Sivu 1/2
Iso korjaamisongelma
Lähetetty: 28 Maalis 2007 08:45
Kirjoittaja Mariam
Hei!
Ostin puolitoista viikkoa sitten käytetyn Ford Mondeon 1,6 sedan-95, ajokilometrejä n.188 000. Ostohetkellä oli tiedossa että kylmäkäynnistys on vähän heikkoa, mutta lähtee kuulemma kaasua "pumppaamalla" käyntiin. Lämpimänä käynnissä ja käynnistyksessä ei mitään ongelmaa. Takana oli vähän kolinaa töyssyissä. Öljyt ehdottomasti vaihdettava. Lämpömittari tekee käynnistettäessä niin että nousee ensin "tappiin" ja sieltä laskeutuu ajon aikana tasolleen. Muuten auto oli siisti ja hyvänoloinen. Auton hinta oli aika kevyt, ja päätin sitten ostaa ja että korjaamolle. Itse en siis tiedä autoista juuri mitään, paitsi nyt sen että tuota kyseistä autoa minun ei olisi kannattanut ostaa...
No, auto on nyt ollut korjaamolla melkein viikon, aloitettiin ihan normaalilla öljyn ja suodattimen vaihdolla, taakse vaihdettiin "koiranluut", vei kolinan, mutta sitten nuo sähköongelmat... nyt on vaihdettu tulpat joissa kosteutta ja termostaatti (ainakin). Kun auto oli kylmäkäynnistetty, ilmeisesti lähti käyntiin mutta alkoi sitten käydä miten sattuu. Seuraavaksi hän sanoi vaihtavansa anturin. Tänä aamuna tuli soitto että seuraavaksi käy erg:n(?) kimppuun, ja tutkii sen tiivisteet(?). Uusi maksaa taas yli satasen...
Nyt alkaa jo hermo pettää. Jo pelkistä varaosista on nyt kertynyt jo aimo summa. En tiedä mihin vielä päästään. Olen nyt lukenut tätä palstaa ja pysynyt seuraamaan että ainakin korjaaja on jäljillä.
Mutta jos teille tulee mieleen mitä voisin ehdottaa, korjauksessa tällä hetkellä parin päivän tauko.
Sitä ihmettelen että auto kävi ihan tasaisesti ennen korjausta käyntiin lähdettyään ja pysyttyään käynnissä. Mutta nyt osien vaihtojen jälkeen ei.
Mieli maassa mutta eihän se mitään auta, taisin tulla jo ostohetkellä höynäytetyksi. Tyhmyydestä maksaa, kirjaimellisesti.
Lähetetty: 28 Maalis 2007 08:47
Kirjoittaja janzamar
Mahtasko tää olla sitä mallia että tulpat ja niitten johdot
piti vaihtaa yhtaikaa..?
Lähetetty: 28 Maalis 2007 09:47
Kirjoittaja Buster
janzamar kirjoitti:Mahtasko tää olla sitä mallia että tulpat ja niitten johdot
piti vaihtaa yhtaikaa..?
Sama tuli mullekin mieleen...
Lähetetty: 28 Maalis 2007 10:32
Kirjoittaja Mariam
Moi!
Soitin ja tarkistin korjaajalta, niin oli vaihtanut ne tulpanjohdotkin samalla kun tulpat... käy epätasaisesti. hittolainen

Lähetetty: 28 Maalis 2007 10:52
Kirjoittaja henu
Mariam kirjoitti:Moi!
Soitin ja tarkistin korjaajalta, niin oli vaihtanut ne tulpanjohdotkin samalla kun tulpat... käy epätasaisesti. hittolainen

Jospa sinne on sattunut viallinen tulppa/tulpanjohto...tai sit jos siel on ollu paljonkii kosteutta ni huonol säkäl puola kyrvähtäny = maksaa jonku pari sataa
Lähetetty: 28 Maalis 2007 11:03
Kirjoittaja Mariam
Auton myyjä sanoi mulle vielä "hiljan" vaihtaneensa tulpat, akun ja jotain muuta, en muista nyt kun ei papereita töissä mukana. Korjaaja taas heti moitti että tulpat vääränmalliset ja huonolaatuiset ja niissä kosteutta...
Olisko tuo puola voinut aiheuttaa jo tuon alkuperäisen käynnistysongelman? Voiko viallinen tulppa/tulpanjohto kärväyttää puolan? Edelleen ihmettelen ongelman muuttumista..
Lähetetty: 28 Maalis 2007 11:42
Kirjoittaja Jukka T
Kannattaisi viedä sellaiselle korjaamolle, missä on kunnolliset mittalaitteet ja vielä joku, joka osaa niitä käyttää. Sytytyspuolen viat näkyvät kerta-ajolla kunnollisella testerillä. Eikä tarvi arvailla, onko nyt vikaa Puolan johdossa vaiko Kärjen värissä.
edit. typo
Lähetetty: 28 Maalis 2007 11:48
Kirjoittaja Mariam
Ongelmana se että en osaa tunnistaa tuollaista hyvää korjaamoa kun en hyvää autoakaan...vaikka kyllähän tässä oppii. Meinaatko että kannattais katkaista homma tähän ja vaihtaa?
Onko vinkkiä pääkaupunkiseudulta?
Lähetetty: 28 Maalis 2007 12:09
Kirjoittaja SbY
Pistä homma poikki ja tuu hakemaan multa 1997 farkku monsuuni. Jos on ongelmia niin tukeakin löytyy

Hintakin on kevyt.
Lähetetty: 28 Maalis 2007 12:12
Kirjoittaja Jukka T
Jälkiviisaus on halvin viisaus.
No jos homma menee tuolle linjalle, että osia vaihdellaan arviosta ja vika vaan pahenee, niin harkitsisin ainakin itse vakavasti pajan vaihtoa. Laadukkailla korjaamoilla on yleensä korkeampi tuntiveloitus, mutta jos tunteja tulee vähemmän, niin säästöä syntyy.
Hyvän autokorjaamon tunnistaa yleensä vain kokemuksesta ja pks:n pajoista minulla ei sellaista valitettavasti ole. Sitäpaitsi työn laatu riippuu usein työnjohdon ja asentajan innokkuudesta, mikä taas voi vaihdella samoillakin ihmisillä pärstäkertoimen mukaan. Ts. toiselle hommat luistaa ja toiselle kirjoitetaan vain isoja laskuja. Jos joltain kuulee, että joku paja on hyvä, niin kannattaa ottaa se suosittelija mukaan ensivisiitille. Saattaa päästä sitä kautta "palveltavien asiakkaiden" joukkoon.
Lähetetty: 28 Maalis 2007 15:33
Kirjoittaja Mariam
SbY kirjoitti:Pistä homma poikki ja tuu hakemaan multa 1997 farkku monsuuni. Jos on ongelmia niin tukeakin löytyy

Hintakin on kevyt.
Joo ei kiitos nyt, ymmärrät varmaan että nyt ei oikein autonosto iske, vai haluutko muka ton korjaamolla olevan vaihdossa...
Itku ei auta mut ei oo kaukanakaan! Mietin tässä sellaista että antaisin tän korjaamon kattoo vielä toi "t-liitin puolan alta". Vemix Ford-huollosta vihjas siihen suuntaan ja joku täälläkin jossain ketjussa... ja antais sen erg-härvelin nyt olla, johan tässä loppuu rahatkin. Ford-huollosta sanoi myös että ei tän ikäisestä siinä ajotestauslaittessa helposti vika löydy vaan kannattais alkaa päästöjenmittauksesta ja sitä kautta tutkia...
Lähetetty: 28 Maalis 2007 19:54
Kirjoittaja Mariam
Joo, haen huomenna "miun Mondeoin" pois korjaamolta. Korjaaja itse soitti eivätkä löytäneet erg:stä ulkoista vikaa, sovittiin että lähden vähän ajeleen sillä välillä tonne motarille. Pakko tehdä jo rahankin takia. Ehkä jaksaa taas paremmin kun näkee sen "oikukkaan kaunottaren" taas pitkästä aikaa.
Maanantaina ehkä teetän sen päästötestin ja arvion siellä Fordilla... Mutta jos teille tulee vielä muuta mieleen, niin laittakaa ihmeessä. Yritän lueskella vanhojakin mutta harmi kun ei itse osaa duunailla...
Katsoivatko
Lähetetty: 28 Maalis 2007 20:44
Kirjoittaja mondeo99
Tarkastettinko se puola missään, se nimittäin aiheuttaa vastavia käyntiongelmia. Vanhat tulpat ja huonot tulpanjohdot aiheuttavat puolan hajoamisia. Tulppien kärkivälin kasvaessa joutuu puola turhankovalle rasitukselle.
Lähetetty: 28 Maalis 2007 21:03
Kirjoittaja Mariam
Joo täytyy kysyä vielä huomenna että onko tarkistettu. Kiitti kun muistutit siitä.
Lähetetty: 28 Maalis 2007 21:07
Kirjoittaja TeRoK
Moottorin lämpötila anturi tulis ja yhtenä mieleen jos se on rikki eikä anna oikeaa tietoa moottorinohjaukselle niin se ei osaa välttämättä säätää tyhjäkäyntiä kylmänä vaan luulee, että kone on aina lämmin.
Eipä ton egr systeemin palikoita kannata summissa alkaa vaihtelemaan.
Eka kannattaa koittaa tulpata se pois pelistä niin selviää vuotaako se.
Se on myös saattanut paskastaa sen tyhjäkäynti venttiilin, mutta sillon luulisi kyllä oireilevan kokoajan.
Tuo kyllä kuullostaa ihmeelliseltä, että alko käydä kokoajan huonosti tulpanvaihdon jälkeen.
Ettei vaan olisi nyt laittanut korjaamolla väärät tulpat vaikka melskasi, että on aiemmin ollut väärät.
On niitä ennenkin käynyt, että ammatti ihmiset kattoo koneeltaan väärän tyypin tulpat.
Lähetetty: 28 Maalis 2007 22:33
Kirjoittaja jaska74
ompa noita rikkinäisiä tulppia sillontällöin saatu ihan kaupan tiskiltä. oisko mahoton idea edes koittaa toisilla tulpilla?
...ja sano sille korjaajalle samalla että ottaa sen EGR:n pois kokonaan käytöstä
Lähetetty: 29 Maalis 2007 10:35
Kirjoittaja tursas
henu kirjoitti:...tai sit jos siel on ollu paljonkii kosteutta ni huonol säkäl puola kyrvähtäny = maksaa jonku pari sataa
...varaosien hinnoissakin on eroja, Motonetti hinnottelee tollai ton puolansa:
SYTYTYSPUOLA FORD MONDEO 93--00
16V --98 puola+jakaja kiinnitysraudalla. . . . . . . . . . 10-1104 68.50 ???

Lähetetty: 29 Maalis 2007 10:39
Kirjoittaja henu
tursas kirjoitti:
...varaosien hinnoissakin on eroja, Motonetti hinnottelee tollai ton puolansa:
SYTYTYSPUOLA FORD MONDEO 93--00
16V --98 puola+jakaja kiinnitysraudalla. . . . . . . . . . 10-1104 68.50 ???

Juu, mää tolla hinnalla meinasin alkuperästä osaa et jotain noita luokkii se o
Lähetetty: 29 Maalis 2007 10:40
Kirjoittaja Mariam
No huh huh... Joo auto on nyt pois korjaamolta. Olivat käynnistäneet auton aamulla ja koneesta oli tullut vaaleaa savua. Korjaaja vannotti minut soittamaan auton myyjälle ja vaatimaan kaupan purkua. Että moottorin on täytynyt olla jo ennen ostoa rikki ja mahdollinen kansiremontti tai moottorinvaihto jopa edessä, joka tapauksessa kallis remontti. Että myyjän on täytynyt tietää asiasta... oli valmis antamaan lausuntonsa.
Tuon erg-n olivat tukkineet jo eilen. Puolasta en enää muistanut edes kysyä.. Auto kävi todella huonosti kun ajoin tuon viitisen kilsaa korjaamolta kotiin. Soitin jo myyjällekin ja hän sanoi että heidän käytössään se oli koko ajan sellainen kun oli... Mutta eivät kyllä ole sitä huoltaneetkaan...
No on kyllä aika avuton olo nyt. Otan yhteyttä tuonne kuluttaja-asiamieheen ja kysyn neuvoa. Korjauksen tuloskin tässä nyt ihmetyttää...
Vaihtoivat siis öljyt, ö-suodattimen, p-a-suodattimen, tulpat, tulpanjohdot, termostaatin, tiivisteen + takaiskarit javakaajan kiinnikkeet taakse.
Lähetetty: 29 Maalis 2007 10:54
Kirjoittaja tursas
Vähän samaa asiaa sivuttiin jo tuolla:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=11408
Tässä kait se perusasia on se, että onks se yksityishenkilö se myyjä vai liike ?
Lähetetty: 29 Maalis 2007 14:50
Kirjoittaja DMR
Kannattaa vielä varmuuden vuoksi tarkistaa / tarkistuttaa impuolen T-liitin. Sen hapattuessa puhki rupeaa kone käymään miten sattuu. Uusi maksaa 5€ merkkiliikkeessä.
Lähetetty: 29 Maalis 2007 15:37
Kirjoittaja Mariam
Joo vien aamulla auton Ford-merkkikorjaamolle tarkasteltavaksi. Ihan vain senkin takia että saisi "toisen mielipiteen". Yksityiseltä ostettuna kuluttajansuojalaki ei suojaa millään lailla, vaan sovelletaan kauppalakia. Ja tällöin tulee osoittaa että auton viat on myyjän vastuulle kuuluvia virheitä.
Edelleen ihmettelen suuresti miten auto oli korjaamolla saatu tuohon nykyiseen kuntoon. Viimeistään maanantaina ehtivät katsoa sitä siellä Ford-huollossa..en osaa nyt muuta tehdä.
Lähetetty: 29 Maalis 2007 20:52
Kirjoittaja jaska74
mikähän korjaamo mahto olla kyseessä?
Lähetetty: 29 Maalis 2007 22:58
Kirjoittaja NiceMan
Juu kiinnostaa tietää... tosin aina ei korjaamotkaan löydä vikaa kun ne joskus voi piilotella mitä ihmeellisessä paikassa...
Onkos tuosta luettu muuten vikakoodit?
Lähetetty: 30 Maalis 2007 10:50
Kirjoittaja Mariam
On tää hullua. Mieheni (joka ei siis myöskään tiedä autoista juuri mitään, eka auto meille molemmille) oli eilen käynnistänyt auton ja käynyt ajelulla. Tulin eilen kotiin ja käynnistin ja mentiin ajelulle. Käynnisty ihan ok, ei tullut mitään savua, ajossa nyki vähän silloin tällöin, ja yhteen risteykseen sammu kun lähdin liikkeelle alhaisilla kierroksilla.
Tänä aamuna kokeilin uudestaan, lähti käyntiin hyvin siis edelleen ilman mitään pumppaamisia, sammu kyllä kun lähdin aika pian liikkeelle, mutta ajossa ihan ookoo, hitaassa ajossa hidastustöyssyjen jälkeen pientä nykimistä.
Eli kyllähän jotain vikaa vielä on mutta auto oli ihan todella paljon parempi kuin eilen aamulla kun ajoin sen kotiin. Joten aiotaan ajella sillä nyt jonkin aikaa ja vähän tutustua siihen ennen kun viedään taas mihinkään.
Kylmäkäynnistys on nyt siis erittäin ok, verrattuna ennen korjaamista, joten en halua nyt mollata sitä korjaamoa sen enempää, sanonpa vaan että pienehkö korjaamo täällä itä-Helsingissä. Kaveri kuitenkin teki mielestäni ihan reilusti töitä ja ei mulle k..tuksen makua siitä jäänyt. Siis varsinkin nyt kun auto "ihmeparani". Jo pelkästään tätä palstaa luettuani oon tajunnut että ei se vian löytyminen ihan niin yksinkertaista ole, vaikka olis ammattilainenkin asialla. Kun niin moni asia vaikuttaa esim. käynnistykseen tai kaikki noi vuotojutut käymiseen jne.
Vikakoodeista en tiedä...onko ne niitä mitä tulee sillä ajotestauslaitteella?
Edit: Jaa löysinkin tietoa haulla. Täytynee tarkistaa asia.. joo vikakoodit oli viitanneet vialliseen erg-venttiiliin. Ja se on nyt tosta tulpattu. Sanoi vielä että sillä laitteella kun ei nää koneen sisälle, niin oireet kuitenkin viittaa vialliseen kansitiivisteeseen vai mikä sen nyt oli...