1.3 valencia venttiilien säätö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sjii
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Kurikka

1.3 valencia venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja sjii »

Tuli hommattua kesäkiesiksi tuollanen 1.3 -89 ekkeri. Kone nakuttaa aikalailla. Ajattelin nyt öljyn, suodattimen, kopantiivisteen vaihdon yhteydessä säätää noi venttiilit kohdilleen.
Tiedossa on että venttiilivälykset pitää olla kylmänä imussa 0,22mm ja paossa 0,59mm ohjaimien välykset jotain tähtitieteellisen pieniä.

Venttiilikoppa auki.. ja siitä eteenpäin?
Ohjeita/kuvia/vinkkejä ym. otetaan vastaan.

Kiitos jo etukäteen! :)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Venttiilikoppa pois ja sielä on keinuvivut. Niissä on toisessa päässä säätömutterit joita säädellään. Välykset mitataan keinuvivun ja venttiilin välistä. Välystä mitatessa kannattaa painaa sormella sitä keinuvipua siitä säätömutterista alaspäin niin saa väljät pois työntötangoista, nostajista ja nokasta. Säätömutterit oli muistaakseni kokoa 11 tai 13mm. Niissä on lukitus niiden kierteessä eli tavallaan vedetty "väärille kierteille" ja kuuluvat olla melkolailla tiukat kääntää. Siinä nyt jotain
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

mitenkäs ohc koneen välykset? tiedän kyllä periaatteen, mutta ohje kirjassa sanotaan että kun liuskamitta liukuu tahmeasti kyseisen keinuvivun ja nokan välissä, ni silloin on hyvä?? mitä tuo tahmeasti tarkoittaa, pelkään että menee välykset vituilleen ku säädän.. :lol:
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

Onko kone Valencia vai HCS? HCS:ssä on pienemmät pakovälykset kuin 0,59.Enpä vaan nyt äkkiseltään muista paljonko ne on...
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

varmasti nakuttaa jos laittaa 0.59 :lol: itse ajelen cortsulla 0.20 ja 0.25 arvoilla
tuning sucks
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Fiesu kirjoitti:Onko kone Valencia vai HCS? HCS:ssä on pienemmät pakovälykset kuin 0,59.Enpä vaan nyt äkkiseltään muista paljonko ne on...
Noi on ainakin autodatan mukaan oikeet arvot.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Haynesin mukaan:
OHV
imu 0.22
pako 0.59

HCS
imu 0.22
pako 0.32
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo Noilla paikkeilla ne on mitä tinde kirjotti.
Ja valencian ja hcs:n erotat siitä, että valencioissa on toi muuttuvakurkkunen kaasari kun taas HCS:ssä on 2kurkkunen kaasari.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

ford86 kirjoitti:mitenkäs ohc koneen välykset? tiedän kyllä periaatteen, mutta ohje kirjassa sanotaan että kun liuskamitta liukuu tahmeasti kyseisen keinuvivun ja nokan välissä, ni silloin on hyvä?? mitä tuo tahmeasti tarkoittaa, pelkään että menee välykset vituilleen ku säädän.. :lol:
sitä että liuskamitta hinkkaa sekä nokkaan että seuraajaan. eli liikkuu tahkeasti, muttei tiukasti siellä välissä.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

TeRoK kirjoitti:Joo Noilla paikkeilla ne on mitä tinde kirjotti.
Ja valencian ja hcs:n erotat siitä, että valencioissa on toi muuttuvakurkkunen kaasari kun taas HCS:ssä on 2kurkkunen kaasari.
ehkä helpoiten huomattava ero tuon kaasarin lisäksi on myös se, ettei hcs koneessa ole perinteistä virranjakajaa.
sjii
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja sjii »

http://koti.mbnet.fi/spiidi/ekkeri.jpg
Onko tämä nyt sitten OHV vai HCS?
Kaasari on luultavasti Weber 2V.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

varma en ole mutta HCS:ää veikkaan
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
sjii
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja sjii »

Sitä itsekkin vähän arvelin.. :)
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

jos sit huomenna jaksais säätää noi venttiilit uusiks, ku tuli tänää säädettyä ne pikkasen tiukoille...??!! rakotulkki liuku just ja just siellä nokan ja keinun välissä... 8) :lol:
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

jos voimaa joutu käyttämään niin on liian kireät,jos vaan tahmeasti liikkui niin on hyvä..
ei sieltä mitään junia t...
sjii
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja sjii »

Itse tuli säädettyä venttiilit tänään "pienellä" avustuksella. Naputus pysyi aikalailla samalla tasolla. Tosin sen jälkeen kun löin tankkiin 98 niin auto lähti kuin raketti ja naputuskin hieman vaimeni! :)
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ettei vaan ois sytytys liian aikasella tai vastaavaa. :?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Joskus kun nuita itse vielä pysty säätään, niin huomasin että kannttaa polttaa karstat ennen säätöä, sitten säädössä huomioida mahdollinen epätasainen kuluminen! Lisäksi kannattaa kuluneessa motissa säätää jotain 0,05 ohjearvoa tiukemmalle! :D Jos välyksistä ei varmaa tietoa, vedin imut 0,20-0,25 ja pakoset 0,30-0,35, siis kylmänä, sitten kokeilin, jos nakutteli, otin puolikkaan pois! :D Hyvin onnistu yleensä, mitä joskus meni kierteet, kerran meni kannesta kun vetäsin koko asetelman liian tiukalle! :oops: Mutta pientähän se on kun piika pissaa, toista kun renki losottaa.... Eli mitä pienistä, jos ne ei oo omia! :D
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

ford86 kirjoitti:jos sit huomenna jaksais säätää noi venttiilit uusiks, ku tuli tänää säädettyä ne pikkasen tiukoille...??!! rakotulkki liuku just ja just siellä nokan ja keinun välissä... 8) :lol:
eipä se kummemmin haittaa (jos mahtu oikean kokoset liuskat sielä välissä vielä olemaan), on tullut säädettyä niitä joskus pienemmiksikkin mitä suositellaan. hyvin se toimii.
Strader
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Elo 2005 17:47

Viesti Kirjoittaja Strader »

Moro, mites ku itelläkin tommonen HCS ja pitäisi säätää välykset, niin saako kampiakselia pyöritettyä ihan kädellä kun pitää saada ne yläkuolokohdat aina kohdalleen jne. Jostain luin et joissain autois tarvii vaihde päällä työntää kun ei muuten mene mut mites tos?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Strader kirjoitti:Moro, mites ku itelläkin tommonen HCS ja pitäisi säätää välykset, niin saako kampiakselia pyöritettyä ihan kädellä kun pitää saada ne yläkuolokohdat aina kohdalleen jne. Jostain luin et joissain autois tarvii vaihde päällä työntää kun ei muuten mene mut mites tos?
Voihan sitä kädelläkin pyörittää, mutta helpompaa jollain kiintoavaimella/räikällä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Helpoin tapa töniä sopiva vaihde päällä! :D
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

Vaikka nelosvaihde päälle ja matkustajan puolen eturengas ylös. Samalla voi yrittää tihrustaa, milloin on kohdallaan.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

1.3

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Pienenä vinkkinä. Etuvedon moottorin pyöritys ventt säädön aikana tapahtuu mukavasti kun nostaa hallitunkilla toisen etupyörän ilmaan ja 3-4 pykälä askiin, sitten vaan pyörästä pyörittämällä.
Vielä jos kiertää tulpat pois niin onpa mukava homma.

Tällä keinoin korjaamo olosuhteissa Fiestan ventt säätö 14min. Konepellin aukasusta sulkemiseen. Sisältää uuden ventt kopan tiiv asennuksen :D
Eikä edes tullut kiire 8)
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

1.3

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Eipä tuo nyt niin ihme. Tosin ohjeaika oli huomattavasti pitempi joten ei normaalisti tuohon aikaan tarttenut pystyä.
Mutta pitihän sitä kokeilla :)
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Vastaa Viestiin