Sivu 1/1

Jotain kärähti autosta? Sierra -85

Lähetetty: 28 Maalis 2007 21:36
Kirjoittaja Julle82
Ihan ensiksi, yritin tässä muutaman päivän ajan etsiä haulla jotain tietoa, mutta ei vain löytynyt, joten päätin sitten rekisteröityä tänne ja kysyä asiaa itse.

Toiseksi, en todellakaan tiedä autoista paljoa, joten en tiedä näitä osien termejä, tai muutenkaan pahemmin autoilun termejä paljoa. Yritänkin nyt tässä selostaa mahdollisimman tarkasti, mitä tapahtui, vaikka tekstistä tuleekin aika pitkä.

Elikkäs ostin tuossa jokunen kuukausi sitten käytetyn, vanhan vm -85 Ford Sierran (1.6 lirainen kone), jota tultiin käyttämään ajo-opetuksessa ajokorttiani varten (opetusluvalla). Kun auto ostettiin, siinä ei ollut mitään vikaa, eikä siinä ollut mitään vikaa oikestaan tänä koko aikana. Ongelmat kuitenkin alkoivat, kun yritimme velipuoleni kanssa testata auton mukana tullutta vahvistinta. Siinä ei ole erillistä virtakatkaisijaa tai vastaavaa, joten sitä ei saa käyttöön, ellei sitä ensin yhdistä auton akkuun.

Me tehtiin tämä, lisäten sen vahvistimen virtajohdon akkuun (siihen punaiseen napaan), sitten virrat päälle (ei kuitenkaan moottoria käyntiin, koska aioimme tehdä muutenkin niin lyhyen testin, ettei se kerkeisi paljoa virtaa syödä). Vahvistin kyllä toimi ihan hyvin, mutta ongelmat alkoivat kun otimme vahvistimen irti. Sen jälkeen kun yritin käynnistää auton, se kyllä taisi lähteä kerran käyntiin, mutta heti kun laitoin lähivalot päälle, se sammui. Sitten se ei suostunutkaan starttaamaan ollenkaan. Moottori kyllä jurnutti, mutta se ei vain käynnistynyt. Kaikki akussa olleet johdot olivat aivan kuten ennen sitä vahvistintestiä, ja se akun varoitusvalo ei palanut, eli siinä piti kyllä olla virtaa edelleen.

Tämän jälkeen vielä varmistettiin, että kaikki johdot olivat paikallaan, otettiin ne irti, ja taas takaisin. Ei mitään eroa. Sitten en muistakaan, mitä me tehtiin, taidettiin ottaa joku johto irti siitä akusta, joka taisi olla joku vanha lisävalojen johto tai joku muu, ja auto lähti taas käyntiin. Testailtiin vähän, että se käynnistyy uudestaan vaikka sen sammuttaisi, ja muutaman testin jälkeen tuntui, että se toimii taas.

Seuraavana aamuna kun lähdin asioille kaupungille, auto tuntui jotenkin omituisen tahmealta käynnistäessä, mutta se kuitenkin lähti käyntiin. Mutta kun kotiin lähtiessä yritin saada sen käyntiin, se taas jurnutti moottoria, mutta ei käynnistynyt. Sieltä se sitten hinattiin velipuolen ja hänen työkaverin avustuksella pois taas tutkittavaksi. Tällä kertaa auto vain ei suostunut lähtemään käyntiin ollenkaan vaikka mitä tehtiin. Otettiin virtalukon pohjakin irti, ja katsottiin, jos siellä olisi jotain häikkää, mutta ei auttanut.

Seuraavana päivänä mein taas katsomaan sitä autoa, ja kokeilemaan jotain. Yritin taas käynnistää sitä, mutta ei mitään. Sitten huomasin, että kun virrat olivat poissa, ja valot pois päältä, kierroslukumittari näytti jotain nollaa suurempaa lukemaa. Sitten laitoin valoviiksen parkkivaloasentoon, ja kierroslukumittari putosi nolliin. Kokeilin käynnistää, ja se lähti käyntiin.

Sen jälkeen se toimi päivän, tosin edelleen vain vaivoin lähti käyntiin, muutaman käynnistysyrityksen jälkeen, ja kaasua startin jälkeen reilusti painamalla, että kone oikeasti jaksoi hyrrätä. Myöhemmin lähdin taas liikkeelle, ja auto hyytyi ensimmäiseen risteykseen, eli moottori ihan vain sammui. Olin tulossa risteykseen, ja painoin kytkimen alas, ja ajattelin jarruttaa, mutta päätinkin vielä laittaa hieman lisää kaasua, mutta huomasin, että kaasua ei enää tullut. Eli moottori sammui vaihde päällä.

Sain auton vielä uudestaan käyntiin, ja sain ajettua auton isäpuoleni firman luokse, jossa tarkoitus oli pistää akku lataukseen varuuden vuoksi (olin käynyt mittauttamassa akun eräässä liikkeessä, jossa sanottiin, että se akku on aika heikko, mutta se ei pura varausta, ja lataa normaalisti). Siellä akku oli latautumassa n. kolme varttia - tunti, kunnes kokeilin käynnistää taas. Nyt se lähti heti ekalla käyntiin, ja kokeilin ajovaloja, eikä se sammunut. Sammutin auton ja tein saman vielä uudestaan, ja hyvin tuntui toimivan. Tässä vaiheessa ajattelin, että akku tosiaan oli vain kerennyt tyhjentyä. Mutta kotvan kuluttua, juuri kun olin lähössä pihasta, auto vain sammui, kun jätin sen pieneksi hetkeksi tyhjäkäynnille. Sen jälkeen se ei taaskaan käynnistynyt ollenkaan.

Isäpuoleni yritti hieman tutkia, mikä olisi vikana, ja hän arveli, että siellä ei tule sitä kipinää (parin testin jälkeen), eli siksi moottori ei käynnisty tai pysy käynnissä. Bensaa autossa on ollut koko tämän ajan, eli siitä ei ole kyse.

Ja tässä sitä siis ollaan. Varmaa tietoa ei ole, mikä autossa on vikana. Ja tosiaan kaikki ongelmat alkoivat sen jälkeen kun me testatiin sitä vahvistinta. Eli onko mahdollista, että se vahvistin sai aikaan jonkun oikosulun tai jotain, voiko se edes vaikuttaa siihen kipinään? Auttaisiko, jos kaikki johdot repii irti, ja laittaa sitten takaisin? En itse tosiaan tiedä autoista ja niiden toiminnasta paljoa mitään, joten jos mahdollista, voisiko asiat yrittää selittää mahdollisimman kapulakielellä.

Kysykää vain, jos joku tärkeä tieto jäi uupumaan.

Lähetetty: 28 Maalis 2007 22:05
Kirjoittaja Jukka T
Mystisten sähkövikojen yleisin syy on maavika.
Korjausyritykset kannattaa aina aloittaa akun maa- eli - kaapelin irroittamisella, puhdistamisella ja akun navan puhdistamisella.
Seuraavaksi irroitetaan ja puhdistetaan sen saman kaapelin toisessa päässä oleva liitos. Kolmantena etsitään se kaapeli, mikä on moottori-vaihteistopaketin ja korin välillä. Myös sen molemmat liitokset avataan ja puhdistetaan, samalla tarkistetaan, että kaapeli johtaa sähköä. Lopuksi avataan ja puhdistetaan myös akun + kenkä, puhdistetaan kenkä ja napa ja myös kaapelin toisen pään liitokset. Viimeisenä irroitetaan jokainen sulake, tarkistetaan, ettei se ole palanut, eikä siinä ole hapettumia, tarvittaessa korvataan uudella. Lopuksi koottaan puretut liitokset päinvastaisessa järjestyksessä.
Jos sähköt vielä tämänkin jälkeen oikuttelevat, voi ryhtyä tutkimaan yleismittarin tai koetuskynän kanssa samoja liitoksi, tuliko niistä sittenkään sähköä johtavia.
Tai voihan siinä olla jotain oikeaakin vikaa...

Lähetetty: 28 Maalis 2007 22:36
Kirjoittaja Julle82
Pitääkin sitten tulostaa tuo vastauksesi, että sen kaiken muistaa huomennakin. Isäpuolen avustuksella varmaan myös ymmärtää sitten, mitä tuossa käytännössä tapahtuu (jotain pientä käsitystä itsellä sentään valmiiksi on).

Tosin pitää vielä kysyä varmistukseksi, onko se tosiaan edes mahdollista, että sen vahvistimen kytkeminen aiheutti jonkun oikosulun tai sähköpiikin, joka ylikuumensi jotain autosta (jotain virtajohtoja esim.)? Kaikki se nyt tietysti viittaa siihen, että jotain sen kytkeminen (tai siis se lyhytaikainen käyttö) aiheutti, koska kaikki viat alkoivat sen jälkeen.

Lähetetty: 29 Maalis 2007 08:16
Kirjoittaja Jukka T
Julle82 kirjoitti:Tosin pitää vielä kysyä varmistukseksi, onko se tosiaan edes mahdollista, että sen vahvistimen kytkeminen aiheutti jonkun oikosulun tai sähköpiikin, joka ylikuumensi jotain autosta (jotain virtajohtoja esim.)? Kaikki se nyt tietysti viittaa siihen, että jotain sen kytkeminen (tai siis se lyhytaikainen käyttö) aiheutti, koska kaikki viat alkoivat sen jälkeen.
Kyllä se on mahdollista. Vanhoissa autoissa kaikki on mahdollista. Mulla kerran tipahti jakari akunkenkien väliin ja nopeusmittari hajosi.

Lähetetty: 31 Maalis 2007 20:26
Kirjoittaja Julle82
Taisi selvitä vika. Eli se oli niinkin yksinkertainen asia kuin jotenkin löystynyt johdon liitin. Eli se johto, mikä lähtee akusta jonnekin alaspäin, sellainen suht lyhyt (n. 30-35 cm), niin se liitin oli jotenkin löystynyt. Tai siten, että sen johdon sisällä ne itse "karvat" eivät saaneet aina kosketusta siihen vastakappaleeseen, itse liitin oli kyllä hyvin kiinni. Ensin kokeiltiin paukuttaa sitä liitintä lyttyyn, mutta sitten päätettiin vaihtaa koko liitin sellaiseen helposti avattavaan ja kiristettävään malliin (ja vaihdettiin normaali ruuvi sellaisen 6 sakaraisen ruuvin tilalle), ja vähän katkaistiin sitä johtoa, että saatiin puhdasta johtoa näkyviin (ei sellaista ruskeaksi tummunutta).

Näyttäisi siis siltä, että se vahvistin ei sitten loppujen lopuksi käräyttänytkään mitään, vaan kun niitä johtoja irrotettiin ja liitettiin takaisin, se johto oli vain heilunut, ja se liitin heilui sen verran, että se sai kosketusta vain ajoittain. Myös ne pari ajon aikana sattunutta sammumista johtui ilmeisesti siitä, että auton heiluessa ja täristessä vähän, sekin riitti irroittamaan sen johdon kosketuksen, ja virtaa ei kulkenut.

Ihan 100%-varmasti en vielä uskalla sanoa, että auto toimii nyt normaalisti, mutta ainakin niiden testien perusteella sen pitäisi toimia.

EDIT: Niin, nyt autokin lähtee paremmin käyntiin, eli se vika oli ilmeisesti ollut jo autoa ostettaessa läsnä, mutta se johto oli tuurilla pysynyt kiinni kunnolla, kunnes räpläiltiin niiden kanssa kun sitä vahvistinta kytkettiin kiinni.

Lähetetty: 31 Maalis 2007 20:44
Kirjoittaja kulkuri
hyvä jos toimii. vanhoissa autoissa yleisin sähkö vika maadotus. samanlainen vika oli omassa scorpiossa kunnes huomasin että maa kaapeli ei ollut toisesta päästä kiinni ollenkaan