sierran madallus (takana ilmajouset)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
joonasfi

sierran madallus (takana ilmajouset)

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

mikä olisi paras keino madaltaa kun takana on ilmajouset mutta niillä ei saa tarpeeksi matalaksi takapäätä? :)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

ilmajouset???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

sierra, ilmajouset ja sano nyt viellä että suomessa tieliikenteessä niin tulee MAHDOTON yhtälö :twisted:

nostat niitä jousien yläpään kiinnityksiä ylöspäin.. 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Siis samaan tapaan kuin esim mersuissa että säätää korkeutta automaattisesti kuorman mukaan vai :shock:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mutta eikös ne oo iskarin paineilla kun säädetään yleensä noissa korkeus. En oo jousissa mitää ilmaa koskaan kuullu olevan.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
joonasfi

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

no en oikein tiedä millä nimellä niitä kutsuisin mutta neon sellaiset kun kompuralla voi lisätä ilmaa ja kaiken alhasimmilla paineilla perä on n.3cm alempana kuin korkeimmilla paineilla jos nyt oikein olen mitannut. mutta kyllä siellä näyttäis ihan jotkut normi jouset ja iskaritkin silti olevan. anteeksi nyt jos järkytin jonkun mieltä "ilmajousilla" : D
joonasfi

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

ja kun katsoo esim. madallusjousia niin monissa lukee ettei käy tommoseen malliin missä on tollaset paineilmalla toimivat tapit takapäässä, mutta luulisi sinne nyt jotku madallusjouset silti käyvän.. ?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No eipä se mieltä sen kummemmin järkyttänyt. Kuhan nyt halusin selvittää että mitä sulla siellä oikein on. Ettei oo mitää ihan omia rakennelmia. Onhan noita joillain automerkeillä ( en nyt nimeltä mainitse, mutta ranskiksia) joissa jonkun näkösiä ilma/hydrauli jousituksia on.

No mutta. En kyllä keksi miksi ei madallussarjoja noihin ilmaiskareihin vois laittaa. Luulis olevan parempikin kun ne voi säätää sopivan mittaseks... tavallaan. Kunhan vaan ei nosta niillä sitte enää perää liian korkeelle, ettei pääse jouset löysäks.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

subarun L-sarjan turboissa on ilmajousitus.
eikai siinä madallusjousen laitossa mitään ongelmaa ole jos se vaan sopii sinne paikalleen.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
HraJortikka
Viestit: 13
Liittynyt: 14 Helmi 2005 12:43
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja HraJortikka »

ZyaS kirjoitti:sierra, ilmajouset ja sano nyt viellä että suomessa tieliikenteessä niin tulee MAHDOTON yhtälö :twisted:

nostat niitä jousien yläpään kiinnityksiä ylöspäin.. 8)

Nykyään thyyningpiireissä vallalla oleva muoti-ilmiö tuntuisi olevan noi ilmajouset, siis sellaiset ilmapalkeet, samantapaiset, joita löytyy rekoista/kuorma-autoista, joilla alustaa voi säätää sopivaksi.. Nämä sarjat on olleet kiellettyjä Suomessa, mutta kiitos EU:n, voidaan EU-tyyppihyväksyttyjä paineilmajousisarjoja jo Suomessakin leimata kadulle. Siis ainakin näin on väitetty tehdyn.

Sitten on erikseen nämä pelkästään perän korkeutta säävät paineilma-avusteiset jousitukset. Esim. Volvoon(740) sai aikanaan - ellei ollut peräti ihan alkuperäinen Volvo-osa - kompuralla säädettävän takajousituksen. Ilmeisesti joku karavaanari lisävaruste, koska niitä karavaanareilla kuului olleen. Tuttavapiirissäkin oli juur tällainen 740 sedani, missä kompuralla säädettiin perää.. Hauska sillä oli sit liikennevaloissa kikkailla sen säädön kans :P

P.S. Ei ollu tarkotus nusasta pilkkua, kuhan vaan annoin tajunnanvirran ryöpytä Ford-foorumille... :roll:
joonasfi

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

jepjep. tarvii varmaa vähä viel kysellä eri liikkeistä noita jousia. motonetissä ainakin sanottiin ettei käy kuin iha vakioalustaan. mutta mutta kaise tästä.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

HraJortikka: juu ja onhan Fordillaki ainakin jossain farkku scorpioissa yms. ja Transiteissa. Ukkolla on vanhassa 26M P7:ssa ja kompura ja paineilmaiskarit. Ollu jo ties kuin kauan.
Sitä vaan meinasin että mikä lienee kyseisessä vehkeessä.

joonasfi:
No motonetissa voi kyllä sanoa mitä vaan. Ovat voinee esim. luulla jotain säädettäviä iskareita sun tarkottavan. semmosia mistä saa sen lepokohdan muutettua ja joita käytetää yli 40mm madalluksien kanssa... tai sitte niitä millä saa auton pomppimaan :)
Mutta tosiaan niin sullako siis on juurikin noi paineilmalla säädettävät iskarit? Onko alkuperäset vai jälkiasennetut?
Ainakin ne mitä ukon autossa ja omassa vanhassa peltoauto P7:ssa on niin näyttää ihan noku iskareilta ulkoapäin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
joonasfi

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

"Mutta tosiaan niin sullako siis on juurikin noi paineilmalla säädettävät iskarit? Onko alkuperäset vai jälkiasennetut?
Ainakin ne mitä ukon autossa ja omassa vanhassa peltoauto P7:ssa on niin näyttää ihan noku iskareilta ulkoapäin."

juuri ne paineilmalla säädettävät iskarit. alkuperäiset tietääkseni, itse en ole niitä asentanut eikä rekkarissakaan lue mitään. ehkä voisi sitten motonetistä sitten ostaa ja kokeilla miten käy =)
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

mersuissa ihan normaalia ilmajousitus. mutta ei ole tullut vastaan viellä sierraa.. :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
joonasfi

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

mul on sit joku ihme malli :D
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Kyllä niissä madallusjousien ohjeissa yleensä lukee, että ei tasosäädettäviin. Voi olla, että iskarin isku ei ole madallusjousille sopiva. OT: Ainakin E39 bemareissa, jossa automaattinen tasonsäätö, niin on ilmajouset takana.
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

alfamerin korjaus-oppaassa on maininta noista itsesäätyvistä jousista...tais olla sierran omassa manuskassakin...ihan vakio kamaa ne on!!!!
joonasfi

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

tämä kyseinen malli joka mulla on ei ole itsestään säätyvä ja se on myös erillenen osa jousien ja normaali iskarien lisäksi. tälläne tarkennus
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

aha. eli ne ei sittenkää oo ilmaiskarit.
Sitte voi ollaki ettei sovi madallus sarja.
Noi mitä meillä on P7:ssa paikassa jälkiasennettuna on ihan noku iskarin tilalle paiskattavia ja korkeutta pystyy säätämään iskarin paineita muuttamalla. Semmoseen ainaki voi heittää madallusjouset.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Flake
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Helmi 2005 16:26

Viesti Kirjoittaja Flake »

Ymmärsinkö nyt oikein että sulla on siellä tavalliset jouset ja iskarit sekä lisäksi ilmapussit? Missä kohtaa tämä ilmapussi on?
Taivaspaikka varattuna
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kuva olisi ihan kätevä jos onnistuu
joonasfi

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

Flake: juu näinhän siellä näyttäis olevan. se "ilmapussi" tai miksikä ny haluaaka kutsua on siinä kohtaa missä normaalisti on iskari ja jousi, ja sitten nuo jouset ja iskarit näyttäis olevan siellä normaalia edempänä.

kuvaa ei oikein ole mahollista saada koska en osaa pistää sitä mihinkä sivulle : /
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Ootkos ikinä käyttänyt tuota ilmaviritystä?? Jos et niin ei muuta ku mäkeen se sieltä jä noku alustasarjaa tilalle :mrgreen: :mrgreen: .. Pääsee kaikkest "helpoimmalla".. Ei tarvii arpoo jousien yhteensopivuutta :wink: Lisäksi mikäli rekisteriotteessa ei ko. ilmahärpäkkeistä ole mainintaa, ni ei pitäs olla lain puolestakaan mitään esteitä muutokselle :wink:
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Käytä se (kierre)jousi pois , ja rälläkällä 1/2 kierrosta pois. :wink:
joonasfi

Viesti Kirjoittaja joonasfi »

Kessi: empä pahemmin ole käyttänyt varsinkaan kun ei ole edes vielä korttia :D mutta tuo taitaa varmaan olla yksi parhaista vaihtoehdoista.

juuen kauheest viittis mitää rälläkkäjousia väsätä hehehe :D

kiitoksia vain kaikille vastanneille, eiköhän tässä oo jo tarpeeksia kaikenlaisia vastauksia : )
Vastaa Viestiin