Sivu 1/1

sierran madallus (takana ilmajouset)

Lähetetty: 02 Touko 2005 20:04
Kirjoittaja joonasfi
mikä olisi paras keino madaltaa kun takana on ilmajouset mutta niillä ei saa tarpeeksi matalaksi takapäätä? :)

Lähetetty: 02 Touko 2005 20:40
Kirjoittaja TeRoK
ilmajouset???

Lähetetty: 02 Touko 2005 20:46
Kirjoittaja ZyaS
sierra, ilmajouset ja sano nyt viellä että suomessa tieliikenteessä niin tulee MAHDOTON yhtälö :twisted:

nostat niitä jousien yläpään kiinnityksiä ylöspäin.. 8)

Lähetetty: 02 Touko 2005 21:19
Kirjoittaja VesQ
Siis samaan tapaan kuin esim mersuissa että säätää korkeutta automaattisesti kuorman mukaan vai :shock:

Lähetetty: 02 Touko 2005 22:45
Kirjoittaja TeRoK
Mutta eikös ne oo iskarin paineilla kun säädetään yleensä noissa korkeus. En oo jousissa mitää ilmaa koskaan kuullu olevan.

Lähetetty: 02 Touko 2005 23:05
Kirjoittaja joonasfi
no en oikein tiedä millä nimellä niitä kutsuisin mutta neon sellaiset kun kompuralla voi lisätä ilmaa ja kaiken alhasimmilla paineilla perä on n.3cm alempana kuin korkeimmilla paineilla jos nyt oikein olen mitannut. mutta kyllä siellä näyttäis ihan jotkut normi jouset ja iskaritkin silti olevan. anteeksi nyt jos järkytin jonkun mieltä "ilmajousilla" : D

Lähetetty: 02 Touko 2005 23:15
Kirjoittaja joonasfi
ja kun katsoo esim. madallusjousia niin monissa lukee ettei käy tommoseen malliin missä on tollaset paineilmalla toimivat tapit takapäässä, mutta luulisi sinne nyt jotku madallusjouset silti käyvän.. ?

Lähetetty: 03 Touko 2005 15:43
Kirjoittaja TeRoK
No eipä se mieltä sen kummemmin järkyttänyt. Kuhan nyt halusin selvittää että mitä sulla siellä oikein on. Ettei oo mitää ihan omia rakennelmia. Onhan noita joillain automerkeillä ( en nyt nimeltä mainitse, mutta ranskiksia) joissa jonkun näkösiä ilma/hydrauli jousituksia on.

No mutta. En kyllä keksi miksi ei madallussarjoja noihin ilmaiskareihin vois laittaa. Luulis olevan parempikin kun ne voi säätää sopivan mittaseks... tavallaan. Kunhan vaan ei nosta niillä sitte enää perää liian korkeelle, ettei pääse jouset löysäks.

Lähetetty: 03 Touko 2005 18:07
Kirjoittaja p3
subarun L-sarjan turboissa on ilmajousitus.
eikai siinä madallusjousen laitossa mitään ongelmaa ole jos se vaan sopii sinne paikalleen.

Lähetetty: 03 Touko 2005 19:28
Kirjoittaja HraJortikka
ZyaS kirjoitti:sierra, ilmajouset ja sano nyt viellä että suomessa tieliikenteessä niin tulee MAHDOTON yhtälö :twisted:

nostat niitä jousien yläpään kiinnityksiä ylöspäin.. 8)

Nykyään thyyningpiireissä vallalla oleva muoti-ilmiö tuntuisi olevan noi ilmajouset, siis sellaiset ilmapalkeet, samantapaiset, joita löytyy rekoista/kuorma-autoista, joilla alustaa voi säätää sopivaksi.. Nämä sarjat on olleet kiellettyjä Suomessa, mutta kiitos EU:n, voidaan EU-tyyppihyväksyttyjä paineilmajousisarjoja jo Suomessakin leimata kadulle. Siis ainakin näin on väitetty tehdyn.

Sitten on erikseen nämä pelkästään perän korkeutta säävät paineilma-avusteiset jousitukset. Esim. Volvoon(740) sai aikanaan - ellei ollut peräti ihan alkuperäinen Volvo-osa - kompuralla säädettävän takajousituksen. Ilmeisesti joku karavaanari lisävaruste, koska niitä karavaanareilla kuului olleen. Tuttavapiirissäkin oli juur tällainen 740 sedani, missä kompuralla säädettiin perää.. Hauska sillä oli sit liikennevaloissa kikkailla sen säädön kans :P

P.S. Ei ollu tarkotus nusasta pilkkua, kuhan vaan annoin tajunnanvirran ryöpytä Ford-foorumille... :roll:

Lähetetty: 03 Touko 2005 20:11
Kirjoittaja joonasfi
jepjep. tarvii varmaa vähä viel kysellä eri liikkeistä noita jousia. motonetissä ainakin sanottiin ettei käy kuin iha vakioalustaan. mutta mutta kaise tästä.

Lähetetty: 03 Touko 2005 20:55
Kirjoittaja TeRoK
HraJortikka: juu ja onhan Fordillaki ainakin jossain farkku scorpioissa yms. ja Transiteissa. Ukkolla on vanhassa 26M P7:ssa ja kompura ja paineilmaiskarit. Ollu jo ties kuin kauan.
Sitä vaan meinasin että mikä lienee kyseisessä vehkeessä.

joonasfi:
No motonetissa voi kyllä sanoa mitä vaan. Ovat voinee esim. luulla jotain säädettäviä iskareita sun tarkottavan. semmosia mistä saa sen lepokohdan muutettua ja joita käytetää yli 40mm madalluksien kanssa... tai sitte niitä millä saa auton pomppimaan :)
Mutta tosiaan niin sullako siis on juurikin noi paineilmalla säädettävät iskarit? Onko alkuperäset vai jälkiasennetut?
Ainakin ne mitä ukon autossa ja omassa vanhassa peltoauto P7:ssa on niin näyttää ihan noku iskareilta ulkoapäin.

Lähetetty: 03 Touko 2005 21:13
Kirjoittaja joonasfi
"Mutta tosiaan niin sullako siis on juurikin noi paineilmalla säädettävät iskarit? Onko alkuperäset vai jälkiasennetut?
Ainakin ne mitä ukon autossa ja omassa vanhassa peltoauto P7:ssa on niin näyttää ihan noku iskareilta ulkoapäin."

juuri ne paineilmalla säädettävät iskarit. alkuperäiset tietääkseni, itse en ole niitä asentanut eikä rekkarissakaan lue mitään. ehkä voisi sitten motonetistä sitten ostaa ja kokeilla miten käy =)

Lähetetty: 03 Touko 2005 22:45
Kirjoittaja ZyaS
mersuissa ihan normaalia ilmajousitus. mutta ei ole tullut vastaan viellä sierraa.. :twisted:

Lähetetty: 04 Touko 2005 17:26
Kirjoittaja joonasfi
mul on sit joku ihme malli :D

Lähetetty: 04 Touko 2005 20:38
Kirjoittaja overboost
Kyllä niissä madallusjousien ohjeissa yleensä lukee, että ei tasosäädettäviin. Voi olla, että iskarin isku ei ole madallusjousille sopiva. OT: Ainakin E39 bemareissa, jossa automaattinen tasonsäätö, niin on ilmajouset takana.

Lähetetty: 04 Touko 2005 21:29
Kirjoittaja HELLbound
alfamerin korjaus-oppaassa on maininta noista itsesäätyvistä jousista...tais olla sierran omassa manuskassakin...ihan vakio kamaa ne on!!!!

Lähetetty: 04 Touko 2005 22:13
Kirjoittaja joonasfi
tämä kyseinen malli joka mulla on ei ole itsestään säätyvä ja se on myös erillenen osa jousien ja normaali iskarien lisäksi. tälläne tarkennus

Lähetetty: 05 Touko 2005 11:30
Kirjoittaja TeRoK
aha. eli ne ei sittenkää oo ilmaiskarit.
Sitte voi ollaki ettei sovi madallus sarja.
Noi mitä meillä on P7:ssa paikassa jälkiasennettuna on ihan noku iskarin tilalle paiskattavia ja korkeutta pystyy säätämään iskarin paineita muuttamalla. Semmoseen ainaki voi heittää madallusjouset.

Lähetetty: 05 Touko 2005 16:18
Kirjoittaja Flake
Ymmärsinkö nyt oikein että sulla on siellä tavalliset jouset ja iskarit sekä lisäksi ilmapussit? Missä kohtaa tämä ilmapussi on?

Lähetetty: 05 Touko 2005 18:12
Kirjoittaja VesQ
Kuva olisi ihan kätevä jos onnistuu

Lähetetty: 06 Touko 2005 00:56
Kirjoittaja joonasfi
Flake: juu näinhän siellä näyttäis olevan. se "ilmapussi" tai miksikä ny haluaaka kutsua on siinä kohtaa missä normaalisti on iskari ja jousi, ja sitten nuo jouset ja iskarit näyttäis olevan siellä normaalia edempänä.

kuvaa ei oikein ole mahollista saada koska en osaa pistää sitä mihinkä sivulle : /

Lähetetty: 06 Touko 2005 10:05
Kirjoittaja Kessi
Ootkos ikinä käyttänyt tuota ilmaviritystä?? Jos et niin ei muuta ku mäkeen se sieltä jä noku alustasarjaa tilalle :mrgreen: :mrgreen: .. Pääsee kaikkest "helpoimmalla".. Ei tarvii arpoo jousien yhteensopivuutta :wink: Lisäksi mikäli rekisteriotteessa ei ko. ilmahärpäkkeistä ole mainintaa, ni ei pitäs olla lain puolestakaan mitään esteitä muutokselle :wink:

Lähetetty: 06 Touko 2005 10:33
Kirjoittaja Bootsi
Käytä se (kierre)jousi pois , ja rälläkällä 1/2 kierrosta pois. :wink:

Lähetetty: 06 Touko 2005 12:37
Kirjoittaja joonasfi
Kessi: empä pahemmin ole käyttänyt varsinkaan kun ei ole edes vielä korttia :D mutta tuo taitaa varmaan olla yksi parhaista vaihtoehdoista.

juuen kauheest viittis mitää rälläkkäjousia väsätä hehehe :D

kiitoksia vain kaikille vastanneille, eiköhän tässä oo jo tarpeeksia kaikenlaisia vastauksia : )