Sivu 1/1

Escon Pyörien siirrosta

Lähetetty: 04 Touko 2005 11:53
Kirjoittaja lateksi
Eli esko mk2, mitähän ne katastuksessa sanoo siitä kun tuo etupyöriä vähä eteenpäin? Ja säädettävistä tukivarsista sen verran et kuinkahan paljon niissä on säätövaraa. Siis kuinka paljo saa rengasta tuotua alkup.paikasta ulospäin?

Lähetetty: 10 Touko 2005 21:17
Kirjoittaja VesQ
Hehee kuulostaa kivalta :D

Mitenkäs muuten nuo säädettävät tukivarret niin niissä pitää vissiin olla joku lappu että ovat hyväksytyt

Sitten sellaista olen miettinyt että esim autoracingin myymät "etureaktiotangot" mk2 ekkeriin niin mitenkäs on katsastus niiden kanssa. Joskus olen kuullut että jos on alunperin ollut etuvakaaja niin sitä ei saisi poistaa. Nuo reaktiotangothan tulee vakaajan "tilalle" ja pitävät renkaan ainoastaan etu-taka-suunnassa paikallaan kun vakaaja hoitaa nuo ja lisäksi kallistelun

Lähetetty: 16 Touko 2005 11:01
Kirjoittaja lateksi
No autoracingista ostaa reaktiotangot nii niissä tulee lupalappu mukana, pitäs kelvata leimalle.... mutta en tiiä siitä pyörän siirrosta et mitä ne siitä sanoo :oops: :oops: Onko jollain kokemusta noista gaz/spaxin säädettävistä iskareista onko hyviä?

Lähetetty: 16 Touko 2005 18:03
Kirjoittaja WSE
Miksi ihmeessä joku haluaa sen vakaajan pois? Jotta kallistelisi enemmän = hyötyä lähinnä maastoautoissa ajettaessa vaikeassa maastossa.
Tuohonhan saa sarjoja jossa vakaajaa siirretään eteenpäin ja samalla tulee kolmas kiinnike keskelle niin on jämäkämpi. Tai kätevä tekee itse. Ei kai mitään ongelmia katsastuksen kanssa jos homma on asiallisesti toteutettu.

Lähetetty: 16 Touko 2005 18:55
Kirjoittaja ZyaS
ralli puolella yleistä ottaa vakaaja pois.
oiskohan syynä ettei väännä toista puolta esim. mutkassa.. "minä mistään mitään tiedä, kuullut vain isoilta pojilta" ;)

Lähetetty: 16 Touko 2005 20:35
Kirjoittaja VesQ
Juu rallissa tosiaan vakaajat pois

Sorallahan sillä pääsee todella paljon kovempaa ilman vakaajaa, eli ei nosta sisäkurvin tassua ilmaan mutkassa ja puree muutenkin paremmin, asfaltilla ei ero ole suuri mutta periaate sama tosin helpompi ajaa vakaajan kanssa asfaltilla kun ei kallistele niin paljoa. Vähän sama asia kuin soralle mahdollisimman löysä alusta muutenkin, jouset iskarit yms (tietysti niin ettei rupea pohjaamaan yms)

Lähetetty: 17 Touko 2005 14:18
Kirjoittaja ZyaS
no toi alustan jäykkyys/löysyys soralle säädettäessä riippuu maastosta, kuskin mieltymyksistä, tehosta ja jarruista. ainakin noitten perusteella itte lähtisin säätämään autoa.

en menis sanomaan että etuvakaaja helpottaa ajamista asvaltilla. tällä hetkellä omat kokemukset on vähän mitä on tosta. asiaa kyllä tarkotus testata radalla kun vaan saa ensin nilkan ja auton kuntoon. voin sitten kertoa lisää..

Lähetetty: 17 Touko 2005 16:06
Kirjoittaja lateksi
Mä kyllä aattelin pitää vakaajan paikallaan mutta sitä ois tuotava eteenpäin tai tehdä siitä ohennuksesta pitempi mihin tukivarsi tulee...jolloin pyörä tulee eteenpäin. Ja täytyy sorvata alumiinista säädettävä yläpää et saa campperia säädettyä. Onko kellään kokemuksia volvon taka-akselista kadulla Ja onkos vanhemmassa ransiitissa "iso atlas", kuulin vaan et siinä ois..

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:51
Kirjoittaja Bootsi
Ite siirsin niitä etukiinnikkeiden reikiä (kallistuksen vakaajan) eteenpäin. Ehkäpä helpompaa niin. :wink:

Lähetetty: 17 Touko 2005 18:34
Kirjoittaja lateksi
Bootsille siirsitkös sä paljo niitä pyöriä?

Lähetetty: 17 Touko 2005 19:46
Kirjoittaja Bootsi
vajaan sentin.
Jostain luin että 9mm. ois sopiva. :roll:
Noi kiinnikkeethän on helppo vaihtaa, jos muutos ei tunnu sopivalta. (hyllyssä nytkin pari ylimääräisenä)

Lähetetty: 17 Touko 2005 20:38
Kirjoittaja lateksi
Jaa, kato mä meinasin noin 3 senttiä et voipi olla parempi siirtää koko vakajaa eteenpäin :?

Lähetetty: 08 Kesä 2005 22:44
Kirjoittaja VesQ
Pystyykös muuten tolpan yläpäällä säätämään paljonkin, ei varmaan tuota 3cm mutta jonkin verran kuitenkin, siis casteria eli tolpan yläpää on taaempana kuin napa

Lähetetty: 09 Kesä 2005 02:02
Kirjoittaja ZyaS
ostaa/teettää säädettävän yläpään..
ryöstöracing(autoracing) teräksinen säädettävä yläpää maksaa vajaat 84€ tai ainakin on 2003 maksanu 8)

sillä pitäis mieleisekseen saada. laillisuus on sitten vähän kyllä :? noo mutta onkos mikään auto koskaan ollu täysin laillinen :lol:

Nim.merkki: kittasinko ruoste reiät turhaan:shock: :lol:

Lähetetty: 13 Kesä 2005 15:36
Kirjoittaja lateksi
vaikka casteria muuttaa niin ei pyörä liiku siltikään eteenpäin.. et kyllä se on siirrettävä alapäästä, ei onnistu muuten.

Lähetetty: 13 Kesä 2005 16:53
Kirjoittaja Bootsi
lateksi kirjoitti:vaikka casteria muuttaa niin ei pyörä liiku siltikään eteenpäin.. et kyllä se on siirrettävä alapäästä, ei onnistu muuten.
Ideanahan tuossa on saada pyorän kallistuskulma muuttumaan, eikä niinkään jatkaa akseliväliä.

Lähetetty: 13 Kesä 2005 18:30
Kirjoittaja VesQ
Sitä minäkin että mitä muuta hyötyä on siirtää pyörää muuta kuin juuri casterin säätöön jos ei yläpäässä riitä vara

Lähetetty: 14 Kesä 2005 12:30
Kirjoittaja lateksi
joo, mutta mun tarkotus onkin saada pyöriä eteenpäin, että mahtuu pyörät paremmin pyörimään, ottaa muuten pyöränkoteloon. Minkä laiset ne tehastekoset madalluspalat takapäähän on? kun tein eilen ne ite (madaltaa 11 cm) ja kun laitto akselin paikalleen niin sehän siirtyy pari senttiä eemmäs ku jousi ei ole suorassa siitä kohdasta mihin palat tulee.. jos tappeja mihkä akseli menee siirtäs vähä taaemmmas niin sit se pelais.. Ja mitenkäs sivuttais vakaus kärsii kun laittaa nuinkin isot palikat sinne?

Lähetetty: 19 Kesä 2005 22:42
Kirjoittaja lateksi
tuli siirrettyä pyöriä abaut 2,5-3 cm eteenpäin... saa nähä mitä katastusmies sanoo :oops: ja joutukko laittaan uniball nivelet tukivarren puslien tilalle 8)