sierran madallus (takana ilmajouset)
sierran madallus (takana ilmajouset)
mikä olisi paras keino madaltaa kun takana on ilmajouset mutta niillä ei saa tarpeeksi matalaksi takapäätä?
no en oikein tiedä millä nimellä niitä kutsuisin mutta neon sellaiset kun kompuralla voi lisätä ilmaa ja kaiken alhasimmilla paineilla perä on n.3cm alempana kuin korkeimmilla paineilla jos nyt oikein olen mitannut. mutta kyllä siellä näyttäis ihan jotkut normi jouset ja iskaritkin silti olevan. anteeksi nyt jos järkytin jonkun mieltä "ilmajousilla" : D
No eipä se mieltä sen kummemmin järkyttänyt. Kuhan nyt halusin selvittää että mitä sulla siellä oikein on. Ettei oo mitää ihan omia rakennelmia. Onhan noita joillain automerkeillä ( en nyt nimeltä mainitse, mutta ranskiksia) joissa jonkun näkösiä ilma/hydrauli jousituksia on.
No mutta. En kyllä keksi miksi ei madallussarjoja noihin ilmaiskareihin vois laittaa. Luulis olevan parempikin kun ne voi säätää sopivan mittaseks... tavallaan. Kunhan vaan ei nosta niillä sitte enää perää liian korkeelle, ettei pääse jouset löysäks.
No mutta. En kyllä keksi miksi ei madallussarjoja noihin ilmaiskareihin vois laittaa. Luulis olevan parempikin kun ne voi säätää sopivan mittaseks... tavallaan. Kunhan vaan ei nosta niillä sitte enää perää liian korkeelle, ettei pääse jouset löysäks.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 14 Helmi 2005 12:43
- Paikkakunta: Hml
ZyaS kirjoitti:sierra, ilmajouset ja sano nyt viellä että suomessa tieliikenteessä niin tulee MAHDOTON yhtälö
nostat niitä jousien yläpään kiinnityksiä ylöspäin.. 8)
Nykyään thyyningpiireissä vallalla oleva muoti-ilmiö tuntuisi olevan noi ilmajouset, siis sellaiset ilmapalkeet, samantapaiset, joita löytyy rekoista/kuorma-autoista, joilla alustaa voi säätää sopivaksi.. Nämä sarjat on olleet kiellettyjä Suomessa, mutta kiitos EU:n, voidaan EU-tyyppihyväksyttyjä paineilmajousisarjoja jo Suomessakin leimata kadulle. Siis ainakin näin on väitetty tehdyn.
Sitten on erikseen nämä pelkästään perän korkeutta säävät paineilma-avusteiset jousitukset. Esim. Volvoon(740) sai aikanaan - ellei ollut peräti ihan alkuperäinen Volvo-osa - kompuralla säädettävän takajousituksen. Ilmeisesti joku karavaanari lisävaruste, koska niitä karavaanareilla kuului olleen. Tuttavapiirissäkin oli juur tällainen 740 sedani, missä kompuralla säädettiin perää.. Hauska sillä oli sit liikennevaloissa kikkailla sen säädön kans
P.S. Ei ollu tarkotus nusasta pilkkua, kuhan vaan annoin tajunnanvirran ryöpytä Ford-foorumille...
HraJortikka: juu ja onhan Fordillaki ainakin jossain farkku scorpioissa yms. ja Transiteissa. Ukkolla on vanhassa 26M P7:ssa ja kompura ja paineilmaiskarit. Ollu jo ties kuin kauan.
Sitä vaan meinasin että mikä lienee kyseisessä vehkeessä.
joonasfi:
No motonetissa voi kyllä sanoa mitä vaan. Ovat voinee esim. luulla jotain säädettäviä iskareita sun tarkottavan. semmosia mistä saa sen lepokohdan muutettua ja joita käytetää yli 40mm madalluksien kanssa... tai sitte niitä millä saa auton pomppimaan
Mutta tosiaan niin sullako siis on juurikin noi paineilmalla säädettävät iskarit? Onko alkuperäset vai jälkiasennetut?
Ainakin ne mitä ukon autossa ja omassa vanhassa peltoauto P7:ssa on niin näyttää ihan noku iskareilta ulkoapäin.
Sitä vaan meinasin että mikä lienee kyseisessä vehkeessä.
joonasfi:
No motonetissa voi kyllä sanoa mitä vaan. Ovat voinee esim. luulla jotain säädettäviä iskareita sun tarkottavan. semmosia mistä saa sen lepokohdan muutettua ja joita käytetää yli 40mm madalluksien kanssa... tai sitte niitä millä saa auton pomppimaan
Mutta tosiaan niin sullako siis on juurikin noi paineilmalla säädettävät iskarit? Onko alkuperäset vai jälkiasennetut?
Ainakin ne mitä ukon autossa ja omassa vanhassa peltoauto P7:ssa on niin näyttää ihan noku iskareilta ulkoapäin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
"Mutta tosiaan niin sullako siis on juurikin noi paineilmalla säädettävät iskarit? Onko alkuperäset vai jälkiasennetut?
Ainakin ne mitä ukon autossa ja omassa vanhassa peltoauto P7:ssa on niin näyttää ihan noku iskareilta ulkoapäin."
juuri ne paineilmalla säädettävät iskarit. alkuperäiset tietääkseni, itse en ole niitä asentanut eikä rekkarissakaan lue mitään. ehkä voisi sitten motonetistä sitten ostaa ja kokeilla miten käy =)
Ainakin ne mitä ukon autossa ja omassa vanhassa peltoauto P7:ssa on niin näyttää ihan noku iskareilta ulkoapäin."
juuri ne paineilmalla säädettävät iskarit. alkuperäiset tietääkseni, itse en ole niitä asentanut eikä rekkarissakaan lue mitään. ehkä voisi sitten motonetistä sitten ostaa ja kokeilla miten käy =)
aha. eli ne ei sittenkää oo ilmaiskarit.
Sitte voi ollaki ettei sovi madallus sarja.
Noi mitä meillä on P7:ssa paikassa jälkiasennettuna on ihan noku iskarin tilalle paiskattavia ja korkeutta pystyy säätämään iskarin paineita muuttamalla. Semmoseen ainaki voi heittää madallusjouset.
Sitte voi ollaki ettei sovi madallus sarja.
Noi mitä meillä on P7:ssa paikassa jälkiasennettuna on ihan noku iskarin tilalle paiskattavia ja korkeutta pystyy säätämään iskarin paineita muuttamalla. Semmoseen ainaki voi heittää madallusjouset.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Flake: juu näinhän siellä näyttäis olevan. se "ilmapussi" tai miksikä ny haluaaka kutsua on siinä kohtaa missä normaalisti on iskari ja jousi, ja sitten nuo jouset ja iskarit näyttäis olevan siellä normaalia edempänä.
kuvaa ei oikein ole mahollista saada koska en osaa pistää sitä mihinkä sivulle : /
kuvaa ei oikein ole mahollista saada koska en osaa pistää sitä mihinkä sivulle : /
Ootkos ikinä käyttänyt tuota ilmaviritystä?? Jos et niin ei muuta ku mäkeen se sieltä jä noku alustasarjaa tilalle .. Pääsee kaikkest "helpoimmalla".. Ei tarvii arpoo jousien yhteensopivuutta Lisäksi mikäli rekisteriotteessa ei ko. ilmahärpäkkeistä ole mainintaa, ni ei pitäs olla lain puolestakaan mitään esteitä muutokselle