Sivu 1/2

Jarrut (sierra)

Lähetetty: 05 Touko 2005 17:52
Kirjoittaja Henna
Katselinpa tuolla jotain myynti-ilmoitusta ja sieltä osui silmään joku linkki, siellä oli jotain juttuja sierrojen eroista. Sitäpä jäinkin miettimään et onko muka 1.3 ja 2.3V6 ja tietty kaikissa siit väliltä samat etujarrut?? Siellä kun oli levyjen koko sama kaikissa. Ei kyllä mun mielestä ihan noin voi olla, eikä ainoastaan mun mielestä. Mut fiksummat sanokoon miten on. :roll:

Lähetetty: 05 Touko 2005 18:14
Kirjoittaja cossu2
Samat on Lukuun ottamatta 2.0 cosworth
Lisäksi löytyvät vielä mm. 1.6 escorteista mk3 ja 4

Lähetetty: 05 Touko 2005 20:47
Kirjoittaja lalli69
1,3 ja vanhemmissa 1,6:ssa on umpilevyt (pl. farkku), ja muissa jäähdytetyt.
Halkaisija pysyy samana....
cossu2 kirjoitti:Samat on Lukuun ottamatta 2.0 cosworth
Lisäksi löytyvät vielä mm. 1.6 escorteista mk3 ja 4
Taitaa escortin levyissä olla eri Offset ainakin...

Lähetetty: 06 Touko 2005 00:30
Kirjoittaja Krisse
lalli69 kirjoitti: Taitaa escortin levyissä olla eri Offset ainakin...
Tavis Sierran ja Escortin (3/4) jäähdytetty levy on ihan sama kalikka, samaten palat. Satulatkin ovat samat, mutta eri puolilla. Eli Sierran vasen satula on Escortin oikea satula ja toisinpäin.

Lähetetty: 06 Touko 2005 15:33
Kirjoittaja Henna
Noh, kai ne sit on noin... mut luulis kaiken järjen mukaan olevan eri jarrut 1.3 ja 2.3V6. Eihän ne sen tehokkaammat pitäis olla vaikka on jäähdytetyt, ehkä mun sit pitää vaa jatkaa ihmettelyä ihan yksikseni. :shock:

Lähetetty: 06 Touko 2005 17:45
Kirjoittaja ZyaS
Henna kirjoitti:Noh, kai ne sit on noin... mut luulis kaiken järjen mukaan olevan eri jarrut 1.3 ja 2.3V6. Eihän ne sen tehokkaammat pitäis olla vaikka on jäähdytetyt, ehkä mun sit pitää vaa jatkaa ihmettelyä ihan yksikseni. :shock:
on ne jäähdytetyt tehokkaammat. ei lämpeä niin paljon jarrutuksissa joten jarrut ei katoa pitkissä/kovissa jarrutuksissa

Lähetetty: 07 Touko 2005 22:46
Kirjoittaja Jaakko85
ZyaS kirjoitti: on ne jäähdytetyt tehokkaammat. ei lämpeä niin paljon jarrutuksissa joten jarrut ei katoa pitkissä/kovissa jarrutuksissa
ai ei katoa ? :D
ehkei vaan katoa niin nopeasti kuin "ei tuuletetut"

Lähetetty: 08 Touko 2005 14:30
Kirjoittaja ZyaS
Jaakko85 kirjoitti: ai ei katoa ? :D
ehkei vaan katoa niin nopeasti kuin "ei tuuletetut"
no joo ei niillä radalla lujaa ajella mutta pitäis siviilissä riittää :twisted:

Lähetetty: 08 Touko 2005 15:27
Kirjoittaja Mak383
Joo, samat 239mm levythän noissa on. Alimitoitetuthan ne on auton kokoon nähden.. Ja kyllä 200-0 jarrutuksessa saa satasen jälkeen jo polkea sitä polinta kunnolla :lol:

Lähetetty: 08 Touko 2005 18:14
Kirjoittaja VesQ
Hmm, ja vakio sierra muka menee tuon 200 :roll:
Ja muistaakseni suomessa maksimirajoitus on 120, niin samapa tuo häipyykö 200-0 kunhan riittää tuohon 120-0

Lähetetty: 08 Touko 2005 18:23
Kirjoittaja cossu2
no koitetaanpa vaikka laittaa 205 renkaat lukkoon siitä 120kmh tai yrittää edes jarruttaa noilla 240 laikoilla :lol:

Lähetetty: 08 Touko 2005 18:31
Kirjoittaja VesQ
Eihän niitä lukkoon tarvi saada. Sama jarrutehohan niihin 205 ja vaikka 155 renkaisiin vaikuttaa, eli jos 155 renkaat saa vielä lukkoon ja 165 ei niin samalla tapaa se pysähtyy niillä 165 kuin vaikka 335 renkaillakin

Lähetetty: 08 Touko 2005 19:02
Kirjoittaja cossu2
Tuliko mieleen että renkaan pyöriessä ne jarrut nimenomaan häipyvät?

Lähetetty: 08 Touko 2005 20:31
Kirjoittaja ZyaS
olen siitä varma että jos on jarrunesteet vaihdettu, uudet palat, uudet levyt ja jarrusatulat kunnossa niin kestää ne jarrut ilman "ylikuumemista" suomen nopeusrajoituksissa. oli renkaat sitten ne 215leveet ja vauhtii 120km/h niin kyllä ne kestävät täysjarrutuksen ilman häipymistä. :shock:

Lähetetty: 08 Touko 2005 20:48
Kirjoittaja cossu2
No kun ei vain riitä... itsellä kävi kahteen kertaan läheltä piti tilanteita kun jarrut hävisivät. kummallakin kertaa vauhtia noin sata ja alamäki. Nykyään alla olevat 260 laikat kyllä lukittuvat mistä vauhdista tahansa 8) Ja onneksi uusi laki tuli tässäkin asiassa vastaan :D

Lähetetty: 08 Touko 2005 20:55
Kirjoittaja ZyaS
cossu2 kirjoitti:No kun ei vain riitä... itsellä kävi kahteen kertaan läheltä piti tilanteita kun jarrut hävisivät. kummallakin kertaa vauhtia noin sata ja alamäki. Nykyään alla olevat 260 laikat kyllä lukittuvat mistä vauhdista tahansa 8) Ja onneksi uusi laki tuli tässäkin asiassa vastaan :D
mitkä jarrupalat ollu? millon viimeks vaihdettu jarrunesteet? millon edes viimeks avattu ja putsattu jarrut?

Lähetetty: 08 Touko 2005 21:09
Kirjoittaja cossu2
levyt oli kait atet ja palat jotkut kiinalaiset :lol: jarrunesteet 5.1 dot vaihdettu kaikki ostaessa eli 2 vuotta vanhat, paitsi satulille ei tarvinnu tehä mitään ku liikkuivat tapeissaan hyvin. Ja en todellakaan vaihtanut uusia nesteitä (mitä nyt mäntiin meni) vaihtaessani uudet jarrut... mut eipä paljon pihise...

Lähetetty: 08 Touko 2005 22:07
Kirjoittaja VesQ
No oli miten oli mutta joka tapauksessa kyllä sierran pitäsi vakiojarruilla pysähtyä sen mitä tarvii jos kerran välikori ekkerikin 80kmh vauhdista piirsi 4 viivaa kuivalle tielle 165 renkailla kun hirvi meinasi tulla eteen. Siinä oli sentään silloin joka kulmassa 8" rumpujarrut tehostamattomana, tosin meinasi jarrupetaali muuttaa muotoaan ja kyllä vaseliinit kiehui pyörännavoissa. Sen jälkeen tulikin vaihdeltua levyihin ja tehostajaan

Lähetetty: 09 Touko 2005 17:18
Kirjoittaja Henna
Ohhoh, tulipa hirvee hälinä tästäkin aiheesta. :shock: No kai se on sitte uskottava et asia on noin. Mut eipä ole kyllä mulla koskaan jarrut hävinneet minnekkään vaikkei niille tässä yli 4 vuoden aikana paljon mitään ole tehty, varmaan just ja just palat joskus vaihdettu. Mut ehkä sekin päivä koittaa kun ne häviää. :P No eipä ole huolta nyt kun auto taas vaihteeksi seisonassa on..

Lähetetty: 09 Touko 2005 19:44
Kirjoittaja cossu2
Järmääminenhän on kivaa :roll:

Lähetetty: 09 Touko 2005 21:56
Kirjoittaja Jaakko85
VesQ kirjoitti:Hmm, ja vakio sierra muka menee tuon 200 :roll:
Ja muistaakseni suomessa maksimirajoitus on 120, niin samapa tuo häipyykö 200-0 kunhan riittää tuohon 120-0
menee se. jos säädöissä on :wink:

Lähetetty: 09 Touko 2005 22:49
Kirjoittaja lalli69
Jaakko85 kirjoitti: menee se. jos säädöissä on :wink:
Vakiona ei ainakaan mee. (paitsi mittarin mukaan...) :wink:

2,8i:lle valmistaja lupaa 205km/h ja 2,9i:lle 206km/h
2,0i DOHC 190km/h

(cossu 242km/h ja 4x4 cossu 240km/h)

Lähetetty: 10 Touko 2005 10:40
Kirjoittaja Mak383
VesQ kirjoitti:Hmm, ja vakio sierra muka menee tuon 200 :roll:
Ja muistaakseni suomessa maksimirajoitus on 120, niin samapa tuo häipyykö 200-0 kunhan riittää tuohon 120-0
Jaa missähän lukee, että tuo vakio olis? :lol:

Lähetetty: 10 Touko 2005 15:24
Kirjoittaja Jaakko85
lalli69 kirjoitti: Vakiona ei ainakaan mee. (paitsi mittarin mukaan...) :wink:

2,8i:lle valmistaja lupaa 205km/h ja 2,9i:lle 206km/h
2,0i DOHC 190km/h

(cossu 242km/h ja 4x4 cossu 240km/h)
huom, jos on säädöissä :wink:

Lähetetty: 10 Touko 2005 16:59
Kirjoittaja Henna
Ja nyt vissiin lähinnä ihan vakio sierraa tarkotin, tai niin ainakin luulen. Nyt ei tiedä edes mitä itse tarkotti. :P No niin, mut kyse siis oli siitä kun 1.3 ja 2.3V6 levyt on samat ja vakioista puhutaan. Eikai ne vakiojarrut virautetussa autossa toimikaan niinkuin pitäisi. Eipä ainakaan mun vakio ole koskaan 200km/h kulkenut, 180km/h kuulemma pikkuveli joskus saanut kulkemaan ja taisi aika pelottavaa olla sellaisen romun ratissa noin kovassa vauhdissa. :shock: Joo ja kun sanoin ettei ole koskaan jarrut hävinneet niin ei kyllä ole tarvinnut koskaan edes jarruttaa kovemmassa vauhdissa äkkijarrutusta, ehkä niinkin vielä joskus käy. :(