Sivu 1/1
Nokka-akseli ja tahdit 1,8 dieselissä
Lähetetty: 16 Touko 2007 10:06
Kirjoittaja hese
Voisiko joku selostaa missä asennossa nokat ovat ykk:ssa ja niiden liikkeet kun imutahti on mennyt. Muistaakseni se on siten, että 1. syl mäntä on alhaalla ja imuventtiili on mennyt kiinni. Tästä kun mäntä nousee niin se on ykk:ssa. 1. syl. on jakopäätä lähinnä oleva ja kampiakseli pyörähtää 2 kertaa niin nokka pyörähtää kerran (isompi ratas). Onko mäntä ykk:ssa, kun 1. syl nokat osottaa ylöspäin (arvaus).
Lähetetty: 16 Touko 2007 10:15
Kirjoittaja hese
http://fi.wikipedia.org/wiki/4-tahti
En tiedä riittääkö tarkkuus. Onko joku käyttänyt tässä erikoistyökalua ja onko sen mittoja. Sen kärki on noin 40 mm ja halkaisija 10 mm (Hayes TDC pin plug).
topparipuikon käyttöohje
Lähetetty: 16 Touko 2007 10:59
Kirjoittaja hese
Bosch pumppua koskien, mitä 2-5 kohdissa sanotaan.
1.8 Diesel Engine - 4 cylinder 1753cc OHC
1. Follow workshop manual procedures to remove the timing belt covers.
Remove the threaded plug for the crankshaft timing pin from the cylinder
block and turn the engine until the slot in the injection pump pulley is at
about 11 o’clock.
2. Screw the T.D.C. Setting Pin into the cylinder block and turn the crankshaft
until it rests against the setting pin at T.D.C. The drilling in the (CAV) injection
pump flange, or the recess (Bosch), should be aligned with the drilling
in the pump housing. If the timing belt is to be re-used, mark the direction
of rotation with chalk to ensure correct re-fitting. Release the belt tensioner
to remove the camshaft toothed belt. DO NOT REMOVE THE INJECTION
PUMP TOOTHED BELT UNLESS NECESSARY, AS THE SPECIFIED TENSIONING
PROCEDURE ONLY APPLIES TO NEW BELTS.
3. Bosch pump - use pin ‘B’ to time the injection pump sprocket and pin ‘D’ to
time the camshaft sprocket.
CAV pump - use pin ‘E’ to time the injection pump sprocket and pin ‘D’ to
time the camshaft sprocket.
4. Ensuring that the crankshaft is still in contact with the T.D.C. Setting Pin, fit
the new injection pump toothed belt and/or the camshaft toothed belt.
Ensure direction arrows point the correct way. REFER TO WORKSHOP MANUAL
FOR DETAILED BELT FITTING AND TENSIONING PROCEDURES.
5. Remove all pins, and turn engine over twice by hand to complete a full
cycle. Re-gain T.D.C. position and re-check alignment by inserting the
appropriate pins. If the pins do not all fit correctly repeat step 4 before proceeding.
Remove all pins and turn engine over twice by hand to complete
a full cycle to ensure that there is no obstruction.
6. Replace threaded plug in the cylinder block and follow workshop manual
procedures to re-fit timing belt covers, etc.