Sivu 1/1
Mondeon ohjaus, missä vika ?
Lähetetty: 28 Touko 2007 16:05
Kirjoittaja IC
Aihetta on sivuttu ja sieltä täältä löytyy tiedon jyväsiä, mutta kysyn kuitenkin.
Pari päivää sitten huomasin, että ohjauksessa on pieni "olka" oikealle käännettäessä. Huomaa hyvin kun ohjaa oikealle kääntyvään mutkaan, tietyssä kohdassa tuntuu, kuin ohjaus hieman jumittaisi ja sitten se aivan kuin pettää alta ja ratti jatkaa matkaansa vauhdikkaammin.
Vaikea selittää, mutta yhdessä Saabeistani aikanaan oli samantuntuinen juttu pahempana, syyssä silloin hammastangon alin murrosnivel. Jos tästä löytyy sellainen, täytynee yrittää rasvausta, jos auttaisi. Voipi olla kuivat paikat, kun kerran nyt kelien lämmettyä alkoi vaivaamaan. Vaiva nimenomaan kun auto on seisonut esim. vuorokauden ja lähtee liikkeelle. Tuntemus häviää joskus 5 km jälkeen, eikä vaivaa ennen kuin auto seuraavan kerran on yön yli käyttämättä.
Etupää myös kolisee pienissä, terävissä kuopissa, eritoten "nimismiehen kiharalla", muuten ei tunnu mitään välyksiä. Ensi viikolla ennen leimaa käydään läpi, josko löytyy välyksiä. Jos ei löydy, syyssä taitaa olla hammastanko. Eihän tuo iso vaiva ole, mutta huomasin kuitenkin.
Mielipiteitä ? Onko jollain kokemusta samanlaisesta vaivasta tai edes jotain vastaavaa ?
Ja autohan on tuo vanhempi, mk1 Mondeo, melkein 280 tkm lasissa.
Lähetetty: 06 Kesä 2007 15:11
Kirjoittaja IC
Vastaan itse itselleni.
Autossa on tuore leima, korjaamolla, eikä leimalla löytynyt minkäänlaisia välyksiä mistään. Mutta, kotiin ajessa etsin sopivat kuopat ja sama klapina ja välyksen tuntu välittyi käsiin ohjauspyörän kautta.
Summa summarum, taitaapi olla ratti-akseli / hammastanko-linjalla klapinan syy. No, kun ei tuosta ole sen enempää haittaa, eikä leimamieskään moittinut autoa mistään, niin eikun kovaa ajoa.
Aloitus-ja melkein lopetusviestissäni mainitsemani "kantti" ei sen kummemmin enää häiritse, eikä ainakaan ole pahentunut, tänään työnnettiin murrosniveliin ja kaikkiin mahdollisiin ohjaukseen vaikuttaviin paikkoihin voiteluainetta, katotaan vaikuttaako mihinkään.
Aika huonoksi saa mennä, että alan tuohon mitään hammastankoa vaihtelemaan. Mutta hyvä, ettei muilla ole vastaavia pikkuvikoja.
Lähetetty: 09 Kesä 2007 00:40
Kirjoittaja Monteonisti
Tutki ja voitele aluksi kaikki rattiakselin nivelet! 8)
Lähetetty: 11 Kesä 2007 19:37
Kirjoittaja IC
^Juu, kuten yllä mainitsin niin näin tehtiin. 500 km olen sen jälkeen ajanut ja samanlainen tuo on. Katellaan, jos tuota vauhtia pahenee, niin katsellaan taas ensi kesänä ennen leimaa

Lähetetty: 14 Kesä 2007 08:23
Kirjoittaja kairaaja
Kolina kuuluu varmaan "koiranluista" eli kallistuksenvakaajan yhdystango(i)sta. Kolinan lisäksi ei muuta haittaa.
Jos vaihtaa niin ei välttämättä kannata etsiä halvinta mahdollista osaa, koska itse vaihdoin kyseisen palikan ja puolen vuoden päästä alkoi kuulua kolina samalta puolelta. Tai sitten se kuuluu toiselta puolelta, jota ei ole vielä vaihdettu (parempi olis niin). Joskus on vähän vaikee paikallistaa noita ääniä kun koria pitkin kulkevat...
Lähetetty: 14 Kesä 2007 13:07
Kirjoittaja IC
^Koiranluut kunnossa, kuten kaikki muutkin alustan osat. Sekä asentajan, että katsastusinssin tarkastamana. Kolina kuuluu tässä autossa ohjausakselista/hammastangosta tai ihan miten sen nyt vaan nimeää, mutta ohjaukseen tuo liittyy. Ja antaa kuulua vain, ei vaikuta ajoon. Jos alkaa häiritä tai häiritsevästi vaikuttaa, sitten katsellaan tuota ohjausvaihteen vaihtoa, luulen kyllä, että yksilö vaihtuu muutaman vuoden uudempaan jossain vaiheessa. Ei mulla tätä ollut tarkoitus edes näin kauan pitää, vaan kun on toiminut hienosti ja huolettomasti.
Lähetetty: 15 Kesä 2007 13:17
Kirjoittaja kairaaja
OK, toivottavasti omassani kolisee vaan ne koiranluut. On kolissut jo jonkin aikaa, taas.
Koliskoot prkl, ei muuta ku ratioon volumee 8)
ps. joskus aikoinaan faijan uutena ostamassa corollassa kolisi, tai pikemminkin klapisi, uudesta asti ilmeisesti ohjauksessa joku paikka, mut ei se koskaan pahentunut 350tkm aikana.
Lähetetty: 20 Kesä 2007 09:23
Kirjoittaja Jake M.
Moi.
Eka posti ja tuore 2001 farkku Mondeon omistaja.
Mikähän voisi olla kun vähänkin jyrkemmin oikealle käännettäessä ja samalla kaasuttaessa kuulostaa kuin moottorin ääni kuullostaa tuplasti kovemmalta. Esim. liikennevaloista oikealle.
Johtuu nimen omaan ratin asennosta, koska suoristaessa ääni vaimenee n. 10-15 asteen kohdalla normaaliksi. ( Ratin asento verrattuna keskilinjaan )
Luin threadin läpi ja huoltokirjasta löytyy kyllä noita vetarin rasvauksia ja suojakumin vaihto.
Korjaamolle mä sen vien korjattavaksi mutta onko hajuakaan mikä siellä voisi olla?
Kiitti.
Re: Mondeon ohjaus, missä vika ?
Lähetetty: 27 Marras 2008 17:40
Kirjoittaja juhamasu
niimpä... minulla on ihan samaa... siis Mondeo farkku TD 00 293000 km
pääsääntö... kun kääntää vas... on "jumitus".. kun menee siitä yli niin toimii taas ihan normaalisti... tilanne paheni meni välillä kokonaan jumiin. nyt oon vaihtanut tehostimen pumpun. kääntyy paremmin mutta edelleen jumittaa ja hakkaa käsille noin 3 kertaa sit kääntyy taas...

Osaako kukaan sanoa??? kaikki tiedämme kuin kallis osa on ohj vaidetanko
Jussi[b][/b]
Re: Mondeon ohjaus, missä vika ?
Lähetetty: 28 Marras 2008 19:19
Kirjoittaja makeboy
Kaverilla oli fiestassa ohjauksen jumitusta...ei mukamas ollut väljää missään, mutta lopulta paljastui, että raidetangon päät ne olivat kuivuneet ja jumittivat aika ajoin.
Se oli halpa ja helppo remppa hälle se.
Re: Mondeon ohjaus, missä vika ?
Lähetetty: 02 Joulu 2008 11:27
Kirjoittaja essapant
Pari ehdotusta ohjauksen jumittamiseen. Saksalaisten autojen vika= jousi poikki. Aiheuttaa kolinaa ja saattaa vaikuttaa myös ratin kääntelyyn. Omasta pirssistä oli melko huomaamattomasti katkennut 10cm pätkä ja aiheutti koloisella tiellä melkoista kolinaa. Toinen ehdotus olisi iskarin yläpään laakerit, sillä jos ne on päässeet kuivamaan/rikkoontumaan, jumittavat varmasti ja aiheuttavat myös kolinaa.
Re:
Lähetetty: 06 Joulu 2008 14:19
Kirjoittaja monteo
Jake M. kirjoitti:Moi.
Eka posti ja tuore 2001 farkku Mondeon omistaja.
Mikähän voisi olla kun vähänkin jyrkemmin oikealle käännettäessä ja samalla kaasuttaessa kuulostaa kuin moottorin ääni kuullostaa tuplasti kovemmalta. Esim. liikennevaloista oikealle.
Johtuu nimen omaan ratin asennosta, koska suoristaessa ääni vaimenee n. 10-15 asteen kohdalla normaaliksi. ( Ratin asento verrattuna keskilinjaan )
Luin threadin läpi ja huoltokirjasta löytyy kyllä noita vetarin rasvauksia ja suojakumin vaihto.
Korjaamolle mä sen vien korjattavaksi mutta onko hajuakaan mikä siellä voisi olla?
Kiitti.
Saattaa olla moottorin tukikumi, mikä on mennyt ja aiheuttaa resonointia, ku motti liikkuu hiukan