Outo suhahdus??

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Outo suhahdus??

Viesti Kirjoittaja DTS »

Eli auto on -90 dohc sierra. Kun käynnistin auton, kierrokset olivat siellä 1500 rpm tienoilla jatkuvasti, jopa 5km ajon jälkeen.. Nyt ne sitten tasaantuivat alle 1000 rpm, kuten pitääkin. Ajossa auto käyttäytyy normaalisti, eikä nosta lämpöjä. Autoa käynnistettäessä EI kuulu lorinaa..

Sammutettaesessa auto, kuuluu n.2 sek. pituinen suhahdus koneen vasemmalta puolelta, jostain pakosarjan tietämiltä. Heti suhahduksen jälkeen alkaa kuulumaan todella selvä lorina.

Olen yrittänyt eliminoida mahdollisia vikoja pois. Olen aika varma, että kansitiiviste ei ole viheltänyt peliä poikki. Jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön ei muodostu ilmakuplia, eivätkä jäähdytysneste ja öljy ole menneet sekaisin. Jäähdytysjärjestelmässä taitaa olla ilmaa, mutta miten se selittäisi tuon oudon suhahduksen?? Pakosarjakaan ei vuoda, joten se suhahdus ei tule sieltä tiivisteiden välistäkään..

Hyvät vinkit olisivat TODELLA tarpeen, sillä edessä olisi kohtapuolin aika pitkä matka edessä (pääsykokeet toisella puolella Suomea). Ei oikein uskalla tuolla lähteä, ennen kuin on jonkinmoinen diagnoosi tähän dilemmaan.. PRKL.. :x
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

oisko lämppärille menevät letkut tukossa?

kiertääkö vesi muuten normaalisti ja lämpeneeö kabiini?
Focus 1.0 edition a6 2017
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Lämmintä/kuumaa ilmaa tulee tarvittaessa oikein mukavasti sisälle kabiiniin. Muutenkin on ihan normaalisti jäähdytys pelannut, jäähdytysnesteen taso paisuntasäiliössä on max. ja min. välissä. Todella vaikea paikallistaa tuota suhahdusta. Nyt kun tarkemmin kuuntelin, niin ääni on kuin ilma mehisi/tirisisi kahden kostean ja tiiviin pinnan välistä. Toivottavasti joku ymmärtäisi, mitä tarkoitan..
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Jaa.. Kaipa tämä "outo suhina" pitää ignorettaa, kun ei vaikuta auton käyntiin mitenkään. Jää tielle jos on jäädäkseen saakeli :P . Tuo suhina kyllä kuuluu auton käydessäkin jostain sieltä öljytikun tietämiltä, mutta kun eihän siellä ole mitään letkuja.. Kaikki alipaineletkut on kylläkin paikoillaan.. No heittäkää tänne vinkkejä, jos on jotain hyvää selitystä tarjota..
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Ei ole tainnut olla poijjiilla vastaavia ääniä sierroissa, kun ei ole mitään noteerausta tullut.. :roll: . Siis tuo ääni ei kuulu kabiiniin, mutta se suhina kuuluu selvästi, kun konepelti on auki. No kai siellä on vaan joku talvihorrokseltaan herännyt kyykäärme sihisemässä ja suhisemassa :idea: .. ()()
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Suhina viittaa suoraan ilmavuotoon eli imusarjan tiiviste tai vastaava,letku poikki/puhki...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
arska82
Viestit: 65
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Tai jarrutehostaja vuotaa. :shock:
Up The Irons!
Elmeri -74
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Hmmm.. Ei se suhina tule imusarjalta päin, mutta tuo jarrutehostin vois olla.. Mites kun jarrut ottaa kuitenkin ihan napakasti, eikä painu tuo jarrupoljin kovinkaan syvälle, eli ei siellä ehkä ilmaa ole vai? Mites sen huomaisi parhaiten, jos se jarrutehostimen kalvo on hajonnut?? Eikös se kalvo ole joka sieltä jarrutehostimesta voisi olla hajonnut, mutta toisaalta eihän tuossa silloin olisi jarrutehoja lainkaan.. Ex-dodgesta hajosi aikoinaan toi jarrutehostimen kalvo, ja siinä ei oikeastaan ollut lainkaan jarrutehoja, ymmärrettävästi. Silloin kuuli selvän suhinan tehostimesta kun painoi jarrupoljinta, sierrassa ei kylläkään kuulu.

Ps: Kiitoksia muuten jo tässä vaiheessa kaikille vastauksista! Pitää tässä yrittää sulkea pois näitä vaihtoehtoja.. Ihme juttu kylläkin, kun se suhina tosiaan kuuluu jarrutehostin-pakosarja- väliseltä akselilta, ei siis imupuolelta, vaan pako. Siellähän ei pitäisi kai olla mitään alipaineletkuja. Pakosarja ei siis vuoda mistään kohti, testattu on. Ihmetyttää juuri sen takia suuresti :?: :!:
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

oisko mitään mahiksia että kansipahvi ois palanut ja päästelee vettä kuumalle pakosarjalle
Focus 1.0 edition a6 2017
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Mitä tuossa lueskelin netistä juttuja, niin saattaisi olla jarrutehostin puolella ongelma, eli joku sisäänvientitiiviste saattaapi olla haurastunut siellä. Pitää tänään katsoa, että fuskaako se tehostin tosiaan ilmoja pihalle.

Ihan hyvä veikkaus tuo veden roiskuminen pakosarjalle, mutta kaasuttelin eilen tovin kaasuvivustosta konetta, ja samalla tarkastelin juuri sitä, että roiskiiko mitään nesteitä kannen ja lohkon välistä, mutta ei.
Viimeksi muokannut DTS, 06 Touko 2007 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

DTS kirjoitti:Ihan hyvä veikkaus tuo veden roiskuminen pakosarjalle, mutta kaasuttelin eilen tovin kasuvivustosta konetta, ja samalla tarkastelin juuri sitä, että roiskiiko mitään nesteitä kannen ja lohkon välistä, mutta ei.
jos pahvi on palanut/kansi halki ja vesi valuu sisäpuolella?
Focus 1.0 edition a6 2017
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Puristuspainemittaus vois auttaa johonkin suuntaan?
ei sieltä mitään junia t...
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Joo, pitää ostaa puristuspainemittari jostain, ja katsella mitä se näyttääpi. Pitää palata asiaan, jos ilmenee tarvetta. Searchillä varmaan löytynee nuo puristuspaineet sylintereille. Kiitos kaikille vinkeistä!
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Ei löytynyt täältä tietoa puristuspainemittauksesta, joten toimiiko homma kutakuinkin näin?:

Puolan johto pois, puristuspainemittari tulpanreikään, startataan ja pyöräytetään konetta n.4 kierrosta, tai kunnes viisari ei enää kohoa, ja luetaan lukema.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

irrota myös joku toinen johto että myös bensan syöttö katkeais
Focus 1.0 edition a6 2017
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Jes :D . On ollut vaan kolme viikkoa tuo Sierra, ja kyllä se pojat taitaa olla niin, että sieltä on kansi/tiiviste hajalla. Tuossa kävin muutaman koelenkin heittämässä, ja äänet oli kuin riisselissä. Hieman tuoksahtaa bensa öljytikussa, eli hommahan alkaa olemaan sitä myöten selvä. Lämpöjä pitää nyt siellä R ja M kirjaimien välissä. ()()<--- Hieman on vitutuksen maku suussa :evil: .

Muuten on kyllä oikein makia auto ajella, mutta on se vaan kumma, että sitten ei osata kansia tehdä. Kannentiivisteet on vessapaperimaisia ja alukansi ei kestä normaalia ajoa, on se pärkkele.
Viimeksi muokannut DTS, 06 Touko 2007 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kulkuri
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Maalis 2007 14:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

osta 2.3 16v kone saa tehdas uutena ja on viritys potenttiaalia. ja menee päästöistä läpi
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Ei taida olla tuo 2.3i optio, lähinnä rahatilanteen takia. Taisi löytyä muutenkin "varma" Dohc-kone tästä suht´läheltä =p. On se vaan hyvä, että on tämä Ford-club ja CRSR-club, thumbs up for that.
Viimeksi muokannut DTS, 06 Touko 2007 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kulkuri kirjoitti:osta 2.3 16v kone saa tehdas uutena ja on viritys potenttiaalia. ja menee päästöistä läpi
samaan hintaan saa 2 dohc sierraa.... :?
Focus 1.0 edition a6 2017
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Tuliko jo varmaksi, että vika on kannessa tai kannentiivisteessä?

Jarrutehostimesta ja sen suhinasta - kirjoitetaan nyt joka tapauksessa:)

Edellisestä Sierrasta kuului sihinää jarrutehostimen suunnalta ja sen erotti eritoten silloin kun oli juuri sammuttanut moottorin. Jarrut toimivat kuitenkin ihan moitteetta, eikä tehostus tuntunut vähentyneen ollenkaan. Pakostihan se vähenee jos jostain vuotaa, mutta ei ainakaan tällä kertaa havaittavasti.

Vuoto oli sen tehostinkalvon sisällään pitävän mötikän ja sylinteriputken (mikä lie viralliselta nimeltään)liitoksessa. Eli kalvo itsessään oli varmaankin ehjä. Sain korjattua söhräämällä tiivistemassaa tuon liitoksen päälle, eikä tarvinnut purkaa laisinkaan. Hyvin on pitänyt 150tkm eikä vieläkään suhise. Auto on siskolla, joten sen elämää voi edelleen seurata:)
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Joo purin eilen moottorin irti sierrasta YKSIN ja taivasalla :) . Siellähän oli tosiaan bensat ja öljyt sekaisin. Ajattelin, että perhana, kun kerran kansi on paskana (varmistettu), niin vaihdetaan samalla se koko kone vähemmän rullattuun. Saa nimittäin koneita lähes kansien hinnalla, outoa..

Pari DOHC konetta olis jo kiikarissa, mutta kun eihän noista km määristä ole aina varmaa tietoa.. Kuitenkin joku n.200tkm olis aika bueno, kyllä niitä löytyy aina silloin tällöin. Eli jos jollain on tiedossa tuollainen motti, niin ilmoituksia vaan kehiin. Asun Pohjois-Savossa eli mielummin noin max.300km säteellä sais olla. Pitää vielä laittaa ostoilmoitus tuonne asiaan kuuluvalle osastolle. Mutta ISO KIITOS tosiaan kaikille, jotka heittivät vinkkejä. Onhan näitä koneita tullut rassattua, mutta sierra on uusi tuttavuus :D .
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Niin, remontin hinnalla sais jo koneen tai pari. :D
Ite täysrempan teen toho koneeseen, remontille tulee aikapaljon hintaa kylläkin, mutta pakkohan se on laittaa kuntoon...ei sitte ainakaa tarvii valittaa öljyvuodoista ja savutuksesta :roll: Ja voishan sitä samaan rahaan hommata toimivan dokkilaisen varaosakoneeksi, ehkä :D
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Niinhän se on, että kun kerralla tekee kunnolla, niin ei tarvitse sitten myöhemmin voivotella. Niin ja kyllähän se täysrempattu kone maksaa itsensä takaisin, on varmasti suht´ huolettomia kilsoja edessä.
Vesku87
Viestit: 66
Liittynyt: 27 Huhti 2005 20:09
Paikkakunta: vesanto

Viesti Kirjoittaja Vesku87 »

Jos autossasi on turbo se siellä suhahtaa :D
Sierra 2.0i DOHC -90
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Arvasin, että joku vielä heittää tuon.. Dumppi se vaan siellä suhahtelee :roll: .
Vastaa Viestiin