Sivu 1/2
1.3 valencia venttiilien säätö
Lähetetty: 11 Touko 2005 21:40
Kirjoittaja sjii
Tuli hommattua kesäkiesiksi tuollanen 1.3 -89 ekkeri. Kone nakuttaa aikalailla. Ajattelin nyt öljyn, suodattimen, kopantiivisteen vaihdon yhteydessä säätää noi venttiilit kohdilleen.
Tiedossa on että venttiilivälykset pitää olla kylmänä imussa 0,22mm ja paossa 0,59mm ohjaimien välykset jotain tähtitieteellisen pieniä.
Venttiilikoppa auki.. ja siitä eteenpäin?
Ohjeita/kuvia/vinkkejä ym. otetaan vastaan.
Kiitos jo etukäteen!

Lähetetty: 11 Touko 2005 22:14
Kirjoittaja VesQ
Venttiilikoppa pois ja sielä on keinuvivut. Niissä on toisessa päässä säätömutterit joita säädellään. Välykset mitataan keinuvivun ja venttiilin välistä. Välystä mitatessa kannattaa painaa sormella sitä keinuvipua siitä säätömutterista alaspäin niin saa väljät pois työntötangoista, nostajista ja nokasta. Säätömutterit oli muistaakseni kokoa 11 tai 13mm. Niissä on lukitus niiden kierteessä eli tavallaan vedetty "väärille kierteille" ja kuuluvat olla melkolailla tiukat kääntää. Siinä nyt jotain
Lähetetty: 11 Touko 2005 23:13
Kirjoittaja ford86
mitenkäs ohc koneen välykset? tiedän kyllä periaatteen, mutta ohje kirjassa sanotaan että kun liuskamitta liukuu tahmeasti kyseisen keinuvivun ja nokan välissä, ni silloin on hyvä?? mitä tuo tahmeasti tarkoittaa, pelkään että menee välykset vituilleen ku säädän..

Lähetetty: 12 Touko 2005 00:23
Kirjoittaja Fiesu
Onko kone Valencia vai HCS? HCS:ssä on pienemmät pakovälykset kuin 0,59.Enpä vaan nyt äkkiseltään muista paljonko ne on...
Lähetetty: 12 Touko 2005 09:38
Kirjoittaja jype
varmasti nakuttaa jos laittaa 0.59

itse ajelen cortsulla 0.20 ja 0.25 arvoilla
Lähetetty: 12 Touko 2005 11:28
Kirjoittaja lalli69
Fiesu kirjoitti:Onko kone Valencia vai HCS? HCS:ssä on pienemmät pakovälykset kuin 0,59.Enpä vaan nyt äkkiseltään muista paljonko ne on...
Noi on ainakin autodatan mukaan oikeet arvot.
Lähetetty: 12 Touko 2005 11:56
Kirjoittaja Tinde
Haynesin mukaan:
OHV
imu 0.22
pako 0.59
HCS
imu 0.22
pako 0.32
Lähetetty: 12 Touko 2005 16:32
Kirjoittaja TeRoK
Joo Noilla paikkeilla ne on mitä tinde kirjotti.
Ja valencian ja hcs:n erotat siitä, että valencioissa on toi muuttuvakurkkunen kaasari kun taas HCS:ssä on 2kurkkunen kaasari.
Lähetetty: 12 Touko 2005 16:51
Kirjoittaja Jaakko85
ford86 kirjoitti:mitenkäs ohc koneen välykset? tiedän kyllä periaatteen, mutta ohje kirjassa sanotaan että kun liuskamitta liukuu tahmeasti kyseisen keinuvivun ja nokan välissä, ni silloin on hyvä?? mitä tuo tahmeasti tarkoittaa, pelkään että menee välykset vituilleen ku säädän..

sitä että liuskamitta hinkkaa sekä nokkaan että seuraajaan. eli liikkuu tahkeasti, muttei tiukasti siellä välissä.
Lähetetty: 12 Touko 2005 16:52
Kirjoittaja Jaakko85
TeRoK kirjoitti:Joo Noilla paikkeilla ne on mitä tinde kirjotti.
Ja valencian ja hcs:n erotat siitä, että valencioissa on toi muuttuvakurkkunen kaasari kun taas HCS:ssä on 2kurkkunen kaasari.
ehkä helpoiten huomattava ero tuon kaasarin lisäksi on myös se, ettei hcs koneessa ole perinteistä virranjakajaa.
Lähetetty: 13 Touko 2005 12:24
Kirjoittaja sjii
http://koti.mbnet.fi/spiidi/ekkeri.jpg
Onko tämä nyt sitten OHV vai HCS?
Kaasari on luultavasti Weber 2V.
Lähetetty: 13 Touko 2005 12:27
Kirjoittaja ZyaS
varma en ole mutta HCS:ää veikkaan
Lähetetty: 13 Touko 2005 12:29
Kirjoittaja sjii
Sitä itsekkin vähän arvelin..

Lähetetty: 13 Touko 2005 18:45
Kirjoittaja ford86
jos sit huomenna jaksais säätää noi venttiilit uusiks, ku tuli tänää säädettyä ne pikkasen tiukoille...??!! rakotulkki liuku just ja just siellä nokan ja keinun välissä... 8)

Lähetetty: 13 Touko 2005 18:59
Kirjoittaja janzamar
jos voimaa joutu käyttämään niin on liian kireät,jos vaan tahmeasti liikkui niin on hyvä..
Lähetetty: 13 Touko 2005 23:42
Kirjoittaja sjii
Itse tuli säädettyä venttiilit tänään "pienellä" avustuksella. Naputus pysyi aikalailla samalla tasolla. Tosin sen jälkeen kun löin tankkiin 98 niin auto lähti kuin raketti ja naputuskin hieman vaimeni!

Lähetetty: 13 Touko 2005 23:43
Kirjoittaja ZyaS
ettei vaan ois sytytys liian aikasella tai vastaavaa.

Lähetetty: 14 Touko 2005 00:21
Kirjoittaja Monteonisti
Joskus kun nuita itse vielä pysty säätään, niin huomasin että kannttaa polttaa karstat ennen säätöä, sitten säädössä huomioida mahdollinen epätasainen kuluminen! Lisäksi kannattaa kuluneessa motissa säätää jotain 0,05 ohjearvoa tiukemmalle!

Jos välyksistä ei varmaa tietoa, vedin imut 0,20-0,25 ja pakoset 0,30-0,35, siis kylmänä, sitten kokeilin, jos nakutteli, otin puolikkaan pois!

Hyvin onnistu yleensä, mitä joskus meni kierteet, kerran meni kannesta kun vetäsin koko asetelman liian tiukalle!

Mutta pientähän se on kun piika pissaa, toista kun renki losottaa.... Eli mitä pienistä, jos ne ei oo omia!

Lähetetty: 20 Touko 2005 10:21
Kirjoittaja Jaakko85
ford86 kirjoitti:jos sit huomenna jaksais säätää noi venttiilit uusiks, ku tuli tänää säädettyä ne pikkasen tiukoille...??!! rakotulkki liuku just ja just siellä nokan ja keinun välissä... 8)

eipä se kummemmin haittaa (jos mahtu oikean kokoset liuskat sielä välissä vielä olemaan), on tullut säädettyä niitä joskus pienemmiksikkin mitä suositellaan. hyvin se toimii.
Lähetetty: 20 Elo 2005 17:51
Kirjoittaja Strader
Moro, mites ku itelläkin tommonen HCS ja pitäisi säätää välykset, niin saako kampiakselia pyöritettyä ihan kädellä kun pitää saada ne yläkuolokohdat aina kohdalleen jne. Jostain luin et joissain autois tarvii vaihde päällä työntää kun ei muuten mene mut mites tos?
Lähetetty: 20 Elo 2005 17:54
Kirjoittaja lalli69
Strader kirjoitti:Moro, mites ku itelläkin tommonen HCS ja pitäisi säätää välykset, niin saako kampiakselia pyöritettyä ihan kädellä kun pitää saada ne yläkuolokohdat aina kohdalleen jne. Jostain luin et joissain autois tarvii vaihde päällä työntää kun ei muuten mene mut mites tos?
Voihan sitä kädelläkin pyörittää, mutta helpompaa jollain kiintoavaimella/räikällä.
Lähetetty: 20 Elo 2005 21:42
Kirjoittaja Monteonisti
Helpoin tapa töniä sopiva vaihde päällä!

Lähetetty: 21 Elo 2005 01:35
Kirjoittaja Sine
Vaikka nelosvaihde päälle ja matkustajan puolen eturengas ylös. Samalla voi yrittää tihrustaa, milloin on kohdallaan.
1.3
Lähetetty: 21 Elo 2005 09:11
Kirjoittaja Hoppa
Pienenä vinkkinä. Etuvedon moottorin pyöritys ventt säädön aikana tapahtuu mukavasti kun nostaa hallitunkilla toisen etupyörän ilmaan ja 3-4 pykälä askiin, sitten vaan pyörästä pyörittämällä.
Vielä jos kiertää tulpat pois niin onpa mukava homma.
Tällä keinoin korjaamo olosuhteissa Fiestan ventt säätö 14min. Konepellin aukasusta sulkemiseen. Sisältää uuden ventt kopan tiiv asennuksen
Eikä edes tullut kiire 8)
1.3
Lähetetty: 27 Elo 2005 19:10
Kirjoittaja Hoppa
Eipä tuo nyt niin ihme. Tosin ohjeaika oli huomattavasti pitempi joten ei normaalisti tuohon aikaan tarttenut pystyä.
Mutta pitihän sitä kokeilla
