Sivu 1/1
Dohc sierran turbotus
Lähetetty: 27 Huhti 2007 13:59
Kirjoittaja toneee
Eli pitäis saada tollasesta sierrasta vähän enemmän tehoo irti ja olisin kiinnostunu asiasta että mites ton sais turbotettuu.. mitäs kaikkee pitää huomioida???
Lähetetty: 27 Huhti 2007 14:55
Kirjoittaja Samu
riippuu paljonko tehoa haluat..puristuksia pitää saaha tiputettua ainakin...esim toiset männät.. kannen tiiviste vaihtoon, moottorin ohjausta pitäs saaha säädettyä että pelaa ahdoilla,isommat suuttimet jää varmaa aika äkkii pieneks..kytkin varmaa antautuu aika nopeest joten paremman kytkimen toden näkösest joudut vaihtaa.. halvemmaksi tulee jos vaihdat siihe ohc:n ja lyöt siihe turbon kylkeen..:)mutta rahaa saa kyllä menee siihenki...
Lähetetty: 27 Huhti 2007 15:22
Kirjoittaja Mr_Who
kampura ja kiertokanget kannattaa myös uusia, että kestää ja pitäähän se ahdinki valita sopivan kokoseks. kalliiksi tulee.
ja jos vähäpäästönen, niin ei kannata ruveta.
Lähetetty: 27 Huhti 2007 18:06
Kirjoittaja kimmok
Laita 2.3 16v alta 2000e tehdasuusi motti ja siihen sitten rs2000 vakio nokat niin poweria pitäisi löytyä jo 160hp ja siihen vielä sitten peltisarjaa jne niin eiköhän sieltä se 170hp pitäisi löytyä. Kestävä, halpa, helppo toisinkuin mikään turbo vehje.
Toki niitä saa 2.0 16v, mutta eipä taida mottia saada niin halvalla että kannattaisi ostaa.
Lähetetty: 27 Huhti 2007 18:56
Kirjoittaja tomipee
[quote="Ares"]Laita 2.3 16v alta 2000e tehdasuusi motti quote]
Mikäs tämä on? Tehdasuusi =

Rupes kiinnostaa
Lähetetty: 27 Huhti 2007 19:36
Kirjoittaja Mr_Who
TÄMMÖNEN juttu ja tehdastuusi = uusi

Lähetetty: 27 Huhti 2007 19:59
Kirjoittaja tomipee
^Onko noita ihan yleisesti saatavan jostain liikkeestä tjsp? Maahantuojaa yms?
Lähetetty: 27 Huhti 2007 20:15
Kirjoittaja Mr_Who
tomipee kirjoitti:^Onko noita ihan yleisesti saatavan jostain liikkeestä tjsp? Maahantuojaa yms?
no vähän kun tutkit sivustoa, niin eiköhän se sieltä selviä
Lähetetty: 01 Touko 2007 15:43
Kirjoittaja Diyer
Pahoittelen että tällälailla tulen kuokkimaan toisen keskusteluun.
Mutta itelläni on 1,6 ohc Sierra vm.90. Jossa on luonnollisesti aika laiska pannu,mutta kyllä silläkin ehtii "pois alta" ja ohikin pääsee,kun sen on oppinut. 8)
Mutta ei siitä pääse mihinkään että lisää tehoja kovasti kaipailen.
Miten suuri projekti siihen olisi laittaa turbo-ahdin?
Ja millaisia ahtopaineita tuon kokoinen kone ylipäätänsä kestää,ja mitä kaikkia kilkkeitä pitää vaihtaa että homman saa toimimaan.
Mitään kiihdytys-autoa en ole rakentamassa,mutta lisää poweria silti etsin ja ei oiken ole rahaa ostaa toistakaan autoa,vielä kun tuo hyvin kukkuu.
Ja jonkinlaisia hinta-arvioita haluaisin kuulla,tietysti mahdollisimman edullisesti vieläpä...
Ja entä paperi-sota?
Rekisteriotteessa ei ole mainittu kohdassa "Teho/Effect" mitään,eli kuinka vapaat kädet tuo mahdollistaa,jos sillä nyt mitään merkitystä asiaan on.
Lähetetty: 01 Touko 2007 17:52
Kirjoittaja Mr_Who
Jos konetta rupeat turbottamaan, niin kannattaa ensiksi laskea puristuksia riittävästi turbolle sopiviksi. Ja sitten hommata se ahdin, uusia koneesta männät, kietarit ja kampiakseli sekä laakerit(huom. kestävät). Ja kannattaa se kytkinkin hommata uus, sintterikytkin niin ainakin pitää. Lisäksi olisi suotavaa, että hitsaat perän lukkoon, koska ei ole mielekästä ajella vakioperällä turbo-autolla. Tai sitte hommaat jostaki lukkoperän. Toki muitaki juttuja joutuu tekemää...hommata sopiva välijäähytin turbolle ja sitte letkut ja sun muut. Ja rakentaa MegaSquirt säätelemää moottoritoimintoja ja turboa. 8)
Sitte ku homma on valmis ja kone toimii, niin eiku penkittämään pienillä paineilla että saat auton turboluville.
Ja ainakin kaksilitraisen jarrut tarvii laittaa että sais 1.6:sen turboluville.
Sitte tehokkaampi bensapumppu ja öljypumppu ja ehkä öljynlauhdutinkin olisi suotavaa hankkia.
Aiheesta taitaa olla myös valmiita topikkeja, joissa asia tulee selville.
Ja turbottaminen ei ole halpaa, ainakin jos haluaa koneesta kestävän ja jokseenkin tehokkaan.
Ja kyllähän 1,6:nen kestää vaikka 2bar paineet, jos se vain rakennetaan kestämään.

Lähetetty: 02 Touko 2007 20:27
Kirjoittaja Kessi
Ja halvemmalla jos haluaa päästä, niin hommaa tuohon sen perinteisen stocmannin turbosarjan... Niitä löytyy kohtuu edukkaasti mädäntyneistä raadoista, esim. itse myin just vuosi takaperin kyseisellä tekniikalla varustetun farkku sierran hintaan 250€... Ja hevoset tuolla sarjalla nousee vakio ahdoilla reiluun sataan kaakkiin... Eli varteen otettavana ratkaisuna olis myös 2.0 vapari ohc:n vaihto keulille

....
Stocka turbon järkevyydestä ja kestävyydestä liikkuu toki monia mielipiteitä, mutta jos jokapäiväiseen ajoon on tulossa eikä todellakaan aio kokoaika lusikka pohjassa päästellä, niin on varsin edullinen ja kestävä ratkaisu

... Siinä heikoimpana lenkkinä lienee kansi pahvi, joka on siis vakiota paksumpi---> laskee puristukset

...
Lähetetty: 02 Touko 2007 21:02
Kirjoittaja Mr_Who
Niin ja unohin tossa sanoa, että turbopakosarja sitte pitää hommata tai tehä, miellumin suunnittelee eka.
Itse olisin ainaki vaparikoneen kannalla...kakslitranen oo hoo cee vaa keulille ja sitä virittelemään vaparina vaan, siitäki saa aika paljon tehoa ulos ku tekee kunnolla.
Mutta toisaalta turbottaminenkaan ei oo huono vaihtoehto

Rahaahan menee molempiin kiitettävästi, että ihan miten valitsee....tosin se rahan meno on kyllä aika pitkälti siitä kiinni paljon hevosia tahtoo koneesta ulos ja miten kestävää tekee

Lähetetty: 22 Touko 2007 23:10
Kirjoittaja Paristo
Mr_Who kirjoitti:Jos konetta rupeat turbottamaan, niin kannattaa ensiksi laskea puristuksia riittävästi turbolle sopiviksi. Ja sitten hommata se ahdin, uusia koneesta männät, kietarit ja kampiakseli sekä laakerit(huom. kestävät). Ja kannattaa se kytkinkin hommata uus, sintterikytkin niin ainakin pitää. Lisäksi olisi suotavaa, että hitsaat perän lukkoon, koska ei ole mielekästä ajella vakioperällä turbo-autolla. Tai sitte hommaat jostaki lukkoperän. Toki muitaki juttuja joutuu tekemää...hommata sopiva välijäähytin turbolle ja sitte letkut ja sun muut. Ja rakentaa MegaSquirt säätelemää moottoritoimintoja ja turboa. 8)
Sitte ku homma on valmis ja kone toimii, niin eiku penkittämään pienillä paineilla että saat auton turboluville.
Ja ainakin kaksilitraisen jarrut tarvii laittaa että sais 1.6:sen turboluville.
Sitte tehokkaampi bensapumppu ja öljypumppu ja ehkä öljynlauhdutinkin olisi suotavaa hankkia.
Aiheesta taitaa olla myös valmiita topikkeja, joissa asia tulee selville.
Ja turbottaminen ei ole halpaa, ainakin jos haluaa koneesta kestävän ja jokseenkin tehokkaan.
Ja kyllähän 1,6:nen kestää vaikka 2bar paineet, jos se vain rakennetaan kestämään.

Onko todellakin "edulliseen" käyttöön rakenneltava turbovehje tuon kaiken tavaran ja työn alla vai onko tämä nyt ääritapaus, jossa haetaan maksimitehoja? Heitän oman esimerkkini tähän. Jos tahon 2.0 doch sierrasta (105hv vakiona) vaikkapa 40hv lisätehoa ja ahtopaineita 0,5 paikkeilla, niin tarvitseeko sen tekemiseen tuota kaikkea? Tottahan toki tulee olemaan kalliita heppoja, mutta mikäpä ei nykypäivänä maksaisi.
Lähetetty: 23 Touko 2007 15:18
Kirjoittaja Mr_Who
Se on vähä vaikee mennä sanomaan mitä kannattaa uusia ja jättää uusimatta...tietysti kannattaa uusia osia kestävämmiksi, niin ainakin kestää ja sehän ei halpaa ole tietenkään. Se "ääritapaus" on vissii sillon, ku uusitaan kaikki laatukamaksi ja ajellaan yli baarin paineilla, jos ei enmmän.
Ainakin nyt männät ja kietari uusiks, mitä osissa kannattas vähittäis tapauksessa uusia. Vakiokytkin saattaa sitte luistaa jos ei sitä uusi pitävämpään.
ja kyllä luulisin että tulee enemmän tehon lisäykseksi ku 40hv 0.5bar paineilla, ei itellä kuitenkaa oo omakohtasta kokemusta noista sit.
Mutta oma mielipide olisi asiaan se, että uusis mahdollisimman paljon niin ainaki kestäs.
Ja sen megasquirtin joutuu jokatapauksessa rakentamaa siihe sit.
Lähetetty: 23 Touko 2007 17:23
Kirjoittaja Paristo
Yep, halpaa se ei todellakaan ole, mitä nyt osaluetteloo laskeskelin. Täytyypä katsella intin jälkeen lisää tuota rakentamispuolta käytännössä. Nyt on kait tyydyttävä pyörittelemään suunnitelmia mielessä

Lähetetty: 23 Touko 2007 19:47
Kirjoittaja Mr_Who
Hyvin suunniteltu on puoliks tehty, sanotaan

Lähetetty: 31 Touko 2007 20:00
Kirjoittaja jamo78
Ei kestä toi dohc:n kansi turbotusta, halkeaa! Kokemusta on dohc turbotuksesta!
Pakosarja löytyisi jos joku haluaa kokeilla!
Lähetetty: 02 Kesä 2007 01:50
Kirjoittaja Mr_Who
Joo, sehän halkeilee jo vakionakin

....ite ainaki suosittelisin että hommaa 2.0 scorpion 16v kannen, sen luulis kestävän paremmin..mitä nyt on ollu puhetta. Ite en ole ko. operaatiota vielä päässyt toteuttamaan, mutta eiköhän seki tule joskus kokeiltua.

Re: Dohc sierran turbotus
Lähetetty: 12 Helmi 2009 12:40
Kirjoittaja TmHPower
juu juu mahtaakohan toi skorpparin kansi mennä docci sirpan lohkoon??
ei ne kannet kyl mielestäni halkeile jos huolehtii siit ettei lämpee liikaa..
tietty jos ahdot on niin vi***htorin isot niin sitte kyllä.. onhan niitä jotkut turbottanu ja toimii mut tuskin halpaa on. itse aion kyllä kokeilla samaa. sitten jos ei kestä niin ei muuta kuin OHC pannu keulille ja uusi yritys.
Re: Dohc sierran turbotus
Lähetetty: 12 Helmi 2009 21:08
Kirjoittaja emax
TmHPower kirjoitti:juu juu mahtaakohan toi skorpparin kansi mennä docci sirpan lohkoon??
ei ne kannet kyl mielestäni halkeile jos huolehtii siit ettei lämpee liikaa..
tietty jos ahdot on niin vi***htorin isot niin sitte kyllä.. onhan niitä jotkut turbottanu ja toimii mut tuskin halpaa on. itse aion kyllä kokeilla samaa. sitten jos ei kestä niin ei muuta kuin OHC pannu keulille ja uusi yritys.
Kansi ongelman syy dohceis on usein toimimattomat/jumittuneet jäähdytys puhaltimet. Mutta siinä mieles toi kannen huonous on totta että jos kerrankin kiehahtaa niin 99% varmuudella kansi halkes. Näitä muutama vuosi sitten hitsailtiin vähintään yks viikos, usein enemmänkin. Että hyvä välijäähdytin ainakin pitää olla jos turbon haluaa.
Toinen vika on pako-ohjurit. Ne kun ei tahdo pysyä oikealla paikallaan vaan tippuu ja sitten ei enää pysy varrenkummit kiinni ja karstaa tulee. Pahimmas tapaukses jättää venttiilin auki. Seatin ohjureista saa hiomalla tai sorvaamalla tehtyä tiukemmat tai sitten omiin ohjureihin voi sorvata ja asentaa sokan sopivaan kohtaan.
Nokat saattaa myös rajoittaa tehoa. Hydraulisilla nostimilla ne ei oikein rajuja voi olla, eikä oo nokis paljoa hionta varaakaan paitsi tietysti hitsaamalla. Tähän ongelmaan vois ehkäpä holkittaa nostinpesät vaikka cossun mekaanisille nostimille

Mutta kuinka kauan sitä rahat riittää ja into kestää kun ohcee olis kuitenkin helpompi tapaus.
Re: Dohc sierran turbotus
Lähetetty: 24 Heinä 2013 05:39
Kirjoittaja lotelija1234
terve lähen kyselemään että voinko ns laittaa koristeeksi turbottaa ilman koneen vahvistuksi ja megasquirt eism 0.3 bar ahdoilla ja onko tuo minun sierra 2.0iS imusarjassa lukee efi??
Re: Dohc sierran turbotus
Lähetetty: 24 Heinä 2013 14:25
Kirjoittaja choesos
ei ole minun tietääkseni mitään järkeä laittaa koristeeksi turboa. ruisku koneel on jos lukee efi imusarjassa