Vinkki vaihteistoöljyn vaihtoon
Lähetetty: 01 Touko 2007 16:49
Monissa autoissa ei ole vaihteiston pohjatulppaa. Öljy kannattanee kuitenkin vaihtaa muutaman kymmenentuhannen kilometrin välein. Tai hyvä, jos vaihtaa edes joskus. Öljyn joutuu usein vaihtamaan tarkistuspropun kautta imemällä.
Itse vaihdoin vaihteistoöljyn Escorttiini käyttämällä apuna vanhaa lypsykoneen imuria. Ja nyt siihen varsinaiseen vinkkiin:
Esimerkiksi Escort 1.8 -92:ssa ei imemällä saa öljyä ulos lootasta kuin noin pari litraa. Kyseisen askin öljytilavuus on 3,1 litraa. Riittävän määrän öljyä saa vaihdettua "huuhtelemalla" laatikon suorittamalla vaikkapa kaksi imuvaihtoa peräkkäin ja ajamalla välillä laatikon kuumaksi, jolloin öljyt ovat sekoittuneet.
Voi myös kokeilla korottaa takapäätä ja auton oikeaa puolta (Escort mk5), jolloin laatikko on sopivasti kallistunut tarkistusproppuun päin. Näin saanee yhdellä imuvaihdolla lähes kaiken öljyn vaihdettua.
Vanhasta pölynimurista ja jostain säiliöstä saanee rakennettua härvelin, jolla saa imettyä öljyä. Käsin imemällä se on tuskaisen vaivalloista. Laatikko kannattaa tietysti ajaa kuumaksi ennen vaihtoa ja käyttää imemiseen letkua, joka ei litisty öljyn kuumuudesta.
--
Tuomas Yrjövuori
Itse vaihdoin vaihteistoöljyn Escorttiini käyttämällä apuna vanhaa lypsykoneen imuria. Ja nyt siihen varsinaiseen vinkkiin:
Esimerkiksi Escort 1.8 -92:ssa ei imemällä saa öljyä ulos lootasta kuin noin pari litraa. Kyseisen askin öljytilavuus on 3,1 litraa. Riittävän määrän öljyä saa vaihdettua "huuhtelemalla" laatikon suorittamalla vaikkapa kaksi imuvaihtoa peräkkäin ja ajamalla välillä laatikon kuumaksi, jolloin öljyt ovat sekoittuneet.
Voi myös kokeilla korottaa takapäätä ja auton oikeaa puolta (Escort mk5), jolloin laatikko on sopivasti kallistunut tarkistusproppuun päin. Näin saanee yhdellä imuvaihdolla lähes kaiken öljyn vaihdettua.
Vanhasta pölynimurista ja jostain säiliöstä saanee rakennettua härvelin, jolla saa imettyä öljyä. Käsin imemällä se on tuskaisen vaivalloista. Laatikko kannattaa tietysti ajaa kuumaksi ennen vaihtoa ja käyttää imemiseen letkua, joka ei litisty öljyn kuumuudesta.
--
Tuomas Yrjövuori