Focus II 1.6 115hv ÖLJYNSYÖNTI.
Focus II 1.6 115hv ÖLJYNSYÖNTI.
Moro!
Ensimmäisessä 20-tuhannen huollossa autoni oli syönyt öljyä 2.5litraa. Maahantuojan mukaan se olisi täysin normaalia. Olisi mukava tietää onko muilla ollut samanlaista öljynkulutusta uusissa focuksissa, sillä mielestäni tuo on aivan liikaa.
Edellinen focukseni mk1 söi puolilitraa 20-tuhannelle joka on mielestäni normaalia.
Ensimmäisessä 20-tuhannen huollossa autoni oli syönyt öljyä 2.5litraa. Maahantuojan mukaan se olisi täysin normaalia. Olisi mukava tietää onko muilla ollut samanlaista öljynkulutusta uusissa focuksissa, sillä mielestäni tuo on aivan liikaa.
Edellinen focukseni mk1 söi puolilitraa 20-tuhannelle joka on mielestäni normaalia.
Tossa jossai 14-15tkm kohalla on öljyt minimin kohalla, sama moottori. Ei oo kyllä ajettukaa vasta ku ~26tkm ettei nyt pitemmän ajan kokemusta oo. Saattaahan toi vaikka vielä vähentyä kilsojen karttuessa, mutta mua ei kyllä rassaa mitenkään tikullinen/10tkm tahtikaan.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
maahantuojan ohje on 0.5 litraa 1000km:lle, eli 5litraa 10000 km:lle, mutta nämä ohjeet ovat aivan ylisuuria kulutuksia, ja tuo minun 2,5 litraa 20000 on aivan liikaa, tikun minimi ja maksimi ero on 0.5litraa eli jouduin lisäämään öljyä 4 kertaa ennen ekaa huoltoa, eli turha väittää, että tämä on normaalia.
Onhan tuo vähän suurta. Escorttikaan ei syö vaihtovälillä kuin ehkä desin pari. Pakko ei ois lisätä ollenkaan, mutta kun siitä 5l kannusta jää sitä vähän yli, niin voihan sitä välillä lisäillä.
Mun mielestä joku puoli litraa vaihtovälillä on vielä ihan sallitun rajoissa. Ja voi hyvinkin olla että tuo öljynsyönti rauhottuu sulla kilometrejen myötä... tai sitten päin vastoin
Mutta ootteko muuten miettiny tämmöstä: monissa uusissa autoissa öljynvaihtoväli on jopa jotain luokkaa 50tkm. Sitten toisaalta valmistaja ilmoittaa että esim. ~0,5l/1000km on normaalia öljynkulutusta.
Sitten oletetaan että moottorin öljytilavuus on vaikka sen 4l...
Laskekaapa siitä kuinka monta kertaa öljyt vaihtuu tuolla "vaihtovälillä"..
Mun mielestä joku puoli litraa vaihtovälillä on vielä ihan sallitun rajoissa. Ja voi hyvinkin olla että tuo öljynsyönti rauhottuu sulla kilometrejen myötä... tai sitten päin vastoin

Mutta ootteko muuten miettiny tämmöstä: monissa uusissa autoissa öljynvaihtoväli on jopa jotain luokkaa 50tkm. Sitten toisaalta valmistaja ilmoittaa että esim. ~0,5l/1000km on normaalia öljynkulutusta.
Sitten oletetaan että moottorin öljytilavuus on vaikka sen 4l...
Laskekaapa siitä kuinka monta kertaa öljyt vaihtuu tuolla "vaihtovälillä"..

Olen vanhanaikainen, tiedän. Mutta kyllä tuollainen öljynkulutus kertoo ainakin siitä, että öljyn ominaisuudet loppuvat ennen vaihtovälin täyttymistä. Noin uudessa kiesissä on varmaan jotkut huikeat huippuöljyt, mutta ei mun tulis mieleenikään ajella esim. tolla uudemmalla hopallani 20tkm noilla 5w-30 Zetec-öljyillä. 10 tkm välein öljyt vaihtoon ilman lisäilyjä, lisännee kummasti koneen käyttöikää. No, mikä sopii mulle, ei tarvitse sopia muille. Kunhan jaarittelen.
Ymmärrän hyvin, että tommonen öljyn lisäily ottaa pattiin. Valmistajien "normikulutukset" ovat aivan täyttä potaskaa, uskomatonta tekstiä. Jos ei öljyt pysy koneessa, niin vaihtoväli sen mukaan. Onhan se hienoa mainostaa vaihtoväliksi monta kymmentä tuhatta ja käyttäjäparka lisää välillä litrakaupalla kallista ainetta koneeseen, ettei kilahda. Onko järkee vai ei ?
Ymmärrän hyvin, että tommonen öljyn lisäily ottaa pattiin. Valmistajien "normikulutukset" ovat aivan täyttä potaskaa, uskomatonta tekstiä. Jos ei öljyt pysy koneessa, niin vaihtoväli sen mukaan. Onhan se hienoa mainostaa vaihtoväliksi monta kymmentä tuhatta ja käyttäjäparka lisää välillä litrakaupalla kallista ainetta koneeseen, ettei kilahda. Onko järkee vai ei ?
Auton valmistajat pesee kätensä ilmoittamalla 0,5 L/1000 km öljynkulutuksen normaaliksi. Kuitenkin jos teetät virallisen öljynkulutusmittauksen merkkiliikkeessä ja kulutukseksi saadaan esim. lähelle 0,3/1000 km, on luultavasti syytä hoonata lohko uudestaan + rengastus ja kyllä tälle työlle maksaja löytyy tehtaan suunnalta (olettaen että autossa on tehdastakuu voimassa).
Usein syy suureen öljynkulutukseen löytyy liian hennosta sylintereiden hoonausjäljestä ja tämä yhdistettynä "liruun" moottoriöljyyn + sen liian pitkään vaihtoväliin lisää öljynkulutusta. Ongelmatapauksessa sylintereiden tähystys jo helposti kertoo missä sylinterissä öljy palaa (karstaisuus).
On kuitenkin syytä muistaa, kun sitä öljyä lisää, ettei täytä yli, koska se edesauttaa öljynkulutusta. Jos välttämättä haluat öljymäärää tarkkailla tikusta, niin tee se esim yön yli seisonnan jälkeen tasaisella pinnalla tietenkin.
Usein syy suureen öljynkulutukseen löytyy liian hennosta sylintereiden hoonausjäljestä ja tämä yhdistettynä "liruun" moottoriöljyyn + sen liian pitkään vaihtoväliin lisää öljynkulutusta. Ongelmatapauksessa sylintereiden tähystys jo helposti kertoo missä sylinterissä öljy palaa (karstaisuus).
On kuitenkin syytä muistaa, kun sitä öljyä lisää, ettei täytä yli, koska se edesauttaa öljynkulutusta. Jos välttämättä haluat öljymäärää tarkkailla tikusta, niin tee se esim yön yli seisonnan jälkeen tasaisella pinnalla tietenkin.
Sehän tuossa just juju onkin, että kun ilmotetaan vaikka 0,5l/1000km, niin tuollaiset 0,3l/1000km kulutukset ei mene valmistajan piikkiin... Tai menee jos osaa asiansa esittää oikein.Mizka kirjoitti:Auton valmistajat pesee kätensä ilmoittamalla 0,5 L/1000 km öljynkulutuksen normaaliksi. Kuitenkin jos teetät virallisen öljynkulutusmittauksen merkkiliikkeessä ja kulutukseksi saadaan esim. lähelle 0,3/1000 km, on luultavasti syytä hoonata lohko uudestaan + rengastus ja kyllä tälle työlle maksaja löytyy tehtaan suunnalta (olettaen että autossa on tehdastakuu voimassa).

- BlackEscort
- Viestit: 192
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04
Jotkut puhui että autoilla ei enää nykyään sisäänajoa ollenkaan->sylinterin ja männän sovitus jo valmiiksi suuri. mitenkä tuommoiset kestää vielä 250tkm ajettuna? Sallikaa mun kysyä 
Ja eikös TM testannut jonkun uudemminsta fordeista ja todennut tuon koneistuksen olevan aivan liiansuurin välyksin toteutettu
Kaikki alle 30vuotta vanhat ovat uusia pahviautoja
8)

Ja eikös TM testannut jonkun uudemminsta fordeista ja todennut tuon koneistuksen olevan aivan liiansuurin välyksin toteutettu

Kaikki alle 30vuotta vanhat ovat uusia pahviautoja

aikas paljon menee..
ottaen huomioon että yli 200tkm ajetu Escort 1.8 zetec -94 nauttii vain puoli tikullista 10000km vaihtovälillä ja samoin yli 200tkm ajettu ykköskoppanen Focus 1.8tddi naukkaa puolitikullista 20000km vaihtovälillä...
ottaen huomioon että yli 200tkm ajetu Escort 1.8 zetec -94 nauttii vain puoli tikullista 10000km vaihtovälillä ja samoin yli 200tkm ajettu ykköskoppanen Focus 1.8tddi naukkaa puolitikullista 20000km vaihtovälillä...
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..