Sivu 1/1

Miksi tärisee kovassa vauhdissa? (MK4 Escort & Orion)

Lähetetty: 11 Touko 2007 18:00
Kirjoittaja Quintrix
Itselläni on Ford Escort STW -88, 1.3l koneella joka tarjoaa tasaista kyytiä tuonne 80-90 nopeuksiin saakka, tätä kovempaa mennessa tuntuu ratissa selvä tärinä ja 130 vauhdissa tärinä on jo niin voimakasta että koko kojelauta rämisee ja cd hyppii. Pyörät ovat tasapainotetut, joten siitä ei ole kyse.

Samaa vaivaa on vaimon -89 1.4l Orionissa, mutta tärinä ei ole yhtä voimakasta.

Aiheuttaja? Onko tärinästä helppo päästä eroon vai onko kyseessä MK4:n "ominaisuus"?

Lähetetty: 11 Touko 2007 19:27
Kirjoittaja janzamar
Koiranluut ja puslat tulee ainakin mieleen
tarkistusten listalle.

Lähetetty: 11 Touko 2007 19:58
Kirjoittaja tupu
Alatukivarren puslat ulko/sisä väljä, yksi mahdollinen syy. koiranluita tuskin löytyy tuon ikäisistä eskoista. jarrujen laahaus aiheuttaa myös tärinää.

Lähetetty: 11 Touko 2007 20:08
Kirjoittaja janzamar
Joo,ja palloniveletkin voi vaikuttaa jos alkavat olla loppu.

Lähetetty: 11 Touko 2007 23:10
Kirjoittaja Monteonisti
Oletko kokeillut vaihtaa pyöriä takaa eteen ja päinvastoin kun joskus nuo tasapainoitukset on p-seestä?
Seuraavana veikkaan vetoniveltä ja pieni mahdollisuus myös laakeri! :roll:
Nuo muut nivelet yleensä kolisee ja vetelee mutta ei tärryytä! 8)
Kait tuo on etuvetonen? :shock:
Jos ei niin kartaanin tarkistaisin! 8)

Lähetetty: 12 Touko 2007 18:11
Kirjoittaja samiharju
jos vetonivelissä väljää niin voi tehdä tuota. en jaksa epäillä ei-pyöriviä osia syylliseksi... :-)

Lähetetty: 12 Touko 2007 19:03
Kirjoittaja janzamar
samiharju kirjoitti:jos vetonivelissä väljää niin voi tehdä tuota. en jaksa epäillä ei-pyöriviä osia syylliseksi... :-)
Kyllä mulla vaikutti kun pallonivelen vaihto,
mutta se vanha oli myös sitten loppu.
Hyvä että pysy kuopassaan.. :lol:
Tosi että tasanen tärinä varmaan muualta tulee.

Lähetetty: 12 Touko 2007 19:25
Kirjoittaja Vesku87
Oisko jarru levyt kierot täryttääkä jarrutuksessa, mutta tuskin on levyt kerta nii täryttää että cd hyppii oisko kuoppanentie :lol:

Lähetetty: 12 Touko 2007 23:29
Kirjoittaja Monteonisti
Mulla tippu kerran alapallo kokonaan kuopastaan, sillon "tärähti", onneksi ajelin hissukseen, vain reilut 80! :shock:

Lähetetty: 13 Touko 2007 10:25
Kirjoittaja Vesku87
Onko pyöränpultit kunnolla kiinni. Veljellä ei ollu yhesti ja kolis ja täris soitti mulle ja kysy mikä voisi olla vikana en osannut sanoa tietenkään puhelimessa. No veli soitti vähän ajan päästä että vika selvis etupyörä lähti 80 vauhdissa irti ja kumma kyllä muuta vauriota ei tullut kuin jarrulevy hieman väänty ja se suojapelti ja vannekin lyöty ojasta ja eikun matka jatkunu kun ol ekai lyötäny pyörän pultit.

Lähetetty: 14 Touko 2007 14:07
Kirjoittaja Quintrix
Pyöränpultit ovat kunnolla kiinni eikä tärisytä jarruttaessa.

Voisikohan kiero kytkinlevy aiheuttaa moista? Sillä jos autoa pitää mäessä paikallaan kytkimen varassa on tärinä "aaltoilevaa", eli normaalia värinää kun kytkin on tuntumassa ja sitten kovempi täristys, normaalia värinää, kovempaa tärinää jne..

Lähetetty: 15 Touko 2007 16:56
Kirjoittaja orion88
Mulla on orionissa kaksi vannetta joissa on vähän pystyheittoa. Ne on ennen olleet takana niinkuin yleensä suositellaan, tärinää on esiintynyt aika reilusti 80-90 nopeudessa. Tänä keväänä kokeilin niitä vanteita eteen ja tärinä loppui melkein kokonaan.

Lähetetty: 15 Touko 2007 19:00
Kirjoittaja Volmari
menisin muiden mukana tähän alatukivarteen missä puslakin on kiinni. ei muuta kuin vaihtoon, itselläni tärisi mk4 ihan pöhlönä mutta rauhoittui _HUOMATTAVASTI_ heti vaihdon ja aurauskulmien säädön jälkeen.