehkä jo ET38 valsseilla hypätään askel huonompaan ja parempi valinta voisi olla joku ~45 kulmilla pyörivä ET. Raskas paino pitkän nokan varressa ei koskaan ole hyvä jousituksesta puhuttaessa
Tämän sanon noiden sigussa näkyvien kokemuksella ja valsseja on tosiaan vaihdettu about joka kesä haettaessa juuri ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön parasta kompromissiä 8)
Lähetetty: 07 Kesä 2007 12:39
Kirjoittaja Dineikin
Luovuin nyt sit ideasta ostaa noi 35ET vanteet ja kaivoin esille kaksi muuta vaihtoehtoa:
1. 7x17" / ET 38. Renkaat 205/40
2. 7,5x17 / ET42. Renkaat 215/40
Molemmat osuu ainakin ET:n puolesta kohdalleen.
Lähetetty: 12 Kesä 2007 11:50
Kirjoittaja Dineikin
Tuli sitten viikonloppuna ostettua 7x17" / ET 38 vanteet 205/40 renkailla. Hyvin mahtuu alle. Kääntyy eikä raavi mistään. Katsastuksessa olikin sitten vähän tiukempaa. Vaikka mahtuu alle niin renkaat pysyy juuri ja juuri lokarien sisäpuolella. On varmaan siinä rajoilla jo, että riippuu katsastusmiehestä meneekö läpi vai ei. Tai tällainen fiilis mulle jäi siitä katsastusmiehen syynämisestä. Nyt täytyy sitten varmaan mennä ostamaan roiskeläpät, muuten on kyljet täynnä kuraa sadekelillä

Lähetetty: 12 Kesä 2007 12:47
Kirjoittaja Rahnu
Jepjep, laitan nyt vielä tähän jatkoksi että eilen sain uudet renkaat vanteille, edelleen 215/45 17 ja ET se 37. Normiajossa kaikki ok, Porvoon motarin töyssyissä 140 vauhtia ja edestä raapi kiinni. Kyllä noilla toimeen tulee mutta varoituksen sanana vielä.
Itsellä vaikutti rengaskokoon se että vuodessa tulee 35-40tkm ajoa eikä mikään 205/40 rengas ollut oikeastaan edes vaihtoehto.

Mondeon vakio vanne fokukseen.
Lähetetty: 20 Kesä 2007 01:01
Kirjoittaja JS
Meneekö mondeon 4-reikänen 16 GT aluvanne -04 focukseen? Mikä ET luku on Mondeo 99?
Mikä ET luku on Focus 04?
Re: Mondeon vakio vanne fokukseen.
Lähetetty: 20 Kesä 2007 11:51
Kirjoittaja Simprider
JS kirjoitti:Meneekö mondeon 4-reikänen 16 GT aluvanne -04 focukseen? Mikä ET luku on Mondeo 99?
Mikä ET luku on Focus 04?
Jos on Focuskin 4-mutterinen niin menee.
Vanteesi on foordin kuvastossa nimellä "turbo" ja ET riippuu vanteen leveydestä joita oli kahta mallia. 6" jossa ET ~52.5 ja 6,5" jossa ET hmm muistaakseni jotain ~45.
Oli vanne kumpi tahansa niin sopii.
Focuksen vakio ET pyörii vanteesta riippuen välillä 52,5 -> 45
Mondeossa 52,5 -> 35.