1.3 valencia venttiilien säätö
1.3 valencia venttiilien säätö
Tuli hommattua kesäkiesiksi tuollanen 1.3 -89 ekkeri. Kone nakuttaa aikalailla. Ajattelin nyt öljyn, suodattimen, kopantiivisteen vaihdon yhteydessä säätää noi venttiilit kohdilleen.
Tiedossa on että venttiilivälykset pitää olla kylmänä imussa 0,22mm ja paossa 0,59mm ohjaimien välykset jotain tähtitieteellisen pieniä.
Venttiilikoppa auki.. ja siitä eteenpäin?
Ohjeita/kuvia/vinkkejä ym. otetaan vastaan.
Kiitos jo etukäteen!
Tiedossa on että venttiilivälykset pitää olla kylmänä imussa 0,22mm ja paossa 0,59mm ohjaimien välykset jotain tähtitieteellisen pieniä.
Venttiilikoppa auki.. ja siitä eteenpäin?
Ohjeita/kuvia/vinkkejä ym. otetaan vastaan.
Kiitos jo etukäteen!
Venttiilikoppa pois ja sielä on keinuvivut. Niissä on toisessa päässä säätömutterit joita säädellään. Välykset mitataan keinuvivun ja venttiilin välistä. Välystä mitatessa kannattaa painaa sormella sitä keinuvipua siitä säätömutterista alaspäin niin saa väljät pois työntötangoista, nostajista ja nokasta. Säätömutterit oli muistaakseni kokoa 11 tai 13mm. Niissä on lukitus niiden kierteessä eli tavallaan vedetty "väärille kierteille" ja kuuluvat olla melkolailla tiukat kääntää. Siinä nyt jotain
mitenkäs ohc koneen välykset? tiedän kyllä periaatteen, mutta ohje kirjassa sanotaan että kun liuskamitta liukuu tahmeasti kyseisen keinuvivun ja nokan välissä, ni silloin on hyvä?? mitä tuo tahmeasti tarkoittaa, pelkään että menee välykset vituilleen ku säädän..
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
sitä että liuskamitta hinkkaa sekä nokkaan että seuraajaan. eli liikkuu tahkeasti, muttei tiukasti siellä välissä.ford86 kirjoitti:mitenkäs ohc koneen välykset? tiedän kyllä periaatteen, mutta ohje kirjassa sanotaan että kun liuskamitta liukuu tahmeasti kyseisen keinuvivun ja nokan välissä, ni silloin on hyvä?? mitä tuo tahmeasti tarkoittaa, pelkään että menee välykset vituilleen ku säädän..
ehkä helpoiten huomattava ero tuon kaasarin lisäksi on myös se, ettei hcs koneessa ole perinteistä virranjakajaa.TeRoK kirjoitti:Joo Noilla paikkeilla ne on mitä tinde kirjotti.
Ja valencian ja hcs:n erotat siitä, että valencioissa on toi muuttuvakurkkunen kaasari kun taas HCS:ssä on 2kurkkunen kaasari.
http://koti.mbnet.fi/spiidi/ekkeri.jpg
Onko tämä nyt sitten OHV vai HCS?
Kaasari on luultavasti Weber 2V.
Onko tämä nyt sitten OHV vai HCS?
Kaasari on luultavasti Weber 2V.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Joskus kun nuita itse vielä pysty säätään, niin huomasin että kannttaa polttaa karstat ennen säätöä, sitten säädössä huomioida mahdollinen epätasainen kuluminen! Lisäksi kannattaa kuluneessa motissa säätää jotain 0,05 ohjearvoa tiukemmalle! Jos välyksistä ei varmaa tietoa, vedin imut 0,20-0,25 ja pakoset 0,30-0,35, siis kylmänä, sitten kokeilin, jos nakutteli, otin puolikkaan pois! Hyvin onnistu yleensä, mitä joskus meni kierteet, kerran meni kannesta kun vetäsin koko asetelman liian tiukalle! Mutta pientähän se on kun piika pissaa, toista kun renki losottaa.... Eli mitä pienistä, jos ne ei oo omia!
eipä se kummemmin haittaa (jos mahtu oikean kokoset liuskat sielä välissä vielä olemaan), on tullut säädettyä niitä joskus pienemmiksikkin mitä suositellaan. hyvin se toimii.ford86 kirjoitti:jos sit huomenna jaksais säätää noi venttiilit uusiks, ku tuli tänää säädettyä ne pikkasen tiukoille...??!! rakotulkki liuku just ja just siellä nokan ja keinun välissä... 8)
Voihan sitä kädelläkin pyörittää, mutta helpompaa jollain kiintoavaimella/räikällä.Strader kirjoitti:Moro, mites ku itelläkin tommonen HCS ja pitäisi säätää välykset, niin saako kampiakselia pyöritettyä ihan kädellä kun pitää saada ne yläkuolokohdat aina kohdalleen jne. Jostain luin et joissain autois tarvii vaihde päällä työntää kun ei muuten mene mut mites tos?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
1.3
Pienenä vinkkinä. Etuvedon moottorin pyöritys ventt säädön aikana tapahtuu mukavasti kun nostaa hallitunkilla toisen etupyörän ilmaan ja 3-4 pykälä askiin, sitten vaan pyörästä pyörittämällä.
Vielä jos kiertää tulpat pois niin onpa mukava homma.
Tällä keinoin korjaamo olosuhteissa Fiestan ventt säätö 14min. Konepellin aukasusta sulkemiseen. Sisältää uuden ventt kopan tiiv asennuksen
Eikä edes tullut kiire 8)
Vielä jos kiertää tulpat pois niin onpa mukava homma.
Tällä keinoin korjaamo olosuhteissa Fiestan ventt säätö 14min. Konepellin aukasusta sulkemiseen. Sisältää uuden ventt kopan tiiv asennuksen
Eikä edes tullut kiire 8)
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.