Sivu 1/2

jarrulevykö kiero?

Lähetetty: 18 Huhti 2007 19:29
Kirjoittaja yrde
jarruttaessa kevyesti ratti tärisee, mutta vaimenee kun jarruttaa kunnolla.hiljaisella vauhdilla risteykseen tultaessa tuntuu pumppausliikettä.levyt on noin vuoden ikäiset motonetista hankitut :wink:
mitenkä nuo tarkistais, kun mittakelloa ei ole.
kuinka helposti nuo laikat menee mutkalle?
onko muita mahdollisia vikoja, joita kannattaa huomioida?

rattaanlaakeri vaihdettiin juuri, koska oli hieman klappia :roll:

Lähetetty: 18 Huhti 2007 19:31
Kirjoittaja jaska74
ammattikoulussa opetettiin vuonna miekka ja kypärä että jos jarruttaessa tärisee = levyt kierot
jos jarruttaessa tuntuu pumppausta = rummut soikeat

Lähetetty: 19 Huhti 2007 00:01
Kirjoittaja Mataz
Jos on ohjauskulmat pielessä pahasti, niin sekin voi aiheuttaa täristystä jarruttaessa... Mutta se ilmenee sitten kovemmissa jarrutuksissa kovemmassa vauhdissa. Ei niitten levyjen "normaali"käytössä pitäs vuodessa mennä kieroks, ellei sitten oo jotenkin valmistusvikaset.

Lähetetty: 19 Huhti 2007 09:22
Kirjoittaja JJo
Johtuu motonetin jarrulevyistä, teki aivan samaa minulla. Tasaantuu hieman 30.000 km:n jälkeen.

Lähetetty: 19 Huhti 2007 09:52
Kirjoittaja yrde
JJo kirjoitti:Johtuu motonetin jarrulevyistä, teki aivan samaa minulla. Tasaantuu hieman 30.000 km:n jälkeen.
taitaa pitää paikkaansa, ettei halvalla hyvää saa :?
oli muuten heti uutena pientä ravistusta ja tuumasin, että jotain hiekan murusia saattoi jäädä väliin, mutta eihän sielä mitään ollut.

tietääkö kukaan onko niille mitään max.arvoja heiton suhteen.

Lähetetty: 19 Huhti 2007 15:47
Kirjoittaja J
Alfamerin mondeon korjausoppaasta luin seuraavat mitat, mitkä koskee sekä etu- ja takajarruja.

Jarrulevyn maksimiheitto(asennettuna) ..... 0.15mm
Jarrulevyn maksimi paksuusvaihtelu ......... 0.015mm
Pyörän navan liitospinnan maksimiheitto..... 0.05mm

Lähetetty: 19 Huhti 2007 16:26
Kirjoittaja yrde
J kirjoitti:Alfamerin mondeon korjausoppaasta luin seuraavat mitat, mitkä koskee sekä etu- ja takajarruja.

Jarrulevyn maksimiheitto(asennettuna) ..... 0.15mm
Jarrulevyn maksimi paksuusvaihtelu ......... 0.015mm
Pyörän navan liitospinnan maksimiheitto..... 0.05mm
täytyy kait se mittakello hommata, ei taida ihan silmämääräisesti nähdä millin kymmenyksiä :shock:

Lähetetty: 19 Huhti 2007 17:04
Kirjoittaja jaska74
no jos se oikein polkimessa tuntuu niin aika selvä tapaus ilman mittakellojakin.... :?

Lähetetty: 19 Huhti 2007 19:47
Kirjoittaja TeRoK
Ja taitaa orkkis levyt olla ihan yhtä onnetonta tavaraa.

Ilmeisesti pitää jotkut brembon tms. levyt hommata jos haluaa, ettei ne ole ensimmäisen kovan jarrutuksen tai vesilätäkön jälkeen kierot.

Jos ei levyt ole jäähdytetyt niin saattaisi pystyä sorvailemaan suoraksi.
Jäähdytettyja ei vissiin yleensä kannata sorvailla kun sieltä on yleensä sitten jäähdytysripoja murtunut.

Lähetetty: 19 Huhti 2007 19:47
Kirjoittaja J
Mondeossa on jäähdytetyt levyt edessä ja takana. Ainakin omassani

Saahan siitä levyn kieroudesta pientä selvyyttä kun laittaa sen jonkun tasasen pinnan päälle, kuten peilin.

Lähetetty: 19 Huhti 2007 22:06
Kirjoittaja TeRoK
Jaajaa. No niitten luulisi kyllä sitten ihan laadukkaita olevan.
Mä tarkotin kylläkin semmosia enempi kisakäyttöön tarkotettuja settejä jotka on rei'itetty jne.
Niitten luulisi kestävän suorana vähän rajumpaakin polkemista.

Lähetetty: 19 Huhti 2007 22:18
Kirjoittaja lexicon69
Kyl Foordin myymät levyt kieroilee, alta kuukauden, mut ku oikastiin, niin toimi mont vuatta, vaik oli jäähdytetyt, sierrassa.

Lähetetty: 20 Huhti 2007 15:43
Kirjoittaja TeRoK
No jos on ihan uutena mennyt niin sitten voi oikasta, mutta vanhemmat levyt on yleensä kierossa sen jäähdytys rivan murtumusen johdosta.

Lähetetty: 21 Huhti 2007 19:12
Kirjoittaja yrde
oikea levy heittää 0.05mm, mutta vasen laakeri klonkkaa ja heittoa 0.2mm.lisäksi levy pikkasen heittää.voisko tuo aiheuttaa sitten sen tärinän :roll:
täytyy vaihtaa seuraavaksi tuollekkin puolelle uusi laakeri.näin ainakin yksi mahdollisuus pois suljettu.

Lähetetty: 21 Huhti 2007 19:42
Kirjoittaja arska82
lapazu kirjoitti: AD -varaosalevyt on Brembon tekemiä. Tämä fakta paljastui kun viimeksi sellaiset ostin.
Kerran ostin motonetista Mk4 essikkaan levyt ja ne sattui onneksi olemaan brembon levyt. Ei ruvennu täristämään missään vaiheessa n. 60tkm ajon aikana.

Lähetetty: 22 Touko 2007 19:20
Kirjoittaja kimmok
Mulla ei oo mitään ongelmia ollu motonetin levyissä. Uudesta asti aina nähneet vesilätäköt ja kunnon jarrutukset sun muut rataleikit...

Kokemusta löytyy muutamasta sierrasta ja scorparista.

Tuo täristäminen voi johtua myös alatukivarren puslista, mutta polkimessa tuntuva pumppaaminen ei tietystikään johdu niistä.

Lähetetty: 22 Touko 2007 19:37
Kirjoittaja jakes
motonetin jarrulevyt oli mulla ainakin syynä kyseiseen vaivaan coupe taunuksessa...riippuu vähän mitä laatua sieltä motonetista sattuu saamaan :wink:

Lähetetty: 23 Touko 2007 23:23
Kirjoittaja hartza
Suurin osa Foorttien jarrumurheista johtuu huolimattomasta asennuksesta tai muista viallisista komponenteista, kuten jumittavat tai laahaavat jarrut, alustan puslat (varsinkin Sierran) kierot navat, väljät laakerit...

Loput ovat sitten viallisia jarrulevyjä, tosin eipä muut merkit kärsi ravistavista jarruista kuten Ford.

Brembo tekee jarrulevyjä tehokkaisiin urheiluautoihin ja 20 vuotta vanhoihin Foortteihin muutamalla kympillä, ei taida tulla samasta tehtaasta ;) Image is nothing.

Ps. Brembo on italialainen :idea:

Lähetetty: 25 Touko 2007 22:02
Kirjoittaja maakke
Mondeossa on jäähdytetyt levyt edessä ja takana. Ainakin omassani

MISSÄÄN MONDEOSSA EI OLE JÄÄHDYTETTYJÄ LEVYJÄ TAKANA. AINAKAAN VAKIONA. Napojen putsaus levyjen vaihdon yhteydessä pitää tehdä jotta homma toimii. Uudemmissa Mondeoissa/Fordeissa pitää muistaa poistaa jarrulevyjen prikat ennen tarvikevanteiden asennusta.

Lähetetty: 26 Touko 2007 01:32
Kirjoittaja Monteonisti
Piti poistaa myös vanhoissakin! 8)

Lähetetty: 26 Touko 2007 02:29
Kirjoittaja Winx
maakke kirjoitti:MISSÄÄN MONDEOSSA EI OLE JÄÄHDYTETTYJÄ LEVYJÄ TAKANA. AINAKAAN VAKIONA.
Ei vai? Kyllä kutoskoneisen 253x20-levyt taitaa olla jäähdytetyt ihan vakiona. Erinäisten varaosalistojen mukaan myös nelivedossa.

Lähetetty: 04 Syys 2007 09:01
Kirjoittaja Nappasukeijo
Mitens etujarru levyn saa irti mk2 mondeosta? On alkanu vähän täristään jarrutuksissa ja aattelin että hakis uuden kiekon sinne muttaku ei meinaa vanhakaan lähteä pois. Ulos vetäjällä oon yrittänyt sitä ottaa pois mutta se työntää vaan vetoakselin moottorin sisälle päin ja levy pysyy paikallaa. Kuuluuko levyn lähteä irti sen pyöreän jutun ympäriltä vai suoraan sieltä akselilta missä näkyy jotain boorejakin?
Ja jos jollain on jotain hyviä neuvoja ni mielellään ottaisin neuvot vastaan. :?

Lähetetty: 04 Syys 2007 11:59
Kirjoittaja hoopee
Levy voi olla tiukassa. Jarrusatula kiinnitysrautoineen pois tieltä niinku varmaan jo onkin. Ei muuta ku vasaralla ja lekalla pieksämään levyä irti...kunhan et vain samaa levyä oo enää takasin laittamassa :wink:
just sen "pyöreänjutun" ympäriltä alkaa ite jarrulevy.
Eihän pinnapulteissa oo enää sokkia pitämässä levyä paikoillaan?

EDIT: Ei varmaan liuottimistakaan haittaa ole :) esim CRC tai vettä+saippuaa

Lähetetty: 04 Syys 2007 21:05
Kirjoittaja Nappasukeijo
Joo kävin tossa hakemassa uuden levynki motonetistä 29€. hydraalisella ulosvetäjällä oon sitä vähän yrittäny ottaa mutta tiukassa on! Ei ainakaa pitäs ulosvetäjästä loppuu "voima" kun 8000kg voimalla sillä voi vetää, palasia lentelee levystä mutta irti ei lähde :?

Ja huomasin tossa että tuo motonetin levy on ihan väljä niihin pulttien reikiin ja siihen keskellä olevaan "pyöreäänjuttuun/akseliin" Mondeoon ne sen myi ja saman näkönen ja kokonen se on muuten. No kaipa se sinne sitte menee, huomenna jatkuu homma sitte taas jos näkis jotain.

Lähetetty: 05 Syys 2007 21:38
Kirjoittaja Nappasukeijo
Nyt lähti levy irti _pienellä_ työllä ja lisää työtä luvassa. :cry:
rälläkällä sai tehdä halkiot kummallekki puolelle ja sitte ulosvetäjällä levy kahtia. Oli sinne kertynyt noin puol senttiä jotain ruostetta millä oli kiinni, tais olla alkuperäiset levyt.

Mutta sitte huomasin että laakerit on väljät kyseisestä paikasta.. taisin sitte hajottaa ne siinä irrottaessa itse. :|
Niin tietääkö kukaan saako niitä vaihdettua siinä paikoillaan vai pitääkö koko jousi härpäke ja vetari ottaa pois paikoiltaan että saa avattua sen möykyn? Ja eikös siellä ole pari laakeria ? voe phooska