Sivu 1/1

2.9 efin turbotus.

Lähetetty: 18 Maalis 2007 01:57
Kirjoittaja jussi831
elikkä oisko kellään vinkkejä et kannattaako laittaa pakokaasuahdin vai remmiahdin? ja paljonko puristuksia on laskettava? moottori on ruotsista tuotu, vähäpäästöinen. kaikki tiedot tervetulleita.

Lähetetty: 18 Maalis 2007 09:35
Kirjoittaja samiharju
2.9 koneita on kahta tai kolmea eri puristussuhteella olevaa mallia, näistä alhaisimmalla oleva ei tarvii varmaankaan muutoksia ahdinkäyttöön tuon osalta.

onko se moottori nyt kiinni vähäpäästöisessä autossa? jos auto on vähäpäästöinen saat haudata ahdinhaaveet suosiolla koska tällöin vaaditaan esim vtt päästömittaus (n 1500e meni läpi tai ei). toivon siis että ahtamishaave kohdistuu ei-vähäpäästöiseen autoon..

Lähetetty: 18 Maalis 2007 09:52
Kirjoittaja kimmok
Tuoss katti mallissa on se "matala"puristus 9.0:1 luokkaa se oli, mutta en lähtisi tuolla viellä antamaan yli 0.5bar painetta, jos ei tee tosissaan hyvää ja älykästä moottorinohjausta.

Niin ja yhdellä turbolla pääset helpoiten

Lähetetty: 18 Maalis 2007 11:12
Kirjoittaja TuningUkkeli
samiharju kirjoitti:2.9 koneita on kahta tai kolmea eri puristussuhteella olevaa mallia, näistä alhaisimmalla oleva ei tarvii varmaankaan muutoksia ahdinkäyttöön tuon osalta.

onko se moottori nyt kiinni vähäpäästöisessä autossa? jos auto on vähäpäästöinen saat haudata ahdinhaaveet suosiolla koska tällöin vaaditaan esim vtt päästömittaus (n 1500e meni läpi tai ei). toivon siis että ahtamishaave kohdistuu ei-vähäpäästöiseen autoon..
Miksi tuosta vtt:n mittauksista tehdään sellainen peikko?? Jos auto on säädetty päästöihin ja muutenkin OK niin miksi ei??

Lähetetty: 18 Maalis 2007 11:17
Kirjoittaja jussi831
moottorin tunnus oisko ollu,BRE. moottori on sierrassa, joka ei ole vähäpäästöinen.

Lähetetty: 18 Maalis 2007 11:31
Kirjoittaja tupu
BRE = 9.0:1 suhteella , BRC ja BRD on 9.5:1.

Lähetetty: 18 Maalis 2007 11:38
Kirjoittaja samiharju
TuningUkkeli kirjoitti: Miksi tuosta vtt:n mittauksista tehdään sellainen peikko?? Jos auto on säädetty päästöihin ja muutenkin OK niin miksi ei??
jos sierran arvo on jotain tonnin ja kahden väliltä, laitat siihen vielä yhden tonnin tai toisenkin pakollisiin kilkkeisiin vaikka tekisit budjettiturbonkin; lieneekö järkevää teettää lisäksi noin kallista mittausta noin halpaan autoon enää? mieluummin etsii hyvän korin joka ei ole vähäpäästöinen; niitä kun on vielä tarjolla. eri asia jos olisi uudempi auto esim mondeo tai focus, niitä kun ei ole tarjolla muuta kuin vähäpäästöisiä. siksi siitä vtt mittauksesta tehdään "peikko". vähäpäästöiseen autoon kun saa laittaa vain vähäpäästöisen moottorin; jos moottoria muutetaan esim ahtamalla tulee vähäpäästöisyys todentaa uudelleen ja se maksaa. kyse on siis jostain ihan muusta kuin tavallisesta päästömittauksesta.

toki jos nyt sattuu olemaan vanha kymppitonni löysää rahaa taskussa eikä jää harmittamaan vaikka ei läpi menisikään mittauksista ekasta kerrasta niin mikäs siinä.. itse käyttäisin sen mittauksen hinnan vaikka johonkin muuhun siinä autossa. mutta kukin taaplaa tyylillään :-)

Lähetetty: 18 Maalis 2007 12:03
Kirjoittaja TuningUkkeli
No aivan mutta jos haluaa.. Kun olet katsastusmiäs niin onkos tarkempaa tietoo tuosta mittauksesta??
No entäs jos heittää jonkun valmiin turbo koneen mikä on todettu jossain autossa vähäpäästöiseksi niin entäs sitten?? Onkos sitten mitattava kun on tkniikan vaihto??

Lähetetty: 18 Maalis 2007 12:22
Kirjoittaja samiharju
Mikäli autoon vaihdetaan muuttelematon vähäpäästöinen moottori niin sitä ei toki tarvitse mittauttaa missään - oli sit ahdettu tai ei. Vain silloin jos moottoria muutetaan tai halutaan tehdä ei-vähäpäästöisestä moottorista vähäpäästöinen.

VTT Mittauksesta mulla ei ole tarkempaa tietoa kun että ajetaan dynorullilla n 1-2 tunnin mittainen testiajosykli jossa demonstroidaan eri ajotapahtumia samalla pakokaasuja "pussittaen" eli kaikki otetaan talteen ja analysoidaan. vanhalla kuluneella moottorilla tuonne testiin on turha mennä vaikkei sitä olisi muuteltukaan, saati sitten kun ahdin laitettu lisäksi. Mutta jos kone on hyvässä kunnossa (=remontoitu) ja sattuu kartat kohdalleen niin kyllähän sen mittauksen läpi saa. Kuulemani mukaan se vaatii melko usein enemmän kuin yhden mittauskerran -> joka mittaus maksaa.