Sivu 1/1

Scorpion ruiskunohjausboksi

Lähetetty: 11 Huhti 2007 12:26
Kirjoittaja Phoenix
Auto Scorpio 2.0i OHC vm. 1988, manuaali.

Tyhjäkäynti temppuilee, tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu. Myös nykimistä havaittavissa. Ajattelin vaihtaa ruiskunohjausboksin, ja sain ilmamäärämittarin kanssa kaupan päälle tomaattilootalla olevan OHC-ruisku Scorpparin boksin. Samat pinnit löytyy automaattilootaisen boksista kun liitintä katsoo.

Alkuperäisessä boksissa teksti EEC-IV EFI-VM100, ja isolla koodi EA.
Uudessa EEC-IV EFI-VM101, EA-tekstin paikalla teksti 6BDA.

Uskallanko testata autoa tuolla uudella boksilla?

Lähetetty: 17 Huhti 2007 10:50
Kirjoittaja Phoenix
Eikö kellään ole heittää edes jotain arvausta uskaltaako testata? :) Ei ainakaan teoriassa luulisi mitään menevän rikki jos vääränlainen boksi onkin, vai olenko väärässä? Eri ohjelmahan tuolla saattaa olla. Tietääkö kukaan onko tuossa boksissa automaattimalleissa jotain vaihteistonohjaussysteemeitä?

Lähetetty: 17 Huhti 2007 15:54
Kirjoittaja kulkuri
itse ainakin kokeilisin. voihan siinä olla jotain juttuja automaattiin. kokeilemalla selviää tuskin sieltä mitään rikki menee

Lähetetty: 17 Huhti 2007 18:02
Kirjoittaja Phoenix
Pitääpä varmaan uskaltautua kokeilemaan. Ajossa tuntuu nykimistä ja välillä tyhjäkäynnillä kierrokset putoavat 600rpm tienoille ja auto tuntuu sammuvan. Polttoaineen kulutus on myös melko suurta, n. 12l/100km, yli 50% maantieajoa. Tulpat ja ilmanputsari sekä ilmamäärämittari vaihdettu.

Lähetetty: 17 Huhti 2007 21:42
Kirjoittaja TeRoK
Kyllä sitä varmaan uskaltaa koittaa jos on sentään toisesta ohc koneesta. Eli sytkän ohjaukset yms. on varmaan samalla lailla toteutettu.
Tosiaan automaatti saattaa sekoilla jos on manuaali versiosta boksi.
Toimiiko toi muuten täyskaasulla hyvin?
Sitä iänikuista lambdaa tarjoaisin myös vaihtoehdoksi. Se aiheuttaa ja kaikenmoista nykimistä ja kierrosten heittelyä.

Lähetetty: 18 Huhti 2007 07:47
Kirjoittaja Phoenix
Vaihdoin illalla boksia. Aluksi tyhjäkäynti ei noussut 500-600rpm ylemmäs, mutta hetken ajon jälkeen tasaantui n. 800rpm. En ehtinyt enemmin illalla testailemaan, pitää päivän aikana tarkkailla miten lähtee toimimaan. Täyskaasulla toimii. Lambdaahan ei tuosta löydy.

Lähetetty: 18 Huhti 2007 22:39
Kirjoittaja Phoenix
Käynti parani ehkä hieman, mutta ainakin yksi vika on ja pysyy: välillä tyhjäkäynti jää kantamaan n. 1500rpm tienoille. Kun auto on seissyt jonkin aikaa ja lähtee moottoritielle ajamaan, tyhjäkäynti jämähtää tuonne puoleentoista tonniin. Kun virrat käyttää pois, tyhjäkäynti laskee 600rpm tienoille ja siitä vähitellen normalisoituu. Välillä tyhjäkäynti saattaa myös kesken ajon tippua sinne 600rpm. Tyhjäkäyntiventtiili on vaihdettu vuosi sitten. Minkälaista virtaa tuohon venttiilin liittimeen pitäisi moottorin käydessä tulla? Pitäisikö liittimeen tulla myös maa? Koitin puhdistaa venttiiliä, auttoi ehkä hetkeksi, vähän vaikea sanoa kun vika on ilmennyt vain silloin tällöin.