Jotain kärähti autosta? Sierra -85
Lähetetty: 28 Maalis 2007 21:36
Ihan ensiksi, yritin tässä muutaman päivän ajan etsiä haulla jotain tietoa, mutta ei vain löytynyt, joten päätin sitten rekisteröityä tänne ja kysyä asiaa itse.
Toiseksi, en todellakaan tiedä autoista paljoa, joten en tiedä näitä osien termejä, tai muutenkaan pahemmin autoilun termejä paljoa. Yritänkin nyt tässä selostaa mahdollisimman tarkasti, mitä tapahtui, vaikka tekstistä tuleekin aika pitkä.
Elikkäs ostin tuossa jokunen kuukausi sitten käytetyn, vanhan vm -85 Ford Sierran (1.6 lirainen kone), jota tultiin käyttämään ajo-opetuksessa ajokorttiani varten (opetusluvalla). Kun auto ostettiin, siinä ei ollut mitään vikaa, eikä siinä ollut mitään vikaa oikestaan tänä koko aikana. Ongelmat kuitenkin alkoivat, kun yritimme velipuoleni kanssa testata auton mukana tullutta vahvistinta. Siinä ei ole erillistä virtakatkaisijaa tai vastaavaa, joten sitä ei saa käyttöön, ellei sitä ensin yhdistä auton akkuun.
Me tehtiin tämä, lisäten sen vahvistimen virtajohdon akkuun (siihen punaiseen napaan), sitten virrat päälle (ei kuitenkaan moottoria käyntiin, koska aioimme tehdä muutenkin niin lyhyen testin, ettei se kerkeisi paljoa virtaa syödä). Vahvistin kyllä toimi ihan hyvin, mutta ongelmat alkoivat kun otimme vahvistimen irti. Sen jälkeen kun yritin käynnistää auton, se kyllä taisi lähteä kerran käyntiin, mutta heti kun laitoin lähivalot päälle, se sammui. Sitten se ei suostunutkaan starttaamaan ollenkaan. Moottori kyllä jurnutti, mutta se ei vain käynnistynyt. Kaikki akussa olleet johdot olivat aivan kuten ennen sitä vahvistintestiä, ja se akun varoitusvalo ei palanut, eli siinä piti kyllä olla virtaa edelleen.
Tämän jälkeen vielä varmistettiin, että kaikki johdot olivat paikallaan, otettiin ne irti, ja taas takaisin. Ei mitään eroa. Sitten en muistakaan, mitä me tehtiin, taidettiin ottaa joku johto irti siitä akusta, joka taisi olla joku vanha lisävalojen johto tai joku muu, ja auto lähti taas käyntiin. Testailtiin vähän, että se käynnistyy uudestaan vaikka sen sammuttaisi, ja muutaman testin jälkeen tuntui, että se toimii taas.
Seuraavana aamuna kun lähdin asioille kaupungille, auto tuntui jotenkin omituisen tahmealta käynnistäessä, mutta se kuitenkin lähti käyntiin. Mutta kun kotiin lähtiessä yritin saada sen käyntiin, se taas jurnutti moottoria, mutta ei käynnistynyt. Sieltä se sitten hinattiin velipuolen ja hänen työkaverin avustuksella pois taas tutkittavaksi. Tällä kertaa auto vain ei suostunut lähtemään käyntiin ollenkaan vaikka mitä tehtiin. Otettiin virtalukon pohjakin irti, ja katsottiin, jos siellä olisi jotain häikkää, mutta ei auttanut.
Seuraavana päivänä mein taas katsomaan sitä autoa, ja kokeilemaan jotain. Yritin taas käynnistää sitä, mutta ei mitään. Sitten huomasin, että kun virrat olivat poissa, ja valot pois päältä, kierroslukumittari näytti jotain nollaa suurempaa lukemaa. Sitten laitoin valoviiksen parkkivaloasentoon, ja kierroslukumittari putosi nolliin. Kokeilin käynnistää, ja se lähti käyntiin.
Sen jälkeen se toimi päivän, tosin edelleen vain vaivoin lähti käyntiin, muutaman käynnistysyrityksen jälkeen, ja kaasua startin jälkeen reilusti painamalla, että kone oikeasti jaksoi hyrrätä. Myöhemmin lähdin taas liikkeelle, ja auto hyytyi ensimmäiseen risteykseen, eli moottori ihan vain sammui. Olin tulossa risteykseen, ja painoin kytkimen alas, ja ajattelin jarruttaa, mutta päätinkin vielä laittaa hieman lisää kaasua, mutta huomasin, että kaasua ei enää tullut. Eli moottori sammui vaihde päällä.
Sain auton vielä uudestaan käyntiin, ja sain ajettua auton isäpuoleni firman luokse, jossa tarkoitus oli pistää akku lataukseen varuuden vuoksi (olin käynyt mittauttamassa akun eräässä liikkeessä, jossa sanottiin, että se akku on aika heikko, mutta se ei pura varausta, ja lataa normaalisti). Siellä akku oli latautumassa n. kolme varttia - tunti, kunnes kokeilin käynnistää taas. Nyt se lähti heti ekalla käyntiin, ja kokeilin ajovaloja, eikä se sammunut. Sammutin auton ja tein saman vielä uudestaan, ja hyvin tuntui toimivan. Tässä vaiheessa ajattelin, että akku tosiaan oli vain kerennyt tyhjentyä. Mutta kotvan kuluttua, juuri kun olin lähössä pihasta, auto vain sammui, kun jätin sen pieneksi hetkeksi tyhjäkäynnille. Sen jälkeen se ei taaskaan käynnistynyt ollenkaan.
Isäpuoleni yritti hieman tutkia, mikä olisi vikana, ja hän arveli, että siellä ei tule sitä kipinää (parin testin jälkeen), eli siksi moottori ei käynnisty tai pysy käynnissä. Bensaa autossa on ollut koko tämän ajan, eli siitä ei ole kyse.
Ja tässä sitä siis ollaan. Varmaa tietoa ei ole, mikä autossa on vikana. Ja tosiaan kaikki ongelmat alkoivat sen jälkeen kun me testatiin sitä vahvistinta. Eli onko mahdollista, että se vahvistin sai aikaan jonkun oikosulun tai jotain, voiko se edes vaikuttaa siihen kipinään? Auttaisiko, jos kaikki johdot repii irti, ja laittaa sitten takaisin? En itse tosiaan tiedä autoista ja niiden toiminnasta paljoa mitään, joten jos mahdollista, voisiko asiat yrittää selittää mahdollisimman kapulakielellä.
Kysykää vain, jos joku tärkeä tieto jäi uupumaan.
Toiseksi, en todellakaan tiedä autoista paljoa, joten en tiedä näitä osien termejä, tai muutenkaan pahemmin autoilun termejä paljoa. Yritänkin nyt tässä selostaa mahdollisimman tarkasti, mitä tapahtui, vaikka tekstistä tuleekin aika pitkä.
Elikkäs ostin tuossa jokunen kuukausi sitten käytetyn, vanhan vm -85 Ford Sierran (1.6 lirainen kone), jota tultiin käyttämään ajo-opetuksessa ajokorttiani varten (opetusluvalla). Kun auto ostettiin, siinä ei ollut mitään vikaa, eikä siinä ollut mitään vikaa oikestaan tänä koko aikana. Ongelmat kuitenkin alkoivat, kun yritimme velipuoleni kanssa testata auton mukana tullutta vahvistinta. Siinä ei ole erillistä virtakatkaisijaa tai vastaavaa, joten sitä ei saa käyttöön, ellei sitä ensin yhdistä auton akkuun.
Me tehtiin tämä, lisäten sen vahvistimen virtajohdon akkuun (siihen punaiseen napaan), sitten virrat päälle (ei kuitenkaan moottoria käyntiin, koska aioimme tehdä muutenkin niin lyhyen testin, ettei se kerkeisi paljoa virtaa syödä). Vahvistin kyllä toimi ihan hyvin, mutta ongelmat alkoivat kun otimme vahvistimen irti. Sen jälkeen kun yritin käynnistää auton, se kyllä taisi lähteä kerran käyntiin, mutta heti kun laitoin lähivalot päälle, se sammui. Sitten se ei suostunutkaan starttaamaan ollenkaan. Moottori kyllä jurnutti, mutta se ei vain käynnistynyt. Kaikki akussa olleet johdot olivat aivan kuten ennen sitä vahvistintestiä, ja se akun varoitusvalo ei palanut, eli siinä piti kyllä olla virtaa edelleen.
Tämän jälkeen vielä varmistettiin, että kaikki johdot olivat paikallaan, otettiin ne irti, ja taas takaisin. Ei mitään eroa. Sitten en muistakaan, mitä me tehtiin, taidettiin ottaa joku johto irti siitä akusta, joka taisi olla joku vanha lisävalojen johto tai joku muu, ja auto lähti taas käyntiin. Testailtiin vähän, että se käynnistyy uudestaan vaikka sen sammuttaisi, ja muutaman testin jälkeen tuntui, että se toimii taas.
Seuraavana aamuna kun lähdin asioille kaupungille, auto tuntui jotenkin omituisen tahmealta käynnistäessä, mutta se kuitenkin lähti käyntiin. Mutta kun kotiin lähtiessä yritin saada sen käyntiin, se taas jurnutti moottoria, mutta ei käynnistynyt. Sieltä se sitten hinattiin velipuolen ja hänen työkaverin avustuksella pois taas tutkittavaksi. Tällä kertaa auto vain ei suostunut lähtemään käyntiin ollenkaan vaikka mitä tehtiin. Otettiin virtalukon pohjakin irti, ja katsottiin, jos siellä olisi jotain häikkää, mutta ei auttanut.
Seuraavana päivänä mein taas katsomaan sitä autoa, ja kokeilemaan jotain. Yritin taas käynnistää sitä, mutta ei mitään. Sitten huomasin, että kun virrat olivat poissa, ja valot pois päältä, kierroslukumittari näytti jotain nollaa suurempaa lukemaa. Sitten laitoin valoviiksen parkkivaloasentoon, ja kierroslukumittari putosi nolliin. Kokeilin käynnistää, ja se lähti käyntiin.
Sen jälkeen se toimi päivän, tosin edelleen vain vaivoin lähti käyntiin, muutaman käynnistysyrityksen jälkeen, ja kaasua startin jälkeen reilusti painamalla, että kone oikeasti jaksoi hyrrätä. Myöhemmin lähdin taas liikkeelle, ja auto hyytyi ensimmäiseen risteykseen, eli moottori ihan vain sammui. Olin tulossa risteykseen, ja painoin kytkimen alas, ja ajattelin jarruttaa, mutta päätinkin vielä laittaa hieman lisää kaasua, mutta huomasin, että kaasua ei enää tullut. Eli moottori sammui vaihde päällä.
Sain auton vielä uudestaan käyntiin, ja sain ajettua auton isäpuoleni firman luokse, jossa tarkoitus oli pistää akku lataukseen varuuden vuoksi (olin käynyt mittauttamassa akun eräässä liikkeessä, jossa sanottiin, että se akku on aika heikko, mutta se ei pura varausta, ja lataa normaalisti). Siellä akku oli latautumassa n. kolme varttia - tunti, kunnes kokeilin käynnistää taas. Nyt se lähti heti ekalla käyntiin, ja kokeilin ajovaloja, eikä se sammunut. Sammutin auton ja tein saman vielä uudestaan, ja hyvin tuntui toimivan. Tässä vaiheessa ajattelin, että akku tosiaan oli vain kerennyt tyhjentyä. Mutta kotvan kuluttua, juuri kun olin lähössä pihasta, auto vain sammui, kun jätin sen pieneksi hetkeksi tyhjäkäynnille. Sen jälkeen se ei taaskaan käynnistynyt ollenkaan.
Isäpuoleni yritti hieman tutkia, mikä olisi vikana, ja hän arveli, että siellä ei tule sitä kipinää (parin testin jälkeen), eli siksi moottori ei käynnisty tai pysy käynnissä. Bensaa autossa on ollut koko tämän ajan, eli siitä ei ole kyse.
Ja tässä sitä siis ollaan. Varmaa tietoa ei ole, mikä autossa on vikana. Ja tosiaan kaikki ongelmat alkoivat sen jälkeen kun me testatiin sitä vahvistinta. Eli onko mahdollista, että se vahvistin sai aikaan jonkun oikosulun tai jotain, voiko se edes vaikuttaa siihen kipinään? Auttaisiko, jos kaikki johdot repii irti, ja laittaa sitten takaisin? En itse tosiaan tiedä autoista ja niiden toiminnasta paljoa mitään, joten jos mahdollista, voisiko asiat yrittää selittää mahdollisimman kapulakielellä.
Kysykää vain, jos joku tärkeä tieto jäi uupumaan.